Organisaatiokulttuuri ja toiminnan laatu metalliteollisuudessa

11 tapaustutkimusta suomalaisissa pk-yrityksissä

Pia Oedewald, Teemu Reiman, Reetta Kurtti

Research output: Book/ReportReportProfessional

3 Citations (Scopus)

Abstract

Tämä julkaisu on osa Laatuali-projektia, jonka kokonaistavoitteena oli alihankintatoiminnassa esiintyvien laatuongelmien kuvaaminen, niiden syntymekanismien selvittäminen sekä organisaatiokulttuurin roolin pohtiminen toiminnan laadussa. Tutkimus toteutettiin 11:ssä metalliteollisuuden alan tehtaassa ajankohtana, jolloin mediassa ja toimialan erilaisissa elimissä keskusteltiin vilkkaasti Kiina-ilmiöstä. Julkaisussa kuvataan metalliteollisuuden pk-yritysten kulttuurin sekä yleisiä että yrityskohtaisia piirteitä. Lisäksi tarkastellaan tämänhetkisten organisaatiokulttuurin piirteiden yhteyttä toiminnassa ilmeneviin laatuongelmiin ja tehokkuuden tunnuslukuihin. Tavoitteena oli arvioida, mitkä ovat suomalaisen pk-metalliyrityksen tyypilliset kulttuurin piirteet ja miten organisaatiot hahmottavat tulevaisuuden haasteensa ja menestymisensä edellytykset. Yrityksissä esiintyi huomattavan vaihtelevia näkemyksiä siitä, mikä on niiden perustehtävä. Useimmiten henkilöstö mielsi organisaationsa perustehtäväksi tavaran valmistamisen tai tuottamisen. Silti lähes yhtä usein perustehtäväksi määriteltiin asiakkaan palveleminen. Vaikka asiakkaan palvelemista pidettiin suhteellisen usein perustehtävänä, ei se siis näkynyt suoraan siinä, mitä pidettiin kriittisinä menestystekijöinä. Menestystekijäksi miellettiin yleisesti laadukas, ajallaan toimitettu tuote. Laatukäsitys oli organisaatioissa melko tuotekeskeinen. Laajojen kokonaispalvelujen tuottaminen asiakkaille vaikutti olevan tyypillinen tulevaisuuden kehityssuuntaidea. Käytännössä vielä nyt harvoissa organisaatiossa tehtiin systemaattisesti työtä tämän toteuttamiseksi. Yrityksissä korostettiin tällä hetkellä voimakkaasti tehokasta työskentelyä ja melko paljon toiminnan kustannustehokkuutta. Henkilöstöön liittyviä asioita, kuten henkilöstön hyvinvointia ja kehittämistä tai avointa tiedonvälitystä ja yhteistyötä, ei koettu pidettävän arvossa toimialalla. Siitä huolimatta työtyytyväisyys oli keskimäärin melko hyvä. Nuorimmat työntekijät olivat muita ikäryhmiä merkittävästi tyytymättömämpiä työhönsä, mikä on suuri haaste työntekijäsukupolven vaihtuessa. Tulosten perusteella metalliteollisuuden organisaatioissa kaivattaisiin konkreettista toiminnan kehittämistä ja henkilöjohtamista.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages89
ISBN (Electronic)951-38-6752-8
ISBN (Print)951-38-6751-X
Publication statusPublished - 2005
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2316
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Keywords

  • metal industry
  • organizational culture
  • small and medium-sized industry
  • total quality management
  • manufacturing processes
  • subcontracting
  • development trends
  • personnell management
  • communication
  • cooperation

