Onnettomuusriski kevyen liikenteen kannalta ongelmallisilla teillä

Veli-Pekka Kallberg

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Onnettomuusriskin riippuvuutta tie- ja liikenneympäristöstä tutkittiin tie- ja vesirakennushallituksen (TVH) kevyen liikenteen tarveselvitysaineston perusteella. Aineisto koostuu kohteista, joissa kevyen liikenteen järjestelyt on todettu puutteellisiksi. Tutkimusaineistoon tuli 4206 kohdetta, joista noin puolet oli taajamissa ja kolmasosa taajamien lähialueilla. Kevyelle liikenteelle oli jo olemassa jalkakäytävä tai jalankulku- ja pyörätie vain alle 360 kohteessa. Koska aineistoon ei keruutavan vuoksi sisältynyt nykytilanteessakin toimivia ratkaisuja, ei erilaisten kevyen liikenteen järjestelyjen turvallisuuseroja voitu tutkia. Tie- ja liikenneteknisten tekijöiden vaikutusta liikenneturvallisuuteen tutkittiin laatimalla onnettomuuksien lukumäärää selittäviä lineaarisia malleja. Malleissa käytettiin riskistönä moottoriajoneuvoliikenteen ja kevyen liikenteen vakiopotensseihin korotettuja liikennesuoritteita, jotka kerrottiin keskenään. Mallien mukaan kevyen liikenteen henkilövahinko-onnettomuuksien riskiin vaikuttavat kohteen sijainti (taajama/taajaman lähialue/haja-asutusalue), taajaman koko, tien toiminnallinen luokka, taajamatietyyppi (kauppakatu/asuntokatu), nopeusrajoitus ja moottoriajoneuvoliikenteen määrä. Kohteisiin tehtyjen tutustumiskäyntien perusteella kevyen liikenteen turvallisuutta taajamissa arvioitiin voitavan usein parantaa ajorataa kaventamalla, rakentamalla ajoradalle keskikoroke suojateiden kohdalle, liittymien järjestelyillä sekä pysäköintijärjestelyillä. Turvallisille kevyen liikenteen järjestelyille olivat tyypillisiä onnistunut kaavoitus ja kevyen liikenteen reittien suunnittelu. Vähäliikenteisillä paikallisliikenteen väylillä moottoriajoneuvoliikenne ja kevyt liikenne voivat eräin edellytyksin käyttää samaakin väylää. Tavallisesti tämä edellyttää moottoriajoneuvoliikenteen nopeutta alentavia rakenteellisia ratkaisuja.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages82
ISBN (Print)951-38-3187-6
Publication statusPublished - 1988
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number872
ISSN0358-5085

Keywords

  • road construction
  • traffic safety
  • traffic accidents
  • risk analysis
  • databases
  • pedestrians
  • cyclists
  • models
  • townplanning

