TY - BOOK
T1 - Nuorten aikomus hankkia ajokortti
AU - Häkkänen, Helinä
AU - Britschgi, Virpi
AU - Sirkiä, Ari
AU - Kanner, Heikki
PY - 2003
Y1 - 2003
N2 - Tutkimuksessa selvitettiin vuosina 1985-2001 hankittujen
ajokorttien määrää 15-25-vuotiaiden nuorten keskuudessa
(aikasarja-analyysi) sekä 16-17- ja 19-25-vuotiaiden
nuorten halukkuutta ja aikomusta hankkia ajokortti
(haastattelu elokuussa 2000). Aika-sarja-analyysien
tutkimusaineisto koostui Ajoneuvohallintokeskuksen
ajokorttirekisterin tiedoista ja Tilastokeskuksen
väestötiedoista. Haastattelututkimuksessa haastateltiin
puhelimitse 16-17-vuotiaita ja 19-25-vuotiaita nuoria.
Molemmista ryhmistä haastateltiin 500 henkilöä.
19-25-vuotiaiden osalta pyrittiin saamaan mukaan
mahdollisimman monta ajokortitonta vastaajaa.
Tutkimusaineisto painottui kasvukeskuksiin. Nuorten
haluttomuutta hankkia ajokorttia ennustettiin mm. arvoja
ja asenteita, sosiaalista painetta,
liikkumismahdollisuuksia ja sosioekonomista asemaa
ilmentävillä tekijöillä.
Nykyisin noin 57 %:lla 18-vuotiaista naisista ja 72 %:lla
18-vuotiaista miehistä on ajokortti. Luvut sisältävät
myös alle 18-vuotiaana hankitut traktori- ja
moottoripyöräajokortit. Ensimmäisen ajokortin hankkii
18-vuotiaana naisista 55 % ja miehistä 52 %.
Aikasarja-analyysin mukaan nuorten halukkuus hankkia
ajokortti ei ole 1990-luvulla vähentynyt. Eri ikäryhmissä
ja eri alueilla on kuitenkin ollut havaittavissa
aluekohtaisia eroja muutaman viime vuoden ajan.
Nuorimmissa ikäryhmissä (15-17-vuotiaat) on ajokortin
hankkiminen vähentynyt 1990-luvulla koko maan tasolla,
kun sen sijaan vanhemmissa ikäryhmissä (18-25-vuotiaat)
se on pysynyt samana tai lisääntynyt.
Pääkaupunkiseudulla ajokortin hankkiminen on ollut jo
pitkään selvästi vähäisempää kuin muualla maassa.
Haastattelututkimukseen osallistuneista 16-17-vuotiaista
nuorista valtaosa oli lukiolaisia (66 %) tai
ammattikoululaisia (26 %). Tulosten mukaan
16-17-vuotiaista nuorista 92 % aikoo hankkia auton
kuljettamiseen oikeuttavan ajokortin heti, kun on siihen
ikänsä puolesta oikeutettu ja 6 % seuraavan viiden
vuoden aikana. Vain 0,6 % vastaajista ei osannut sanoa,
aikooko tulevina vuosina hankkia ajokorttia lainkaan.
Yleisimmät syyt olla hankkimatta ajokorttia 18-vuotiaana
olivat ajokortin kalleus ja se, ettei nuorella olisi
autoa käytössään. Asuinpaikkakunnalla, työ- tai
opiskelutilanteella, vanhempien ammattiryhmällä tai
vastaajan mahdollisuudella liikkua julkisilla
kulkuneuvoilla ei ollut merkitsevää vaikutusta. Auton
käyttömahdollisuus, vanhempien myötävaikutus sekä
autoiluun kohdistuvat arvostukset ja asenteet olivat
voimakkaimpia selittäviä tekijöitä ennustettaessa nuoren
aikomusta hankkia ajokortti 18-vuotiaana. Logistisessa
regressiomallissa sosiaalisen paineen selitysaste oli 8
% ja arvojen ja asenteiden 29 %. Koko mallin selitysaste
oli yli 50 %, mitä voidaan pitää huomattavan korkeana.
