Onnettomuudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa

Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 3

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Vuodenajan mukaan vaihdettavia nopeusrajoituksia kokeiltiin kahtena talvena ja kahtena kesänä marraskuun 1987 ja syyskuun 1989 välisenä aikana. Talvirajoitusten kokeilussa oli mukana n. 4 000 kilometriä teitä, joilla ennen kokeilua oli nopeusrajoitus 100 km/h. Näiden teiden nopeusrajoituksia alennettiin 80 km:iin/h kahdessa vaiheessa, puolet ensimmäiseksi ja puolet toiseksi kokeilutalveksi (marraskuusta helmikuuhun). Lisäksi moottoriteiden kaikki nopeusrajoitukset 120 km/h alennettiin 100 km:iin/h kummaksikin kokeilutalveksi. Kesärajoitusten kokeilussa aiempi nopeusrajoitus 80 km/h korotettiin kesäksi (huhtikuusta syyskuuhun) 100 km:iin/h yhteensä 1 400 tiekilometrillä vastaavasti kahdessa vaiheessa. Tässä raportissa tarkastellaan kokeilussa mukana olleilla teillä tapahtuneita onnettomuuksia ja kokeilun vaikutuksia niihin. Onnettomuustutkimuksen lisäksi nopeusrajoituskokeilussa on selvitetty kuljettajien mielipiteitä ja kokeilun vaikutuksia autojen nopeuksiin. Rajoituksen 100 km/h alentaminen talvikuukausiksi 80 km:iin/h vähensi kaikkia onnettomuuksia 14 %. Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet vähenivät 11 %, mutta tämä muutos ei ollut tilastollisesti varma. Talveksi 80 km:iin/h alennettu rajoitus vähensi onnettomuuksia eniten hyvissä tie ja sää oloissa, kun tienpinta ei ollut kuiva. Suuri liikennemäärä ja paljon raskasta liikennettä lisäsivät rajoituksen alentamisen vaikutusta. Talveksi 100 km:iin/h alennetut moottoriteiden nopeusrajoitukset eivät pienen tiepituuden, luotettavan vertailuaineiston puuttumisen ja onnettomuuksien suuren satunnaisvaihtelun vuoksi tuottaneet tilastollisesti merkitseviä onnettomuusmuutoksia. Kaikkien onnettomuuksien määrä aleni uskottavimmin ainakin 10 % rajoituksen alentamisen ansiosta, mutta tulos ei siis ollut tilastollisesti merkitsevä. Nopeusrajoituksen 80 km/h korottaminen kesäkuukausiksi 100 km:iin/h lisäsi onnettomuusmäärää ainakin vilkasliikenteisimmillä kesäkokeilun teillä ja uskottavimmin hyvissä tieoloissa. Rajoituksen korottaminen lisäsi eri onnettomuusluokista ainakin peräänajoonneuomuuksien määrää. Kesäkokeilun tulosten suuret tilastolliset vaihteluvälit olivat ennakko-odotusten mukaisia, sillä kokeilun pienen tiepituuden ja pienten liikennemäärien vuoksi odotetut onnettomuusmäärät olivat pieniä. Nopeusrajoitusten muutokset vaikuttivat onnettomuuksiin eniten siellä, missä niiden vaikutus nopeuksiin oli suurin. Suurimmat onnettomuusvähenemät rajoituksia alennettaessa ja suurimmat onnettomuuslisäykset rajoituksia korotettaessa havaittiin rajoituksia hyvissä tie ja liikenneoloissa muutettaessa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages90
ISBN (Print)951-38-3856-0
Publication statusPublished - 1991
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
No.1224
ISSN (Print)0358-5085

Fingerprint

sill
accident
experiment
speed limit

Keywords

  • traffic safety
  • traffic surveys
  • traffic accidents
  • highways
  • roads
  • speed limits
  • experimentation
  • seasons
  • winter
  • summer
  • revisions
  • vehicles
  • automobiles
  • Finland