Cite this

Kallberg, V-P. (1988). Onnettomuusriski kevyen liikenteen kannalta ongelmallisilla teillä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 872
Kallberg, Veli-Pekka. / Onnettomuusriski kevyen liikenteen kannalta ongelmallisilla teillä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1988. 82 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 872).
@book{bf4a4846b62645a6820224aaa613f047,
title = "Onnettomuusriski kevyen liikenteen kannalta ongelmallisilla teill{\"a}",
abstract = "Onnettomuusriskin riippuvuutta tie- ja liikenneymp{\"a}rist{\"o}st{\"a} tutkittiin tie- ja vesirakennushallituksen (TVH) kevyen liikenteen tarveselvitysaineston perusteella. Aineisto koostuu kohteista, joissa kevyen liikenteen j{\"a}rjestelyt on todettu puutteellisiksi. Tutkimusaineistoon tuli 4206 kohdetta, joista noin puolet oli taajamissa ja kolmasosa taajamien l{\"a}hialueilla. Kevyelle liikenteelle oli jo olemassa jalkak{\"a}yt{\"a}v{\"a} tai jalankulku- ja py{\"o}r{\"a}tie vain alle 360 kohteessa. Koska aineistoon ei keruutavan vuoksi sis{\"a}ltynyt nykytilanteessakin toimivia ratkaisuja, ei erilaisten kevyen liikenteen j{\"a}rjestelyjen turvallisuuseroja voitu tutkia. Tie- ja liikenneteknisten tekij{\"o}iden vaikutusta liikenneturvallisuuteen tutkittiin laatimalla onnettomuuksien lukum{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a} selitt{\"a}vi{\"a} lineaarisia malleja. Malleissa k{\"a}ytettiin riskist{\"o}n{\"a} moottoriajoneuvoliikenteen ja kevyen liikenteen vakiopotensseihin korotettuja liikennesuoritteita, jotka kerrottiin kesken{\"a}{\"a}n. Mallien mukaan kevyen liikenteen henkil{\"o}vahinko-onnettomuuksien riskiin vaikuttavat kohteen sijainti (taajama/taajaman l{\"a}hialue/haja-asutusalue), taajaman koko, tien toiminnallinen luokka, taajamatietyyppi (kauppakatu/asuntokatu), nopeusrajoitus ja moottoriajoneuvoliikenteen m{\"a}{\"a}r{\"a}. Kohteisiin tehtyjen tutustumisk{\"a}yntien perusteella kevyen liikenteen turvallisuutta taajamissa arvioitiin voitavan usein parantaa ajorataa kaventamalla, rakentamalla ajoradalle keskikoroke suojateiden kohdalle, liittymien j{\"a}rjestelyill{\"a} sek{\"a} pys{\"a}k{\"o}intij{\"a}rjestelyill{\"a}. Turvallisille kevyen liikenteen j{\"a}rjestelyille olivat tyypillisi{\"a} onnistunut kaavoitus ja kevyen liikenteen reittien suunnittelu. V{\"a}h{\"a}liikenteisill{\"a} paikallisliikenteen v{\"a}ylill{\"a} moottoriajoneuvoliikenne ja kevyt liikenne voivat er{\"a}in edellytyksin k{\"a}ytt{\"a}{\"a} samaakin v{\"a}yl{\"a}{\"a}. Tavallisesti t{\"a}m{\"a} edellytt{\"a}{\"a} moottoriajoneuvoliikenteen nopeutta alentavia rakenteellisia ratkaisuja.",
keywords = "road construction, traffic safety, traffic accidents, risk analysis, databases, pedestrians, cyclists, models, townplanning",
author = "Veli-Pekka Kallberg",
year = "1988",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3187-6",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "872",
address = "Finland",

}

Kallberg, V-P 1988, Onnettomuusriski kevyen liikenteen kannalta ongelmallisilla teillä. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 872, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Onnettomuusriski kevyen liikenteen kannalta ongelmallisilla teillä. / Kallberg, Veli-Pekka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1988. 82 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 872).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Onnettomuusriski kevyen liikenteen kannalta ongelmallisilla teillä