Arvoista ja asenteista merkitsevimmiksi nousivat ajamisen
koettu hauskuus ja ajokortin saamisen myötä koettu
arvostus ja aikuisuus.
Tutkimuksessa haastatelluista 19-25-vuotiaista valtaosa
oli opiskelijoita (51 %) tai työntekijöitä (29 %).
19-25-vuotiaiden keskuudessa ajokortittomuus (n=150) oli
yleisempää 19-20-vuotiaiden ja naisten keskuudessa. 64 %
ajokortittomista vastaajista aikoi hankkia ajokortin
seuraavan viiden vuoden aikana. Vain noin 4 % kaikista
vastaajista ei omistanut ajokorttia eikä myöskään aikonut
sitä tulevaisuudessa hankkia. Yleisimmät syyt
ajokortittomuudelle olivat ajokortin kalleus, hyvät
mahdollisuudet liikkua julkisilla kulkuneuvoilla sekä
autottomuus.
Vastaajista, joilla oli auton ajokortti, 76 % oli saanut
sen heti täytettyään 18 vuotta. Yleensä miehet ja ne,
joilla oli ollut mahdollisuus saada ajoneuvo käyttöönsä,
hankkivat ajokortin välittömämmin. Ennustettaessa
ajokortittomuutta asuinpaikkakunnalla tai
elämäntilanteella ei ollut merkitsevää vaikutusta.
Taustamuuttujista ikä, sukupuoli ja bruttotulot
selittivät kuitenkin merkitsevästi ajokortittomuutta.
Lopullisessa regressiomallissa taustamuuttujien
selitysaste oli lähes 20 %. Samoin kuin 16-17-vuotiaiden
osalta, tässäkin aineistossa autoiluun kohdistuvat
arvostukset ja asenteet olivat voimakkaimpia
ajokortittomuutta selittäviä tekijöitä. Arvoista ja
asenteista erityisen suuri merkitys oli koetulla
ajamisen hauskuudella sekä ajokortin myötä saadulla
aikuisuuden tunteella. Lopullisessa mallissa arvojen ja
asenteiden selitysaste oli 24 % ja koko mallin
selitysaste 44 %.
Suomalaiset nuoret ovat selvästi kiinnostuneempia
hankkimaan ajokortin kuin ruotsalaiset ja norjalaiset
nuoret. Aikasarja-analyysit osoittivat, että Suomessa yli
65 %:lla 18 vuotta täyttäneistä oli ajokortti
tarkasteluajanjakson kaikkina vuosina lukuun ottamatta
vuotta 1985, jolloin ajokortin omisti 64 % tähän
ikäryhmään kuuluvista. 18-24-vuotiaiden ikäryhmässä
ajokortillisten osuus on pysynyt yli 81 %:ssa.
Haastattelujen tulokset puolestaan viittaavat siihen,
että Suomessa keskeisimpiä määrääviä tekijöitä nuoren
aikomuksessa hankkia ajokortti ovat ajokorttiin ja
autoiluun kohdistetut positiiviset arvot ja asenteet. On
myös mahdollista, että liikenneturvallisuustietous ja
autoiluun liittyvä ympäristötietous on paremmin
tavoittanut ruotsalaiset nuoret ja näin ollen nämä arvot
saavat heillä suuremman merkityksen. Tämän myötä autoilu
myös todennäköisesti koettaisiin ns. "vähemmän hauskaksi
toiminnaksi" ja päätökseen hankkia ajokortti
vaikuttaisivat myös enemmissä määrin taloudellisuuteen
ja hyödyllisyyteen liittyvät näkökulmat. Suomalaisten
menestys moottoriurheilussa on ollut paljon julkisuudessa
esillä, ja tämä on todennäköisesti vaikuttanut siihen,
että nuoret suhtautuvat myönteisesti autoiluun.
