Laivan propulsiokoneiston todennäköisyyspohjaisesta suunnittelusta

Translated title of the contribution: On the probability based design of ship's propulsion machinery

Asko Kähönen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa on aluksi tarkasteltu laivan propulsiokoneiden suunnittelua pääkohdittain. Tarkastelussa on erityisesti painotettu kuormitustiedon merkitystä komponentin mitoituksessa. Luotettavuusteknistä suunnittelua silmällä pitäen on tarkastelun kohteeksi otettu komponenttien väsymiskestoiän laskenta. Laskennan kannalta olennaista signaalin käsittelyä on tarkasteltu painottaen erityisesti signaalin tallennusta Markovin matriisin muotoon. Markovin matriisiksi tallennetun signaalin käyttöä väsymistarkasteluissa on pohdittu. Väsymisanalyysia varten tarvittavan signaalin luokitteluun on rainflow-algontmi todettu parhaaksi. Koneenosien väsymistarkasteluun soveltuvat menetelmät on esitetty. Näistä paikallisen venymän menetelmä (loeal strain method) kuvaa parhaiten materiaalin käyttäytymistä ja soveltuu käytettäväksi väsymissärön ydintymisen ennustamisessa. Raportissa on lyhyesti esitelty kaksi väsymislaskentaan soveltuvaa PE-ohjelmistoa. Toinen on Vll:n metallilaboratorion VÄSMIT ja toinen EMRE:n ENDURE. Koneenosien luotettavuuden laskentaa on tarkasteltu esittelemällä peruskäsitteet sekä komponentin että järjestelmän luotettavuuden määrittämiseksi. Luotettavuuskäsitteen mukaanottoa rakenteen väsymistarkasteluihin ja keinoja luotettavuuden lisäämiseksi on käsitelty lopuksi.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages86
ISBN (Print)951-38-3873-0
Publication statusPublished - 1991
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number1242
ISSN0358-5085

    Fingerprint

Keywords

  • design
  • marine propulsion
  • marine propelles
  • propeller shafts
  • gears
  • ships
  • loads (forces)
  • force
  • strains
  • matrices (mathematics)
  • fatigue (materials)
  • computers
  • algorithms
  • fatigue life
  • reliability
  • probability theory

Cite this

Kähönen, A. (1991). Laivan propulsiokoneiston todennäköisyyspohjaisesta suunnittelusta. VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1242