Cite this

Oedewald, P., Reiman, T., & Kurtti, R. (2005). Organisaatiokulttuuri ja toiminnan laatu metalliteollisuudessa: 11 tapaustutkimusta suomalaisissa pk-yrityksissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2316
Oedewald, Pia ; Reiman, Teemu ; Kurtti, Reetta. / Organisaatiokulttuuri ja toiminnan laatu metalliteollisuudessa : 11 tapaustutkimusta suomalaisissa pk-yrityksissä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 89 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2316).
@book{f6c1f6b975874ad5a51319f8a70f2412,
title = "Organisaatiokulttuuri ja toiminnan laatu metalliteollisuudessa: 11 tapaustutkimusta suomalaisissa pk-yrityksiss{\"a}",
abstract = "T{\"a}m{\"a} julkaisu on osa Laatuali-projektia, jonka kokonaistavoitteena oli alihankintatoiminnassa esiintyvien laatuongelmien kuvaaminen, niiden syntymekanismien selvitt{\"a}minen sek{\"a} organisaatiokulttuurin roolin pohtiminen toiminnan laadussa. Tutkimus toteutettiin 11:ss{\"a} metalliteollisuuden alan tehtaassa ajankohtana, jolloin mediassa ja toimialan erilaisissa elimiss{\"a} keskusteltiin vilkkaasti Kiina-ilmi{\"o}st{\"a}. Julkaisussa kuvataan metalliteollisuuden pk-yritysten kulttuurin sek{\"a} yleisi{\"a} ett{\"a} yrityskohtaisia piirteit{\"a}. Lis{\"a}ksi tarkastellaan t{\"a}m{\"a}nhetkisten organisaatiokulttuurin piirteiden yhteytt{\"a} toiminnassa ilmeneviin laatuongelmiin ja tehokkuuden tunnuslukuihin. Tavoitteena oli arvioida, mitk{\"a} ovat suomalaisen pk-metalliyrityksen tyypilliset kulttuurin piirteet ja miten organisaatiot hahmottavat tulevaisuuden haasteensa ja menestymisens{\"a} edellytykset. Yrityksiss{\"a} esiintyi huomattavan vaihtelevia n{\"a}kemyksi{\"a} siit{\"a}, mik{\"a} on niiden perusteht{\"a}v{\"a}. Useimmiten henkil{\"o}st{\"o} mielsi organisaationsa perusteht{\"a}v{\"a}ksi tavaran valmistamisen tai tuottamisen. Silti l{\"a}hes yht{\"a} usein perusteht{\"a}v{\"a}ksi m{\"a}{\"a}riteltiin asiakkaan palveleminen. Vaikka asiakkaan palvelemista pidettiin suhteellisen usein perusteht{\"a}v{\"a}n{\"a}, ei se siis n{\"a}kynyt suoraan siin{\"a}, mit{\"a} pidettiin kriittisin{\"a} menestystekij{\"o}in{\"a}. Menestystekij{\"a}ksi miellettiin yleisesti laadukas, ajallaan toimitettu tuote. Laatuk{\"a}sitys oli organisaatioissa melko tuotekeskeinen. Laajojen kokonaispalvelujen tuottaminen asiakkaille vaikutti olevan tyypillinen tulevaisuuden kehityssuuntaidea. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} viel{\"a} nyt harvoissa organisaatiossa tehtiin systemaattisesti ty{\"o}t{\"a} t{\"a}m{\"a}n toteuttamiseksi. Yrityksiss{\"a} korostettiin t{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} voimakkaasti tehokasta ty{\"o}skentely{\"a} ja melko paljon toiminnan kustannustehokkuutta. Henkil{\"o}st{\"o}{\"o}n liittyvi{\"a} asioita, kuten henkil{\"o}st{\"o}n hyvinvointia ja kehitt{\"a}mist{\"a} tai avointa tiedonv{\"a}lityst{\"a} ja yhteisty{\"o}t{\"a}, ei koettu pidett{\"a}v{\"a}n arvossa toimialalla. Siit{\"a} huolimatta ty{\"o}tyytyv{\"a}isyys oli keskim{\"a}{\"a}rin melko hyv{\"a}. Nuorimmat ty{\"o}ntekij{\"a}t olivat muita ik{\"a}ryhmi{\"a} merkitt{\"a}v{\"a}sti tyytym{\"a}tt{\"o}m{\"a}mpi{\"a} ty{\"o}h{\"o}ns{\"a}, mik{\"a} on suuri haaste ty{\"o}ntekij{\"a}sukupolven vaihtuessa. Tulosten perusteella metalliteollisuuden organisaatioissa kaivattaisiin konkreettista toiminnan kehitt{\"a}mist{\"a} ja henkil{\"o}johtamista.",
keywords = "metal industry, organizational culture, small and medium-sized industry, total quality management, manufacturing processes, subcontracting, development trends, personnell management, communication, cooperation",
author = "Pia Oedewald and Teemu Reiman and Reetta Kurtti",
note = "Project code: G3SU01337",
year = "2005",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6751-X",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2316",
address = "Finland",

}

Oedewald, P, Reiman, T & Kurtti, R 2005, Organisaatiokulttuuri ja toiminnan laatu metalliteollisuudessa: 11 tapaustutkimusta suomalaisissa pk-yrityksissä. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2316, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Organisaatiokulttuuri ja toiminnan laatu metalliteollisuudessa : 11 tapaustutkimusta suomalaisissa pk-yrityksissä. / Oedewald, Pia; Reiman, Teemu; Kurtti, Reetta.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 89 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2316).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Organisaatiokulttuuri ja toiminnan laatu metalliteollisuudessa

T2 - 11 tapaustutkimusta suomalaisissa pk-yrityksissä

AU - Oedewald, Pia

AU - Reiman, Teemu

AU - Kurtti, Reetta

N1 - Project code: G3SU01337

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 - Tämä julkaisu on osa Laatuali-projektia, jonka kokonaistavoitteena oli alihankintatoiminnassa esiintyvien laatuongelmien kuvaaminen, niiden syntymekanismien selvittäminen sekä organisaatiokulttuurin roolin pohtiminen toiminnan laadussa. Tutkimus toteutettiin 11:ssä metalliteollisuuden alan tehtaassa ajankohtana, jolloin mediassa ja toimialan erilaisissa elimissä keskusteltiin vilkkaasti Kiina-ilmiöstä. Julkaisussa kuvataan metalliteollisuuden pk-yritysten kulttuurin sekä yleisiä että yrityskohtaisia piirteitä. Lisäksi tarkastellaan tämänhetkisten organisaatiokulttuurin piirteiden yhteyttä toiminnassa ilmeneviin laatuongelmiin ja tehokkuuden tunnuslukuihin. Tavoitteena oli arvioida, mitkä ovat suomalaisen pk-metalliyrityksen tyypilliset kulttuurin piirteet ja miten organisaatiot hahmottavat tulevaisuuden haasteensa ja menestymisensä edellytykset. Yrityksissä esiintyi huomattavan vaihtelevia näkemyksiä siitä, mikä on niiden perustehtävä. Useimmiten henkilöstö mielsi organisaationsa perustehtäväksi tavaran valmistamisen tai tuottamisen. Silti lähes yhtä usein perustehtäväksi määriteltiin asiakkaan palveleminen. Vaikka asiakkaan palvelemista pidettiin suhteellisen usein perustehtävänä, ei se siis näkynyt suoraan siinä, mitä pidettiin kriittisinä menestystekijöinä. Menestystekijäksi miellettiin yleisesti laadukas, ajallaan toimitettu tuote. Laatukäsitys oli organisaatioissa melko tuotekeskeinen. Laajojen kokonaispalvelujen tuottaminen asiakkaille vaikutti olevan tyypillinen tulevaisuuden kehityssuuntaidea. Käytännössä vielä nyt harvoissa organisaatiossa tehtiin systemaattisesti työtä tämän toteuttamiseksi. Yrityksissä korostettiin tällä hetkellä voimakkaasti tehokasta työskentelyä ja melko paljon toiminnan kustannustehokkuutta. Henkilöstöön liittyviä asioita, kuten henkilöstön hyvinvointia ja kehittämistä tai avointa tiedonvälitystä ja yhteistyötä, ei koettu pidettävän arvossa toimialalla. Siitä huolimatta työtyytyväisyys oli keskimäärin melko hyvä. Nuorimmat työntekijät olivat muita ikäryhmiä merkittävästi tyytymättömämpiä työhönsä, mikä on suuri haaste työntekijäsukupolven vaihtuessa. Tulosten perusteella metalliteollisuuden organisaatioissa kaivattaisiin konkreettista toiminnan kehittämistä ja henkilöjohtamista.