AB - Tutkimuksessa selvitettiin vuosina 1985-2001 hankittujen
ajokorttien määrää 15-25-vuotiaiden nuorten keskuudessa
(aikasarja-analyysi) sekä 16-17- ja 19-25-vuotiaiden
nuorten halukkuutta ja aikomusta hankkia ajokortti
(haastattelu elokuussa 2000). Aika-sarja-analyysien
tutkimusaineisto koostui Ajoneuvohallintokeskuksen
ajokorttirekisterin tiedoista ja Tilastokeskuksen
väestötiedoista. Haastattelututkimuksessa haastateltiin
puhelimitse 16-17-vuotiaita ja 19-25-vuotiaita nuoria.
Molemmista ryhmistä haastateltiin 500 henkilöä.
19-25-vuotiaiden osalta pyrittiin saamaan mukaan
mahdollisimman monta ajokortitonta vastaajaa.
Tutkimusaineisto painottui kasvukeskuksiin. Nuorten
haluttomuutta hankkia ajokorttia ennustettiin mm. arvoja
ja asenteita, sosiaalista painetta,
liikkumismahdollisuuksia ja sosioekonomista asemaa
ilmentävillä tekijöillä.
Nykyisin noin 57 %:lla 18-vuotiaista naisista ja 72 %:lla
18-vuotiaista miehistä on ajokortti. Luvut sisältävät
myös alle 18-vuotiaana hankitut traktori- ja
moottoripyöräajokortit. Ensimmäisen ajokortin hankkii
18-vuotiaana naisista 55 % ja miehistä 52 %.
Aikasarja-analyysin mukaan nuorten halukkuus hankkia
ajokortti ei ole 1990-luvulla vähentynyt. Eri ikäryhmissä
ja eri alueilla on kuitenkin ollut havaittavissa
aluekohtaisia eroja muutaman viime vuoden ajan.
Nuorimmissa ikäryhmissä (15-17-vuotiaat) on ajokortin
hankkiminen vähentynyt 1990-luvulla koko maan tasolla,
kun sen sijaan vanhemmissa ikäryhmissä (18-25-vuotiaat)
se on pysynyt samana tai lisääntynyt.
Pääkaupunkiseudulla ajokortin hankkiminen on ollut jo
pitkään selvästi vähäisempää kuin muualla maassa.
Haastattelututkimukseen osallistuneista 16-17-vuotiaista
nuorista valtaosa oli lukiolaisia (66 %) tai
ammattikoululaisia (26 %). Tulosten mukaan
16-17-vuotiaista nuorista 92 % aikoo hankkia auton
kuljettamiseen oikeuttavan ajokortin heti, kun on siihen
ikänsä puolesta oikeutettu ja 6 % seuraavan viiden
vuoden aikana. Vain 0,6 % vastaajista ei osannut sanoa,
aikooko tulevina vuosina hankkia ajokorttia lainkaan.
Yleisimmät syyt olla hankkimatta ajokorttia 18-vuotiaana
olivat ajokortin kalleus ja se, ettei nuorella olisi
autoa käytössään. Asuinpaikkakunnalla, työ- tai
opiskelutilanteella, vanhempien ammattiryhmällä tai
vastaajan mahdollisuudella liikkua julkisilla
kulkuneuvoilla ei ollut merkitsevää vaikutusta. Auton
käyttömahdollisuus, vanhempien myötävaikutus sekä
autoiluun kohdistuvat arvostukset ja asenteet olivat
voimakkaimpia selittäviä tekijöitä ennustettaessa nuoren
aikomusta hankkia ajokortti 18-vuotiaana. Logistisessa
regressiomallissa sosiaalisen paineen selitysaste oli 8
% ja arvojen ja asenteiden 29 %. Koko mallin selitysaste
oli yli 50 %, mitä voidaan pitää huomattavan korkeana.
Arvoista ja asenteista merkitsevimmiksi nousivat ajamisen
koettu hauskuus ja ajokortin saamisen myötä koettu
arvostus ja aikuisuus.
