Opetuksen tietotekniikkapalvelut: Ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia

Virpi Britschgi, Risto Öörni, Raine Hautala, Pekka Leviäkangas

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter or book articleProfessional

    Abstract

    Tässä artikkelissa tarkastellaan suomalaisten peruskoulujen opetuksen tietotekniikkapalveluihin ja niiden järjestämiseen liittyviä ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia. Artikkeli perustuu haastatteluaineistoon, joka on kerätty osana laajempaa tutkimushanketta. Hankkeessa on tavoitteena laatia arviointikriteeristö tietotekniikkapalveluiden teknisille ratkaisuille, toteutustavoille, hankintaprosesseille ja taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnille. Tutkimushankkeen osana tehtyjen haastattelujen tarkoituksena oli kerätä taustatietoa taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnin tueksi. Haastatteluaineiston keskeiset havainnot tukevat soveltuvin osin myös työpaketissa tarkasteltavia muita arviointikriteerejä (tekniset ratkaisut ja niiden toteutustavat, poliittiset tavoitteet, organisatoriset tarkastelut, innovatiivisuus ja ekologisuus). Haastattelujen tuloksena saatiin laaja ja monipuolinen näkemys siitä, millaisia ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia tietotekniikkapalveluissa tällä hetkellä on suomalaisen koulumaailman näkökulmasta katsottuna.
    Original languageFinnish
    Title of host publicationOpetusteknologia koulun arjessa
    EditorsMarja Kankaanranta
    Place of PublicationJyväskylä
    PublisherKoulutuksen tutkimuslaitos
    Pages257-270
    ISBN (Electronic)978-951-39-4198-7 (PDF)
    Publication statusPublished - 2011
    MoE publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

    Cite this

    Britschgi, V., Öörni, R., Hautala, R., & Leviäkangas, P. (2011). Opetuksen tietotekniikkapalvelut: Ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia. In M. Kankaanranta (Ed.), Opetusteknologia koulun arjessa (pp. 257-270). Koulutuksen tutkimuslaitos.