Cite this

Peltola, H. (1991). Onnettomuudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa: Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 3. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1224
Peltola, Harri. / Onnettomuudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa : Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 3. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 90 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1224).
@book{f9d5aa6bdeae4b658435eb4ca6ddb4fc,
title = "Onnettomuudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa: Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 3",
abstract = "Vuodenajan mukaan vaihdettavia nopeusrajoituksia kokeiltiin kahtena talvena ja kahtena kes{\"a}n{\"a} marraskuun 1987 ja syyskuun 1989 v{\"a}lisen{\"a} aikana. Talvirajoitusten kokeilussa oli mukana n. 4 000 kilometri{\"a} teit{\"a}, joilla ennen kokeilua oli nopeusrajoitus 100 km/h. N{\"a}iden teiden nopeusrajoituksia alennettiin 80 km:iin/h kahdessa vaiheessa, puolet ensimm{\"a}iseksi ja puolet toiseksi kokeilutalveksi (marraskuusta helmikuuhun). Lis{\"a}ksi moottoriteiden kaikki nopeusrajoitukset 120 km/h alennettiin 100 km:iin/h kummaksikin kokeilutalveksi. Kes{\"a}rajoitusten kokeilussa aiempi nopeusrajoitus 80 km/h korotettiin kes{\"a}ksi (huhtikuusta syyskuuhun) 100 km:iin/h yhteens{\"a} 1 400 tiekilometrill{\"a} vastaavasti kahdessa vaiheessa. T{\"a}ss{\"a} raportissa tarkastellaan kokeilussa mukana olleilla teill{\"a} tapahtuneita onnettomuuksia ja kokeilun vaikutuksia niihin. Onnettomuustutkimuksen lis{\"a}ksi nopeusrajoituskokeilussa on selvitetty kuljettajien mielipiteit{\"a} ja kokeilun vaikutuksia autojen nopeuksiin. Rajoituksen 100 km/h alentaminen talvikuukausiksi 80 km:iin/h v{\"a}hensi kaikkia onnettomuuksia 14 {\%}. Henkil{\"o}vahinkoon johtaneet onnettomuudet v{\"a}heniv{\"a}t 11 {\%}, mutta t{\"a}m{\"a} muutos ei ollut tilastollisesti varma. Talveksi 80 km:iin/h alennettu rajoitus v{\"a}hensi onnettomuuksia eniten hyviss{\"a} tie ja s{\"a}{\"a} oloissa, kun tienpinta ei ollut kuiva. Suuri liikennem{\"a}{\"a}r{\"a} ja paljon raskasta liikennett{\"a} lis{\"a}siv{\"a}t rajoituksen alentamisen vaikutusta. Talveksi 100 km:iin/h alennetut moottoriteiden nopeusrajoitukset eiv{\"a}t pienen tiepituuden, luotettavan vertailuaineiston puuttumisen ja onnettomuuksien suuren satunnaisvaihtelun vuoksi tuottaneet tilastollisesti merkitsevi{\"a} onnettomuusmuutoksia. Kaikkien onnettomuuksien m{\"a}{\"a}r{\"a} aleni uskottavimmin ainakin 10 {\%} rajoituksen alentamisen ansiosta, mutta tulos ei siis ollut tilastollisesti merkitsev{\"a}. Nopeusrajoituksen 80 km/h korottaminen kes{\"a}kuukausiksi 100 km:iin/h lis{\"a}si onnettomuusm{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} ainakin vilkasliikenteisimmill{\"a} kes{\"a}kokeilun teill{\"a} ja uskottavimmin hyviss{\"a} tieoloissa. Rajoituksen korottaminen lis{\"a}si eri onnettomuusluokista ainakin per{\"a}{\"a}najoonneuomuuksien m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}. Kes{\"a}kokeilun tulosten suuret tilastolliset vaihteluv{\"a}lit olivat ennakko-odotusten mukaisia, sill{\"a} kokeilun pienen tiepituuden ja pienten liikennem{\"a}{\"a}rien vuoksi odotetut onnettomuusm{\"a}{\"a}r{\"a}t olivat pieni{\"a}. Nopeusrajoitusten muutokset vaikuttivat onnettomuuksiin eniten siell{\"a}, miss{\"a} niiden vaikutus nopeuksiin oli suurin. Suurimmat onnettomuusv{\"a}henem{\"a}t rajoituksia alennettaessa ja suurimmat onnettomuuslis{\"a}ykset rajoituksia korotettaessa havaittiin rajoituksia hyviss{\"a} tie ja liikenneoloissa muutettaessa.",
keywords = "traffic safety, traffic surveys, traffic accidents, highways, roads, speed limits, experimentation, seasons, winter, summer, revisions, vehicles, automobiles, Finland",
author = "Harri Peltola",
year = "1991",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3856-0",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1224",
address = "Finland",

