Nopeusrajoitettujen autojen liikenneturvallisuusvaikutukset

Translated title of the contribution: Traffic safety effects of speed-limited cars

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Nopeusrajoitetut henkilöautot (nopra-autot) voivat tulevaisuudessa olla uusi ajoneuvovaihtoehto nuorille 16–20-vuotiaille kuljettajille. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin nopra-autojen vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Arvioinnissa hyödynnettiin tutkimuskirjallisuutta, tilastoaineistoja ja asiantuntija-arvioita. Tutkimuksessa selvitettiin, miten nopra-autot voivat vaikuttaa liikennesuoritteeseen, onnettomuusriskiin ja onnettomuuksien seurauksiin sekä muiden tienkäyttäjien turvallisuuteen. Lisäksi laadittiin skenaarioita liikenneonnettomuuksien määrän muutoksista erilaisten liikennesuoritemuutosten perusteella.
Tulokset osoittavat, että turvallisuusvaikutukset riippuvat siitä, mistä kulkumuodoista siirtymät
tapahtuvat. Jos nopra-autojen myötä mopojen, moottoripyörien ja traktorimönkijöiden käyttö vähenee, liikenneturvallisuus voi parantua. Sen sijaan siirtymä aktiivisista liikkumismuodoista ja joukkoliikenteestä pitäisi tehdä vähemmän houkuttelevaksi. Jos nuorten ajosuorite kasvaa nopraautojen myötä, se voi kumota niiden mahdolliset turvallisuushyödyt.
Nopra-autojen turvallisuusvaikutukset riippuvat siitä, kuinka yleistä niiden lainvastainen käyttö
olisi. Liikenneturvallisuuden edistämiseksi on tärkeää varmistaa, että nopra-autojen käyttöä säädeltäisiin ja valvottaisiin tehokkaasti. Pakollinen ajo-opetus voisi parantaa nuorten kuljettajien valmiuksia ja vähentää onnettomuusriskiä. Lisäksi tulisi harkita matkustajamäärän rajoittamista ja yöllisen ajamisen kieltoa.
Tulosten mukaan olisi hyvä pyrkiä siihen, että siirtymä nopra-autoihin olisi aluksi maltillista. Tällöin vaikutuksista voitaisiin ensin kerätä tietoa, jonka jälkeen voitaisiin harkita nuorten kannustamista siirtymään näihin ajoneuvoihin tai päinvastoin pyrkiä ehkäisemään niiden laajempaa yleistymistä nuorten liikenneturvallisuuden edistämiseksi.
Translated title of the contributionTraffic safety effects of speed-limited cars
Original languageFinnish
PublisherLiikenne- ja viestintävirasto Traficom
Number of pages72
ISBN (Electronic)978-952-311-961-1
Publication statusPublished - 15 Apr 2025
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesTrafi Research Reports
Number8/2025
ISSN2669-8781

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Traffic safety effects of speed-limited cars'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this