Opetuksen tietotekniikkapalvelut

Ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter or book articleProfessional

Abstract

Tässä artikkelissa tarkastellaan suomalaisten peruskoulujen opetuksen tietotekniikkapalveluihin ja niiden järjestämiseen liittyviä ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia. Artikkeli perustuu haastatteluaineistoon, joka on kerätty osana laajempaa tutkimushanketta. Hankkeessa on tavoitteena laatia arviointikriteeristö tietotekniikkapalveluiden teknisille ratkaisuille, toteutustavoille, hankintaprosesseille ja taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnille. Tutkimushankkeen osana tehtyjen haastattelujen tarkoituksena oli kerätä taustatietoa taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnin tueksi. Haastatteluaineiston keskeiset havainnot tukevat soveltuvin osin myös työpaketissa tarkasteltavia muita arviointikriteerejä (tekniset ratkaisut ja niiden toteutustavat, poliittiset tavoitteet, organisatoriset tarkastelut, innovatiivisuus ja ekologisuus). Haastattelujen tuloksena saatiin laaja ja monipuolinen näkemys siitä, millaisia ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia tietotekniikkapalveluissa tällä hetkellä on suomalaisen koulumaailman näkökulmasta katsottuna.
Original languageFinnish
Title of host publicationOpetusteknologia koulun arjessa
EditorsMarja Kankaanranta
Place of PublicationJyväskylä
PublisherKoulutuksen tutkimuslaitos
Pages257-270
ISBN (Electronic)978-951-39-4198-7 (PDF)
Publication statusPublished - 2011
MoE publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

Cite this

Britschgi, V., Öörni, R., Hautala, R., & Leviäkangas, P. (2011). Opetuksen tietotekniikkapalvelut: Ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia. In M. Kankaanranta (Ed.), Opetusteknologia koulun arjessa (pp. 257-270). Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos.
Britschgi, Virpi ; Öörni, Risto ; Hautala, Raine ; Leviäkangas, Pekka. / Opetuksen tietotekniikkapalvelut : Ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia. Opetusteknologia koulun arjessa. editor / Marja Kankaanranta. Jyväskylä : Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011. pp. 257-270
@inbook{6fc8984a894241b7a2c66910ce9dbf8b,
title = "Opetuksen tietotekniikkapalvelut: Ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} artikkelissa tarkastellaan suomalaisten peruskoulujen opetuksen tietotekniikkapalveluihin ja niiden j{\"a}rjest{\"a}miseen liittyvi{\"a} ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia. Artikkeli perustuu haastatteluaineistoon, joka on ker{\"a}tty osana laajempaa tutkimushanketta. Hankkeessa on tavoitteena laatia arviointikriteerist{\"o} tietotekniikkapalveluiden teknisille ratkaisuille, toteutustavoille, hankintaprosesseille ja taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnille. Tutkimushankkeen osana tehtyjen haastattelujen tarkoituksena oli ker{\"a}t{\"a} taustatietoa taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnin tueksi. Haastatteluaineiston keskeiset havainnot tukevat soveltuvin osin my{\"o}s ty{\"o}paketissa tarkasteltavia muita arviointikriteerej{\"a} (tekniset ratkaisut ja niiden toteutustavat, poliittiset tavoitteet, organisatoriset tarkastelut, innovatiivisuus ja ekologisuus). Haastattelujen tuloksena saatiin laaja ja monipuolinen n{\"a}kemys siit{\"a}, millaisia ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia tietotekniikkapalveluissa t{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} on suomalaisen koulumaailman n{\"a}k{\"o}kulmasta katsottuna.",
author = "Virpi Britschgi and Risto {\"O}{\"o}rni and Raine Hautala and Pekka Levi{\"a}kangas",
year = "2011",
language = "Finnish",
pages = "257--270",
editor = "Marja Kankaanranta",
booktitle = "Opetusteknologia koulun arjessa",
publisher = "Koulutuksen tutkimuslaitos",
address = "Finland",

}

Britschgi, V, Öörni, R, Hautala, R & Leviäkangas, P 2011, Opetuksen tietotekniikkapalvelut: Ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia. in M Kankaanranta (ed.), Opetusteknologia koulun arjessa. Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylä, pp. 257-270.

Opetuksen tietotekniikkapalvelut : Ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia. / Britschgi, Virpi; Öörni, Risto; Hautala, Raine; Leviäkangas, Pekka.

Opetusteknologia koulun arjessa. ed. / Marja Kankaanranta. Jyväskylä : Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011. p. 257-270.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter or book articleProfessional

TY - CHAP

T1 - Opetuksen tietotekniikkapalvelut

T2 - Ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia

AU - Britschgi, Virpi

AU - Öörni, Risto

AU - Hautala, Raine

AU - Leviäkangas, Pekka

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Tässä artikkelissa tarkastellaan suomalaisten peruskoulujen opetuksen tietotekniikkapalveluihin ja niiden järjestämiseen liittyviä ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia. Artikkeli perustuu haastatteluaineistoon, joka on kerätty osana laajempaa tutkimushanketta. Hankkeessa on tavoitteena laatia arviointikriteeristö tietotekniikkapalveluiden teknisille ratkaisuille, toteutustavoille, hankintaprosesseille ja taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnille. Tutkimushankkeen osana tehtyjen haastattelujen tarkoituksena oli kerätä taustatietoa taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnin tueksi. Haastatteluaineiston keskeiset havainnot tukevat soveltuvin osin myös työpaketissa tarkasteltavia muita arviointikriteerejä (tekniset ratkaisut ja niiden toteutustavat, poliittiset tavoitteet, organisatoriset tarkastelut, innovatiivisuus ja ekologisuus). Haastattelujen tuloksena saatiin laaja ja monipuolinen näkemys siitä, millaisia ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia tietotekniikkapalveluissa tällä hetkellä on suomalaisen koulumaailman näkökulmasta katsottuna.

AB - Tässä artikkelissa tarkastellaan suomalaisten peruskoulujen opetuksen tietotekniikkapalveluihin ja niiden järjestämiseen liittyviä ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia. Artikkeli perustuu haastatteluaineistoon, joka on kerätty osana laajempaa tutkimushanketta. Hankkeessa on tavoitteena laatia arviointikriteeristö tietotekniikkapalveluiden teknisille ratkaisuille, toteutustavoille, hankintaprosesseille ja taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnille. Tutkimushankkeen osana tehtyjen haastattelujen tarkoituksena oli kerätä taustatietoa taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnin tueksi. Haastatteluaineiston keskeiset havainnot tukevat soveltuvin osin myös työpaketissa tarkasteltavia muita arviointikriteerejä (tekniset ratkaisut ja niiden toteutustavat, poliittiset tavoitteet, organisatoriset tarkastelut, innovatiivisuus ja ekologisuus). Haastattelujen tuloksena saatiin laaja ja monipuolinen näkemys siitä, millaisia ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia tietotekniikkapalveluissa tällä hetkellä on suomalaisen koulumaailman näkökulmasta katsottuna.

M3 - Chapter or book article

SP - 257

EP - 270

BT - Opetusteknologia koulun arjessa

A2 - Kankaanranta, Marja

PB - Koulutuksen tutkimuslaitos

CY - Jyväskylä

ER -

Britschgi V, Öörni R, Hautala R, Leviäkangas P. Opetuksen tietotekniikkapalvelut: Ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia. In Kankaanranta M, editor, Opetusteknologia koulun arjessa. Jyväskylä: Koulutuksen tutkimuslaitos. 2011. p. 257-270