TY - BOOK
T1 - Nopeudenhallinnan nykytila ja mahdollisuudet
AU - Peltola, Harri
AU - Rajamäki, Riikka
AU - Luoma, Juha
PY - 2007
Y1 - 2007
N2 - Suurta liikkumisnopeutta pidetään yleensä etuna, mutta pienet nopeuden
muutokset tieverkolla eivät vaikuta merkittävästi kuljetuksiin menevään
aikaan. Yleensä enemmän merkitystä on kuljetusten täsmällisyydellä ja
terminaalien tehokkuudella sekä kansainvälisissä kuljetuksissa raja-asemien
toimivuudella. Nopeuden turvallisuusvaikutukset tunnetaan hyvin. Ruotsalaisen
ns. potenssimallin mukaan kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtavien
onnettomuuksien muutos on suhteessa liikennevirran nopeusmuutoksen kolmanteen
potenssiin ja kuolonkolarien muutos suhteessa nopeusmuutoksen neljänteen
potenssiin. Keskeisimmät päätiet määritetään lähivuosina teiden runkoverkoksi.
Tällä verkolla pyritään korkeaan ja yhdenmukaiseen laatutasoon, sekä
korkeahkoon tasaiseen nopeustasoon. Liikenneturvan vuonna 2006 tekemässä
kyselyssä lähes puolet vastaajista kertoi pelkäävänsä hurjastelijoita, kun
valmiiksi annetuista vaihtoehdoista kysyttiin pelon aiheita liikenteessä.
Raportissa nopeudenhallintamenetelmät ryhmiteltiin seuraavasti: tiedotus,
valistus ja koulutus, tietekniikka, muuttuvat liikennemerkit, nopeusvalvonta
ja rangaistukset sekä ajoneuvotekniikkaan liittyvät
nopeudenhallintamenetelmät. Kaikki tärkeimmät nopeudenhallintamenetelmät
kuvattiin seuraavista näkökulmista: lainsäädäntö, yleisyys, kehitysnäkymät,
vaikutukset sekä menetelmän soveltuvuus erilaisiin toimintaympäristöihin.
Nykytilan analyysin ja ideariihen avulla laadittiin pitkäjänteiselle tutkimus-
ja kehittämistoiminnalle suunnitelma, jonka avulla Suomeen voidaan luoda
turvallisuutta kustannustehokkaasti parantava nopeuksien hallinnan
strategia.Toteutettavaksi ehdotettiin yhteensä yhdeksän hankekokonaisuutta,
joiden työmäärä on arviolta 180 henkilötyökuukautta.
Liikenneturvallisuusvision ja nopeudenhallinnan strategian luomisen kannalta
kiireellisimpinä pidettiin erilaisiin olosuhteisiin sopivien nopeustasojen
määrittämistä, suurten riskien pienentämistä pääteillä ja nopeusvalvonnan
kehittämishankkeita.
AB - Suurta liikkumisnopeutta pidetään yleensä etuna, mutta pienet nopeuden
muutokset tieverkolla eivät vaikuta merkittävästi kuljetuksiin menevään
aikaan. Yleensä enemmän merkitystä on kuljetusten täsmällisyydellä ja
terminaalien tehokkuudella sekä kansainvälisissä kuljetuksissa raja-asemien
toimivuudella. Nopeuden turvallisuusvaikutukset tunnetaan hyvin. Ruotsalaisen
ns. potenssimallin mukaan kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtavien
onnettomuuksien muutos on suhteessa liikennevirran nopeusmuutoksen kolmanteen
potenssiin ja kuolonkolarien muutos suhteessa nopeusmuutoksen neljänteen
potenssiin. Keskeisimmät päätiet määritetään lähivuosina teiden runkoverkoksi.
Tällä verkolla pyritään korkeaan ja yhdenmukaiseen laatutasoon, sekä
korkeahkoon tasaiseen nopeustasoon. Liikenneturvan vuonna 2006 tekemässä
kyselyssä lähes puolet vastaajista kertoi pelkäävänsä hurjastelijoita, kun
valmiiksi annetuista vaihtoehdoista kysyttiin pelon aiheita liikenteessä.
Raportissa nopeudenhallintamenetelmät ryhmiteltiin seuraavasti: tiedotus,
valistus ja koulutus, tietekniikka, muuttuvat liikennemerkit, nopeusvalvonta
ja rangaistukset sekä ajoneuvotekniikkaan liittyvät
nopeudenhallintamenetelmät. Kaikki tärkeimmät nopeudenhallintamenetelmät
kuvattiin seuraavista näkökulmista: lainsäädäntö, yleisyys, kehitysnäkymät,
vaikutukset sekä menetelmän soveltuvuus erilaisiin toimintaympäristöihin.
Nykytilan analyysin ja ideariihen avulla laadittiin pitkäjänteiselle tutkimus-
ja kehittämistoiminnalle suunnitelma, jonka avulla Suomeen voidaan luoda
turvallisuutta kustannustehokkaasti parantava nopeuksien hallinnan
strategia.Toteutettavaksi ehdotettiin yhteensä yhdeksän hankekokonaisuutta,
joiden työmäärä on arviolta 180 henkilötyökuukautta.
Liikenneturvallisuusvision ja nopeudenhallinnan strategian luomisen kannalta
kiireellisimpinä pidettiin erilaisiin olosuhteisiin sopivien nopeustasojen
määrittämistä, suurten riskien pienentämistä pääteillä ja nopeusvalvonnan
kehittämishankkeita.
KW - Liikenneturvallisuus
KW - kuolema
KW - nopeus
KW - nopeudenhallinta
KW - tutkimus
M3 - Report
SN - 952-201-094-4
T3 - LINTU-julkaisuja
BT - Nopeudenhallinnan nykytila ja mahdollisuudet
PB - Liikenne- ja viestintäministeriö
CY - Helsinki
ER -