Abstract
Original language | Finnish |
---|---|
Title of host publication | Opetusteknologia koulun arjessa |
Editors | Marja Kankaanranta |
Place of Publication | Jyväskylä |
Publisher | Koulutuksen tutkimuslaitos |
Pages | 257-270 |
ISBN (Electronic) | 978-951-39-4198-7 (PDF) |
Publication status | Published - 2011 |
MoE publication type | D2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material |
Cite this
}
Opetuksen tietotekniikkapalvelut : Ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia. / Britschgi, Virpi; Öörni, Risto; Hautala, Raine; Leviäkangas, Pekka.
Opetusteknologia koulun arjessa. ed. / Marja Kankaanranta. Jyväskylä : Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011. p. 257-270.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Chapter or book article › Professional
TY - CHAP
T1 - Opetuksen tietotekniikkapalvelut
T2 - Ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia
AU - Britschgi, Virpi
AU - Öörni, Risto
AU - Hautala, Raine
AU - Leviäkangas, Pekka
PY - 2011
Y1 - 2011
N2 - Tässä artikkelissa tarkastellaan suomalaisten peruskoulujen opetuksen tietotekniikkapalveluihin ja niiden järjestämiseen liittyviä ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia. Artikkeli perustuu haastatteluaineistoon, joka on kerätty osana laajempaa tutkimushanketta. Hankkeessa on tavoitteena laatia arviointikriteeristö tietotekniikkapalveluiden teknisille ratkaisuille, toteutustavoille, hankintaprosesseille ja taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnille. Tutkimushankkeen osana tehtyjen haastattelujen tarkoituksena oli kerätä taustatietoa taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnin tueksi. Haastatteluaineiston keskeiset havainnot tukevat soveltuvin osin myös työpaketissa tarkasteltavia muita arviointikriteerejä (tekniset ratkaisut ja niiden toteutustavat, poliittiset tavoitteet, organisatoriset tarkastelut, innovatiivisuus ja ekologisuus). Haastattelujen tuloksena saatiin laaja ja monipuolinen näkemys siitä, millaisia ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia tietotekniikkapalveluissa tällä hetkellä on suomalaisen koulumaailman näkökulmasta katsottuna.
AB - Tässä artikkelissa tarkastellaan suomalaisten peruskoulujen opetuksen tietotekniikkapalveluihin ja niiden järjestämiseen liittyviä ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia. Artikkeli perustuu haastatteluaineistoon, joka on kerätty osana laajempaa tutkimushanketta. Hankkeessa on tavoitteena laatia arviointikriteeristö tietotekniikkapalveluiden teknisille ratkaisuille, toteutustavoille, hankintaprosesseille ja taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnille. Tutkimushankkeen osana tehtyjen haastattelujen tarkoituksena oli kerätä taustatietoa taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnin tueksi. Haastatteluaineiston keskeiset havainnot tukevat soveltuvin osin myös työpaketissa tarkasteltavia muita arviointikriteerejä (tekniset ratkaisut ja niiden toteutustavat, poliittiset tavoitteet, organisatoriset tarkastelut, innovatiivisuus ja ekologisuus). Haastattelujen tuloksena saatiin laaja ja monipuolinen näkemys siitä, millaisia ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia tietotekniikkapalveluissa tällä hetkellä on suomalaisen koulumaailman näkökulmasta katsottuna.
M3 - Chapter or book article
SP - 257
EP - 270
BT - Opetusteknologia koulun arjessa
A2 - Kankaanranta, Marja
PB - Koulutuksen tutkimuslaitos
CY - Jyväskylä
ER -