TY - BOOK
T1 - Nurmijärven päällystekoetie v. 1979-1983
AU - Manninen, Esa
PY - 1984
Y1 - 1984
N2 - Nurmijärven koepäällysteiden kulumista ja deformoitumista
on kevääseen 1981 saakka mitattu Stratotest-laitteella ja
profilografilla sekä keväästä 1981 lähtien
paksuusprofilometrillä. Lisäksi on tehty
urasyvyydenmittaukset 2 m:n oikolaudalla. Kerran vuodessa
on mitattu koepäällysteiden tasaisuudet ja kitkat sekä
suoritettu vauriokartoitus.
Asfalttibetonin sideainelajin muuttuessa on kovempi
bitumi (B-65) kulunut pehmeämpää bitumia (B-120 ja R-250)
enemmän. Samoin on neuvostoliittolaisen bitumin käyttö
asfalttibetonin sideaineena lisännyt kulumista
saudi-arabilaiseen bitumiin verrattuna. Sammutetun kalkin
ollessa asfalttibetonin täytejauheena on kuluminen
|vähentynyt vertailupäällysteeseen nähden. Myös
teräskuonapäällyste on kulunut vertailupäällystettä
vähemmän.
Deformoitumiseroja koepäällysteiden kesken ei ole
löydettävissä. Deformoituminen väheni jatkuvasti kesinä
1980, 1981 ja 1982. Kesän 1983 lämpimyys aiheutti lievän
kasvun. Deformoitumisen osuus kokonaisuranmuodostuksesta
oli suurimmillaan ensimmäisenä syksynä ja sitä seuraavana
kesänä. Kun ensimmäisen syksyn 1979 alkutiivistyminen
lasketaan mukaan on deformoituminen neljän vuoden aikana
muodostanut kokonaisurautumisesta keskimäärin 25 % ja
kuluminen 75 %.
Kitkan ja kulumisen sekä päällysteen pintakarkeuden ja
kulumisen välillä oli melko hyvä riippuvuus.
Koepäällysteiden epätasaisuusluvun ja vaurioiden
(harvuudet, purkautumat, paikkaukset) välillä oli hyvä
riippuvuus. Koepäällysteistä johtuvia vaurioita on
muodostunut eniten osuuksilla 3 (B-250), 4 (alh. 60 °C
visk/neuvostol. bitumi), 6 (alh. bitumipit.), 9
(kuparikuona), 14 (syklonipöly) ja 15
(vertaiLupäällyste).
AB - Nurmijärven koepäällysteiden kulumista ja deformoitumista
on kevääseen 1981 saakka mitattu Stratotest-laitteella ja
profilografilla sekä keväästä 1981 lähtien
paksuusprofilometrillä. Lisäksi on tehty
urasyvyydenmittaukset 2 m:n oikolaudalla. Kerran vuodessa
on mitattu koepäällysteiden tasaisuudet ja kitkat sekä
suoritettu vauriokartoitus.
Asfalttibetonin sideainelajin muuttuessa on kovempi
bitumi (B-65) kulunut pehmeämpää bitumia (B-120 ja R-250)
enemmän. Samoin on neuvostoliittolaisen bitumin käyttö
asfalttibetonin sideaineena lisännyt kulumista
saudi-arabilaiseen bitumiin verrattuna. Sammutetun kalkin
ollessa asfalttibetonin täytejauheena on kuluminen
|vähentynyt vertailupäällysteeseen nähden. Myös
teräskuonapäällyste on kulunut vertailupäällystettä
vähemmän.
Deformoitumiseroja koepäällysteiden kesken ei ole
löydettävissä. Deformoituminen väheni jatkuvasti kesinä
1980, 1981 ja 1982. Kesän 1983 lämpimyys aiheutti lievän
kasvun. Deformoitumisen osuus kokonaisuranmuodostuksesta
oli suurimmillaan ensimmäisenä syksynä ja sitä seuraavana
kesänä. Kun ensimmäisen syksyn 1979 alkutiivistyminen
lasketaan mukaan on deformoituminen neljän vuoden aikana
muodostanut kokonaisurautumisesta keskimäärin 25 % ja
kuluminen 75 %.
Kitkan ja kulumisen sekä päällysteen pintakarkeuden ja
kulumisen välillä oli melko hyvä riippuvuus.
Koepäällysteiden epätasaisuusluvun ja vaurioiden
(harvuudet, purkautumat, paikkaukset) välillä oli hyvä
riippuvuus. Koepäällysteistä johtuvia vaurioita on
muodostunut eniten osuuksilla 3 (B-250), 4 (alh. 60 °C
visk/neuvostol. bitumi), 6 (alh. bitumipit.), 9
(kuparikuona), 14 (syklonipöly) ja 15
(vertaiLupäällyste).
KW - pavements
KW - test roads
KW - binders
KW - bituminous concretes
KW - deformation
M3 - Report
SN - 951-38-2129-3
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Nurmijärven päällystekoetie v. 1979-1983
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -