@book{28412df964054f39b96983217d5ed626,
title = "Osaamisen hallinta ydinvoimalaitoksessa operaattoreiden sukupolvenvaihdostilanteessa",
abstract = "Tutkimuksessa tarkasteltiin osaamisen hallintaa ydinvoimalaitoksen valvomohenkil{\"o}st{\"o}n sukupolvenvaihdostilanteessa. Tutkimuksen tavoite oli selvitt{\"a}{\"a} niit{\"a} mekanismeja ja tekij{\"o}it{\"a}, jotka vaikuttavat uusien ohjaajien toimintatapojen ja ammattitaidon muodostumiseen. Kaksi keskeist{\"a} mekanismia, joita tarkasteltiin, olivat kulttuurinen ja emotionaalinen toiminnan s{\"a}{\"a}tely. Tavoitteena oli my{\"o}s laatia yleinen malli ohjaajien ja ohjaajaharjoittelijoiden oppimisedellytysten analysointiin ja kehitt{\"a}miseen. Lis{\"a}ksi tutkimuksessa pohdittiin kahden oppimisteorian soveltuvuutta ja riitt{\"a}vyytt{\"a} ty{\"o}harjoitteluk{\"a}yt{\"a}nt{\"o}jen kehitt{\"a}misen perustaksi suhteessa ohjaajaty{\"o}n vaatimuksiin ja koettuihin p{\"a}ivitt{\"a}isen ty{\"o}n oppimismahdollisuuksiin. Tutkimuksen tuloksena syntyneess{\"a} oppimisprosessimallissa m{\"a}{\"a}riteltiin, mitk{\"a} tekij{\"a}t ja mekanismit vaikuttavat harjoittelijoiden kehittymiseen osaaviksi ohjaajiksi luotettavuustavoitteisessa organisaatiossa. Keskeisiksi mekanismeiksi todettiin luottamuksen ansaitseminen ja oman varmuuden saavuttaminen. My{\"o}s harjoittelijoiden yksil{\"o}lliset tekij{\"a}t sek{\"a} perehdytt{\"a}misv{\"a}lineet ja vuoron k{\"a}sitykset vaikuttavat perehdytt{\"a}misen onnistumiseen. Keskeist{\"a} on kuitenkin itse ty{\"o}, jota harjoittelija p{\"a}{\"a}see tekem{\"a}{\"a}n. Ty{\"o}harjoittelun toteutustavassa ja vallitsevissa k{\"a}sityksiss{\"a} oli havaittavissa {"}oppipoika-mestari-mallin{"} (Lave & Wenger 1991) mukaisia piirteit{\"a}. Perehdytt{\"a}mistavasta l{\"o}ytyi my{\"o}s tutkivan oppimisen mallin (Hakkarainen et al. 1999 mukaisia piirteit{\"a}. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ett{\"a} keskeinen haaste osaamisen hallinnassa sukupolven-vaihdostilanteessa on yhteisten v{\"a}lineiden ja menettelytapojen kehitt{\"a}minen tukemaan harjoittelijan tavoitteellista, kysymysten ohjaamaa ja asteittain syvenev{\"a}{\"a} oppimisprosessia ja yhteis{\"o}n hyv{\"a}ksytyksi j{\"a}seneksi p{\"a}{\"a}semist{\"a}. N{\"a}iden menettelytapojen t{\"a}ytyy sallia ja tarjota mahdollisuus harjoittelijan omalle aktiivisuudelle sek{\"a} samalla asteittain syvenev{\"a}lle osallistumiselle itse toimintaan siten, ett{\"a} turvallisuus samalla edelleen varmistetaan. Tutkimus tuotti lis{\"a}ksi uutta tietoa prosessinohjaajien perusteht{\"a}v{\"a}st{\"a}. Osaamisen kehitt{\"a}minen ja yll{\"a}pit{\"a}minen p{\"a}ivitt{\"a}isess{\"a} ty{\"o}ss{\"a} tunnistettiin yhdeksi keskeiseksi ohjaajien perusteht{\"a}v{\"a}n vaatimukseksi.",
keywords = "nuclear power plants, competence management, generation, personnel, operators, NPP, models, learning process",
author = "Maaria Nuutinen and Teemu Reiman and Pia Oedewald",
note = "Project code: TUO9311 ",
year = "2003",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6046-9",
series = "VTT Publications",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "496",
address = "Finland",
}