Nya tekniker för att upplysa konsumenten om hennes ekologiska fotavtryck

Research output: Contribution to conferenceOther conference contributionProfessional

Abstract

Man har alltmera börjat uppmärksamma den inverkan på miljön, som vi konsumenter förorsakar genom våra dagliga val. Det ekologiska fotavtrycket uppskattar hur mycket av planetens förnyelsebara förmåga som behövs för att ta fram och ta hand om det vi konsumerar. Fotavtrycket är idag klart större än vad jorden förmår bära. Speciellt gäller detta växthusgaser, där länderna har förbundit sig till radikala reduceringar i utsläppen. För att vi konsumenter skall kunna dra vårt strå till stacken och minska vårt avtryck, behöver vi veta hur fotavtrycket byggs upp. Föredraget beskriver hur digital medieteknik kan utnyttjas för denna informationsspridning. Konkret beskrivs ett mediesystem, där information om CO2 avtrycket från livsmedel, boende och transportmedel förmedlas över Internet till konsumentens PC och mobiltelefon. Systemet har utvecklats och provanvänts inom Climate Bonus projektet. Pilotanvändarna visade sig värdesätta att de kunde följa med sin dagliga konsumtion med hjälp av systemet och de flesta trodde att tjänsten kunde medverka till att göra deras konsumtion mer ekologisk.
Original languageSwedish
Number of pages29
Publication statusPublished - 2010
MoE publication typeNot Eligible
EventTekniikan päivät - Espoo, Finland
Duration: 14 Jan 201015 Jan 2010

Conference

ConferenceTekniikan päivät
CountryFinland
CityEspoo
Period14/01/1015/01/10

Cite this

@conference{2c07fcb13c774658a7d9ffe966e90c29,
title = "Nya tekniker f{\"o}r att upplysa konsumenten om hennes ekologiska fotavtryck",
abstract = "Man har alltmera b{\"o}rjat uppm{\"a}rksamma den inverkan p{\aa} milj{\"o}n, som vi konsumenter f{\"o}rorsakar genom v{\aa}ra dagliga val. Det ekologiska fotavtrycket uppskattar hur mycket av planetens f{\"o}rnyelsebara f{\"o}rm{\aa}ga som beh{\"o}vs f{\"o}r att ta fram och ta hand om det vi konsumerar. Fotavtrycket {\"a}r idag klart st{\"o}rre {\"a}n vad jorden f{\"o}rm{\aa}r b{\"a}ra. Speciellt g{\"a}ller detta v{\"a}xthusgaser, d{\"a}r l{\"a}nderna har f{\"o}rbundit sig till radikala reduceringar i utsl{\"a}ppen. F{\"o}r att vi konsumenter skall kunna dra v{\aa}rt str{\aa} till stacken och minska v{\aa}rt avtryck, beh{\"o}ver vi veta hur fotavtrycket byggs upp. F{\"o}redraget beskriver hur digital medieteknik kan utnyttjas f{\"o}r denna informationsspridning. Konkret beskrivs ett mediesystem, d{\"a}r information om CO2 avtrycket fr{\aa}n livsmedel, boende och transportmedel f{\"o}rmedlas {\"o}ver Internet till konsumentens PC och mobiltelefon. Systemet har utvecklats och provanv{\"a}nts inom Climate Bonus projektet. Pilotanv{\"a}ndarna visade sig v{\"a}rdes{\"a}tta att de kunde f{\"o}lja med sin dagliga konsumtion med hj{\"a}lp av systemet och de flesta trodde att tj{\"a}nsten kunde medverka till att g{\"o}ra deras konsumtion mer ekologisk.",
author = "Caj S{\"o}derg{\aa}rd",
year = "2010",
language = "Swedish",
note = "null ; Conference date: 14-01-2010 Through 15-01-2010",

}

Södergård, C 2010, 'Nya tekniker för att upplysa konsumenten om hennes ekologiska fotavtryck' Tekniikan päivät, Espoo, Finland, 14/01/10 - 15/01/10, .

Nya tekniker för att upplysa konsumenten om hennes ekologiska fotavtryck. / Södergård, Caj.

2010. Tekniikan päivät, Espoo, Finland.

Research output: Contribution to conferenceOther conference contributionProfessional

TY - CONF

T1 - Nya tekniker för att upplysa konsumenten om hennes ekologiska fotavtryck

AU - Södergård, Caj

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Man har alltmera börjat uppmärksamma den inverkan på miljön, som vi konsumenter förorsakar genom våra dagliga val. Det ekologiska fotavtrycket uppskattar hur mycket av planetens förnyelsebara förmåga som behövs för att ta fram och ta hand om det vi konsumerar. Fotavtrycket är idag klart större än vad jorden förmår bära. Speciellt gäller detta växthusgaser, där länderna har förbundit sig till radikala reduceringar i utsläppen. För att vi konsumenter skall kunna dra vårt strå till stacken och minska vårt avtryck, behöver vi veta hur fotavtrycket byggs upp. Föredraget beskriver hur digital medieteknik kan utnyttjas för denna informationsspridning. Konkret beskrivs ett mediesystem, där information om CO2 avtrycket från livsmedel, boende och transportmedel förmedlas över Internet till konsumentens PC och mobiltelefon. Systemet har utvecklats och provanvänts inom Climate Bonus projektet. Pilotanvändarna visade sig värdesätta att de kunde följa med sin dagliga konsumtion med hjälp av systemet och de flesta trodde att tjänsten kunde medverka till att göra deras konsumtion mer ekologisk.

AB - Man har alltmera börjat uppmärksamma den inverkan på miljön, som vi konsumenter förorsakar genom våra dagliga val. Det ekologiska fotavtrycket uppskattar hur mycket av planetens förnyelsebara förmåga som behövs för att ta fram och ta hand om det vi konsumerar. Fotavtrycket är idag klart större än vad jorden förmår bära. Speciellt gäller detta växthusgaser, där länderna har förbundit sig till radikala reduceringar i utsläppen. För att vi konsumenter skall kunna dra vårt strå till stacken och minska vårt avtryck, behöver vi veta hur fotavtrycket byggs upp. Föredraget beskriver hur digital medieteknik kan utnyttjas för denna informationsspridning. Konkret beskrivs ett mediesystem, där information om CO2 avtrycket från livsmedel, boende och transportmedel förmedlas över Internet till konsumentens PC och mobiltelefon. Systemet har utvecklats och provanvänts inom Climate Bonus projektet. Pilotanvändarna visade sig värdesätta att de kunde följa med sin dagliga konsumtion med hjälp av systemet och de flesta trodde att tjänsten kunde medverka till att göra deras konsumtion mer ekologisk.

M3 - Other conference contribution

ER -