TY - BOOK
T1 - Oikoradan junaliikenteen lippujärjestelmä ja kuntatalous Mäntsälässä
AU - Rosenberg, Marja
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Tässä tutkimuksessa on selvitetty oikoradan junaliikenteen
lippujärjestelmän kustannusvaikutuksia säännöllisillä
matkoilla Mäntsälän ja pääkaupunkiseudun sekä Lahden
välillä. Vuonna 2002 Mäntsälästä kävi pääkaupunkiseudulla
töissä noin 2 100 asukasta. Säännöllisiä työ- tai
opiskelumatkalaisia joukkoliikenteessä Mäntsälästä
pääkaupunkiseudulle on ennustettu olevan yhteensä noin 840
oikoradan käyttöön oton jälkeen, joista pääosa käyttäisi
junaa. Lisäksi ennusteissa on mukana 50 junamatkustajaa
Mäntsälästä Järvenpäähän, samoin 50 matkustajaa Keravalle
ja 13 Lahteen.
Lippujärjestelmän kehittämistä on tutkittu kahden
vaihtoehtoisen mallin perusteella. Toisessa mallissa
lipputuki kohdennetaan sekä runko- että liityntämatkoihin
ja toisessa ainoastaan liityntämatkoihin. YTV-alueen lipun
hinnan alennus perustuu kaikissa vaihtoehdoissa YTV:n
lippuyhteistyösopimusten malliin, jossa Mäntsälän kunnan
tuella Mäntsälässä asuvat voisivat ostaa YTV-alueen
kausikortin runko-matkalippuun samaan hintaan kuin
pääkaupunkiseudulla asuvat. Järjestelmä on sama kuin
nykyisin bussiliikenteessä käytössä olevassa
Mäntsälälipussa.
Mikäli julkinen lipputuki kohdistetaan sekä runko- että
liityntämatkoihin matkan molemmissa päissä, kustannus
lipputuesta Mäntsälälle on noin 0,5 miljoonaa € vuodessa.
Mikäli runkomatkan lippu kelpaisi maksutta Mäntsälän
liityntäliikenteessä, kustannukset kasvaisivat tämän
lisäksi noin 200 000 euroa vuodessa. Jos Haarajoelta
alkavia junamatkoja ei tuettaisi kunnan lipputuella,
runkomatkaan käytettävä lipputuki olisi 23 000 euroa
vuodessa pienempi. Jos tuki kohdennetaan vain
liityntämatkojen lippuihin, kustannukset pienenevät noin
200 000 euroa vuodessa.
Pääkaupunkiseudun liityntään kohdistuva tuki on molemmissa
vaihtoehdoissa yhteensä noin 37 000 € vuodessa.
Kunnan verotulot kasvavat noin 0,4-0,7 miljoonaa euroa
vuodessa, kun työmatkakuluvähennysten määrä kaikilla
oikoradan sektorissa työssäkäyvillä pienenee. Kun otetaan
huomioon, että kunta voi saada valtion avustusta
liityntälippuihin kohdistettuun lipputukeen enintään 48 %,
kunnan kustannukset alenevat noin 132 000 euroa
vuodessa. Kun verotulojen kasvu ja valtion avustus otetaan
huomioon, lippujärjestelmän tukeminen parantaa
laskennallisesti Mäntsälän kunnan taloutta noin 0,2-0,3
miljoonalla eurolla vuodessa.
AB - Tässä tutkimuksessa on selvitetty oikoradan junaliikenteen
lippujärjestelmän kustannusvaikutuksia säännöllisillä
matkoilla Mäntsälän ja pääkaupunkiseudun sekä Lahden
välillä. Vuonna 2002 Mäntsälästä kävi pääkaupunkiseudulla
töissä noin 2 100 asukasta. Säännöllisiä työ- tai
opiskelumatkalaisia joukkoliikenteessä Mäntsälästä
pääkaupunkiseudulle on ennustettu olevan yhteensä noin 840
oikoradan käyttöön oton jälkeen, joista pääosa käyttäisi
junaa. Lisäksi ennusteissa on mukana 50 junamatkustajaa
Mäntsälästä Järvenpäähän, samoin 50 matkustajaa Keravalle
ja 13 Lahteen.
Lippujärjestelmän kehittämistä on tutkittu kahden
vaihtoehtoisen mallin perusteella. Toisessa mallissa
lipputuki kohdennetaan sekä runko- että liityntämatkoihin
ja toisessa ainoastaan liityntämatkoihin. YTV-alueen lipun
hinnan alennus perustuu kaikissa vaihtoehdoissa YTV:n
lippuyhteistyösopimusten malliin, jossa Mäntsälän kunnan
tuella Mäntsälässä asuvat voisivat ostaa YTV-alueen
kausikortin runko-matkalippuun samaan hintaan kuin
pääkaupunkiseudulla asuvat. Järjestelmä on sama kuin
nykyisin bussiliikenteessä käytössä olevassa
Mäntsälälipussa.
Mikäli julkinen lipputuki kohdistetaan sekä runko- että
liityntämatkoihin matkan molemmissa päissä, kustannus
lipputuesta Mäntsälälle on noin 0,5 miljoonaa € vuodessa.
Mikäli runkomatkan lippu kelpaisi maksutta Mäntsälän
liityntäliikenteessä, kustannukset kasvaisivat tämän
lisäksi noin 200 000 euroa vuodessa. Jos Haarajoelta
alkavia junamatkoja ei tuettaisi kunnan lipputuella,
runkomatkaan käytettävä lipputuki olisi 23 000 euroa
vuodessa pienempi. Jos tuki kohdennetaan vain
liityntämatkojen lippuihin, kustannukset pienenevät noin
200 000 euroa vuodessa.
Pääkaupunkiseudun liityntään kohdistuva tuki on molemmissa
vaihtoehdoissa yhteensä noin 37 000 € vuodessa.
Kunnan verotulot kasvavat noin 0,4-0,7 miljoonaa euroa
vuodessa, kun työmatkakuluvähennysten määrä kaikilla
oikoradan sektorissa työssäkäyvillä pienenee. Kun otetaan
huomioon, että kunta voi saada valtion avustusta
liityntälippuihin kohdistettuun lipputukeen enintään 48 %,
kunnan kustannukset alenevat noin 132 000 euroa
vuodessa. Kun verotulojen kasvu ja valtion avustus otetaan
huomioon, lippujärjestelmän tukeminen parantaa
laskennallisesti Mäntsälän kunnan taloutta noin 0,2-0,3
miljoonalla eurolla vuodessa.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Oikoradan junaliikenteen lippujärjestelmä ja kuntatalous Mäntsälässä
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -