Abstract
Tässä artikkelissa tarkastellaan suomalaisten peruskoulujen opetuksen tietotekniikkapalveluihin ja niiden järjestämiseen liittyviä ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia. Artikkeli perustuu haastatteluaineistoon, joka on kerätty osana laajempaa tutkimushanketta. Hankkeessa on tavoitteena laatia arviointikriteeristö tietotekniikkapalveluiden teknisille ratkaisuille, toteutustavoille, hankintaprosesseille ja taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnille. Tutkimushankkeen osana tehtyjen haastattelujen tarkoituksena oli kerätä taustatietoa taloudellisen vaikuttavuuden arvioinnin tueksi. Haastatteluaineiston keskeiset havainnot tukevat soveltuvin osin myös työpaketissa tarkasteltavia muita arviointikriteerejä (tekniset ratkaisut ja niiden toteutustavat, poliittiset tavoitteet, organisatoriset tarkastelut, innovatiivisuus ja ekologisuus). Haastattelujen tuloksena saatiin laaja ja monipuolinen näkemys siitä, millaisia ongelmia, haasteita ja mahdollisuuksia tietotekniikkapalveluissa tällä hetkellä on suomalaisen koulumaailman näkökulmasta katsottuna.
Original language | Finnish |
---|---|
Title of host publication | Opetusteknologia koulun arjessa |
Editors | Marja Kankaanranta |
Place of Publication | Jyväskylä |
Publisher | Koulutuksen tutkimuslaitos |
Pages | 257-270 |
ISBN (Electronic) | 978-951-39-4198-7 (PDF) |
Publication status | Published - 2011 |
MoE publication type | D2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material |