Tutkimuksessa haastatelluista 19-25-vuotiaista valtaosa
oli opiskelijoita (51 %) tai työntekijöitä (29 %).
19-25-vuotiaiden keskuudessa ajokortittomuus (n=150) oli
yleisempää 19-20-vuotiaiden ja naisten keskuudessa. 64 %
ajokortittomista vastaajista aikoi hankkia ajokortin
seuraavan viiden vuoden aikana. Vain noin 4 % kaikista
vastaajista ei omistanut ajokorttia eikä myöskään aikonut
sitä tulevaisuudessa hankkia. Yleisimmät syyt
ajokortittomuudelle olivat ajokortin kalleus, hyvät
mahdollisuudet liikkua julkisilla kulkuneuvoilla sekä
autottomuus.
Vastaajista, joilla oli auton ajokortti, 76 % oli saanut
sen heti täytettyään 18 vuotta. Yleensä miehet ja ne,
joilla oli ollut mahdollisuus saada ajoneuvo käyttöönsä,
hankkivat ajokortin välittömämmin. Ennustettaessa
ajokortittomuutta asuinpaikkakunnalla tai
elämäntilanteella ei ollut merkitsevää vaikutusta.
Taustamuuttujista ikä, sukupuoli ja bruttotulot
selittivät kuitenkin merkitsevästi ajokortittomuutta.
Lopullisessa regressiomallissa taustamuuttujien
selitysaste oli lähes 20 %. Samoin kuin 16-17-vuotiaiden
osalta, tässäkin aineistossa autoiluun kohdistuvat
arvostukset ja asenteet olivat voimakkaimpia
ajokortittomuutta selittäviä tekijöitä. Arvoista ja
asenteista erityisen suuri merkitys oli koetulla
ajamisen hauskuudella sekä ajokortin myötä saadulla
aikuisuuden tunteella. Lopullisessa mallissa arvojen ja
asenteiden selitysaste oli 24 % ja koko mallin
selitysaste 44 %.
Suomalaiset nuoret ovat selvästi kiinnostuneempia
hankkimaan ajokortin kuin ruotsalaiset ja norjalaiset
nuoret. Aikasarja-analyysit osoittivat, että Suomessa yli
65 %:lla 18 vuotta täyttäneistä oli ajokortti
tarkasteluajanjakson kaikkina vuosina lukuun ottamatta
vuotta 1985, jolloin ajokortin omisti 64 % tähän
ikäryhmään kuuluvista. 18-24-vuotiaiden ikäryhmässä
ajokortillisten osuus on pysynyt yli 81 %:ssa.
Haastattelujen tulokset puolestaan viittaavat siihen,
että Suomessa keskeisimpiä määrääviä tekijöitä nuoren
aikomuksessa hankkia ajokortti ovat ajokorttiin ja
autoiluun kohdistetut positiiviset arvot ja asenteet. On
myös mahdollista, että liikenneturvallisuustietous ja
autoiluun liittyvä ympäristötietous on paremmin
tavoittanut ruotsalaiset nuoret ja näin ollen nämä arvot
saavat heillä suuremman merkityksen. Tämän myötä autoilu
myös todennäköisesti koettaisiin ns. "vähemmän hauskaksi
toiminnaksi" ja päätökseen hankkia ajokortti
vaikuttaisivat myös enemmissä määrin taloudellisuuteen
ja hyödyllisyyteen liittyvät näkökulmat. Suomalaisten
menestys moottoriurheilussa on ollut paljon julkisuudessa
esillä, ja tämä on todennäköisesti vaikuttanut siihen,
että nuoret suhtautuvat myönteisesti autoiluun.
KW - driving licence
KW - adolescence
KW - attitudes
KW - values
KW - opinions
KW - time series analysis
KW - Finland
M3 - Report
SN - 951-38-5784-0
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Nuorten aikomus hankkia ajokortti
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -