Tieliikennemelun laskentamallin estekorjaus

Translated title of the contribution: Noise barrier correction in the joint-nordic traffic noise estimation model

Pauli Sysiö

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Julkaisussa tarkastellaan eräitä keskeisiä meluesteen vaimennuksen arvioinnissa käytettäviä laskentamenetelmiä ja niistä erityisesti yhteispohjoismaisen tieliikennemelun laskentamallin estekorjausta. Ensin esitellään yleiset estevaimennukseen geometriset ja laskennalliset tekijät ja sitten tarkasteltavat laskentamenetelmät siinä laajuudessaan kuin tulevissa sovellutuksissa tarvitaan. Eri menetelmiä vertaillaan sekä oletetun (ja käytännössä täysin mahdollisen) laskentatilanteen mukaisten tulosten että valitun todellisen kohteen mittaus ja laskentatulosten perusteella. Tieliikennemelun laskentamallin ennuste estevaimennukselle on kaikissa nyt tutkituissa tapauksissa liian hyvä: este ei käytännössä alennakaan liikenteen melua odotetulla tavalla. Tieliikennemelun estelaskentamenettelyssä on muutakin moitittavaa: se on tulokseen nähden tarpeettoman monimutkainen ja sen keinotekoiset etaisyysvalintaehdot ovat todellisuudenvastaisia. Tieliikennemelun estekorjauslaskentaa pitäisi siis tarkistaa. Tässä tarkastelluista laskentamenetelmistä sopivimmalta näyttäisi Maekawan laajaan kokeelliseen estemittausaineistoon sovitettu analyyttinen lausekesarja, kunhan siihen lisättäisiin sopiva maastokorjaus, esimerkiksi 3 dB. Estekorjauksen mahdollinen tarkistaminen edellyttää jatkotutkimuksia.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages25
ISBN (Print)951-38-4359-9
Publication statusPublished - 1993
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1465
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

Noise
Joints

Keywords

  • traffic noise
  • vehicular traffic
  • roads
  • vehicles
  • automobiles
  • acoustic measurement
  • utilization
  • models
  • comparison
  • calculations
  • environmental engineering
  • noise (sound)
  • correction
  • estimating
  • estimates
  • methods
  • attenuation
  • geometry
  • equations
  • road traffic

Cite this

Sysiö, P. (1993). Tieliikennemelun laskentamallin estekorjaus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1465
Sysiö, Pauli. / Tieliikennemelun laskentamallin estekorjaus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1993. 25 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1465).
@book{fcb082816bf74e249d544d5d28e39034,
title = "Tieliikennemelun laskentamallin estekorjaus",
abstract = "Julkaisussa tarkastellaan er{\"a}it{\"a} keskeisi{\"a} meluesteen vaimennuksen arvioinnissa k{\"a}ytett{\"a}vi{\"a} laskentamenetelmi{\"a} ja niist{\"a} erityisesti yhteispohjoismaisen tieliikennemelun laskentamallin estekorjausta. Ensin esitell{\"a}{\"a}n yleiset estevaimennukseen geometriset ja laskennalliset tekij{\"a}t ja sitten tarkasteltavat laskentamenetelm{\"a}t siin{\"a} laajuudessaan kuin tulevissa sovellutuksissa tarvitaan. Eri menetelmi{\"a} vertaillaan sek{\"a} oletetun (ja k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} t{\"a}ysin mahdollisen) laskentatilanteen mukaisten tulosten ett{\"a} valitun todellisen kohteen mittaus ja laskentatulosten perusteella. Tieliikennemelun laskentamallin ennuste estevaimennukselle on kaikissa nyt tutkituissa tapauksissa liian hyv{\"a}: este ei k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} alennakaan liikenteen melua odotetulla tavalla. Tieliikennemelun estelaskentamenettelyss{\"a} on muutakin moitittavaa: se on tulokseen n{\"a}hden tarpeettoman monimutkainen ja sen keinotekoiset etaisyysvalintaehdot ovat todellisuudenvastaisia. Tieliikennemelun estekorjauslaskentaa pit{\"a}isi siis tarkistaa. T{\"a}ss{\"a} tarkastelluista laskentamenetelmist{\"a} sopivimmalta n{\"a}ytt{\"a}isi Maekawan laajaan kokeelliseen estemittausaineistoon sovitettu analyyttinen lausekesarja, kunhan siihen lis{\"a}tt{\"a}isiin sopiva maastokorjaus, esimerkiksi 3 dB. Estekorjauksen mahdollinen tarkistaminen edellytt{\"a}{\"a} jatkotutkimuksia.",
keywords = "traffic noise, vehicular traffic, roads, vehicles, automobiles, acoustic measurement, utilization, models, comparison, calculations, environmental engineering, noise (sound), correction, estimating, estimates, methods, attenuation, geometry, equations, road traffic",
author = "Pauli Sysi{\"o}",
year = "1993",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4359-9",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1465",
address = "Finland",

}

Sysiö, P 1993, Tieliikennemelun laskentamallin estekorjaus. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1465, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Tieliikennemelun laskentamallin estekorjaus. / Sysiö, Pauli.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1993. 25 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1465).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Tieliikennemelun laskentamallin estekorjaus

AU - Sysiö, Pauli

PY - 1993

Y1 - 1993

N2 - Julkaisussa tarkastellaan eräitä keskeisiä meluesteen vaimennuksen arvioinnissa käytettäviä laskentamenetelmiä ja niistä erityisesti yhteispohjoismaisen tieliikennemelun laskentamallin estekorjausta. Ensin esitellään yleiset estevaimennukseen geometriset ja laskennalliset tekijät ja sitten tarkasteltavat laskentamenetelmät siinä laajuudessaan kuin tulevissa sovellutuksissa tarvitaan. Eri menetelmiä vertaillaan sekä oletetun (ja käytännössä täysin mahdollisen) laskentatilanteen mukaisten tulosten että valitun todellisen kohteen mittaus ja laskentatulosten perusteella. Tieliikennemelun laskentamallin ennuste estevaimennukselle on kaikissa nyt tutkituissa tapauksissa liian hyvä: este ei käytännössä alennakaan liikenteen melua odotetulla tavalla. Tieliikennemelun estelaskentamenettelyssä on muutakin moitittavaa: se on tulokseen nähden tarpeettoman monimutkainen ja sen keinotekoiset etaisyysvalintaehdot ovat todellisuudenvastaisia. Tieliikennemelun estekorjauslaskentaa pitäisi siis tarkistaa. Tässä tarkastelluista laskentamenetelmistä sopivimmalta näyttäisi Maekawan laajaan kokeelliseen estemittausaineistoon sovitettu analyyttinen lausekesarja, kunhan siihen lisättäisiin sopiva maastokorjaus, esimerkiksi 3 dB. Estekorjauksen mahdollinen tarkistaminen edellyttää jatkotutkimuksia.

AB - Julkaisussa tarkastellaan eräitä keskeisiä meluesteen vaimennuksen arvioinnissa käytettäviä laskentamenetelmiä ja niistä erityisesti yhteispohjoismaisen tieliikennemelun laskentamallin estekorjausta. Ensin esitellään yleiset estevaimennukseen geometriset ja laskennalliset tekijät ja sitten tarkasteltavat laskentamenetelmät siinä laajuudessaan kuin tulevissa sovellutuksissa tarvitaan. Eri menetelmiä vertaillaan sekä oletetun (ja käytännössä täysin mahdollisen) laskentatilanteen mukaisten tulosten että valitun todellisen kohteen mittaus ja laskentatulosten perusteella. Tieliikennemelun laskentamallin ennuste estevaimennukselle on kaikissa nyt tutkituissa tapauksissa liian hyvä: este ei käytännössä alennakaan liikenteen melua odotetulla tavalla. Tieliikennemelun estelaskentamenettelyssä on muutakin moitittavaa: se on tulokseen nähden tarpeettoman monimutkainen ja sen keinotekoiset etaisyysvalintaehdot ovat todellisuudenvastaisia. Tieliikennemelun estekorjauslaskentaa pitäisi siis tarkistaa. Tässä tarkastelluista laskentamenetelmistä sopivimmalta näyttäisi Maekawan laajaan kokeelliseen estemittausaineistoon sovitettu analyyttinen lausekesarja, kunhan siihen lisättäisiin sopiva maastokorjaus, esimerkiksi 3 dB. Estekorjauksen mahdollinen tarkistaminen edellyttää jatkotutkimuksia.

KW - traffic noise

KW - vehicular traffic

KW - roads

KW - vehicles

KW - automobiles

KW - acoustic measurement

KW - utilization

KW - models

KW - comparison

KW - calculations

KW - environmental engineering

KW - noise (sound)

KW - correction

KW - estimating

KW - estimates

KW - methods

KW - attenuation

KW - geometry

KW - equations

KW - road traffic

M3 - Report

SN - 951-38-4359-9

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Tieliikennemelun laskentamallin estekorjaus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Sysiö P. Tieliikennemelun laskentamallin estekorjaus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1993. 25 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1465).