AU - Kallberg, Veli-Pekka

PY - 1988

Y1 - 1988

N2 - Onnettomuusriskin riippuvuutta tie- ja liikenneympäristöstä tutkittiin tie- ja vesirakennushallituksen (TVH) kevyen liikenteen tarveselvitysaineston perusteella. Aineisto koostuu kohteista, joissa kevyen liikenteen järjestelyt on todettu puutteellisiksi. Tutkimusaineistoon tuli 4206 kohdetta, joista noin puolet oli taajamissa ja kolmasosa taajamien lähialueilla. Kevyelle liikenteelle oli jo olemassa jalkakäytävä tai jalankulku- ja pyörätie vain alle 360 kohteessa. Koska aineistoon ei keruutavan vuoksi sisältynyt nykytilanteessakin toimivia ratkaisuja, ei erilaisten kevyen liikenteen järjestelyjen turvallisuuseroja voitu tutkia. Tie- ja liikenneteknisten tekijöiden vaikutusta liikenneturvallisuuteen tutkittiin laatimalla onnettomuuksien lukumäärää selittäviä lineaarisia malleja. Malleissa käytettiin riskistönä moottoriajoneuvoliikenteen ja kevyen liikenteen vakiopotensseihin korotettuja liikennesuoritteita, jotka kerrottiin keskenään. Mallien mukaan kevyen liikenteen henkilövahinko-onnettomuuksien riskiin vaikuttavat kohteen sijainti (taajama/taajaman lähialue/haja-asutusalue), taajaman koko, tien toiminnallinen luokka, taajamatietyyppi (kauppakatu/asuntokatu), nopeusrajoitus ja moottoriajoneuvoliikenteen määrä. Kohteisiin tehtyjen tutustumiskäyntien perusteella kevyen liikenteen turvallisuutta taajamissa arvioitiin voitavan usein parantaa ajorataa kaventamalla, rakentamalla ajoradalle keskikoroke suojateiden kohdalle, liittymien järjestelyillä sekä pysäköintijärjestelyillä. Turvallisille kevyen liikenteen järjestelyille olivat tyypillisiä onnistunut kaavoitus ja kevyen liikenteen reittien suunnittelu. Vähäliikenteisillä paikallisliikenteen väylillä moottoriajoneuvoliikenne ja kevyt liikenne voivat eräin edellytyksin käyttää samaakin väylää. Tavallisesti tämä edellyttää moottoriajoneuvoliikenteen nopeutta alentavia rakenteellisia ratkaisuja.

AB - Onnettomuusriskin riippuvuutta tie- ja liikenneympäristöstä tutkittiin tie- ja vesirakennushallituksen (TVH) kevyen liikenteen tarveselvitysaineston perusteella. Aineisto koostuu kohteista, joissa kevyen liikenteen järjestelyt on todettu puutteellisiksi. Tutkimusaineistoon tuli 4206 kohdetta, joista noin puolet oli taajamissa ja kolmasosa taajamien lähialueilla. Kevyelle liikenteelle oli jo olemassa jalkakäytävä tai jalankulku- ja pyörätie vain alle 360 kohteessa. Koska aineistoon ei keruutavan vuoksi sisältynyt nykytilanteessakin toimivia ratkaisuja, ei erilaisten kevyen liikenteen järjestelyjen turvallisuuseroja voitu tutkia. Tie- ja liikenneteknisten tekijöiden vaikutusta liikenneturvallisuuteen tutkittiin laatimalla onnettomuuksien lukumäärää selittäviä lineaarisia malleja. Malleissa käytettiin riskistönä moottoriajoneuvoliikenteen ja kevyen liikenteen vakiopotensseihin korotettuja liikennesuoritteita, jotka kerrottiin keskenään. Mallien mukaan kevyen liikenteen henkilövahinko-onnettomuuksien riskiin vaikuttavat kohteen sijainti (taajama/taajaman lähialue/haja-asutusalue), taajaman koko, tien toiminnallinen luokka, taajamatietyyppi (kauppakatu/asuntokatu), nopeusrajoitus ja moottoriajoneuvoliikenteen määrä. Kohteisiin tehtyjen tutustumiskäyntien perusteella kevyen liikenteen turvallisuutta taajamissa arvioitiin voitavan usein parantaa ajorataa kaventamalla, rakentamalla ajoradalle keskikoroke suojateiden kohdalle, liittymien järjestelyillä sekä pysäköintijärjestelyillä. Turvallisille kevyen liikenteen järjestelyille olivat tyypillisiä onnistunut kaavoitus ja kevyen liikenteen reittien suunnittelu. Vähäliikenteisillä paikallisliikenteen väylillä moottoriajoneuvoliikenne ja kevyt liikenne voivat eräin edellytyksin käyttää samaakin väylää. Tavallisesti tämä edellyttää moottoriajoneuvoliikenteen nopeutta alentavia rakenteellisia ratkaisuja.

KW - road construction

KW - traffic safety

KW - traffic accidents

KW - risk analysis

KW - databases

KW - pedestrians

KW - cyclists

KW - models

KW - townplanning

M3 - Report

SN - 951-38-3187-6

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Onnettomuusriski kevyen liikenteen kannalta ongelmallisilla teillä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kallberg V-P. Onnettomuusriski kevyen liikenteen kannalta ongelmallisilla teillä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1988. 82 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 872).