AB - Tämä julkaisu on osa Laatuali-projektia, jonka kokonaistavoitteena oli alihankintatoiminnassa esiintyvien laatuongelmien kuvaaminen, niiden syntymekanismien selvittäminen sekä organisaatiokulttuurin roolin pohtiminen toiminnan laadussa. Tutkimus toteutettiin 11:ssä metalliteollisuuden alan tehtaassa ajankohtana, jolloin mediassa ja toimialan erilaisissa elimissä keskusteltiin vilkkaasti Kiina-ilmiöstä. Julkaisussa kuvataan metalliteollisuuden pk-yritysten kulttuurin sekä yleisiä että yrityskohtaisia piirteitä. Lisäksi tarkastellaan tämänhetkisten organisaatiokulttuurin piirteiden yhteyttä toiminnassa ilmeneviin laatuongelmiin ja tehokkuuden tunnuslukuihin. Tavoitteena oli arvioida, mitkä ovat suomalaisen pk-metalliyrityksen tyypilliset kulttuurin piirteet ja miten organisaatiot hahmottavat tulevaisuuden haasteensa ja menestymisensä edellytykset. Yrityksissä esiintyi huomattavan vaihtelevia näkemyksiä siitä, mikä on niiden perustehtävä. Useimmiten henkilöstö mielsi organisaationsa perustehtäväksi tavaran valmistamisen tai tuottamisen. Silti lähes yhtä usein perustehtäväksi määriteltiin asiakkaan palveleminen. Vaikka asiakkaan palvelemista pidettiin suhteellisen usein perustehtävänä, ei se siis näkynyt suoraan siinä, mitä pidettiin kriittisinä menestystekijöinä. Menestystekijäksi miellettiin yleisesti laadukas, ajallaan toimitettu tuote. Laatukäsitys oli organisaatioissa melko tuotekeskeinen. Laajojen kokonaispalvelujen tuottaminen asiakkaille vaikutti olevan tyypillinen tulevaisuuden kehityssuuntaidea. Käytännössä vielä nyt harvoissa organisaatiossa tehtiin systemaattisesti työtä tämän toteuttamiseksi. Yrityksissä korostettiin tällä hetkellä voimakkaasti tehokasta työskentelyä ja melko paljon toiminnan kustannustehokkuutta. Henkilöstöön liittyviä asioita, kuten henkilöstön hyvinvointia ja kehittämistä tai avointa tiedonvälitystä ja yhteistyötä, ei koettu pidettävän arvossa toimialalla. Siitä huolimatta työtyytyväisyys oli keskimäärin melko hyvä. Nuorimmat työntekijät olivat muita ikäryhmiä merkittävästi tyytymättömämpiä työhönsä, mikä on suuri haaste työntekijäsukupolven vaihtuessa. Tulosten perusteella metalliteollisuuden organisaatioissa kaivattaisiin konkreettista toiminnan kehittämistä ja henkilöjohtamista.

KW - metal industry

KW - organizational culture

KW - small and medium-sized industry

KW - total quality management

KW - manufacturing processes

KW - subcontracting

KW - development trends

KW - personnell management

KW - communication

KW - cooperation

M3 - Report

SN - 951-38-6751-X

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Organisaatiokulttuuri ja toiminnan laatu metalliteollisuudessa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Oedewald P, Reiman T, Kurtti R. Organisaatiokulttuuri ja toiminnan laatu metalliteollisuudessa: 11 tapaustutkimusta suomalaisissa pk-yrityksissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2005. 89 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2316).