}

Peltola, H 1991, Onnettomuudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa: Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 3. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 1224, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Onnettomuudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa : Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 3. / Peltola, Harri.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 90 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1224).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Onnettomuudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa

T2 - Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 3

AU - Peltola, Harri

PY - 1991

Y1 - 1991

N2 - Vuodenajan mukaan vaihdettavia nopeusrajoituksia kokeiltiin kahtena talvena ja kahtena kesänä marraskuun 1987 ja syyskuun 1989 välisenä aikana. Talvirajoitusten kokeilussa oli mukana n. 4 000 kilometriä teitä, joilla ennen kokeilua oli nopeusrajoitus 100 km/h. Näiden teiden nopeusrajoituksia alennettiin 80 km:iin/h kahdessa vaiheessa, puolet ensimmäiseksi ja puolet toiseksi kokeilutalveksi (marraskuusta helmikuuhun). Lisäksi moottoriteiden kaikki nopeusrajoitukset 120 km/h alennettiin 100 km:iin/h kummaksikin kokeilutalveksi. Kesärajoitusten kokeilussa aiempi nopeusrajoitus 80 km/h korotettiin kesäksi (huhtikuusta syyskuuhun) 100 km:iin/h yhteensä 1 400 tiekilometrillä vastaavasti kahdessa vaiheessa. Tässä raportissa tarkastellaan kokeilussa mukana olleilla teillä tapahtuneita onnettomuuksia ja kokeilun vaikutuksia niihin. Onnettomuustutkimuksen lisäksi nopeusrajoituskokeilussa on selvitetty kuljettajien mielipiteitä ja kokeilun vaikutuksia autojen nopeuksiin. Rajoituksen 100 km/h alentaminen talvikuukausiksi 80 km:iin/h vähensi kaikkia onnettomuuksia 14 %. Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet vähenivät 11 %, mutta tämä muutos ei ollut tilastollisesti varma. Talveksi 80 km:iin/h alennettu rajoitus vähensi onnettomuuksia eniten hyvissä tie ja sää oloissa, kun tienpinta ei ollut kuiva. Suuri liikennemäärä ja paljon raskasta liikennettä lisäsivät rajoituksen alentamisen vaikutusta. Talveksi 100 km:iin/h alennetut moottoriteiden nopeusrajoitukset eivät pienen tiepituuden, luotettavan vertailuaineiston puuttumisen ja onnettomuuksien suuren satunnaisvaihtelun vuoksi tuottaneet tilastollisesti merkitseviä onnettomuusmuutoksia. Kaikkien onnettomuuksien määrä aleni uskottavimmin ainakin 10 % rajoituksen alentamisen ansiosta, mutta tulos ei siis ollut tilastollisesti merkitsevä. Nopeusrajoituksen 80 km/h korottaminen kesäkuukausiksi 100 km:iin/h lisäsi onnettomuusmäärää ainakin vilkasliikenteisimmillä kesäkokeilun teillä ja uskottavimmin hyvissä tieoloissa. Rajoituksen korottaminen lisäsi eri onnettomuusluokista ainakin peräänajoonneuomuuksien määrää. Kesäkokeilun tulosten suuret tilastolliset vaihteluvälit olivat ennakko-odotusten mukaisia, sillä kokeilun pienen tiepituuden ja pienten liikennemäärien vuoksi odotetut onnettomuusmäärät olivat pieniä. Nopeusrajoitusten muutokset vaikuttivat onnettomuuksiin eniten siellä, missä niiden vaikutus nopeuksiin oli suurin. Suurimmat onnettomuusvähenemät rajoituksia alennettaessa ja suurimmat onnettomuuslisäykset rajoituksia korotettaessa havaittiin rajoituksia hyvissä tie ja liikenneoloissa muutettaessa.

