Nurmijärven päällystekoetie V. 1979

Yhteenveto

Esa Manninen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin sideainelajin, sideaineen alkuperän, päällysteen sideainepitoisuuden, täytejauheiden ja LD-teräskuonan vaikutusta asfalttipäällysteen urautumiseen ja vaurioihin. Koepäällysteiden kulumista ja deformatoitumista on kevääseen 1981 saakka mitattu Stratotestlaitteella- ja profilografilla sekä keväästä 1981 lähtien paksuusprofilometrillä. Lisäksi on mitattu urasyvyydet 2 m:n oikolaudalla. Kerran vuodessa on mitattu koepäällysteiden tasaisuudet ja kitkat sekä kartoitettu vauriot. Asfalttipäällysteen sideainelajia vaihdeltaessa (B-65, B-120, B-250) päällyste kului vähiten lajia B-120 käytettäessä. Neuvostoliittolaisen bitumin käyttö asfalttibetonin sideaineena lisäsi kulumista 17 % saudiarabialaiseen bitumiin verrattuna. Asfalttipäällysteen sideainepitoisuutta vaihdeltaessa sarjassa 5,0 - 5,8 - 6,0 oli kuluminen pienimmillään pitoisuudella 5,8 paino-%. Emäksisen kalkin käyttö täytejauheena vähensi kulumista 10 %. Samoin LD teräskuonan ollessa asfalttipäällysteen runkoaineena kuluminen pieneni 29 %. Koepäällysteet olivat kaikkein herkimpiä deformoitumaan uusina syksyllä 1979 ja kesällä 1980. Tämän jälkeen ne deformoituivat vähän eikä selviä deformoitumiseroja koepäällysteiden kesken löydetty. Päällysteiden vaurioita ovat pituus- ja poikkihalkeamat, kivien irtoilu, purkaumat ja reiät. Koepäällysteiden rakentamisen työtekniikka on saattanut vaihdella eri osuuksilla. Tästä johtuen ei sideaine-, sideainepitoisuus- ja täytejauhetekijöiden vaikutusta em. päällysteiden vaurioihin voida varmuudella arvioida.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages67
ISBN (Print)951-38-2549-3
Publication statusPublished - 1986
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume400

Fingerprint

asphalt
1-methyl-4-(1-naphthylvinyl)piperidine

Keywords

  • Finland
  • road construction
  • test roads
  • asphalts
  • bituminous concretes
  • flexible pavements
  • road surfaces
  • bitumen
  • binders
  • wear tests
  • damage

Cite this

Manninen, E. (1986). Nurmijärven päällystekoetie V. 1979: Yhteenveto. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 400
Manninen, Esa. / Nurmijärven päällystekoetie V. 1979 : Yhteenveto. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 67 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 400).
@book{08a7c5d3f3c54e179bb51acdff9f55fc,
title = "Nurmij{\"a}rven p{\"a}{\"a}llystekoetie V. 1979: Yhteenveto",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin sideainelajin, sideaineen alkuper{\"a}n, p{\"a}{\"a}llysteen sideainepitoisuuden, t{\"a}ytejauheiden ja LD-ter{\"a}skuonan vaikutusta asfalttip{\"a}{\"a}llysteen urautumiseen ja vaurioihin. Koep{\"a}{\"a}llysteiden kulumista ja deformatoitumista on kev{\"a}{\"a}seen 1981 saakka mitattu Stratotestlaitteella- ja profilografilla sek{\"a} kev{\"a}{\"a}st{\"a} 1981 l{\"a}htien paksuusprofilometrill{\"a}. Lis{\"a}ksi on mitattu urasyvyydet 2 m:n oikolaudalla. Kerran vuodessa on mitattu koep{\"a}{\"a}llysteiden tasaisuudet ja kitkat sek{\"a} kartoitettu vauriot. Asfalttip{\"a}{\"a}llysteen sideainelajia vaihdeltaessa (B-65, B-120, B-250) p{\"a}{\"a}llyste kului v{\"a}hiten lajia B-120 k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a}. Neuvostoliittolaisen bitumin k{\"a}ytt{\"o} asfalttibetonin sideaineena lis{\"a}si kulumista 17 {\%} saudiarabialaiseen bitumiin verrattuna. Asfalttip{\"a}{\"a}llysteen sideainepitoisuutta vaihdeltaessa sarjassa 5,0 - 5,8 - 6,0 oli kuluminen pienimmill{\"a}{\"a}n pitoisuudella 5,8 paino-{\%}. Em{\"a}ksisen kalkin k{\"a}ytt{\"o} t{\"a}ytejauheena v{\"a}hensi kulumista 10 {\%}. Samoin LD ter{\"a}skuonan ollessa asfalttip{\"a}{\"a}llysteen runkoaineena kuluminen pieneni 29 {\%}. Koep{\"a}{\"a}llysteet olivat kaikkein herkimpi{\"a} deformoitumaan uusina syksyll{\"a} 1979 ja kes{\"a}ll{\"a} 1980. T{\"a}m{\"a}n j{\"a}lkeen ne deformoituivat v{\"a}h{\"a}n eik{\"a} selvi{\"a} deformoitumiseroja koep{\"a}{\"a}llysteiden kesken l{\"o}ydetty. P{\"a}{\"a}llysteiden vaurioita ovat pituus- ja poikkihalkeamat, kivien irtoilu, purkaumat ja rei{\"a}t. Koep{\"a}{\"a}llysteiden rakentamisen ty{\"o}tekniikka on saattanut vaihdella eri osuuksilla. T{\"a}st{\"a} johtuen ei sideaine-, sideainepitoisuus- ja t{\"a}ytejauhetekij{\"o}iden vaikutusta em. p{\"a}{\"a}llysteiden vaurioihin voida varmuudella arvioida.",
keywords = "Finland, road construction, test roads, asphalts, bituminous concretes, flexible pavements, road surfaces, bitumen, binders, wear tests, damage",
author = "Esa Manninen",
year = "1986",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2549-3",
series = "Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Manninen, E 1986, Nurmijärven päällystekoetie V. 1979: Yhteenveto. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 400, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Nurmijärven päällystekoetie V. 1979 : Yhteenveto. / Manninen, Esa.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 67 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 400).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Nurmijärven päällystekoetie V. 1979

T2 - Yhteenveto

AU - Manninen, Esa

PY - 1986

Y1 - 1986

N2 - Tutkimuksessa selvitettiin sideainelajin, sideaineen alkuperän, päällysteen sideainepitoisuuden, täytejauheiden ja LD-teräskuonan vaikutusta asfalttipäällysteen urautumiseen ja vaurioihin. Koepäällysteiden kulumista ja deformatoitumista on kevääseen 1981 saakka mitattu Stratotestlaitteella- ja profilografilla sekä keväästä 1981 lähtien paksuusprofilometrillä. Lisäksi on mitattu urasyvyydet 2 m:n oikolaudalla. Kerran vuodessa on mitattu koepäällysteiden tasaisuudet ja kitkat sekä kartoitettu vauriot. Asfalttipäällysteen sideainelajia vaihdeltaessa (B-65, B-120, B-250) päällyste kului vähiten lajia B-120 käytettäessä. Neuvostoliittolaisen bitumin käyttö asfalttibetonin sideaineena lisäsi kulumista 17 % saudiarabialaiseen bitumiin verrattuna. Asfalttipäällysteen sideainepitoisuutta vaihdeltaessa sarjassa 5,0 - 5,8 - 6,0 oli kuluminen pienimmillään pitoisuudella 5,8 paino-%. Emäksisen kalkin käyttö täytejauheena vähensi kulumista 10 %. Samoin LD teräskuonan ollessa asfalttipäällysteen runkoaineena kuluminen pieneni 29 %. Koepäällysteet olivat kaikkein herkimpiä deformoitumaan uusina syksyllä 1979 ja kesällä 1980. Tämän jälkeen ne deformoituivat vähän eikä selviä deformoitumiseroja koepäällysteiden kesken löydetty. Päällysteiden vaurioita ovat pituus- ja poikkihalkeamat, kivien irtoilu, purkaumat ja reiät. Koepäällysteiden rakentamisen työtekniikka on saattanut vaihdella eri osuuksilla. Tästä johtuen ei sideaine-, sideainepitoisuus- ja täytejauhetekijöiden vaikutusta em. päällysteiden vaurioihin voida varmuudella arvioida.

AB - Tutkimuksessa selvitettiin sideainelajin, sideaineen alkuperän, päällysteen sideainepitoisuuden, täytejauheiden ja LD-teräskuonan vaikutusta asfalttipäällysteen urautumiseen ja vaurioihin. Koepäällysteiden kulumista ja deformatoitumista on kevääseen 1981 saakka mitattu Stratotestlaitteella- ja profilografilla sekä keväästä 1981 lähtien paksuusprofilometrillä. Lisäksi on mitattu urasyvyydet 2 m:n oikolaudalla. Kerran vuodessa on mitattu koepäällysteiden tasaisuudet ja kitkat sekä kartoitettu vauriot. Asfalttipäällysteen sideainelajia vaihdeltaessa (B-65, B-120, B-250) päällyste kului vähiten lajia B-120 käytettäessä. Neuvostoliittolaisen bitumin käyttö asfalttibetonin sideaineena lisäsi kulumista 17 % saudiarabialaiseen bitumiin verrattuna. Asfalttipäällysteen sideainepitoisuutta vaihdeltaessa sarjassa 5,0 - 5,8 - 6,0 oli kuluminen pienimmillään pitoisuudella 5,8 paino-%. Emäksisen kalkin käyttö täytejauheena vähensi kulumista 10 %. Samoin LD teräskuonan ollessa asfalttipäällysteen runkoaineena kuluminen pieneni 29 %. Koepäällysteet olivat kaikkein herkimpiä deformoitumaan uusina syksyllä 1979 ja kesällä 1980. Tämän jälkeen ne deformoituivat vähän eikä selviä deformoitumiseroja koepäällysteiden kesken löydetty. Päällysteiden vaurioita ovat pituus- ja poikkihalkeamat, kivien irtoilu, purkaumat ja reiät. Koepäällysteiden rakentamisen työtekniikka on saattanut vaihdella eri osuuksilla. Tästä johtuen ei sideaine-, sideainepitoisuus- ja täytejauhetekijöiden vaikutusta em. päällysteiden vaurioihin voida varmuudella arvioida.

KW - Finland

KW - road construction

KW - test roads

KW - asphalts

KW - bituminous concretes

KW - flexible pavements

KW - road surfaces

KW - bitumen

KW - binders

KW - wear tests

KW - damage

M3 - Report

SN - 951-38-2549-3

T3 - Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Nurmijärven päällystekoetie V. 1979

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Manninen E. Nurmijärven päällystekoetie V. 1979: Yhteenveto. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 67 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 400).