@book{f9d5aa6bdeae4b658435eb4ca6ddb4fc,
title = "Onnettomuudet vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilussa: Vuodenajan mukaan vaihdettavien nopeusrajoitusten kokeilu vuosina 1987-1989, osa 3",
abstract = "Vuodenajan mukaan vaihdettavia nopeusrajoituksia kokeiltiin kahtena talvena ja kahtena kes{\"a}n{\"a} marraskuun 1987 ja syyskuun 1989 v{\"a}lisen{\"a} aikana. Talvirajoitusten kokeilussa oli mukana n. 4 000 kilometri{\"a} teit{\"a}, joilla ennen kokeilua oli nopeusrajoitus 100 km/h. N{\"a}iden teiden nopeusrajoituksia alennettiin 80 km:iin/h kahdessa vaiheessa, puolet ensimm{\"a}iseksi ja puolet toiseksi kokeilutalveksi (marraskuusta helmikuuhun). Lis{\"a}ksi moottoriteiden kaikki nopeusrajoitukset 120 km/h alennettiin 100 km:iin/h kummaksikin kokeilutalveksi. Kes{\"a}rajoitusten kokeilussa aiempi nopeusrajoitus 80 km/h korotettiin kes{\"a}ksi (huhtikuusta syyskuuhun) 100 km:iin/h yhteens{\"a} 1 400 tiekilometrill{\"a} vastaavasti kahdessa vaiheessa. T{\"a}ss{\"a} raportissa tarkastellaan kokeilussa mukana olleilla teill{\"a} tapahtuneita onnettomuuksia ja kokeilun vaikutuksia niihin. Onnettomuustutkimuksen lis{\"a}ksi nopeusrajoituskokeilussa on selvitetty kuljettajien mielipiteit{\"a} ja kokeilun vaikutuksia autojen nopeuksiin. Rajoituksen 100 km/h alentaminen talvikuukausiksi 80 km:iin/h v{\"a}hensi kaikkia onnettomuuksia 14 %. Henkil{\"o}vahinkoon johtaneet onnettomuudet v{\"a}heniv{\"a}t 11 %, mutta t{\"a}m{\"a} muutos ei ollut tilastollisesti varma. Talveksi 80 km:iin/h alennettu rajoitus v{\"a}hensi onnettomuuksia eniten hyviss{\"a} tie ja s{\"a}{\"a} oloissa, kun tienpinta ei ollut kuiva. Suuri liikennem{\"a}{\"a}r{\"a} ja paljon raskasta liikennett{\"a} lis{\"a}siv{\"a}t rajoituksen alentamisen vaikutusta. Talveksi 100 km:iin/h alennetut moottoriteiden nopeusrajoitukset eiv{\"a}t pienen tiepituuden, luotettavan vertailuaineiston puuttumisen ja onnettomuuksien suuren satunnaisvaihtelun vuoksi tuottaneet tilastollisesti merkitsevi{\"a} onnettomuusmuutoksia. Kaikkien onnettomuuksien m{\"a}{\"a}r{\"a} aleni uskottavimmin ainakin 10 % rajoituksen alentamisen ansiosta, mutta tulos ei siis ollut tilastollisesti merkitsev{\"a}. Nopeusrajoituksen 80 km/h korottaminen kes{\"a}kuukausiksi 100 km:iin/h lis{\"a}si onnettomuusm{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} ainakin vilkasliikenteisimmill{\"a} kes{\"a}kokeilun teill{\"a} ja uskottavimmin hyviss{\"a} tieoloissa. Rajoituksen korottaminen lis{\"a}si eri onnettomuusluokista ainakin per{\"a}{\"a}najoonneuomuuksien m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}. Kes{\"a}kokeilun tulosten suuret tilastolliset vaihteluv{\"a}lit olivat ennakko-odotusten mukaisia, sill{\"a} kokeilun pienen tiepituuden ja pienten liikennem{\"a}{\"a}rien vuoksi odotetut onnettomuusm{\"a}{\"a}r{\"a}t olivat pieni{\"a}. Nopeusrajoitusten muutokset vaikuttivat onnettomuuksiin eniten siell{\"a}, miss{\"a} niiden vaikutus nopeuksiin oli suurin. Suurimmat onnettomuusv{\"a}henem{\"a}t rajoituksia alennettaessa ja suurimmat onnettomuuslis{\"a}ykset rajoituksia korotettaessa havaittiin rajoituksia hyviss{\"a} tie ja liikenneoloissa muutettaessa.",
keywords = "traffic safety, traffic surveys, traffic accidents, highways, roads, speed limits, experimentation, seasons, winter, summer, revisions, vehicles, automobiles, Finland",
author = "Harri Peltola",
year = "1991",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3856-0",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1224",
address = "Finland",
}