AB - Vuodenajan mukaan vaihdettavia nopeusrajoituksia kokeiltiin kahtena talvena ja kahtena kesänä marraskuun 1987 ja syyskuun 1989 välisenä aikana. Talvirajoitusten kokeilussa oli mukana n. 4 000 kilometriä teitä, joilla ennen kokeilua oli nopeusrajoitus 100 km/h. Näiden teiden nopeusrajoituksia alennettiin 80 km:iin/h kahdessa vaiheessa, puolet ensimmäiseksi ja puolet toiseksi kokeilutalveksi (marraskuusta helmikuuhun). Lisäksi moottoriteiden kaikki nopeusrajoitukset 120 km/h alennettiin 100 km:iin/h kummaksikin kokeilutalveksi. Kesärajoitusten kokeilussa aiempi nopeusrajoitus 80 km/h korotettiin kesäksi (huhtikuusta syyskuuhun) 100 km:iin/h yhteensä 1 400 tiekilometrillä vastaavasti kahdessa vaiheessa. Tässä raportissa tarkastellaan kokeilussa mukana olleilla teillä tapahtuneita onnettomuuksia ja kokeilun vaikutuksia niihin. Onnettomuustutkimuksen lisäksi nopeusrajoituskokeilussa on selvitetty kuljettajien mielipiteitä ja kokeilun vaikutuksia autojen nopeuksiin. Rajoituksen 100 km/h alentaminen talvikuukausiksi 80 km:iin/h vähensi kaikkia onnettomuuksia 14 %. Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet vähenivät 11 %, mutta tämä muutos ei ollut tilastollisesti varma. Talveksi 80 km:iin/h alennettu rajoitus vähensi onnettomuuksia eniten hyvissä tie ja sää oloissa, kun tienpinta ei ollut kuiva. Suuri liikennemäärä ja paljon raskasta liikennettä lisäsivät rajoituksen alentamisen vaikutusta. Talveksi 100 km:iin/h alennetut moottoriteiden nopeusrajoitukset eivät pienen tiepituuden, luotettavan vertailuaineiston puuttumisen ja onnettomuuksien suuren satunnaisvaihtelun vuoksi tuottaneet tilastollisesti merkitseviä onnettomuusmuutoksia. Kaikkien onnettomuuksien määrä aleni uskottavimmin ainakin 10 % rajoituksen alentamisen ansiosta, mutta tulos ei siis ollut tilastollisesti merkitsevä. Nopeusrajoituksen 80 km/h korottaminen kesäkuukausiksi 100 km:iin/h lisäsi onnettomuusmäärää ainakin vilkasliikenteisimmillä kesäkokeilun teillä ja uskottavimmin hyvissä tieoloissa. Rajoituksen korottaminen lisäsi eri onnettomuusluokista ainakin peräänajoonneuomuuksien määrää. Kesäkokeilun tulosten suuret tilastolliset vaihteluvälit olivat ennakko-odotusten mukaisia, sillä kokeilun pienen tiepituuden ja pienten liikennemäärien vuoksi odotetut onnettomuusmäärät olivat pieniä. Nopeusrajoitusten muutokset vaikuttivat onnettomuuksiin eniten siellä, missä niiden vaikutus nopeuksiin oli suurin. Suurimmat onnettomuusvähenemät rajoituksia alennettaessa ja suurimmat onnettomuuslisäykset rajoituksia korotettaessa havaittiin rajoituksia hyvissä tie ja liikenneoloissa muutettaessa.

KW - traffic safety

KW - traffic surveys

KW - traffic accidents

KW - highways

KW - roads

KW - speed limits

KW - experimentation

KW - seasons

KW - winter

KW - summer

KW - revisions

KW - vehicles

KW - automobiles

KW - Finland

M3 - Report

SN - 951-38-3856-0

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Onnettomuudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Peltola H. Onnettomuudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa: Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 3. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 90 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1224).