@book{bf4a4846b62645a6820224aaa613f047,
title = "Onnettomuusriski kevyen liikenteen kannalta ongelmallisilla teill{\"a}",
abstract = "Onnettomuusriskin riippuvuutta tie- ja liikenneymp{\"a}rist{\"o}st{\"a} tutkittiin tie- ja vesirakennushallituksen (TVH) kevyen liikenteen tarveselvitysaineston perusteella. Aineisto koostuu kohteista, joissa kevyen liikenteen j{\"a}rjestelyt on todettu puutteellisiksi. Tutkimusaineistoon tuli 4206 kohdetta, joista noin puolet oli taajamissa ja kolmasosa taajamien l{\"a}hialueilla. Kevyelle liikenteelle oli jo olemassa jalkak{\"a}yt{\"a}v{\"a} tai jalankulku- ja py{\"o}r{\"a}tie vain alle 360 kohteessa. Koska aineistoon ei keruutavan vuoksi sis{\"a}ltynyt nykytilanteessakin toimivia ratkaisuja, ei erilaisten kevyen liikenteen j{\"a}rjestelyjen turvallisuuseroja voitu tutkia. Tie- ja liikenneteknisten tekij{\"o}iden vaikutusta liikenneturvallisuuteen tutkittiin laatimalla onnettomuuksien lukum{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} selitt{\"a}vi{\"a} lineaarisia malleja. Malleissa k{\"a}ytettiin riskist{\"o}n{\"a} moottoriajoneuvoliikenteen ja kevyen liikenteen vakiopotensseihin korotettuja liikennesuoritteita, jotka kerrottiin kesken{\"a}{\"a}n. Mallien mukaan kevyen liikenteen henkil{\"o}vahinko-onnettomuuksien riskiin vaikuttavat kohteen sijainti (taajama/taajaman l{\"a}hialue/haja-asutusalue), taajaman koko, tien toiminnallinen luokka, taajamatietyyppi (kauppakatu/asuntokatu), nopeusrajoitus ja moottoriajoneuvoliikenteen m{\"a}{\"a}r{\"a}. Kohteisiin tehtyjen tutustumisk{\"a}yntien perusteella kevyen liikenteen turvallisuutta taajamissa arvioitiin voitavan usein parantaa ajorataa kaventamalla, rakentamalla ajoradalle keskikoroke suojateiden kohdalle, liittymien j{\"a}rjestelyill{\"a} sek{\"a} pys{\"a}k{\"o}intij{\"a}rjestelyill{\"a}. Turvallisille kevyen liikenteen j{\"a}rjestelyille olivat tyypillisi{\"a} onnistunut kaavoitus ja kevyen liikenteen reittien suunnittelu. V{\"a}h{\"a}liikenteisill{\"a} paikallisliikenteen v{\"a}ylill{\"a} moottoriajoneuvoliikenne ja kevyt liikenne voivat er{\"a}in edellytyksin k{\"a}ytt{\"a}{\"a} samaakin v{\"a}yl{\"a}{\"a}. Tavallisesti t{\"a}m{\"a} edellytt{\"a}{\"a} moottoriajoneuvoliikenteen nopeutta alentavia rakenteellisia ratkaisuja.",
keywords = "road construction, traffic safety, traffic accidents, risk analysis, databases, pedestrians, cyclists, models, townplanning",
author = "Veli-Pekka Kallberg",
year = "1988",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3187-6",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "872",
address = "Finland",
}