Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus

Nils-Olof Nylund, Juha Pentikäinen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Nakutusilmiöllä on keskeinen asema ottomoottorien sekä niiden polttoaineiden tutkimuksessa. Naukuttava palaminen johtaa helposti vakaviin moottorivaurioihin. Luotettava kvantitatiivinen nakutusintensiteetin määrittäminen on käymässä yhä tärkeämmäksi polttoainelaatujen muuttuessa ja moottorin hyötysuhteen merkityksen kasvaessa. Kaupallisia nakutuksenindikointilaitteita on tutkittu mm. Coordinating European Councilin (CEC) työryhmässä. Käsitykset tarjolla olevista laitteista ovat osin ristiriitaisia. Toisaalta tietyissä automalleissa käytetään menestyksellisesti nakutuksenestojärjestelmiä. Tutkimuksessa selvitettiin sylinteripaine- ja kiihtyvyysmittausten käyttöä nakutuksen indikointiin laboratorio-olosuhteissa. Kokeita tehtiin 1-, 4- ja 6-sylinterisillä moottoreilla. Tulppa-adapterin avulla tehty sylinteripainemittaus ei kuvaa nakutusta tyydyttävästi kaikissa moottoreissa. Kiihtyvyysmittaukseen perustuvaan nakutuksen indikointiin ei myöskään ole oikotietä. Kiihtyvyysmittauksissa anturin kiinnityskohta on kriittinen. Anturin optimaalinen sijoittaminen edellyttäisi moottorin rungon modaalianalyysiä. Nakutuksen indikointi on vaikeinta nopeakäyntisissä monisylinterisissä moottoreissa. Yksisylinterisessä, pienen pyörintänopeuden omaavassa tutkimusmoottorissa saatiin hyviä tuloksia sekä sylinteripaine- että kiittyvyysmittauksilla.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages140
ISBN (Print)951-38-2285-0
Publication statusPublished - 1985
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume347

Fingerprint

spark ignition engines
combustion

Keywords

  • spark ignition engines
  • combustion
  • knock

Cite this

Nylund, N-O., & Pentikäinen, J. (1985). Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 347
Nylund, Nils-Olof ; Pentikäinen, Juha. / Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 140 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 347).
@book{04c40875180141a3a327b8e84460019f,
title = "Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus",
abstract = "Nakutusilmi{\"o}ll{\"a} on keskeinen asema ottomoottorien sek{\"a} niiden polttoaineiden tutkimuksessa. Naukuttava palaminen johtaa helposti vakaviin moottorivaurioihin. Luotettava kvantitatiivinen nakutusintensiteetin m{\"a}{\"a}ritt{\"a}minen on k{\"a}ym{\"a}ss{\"a} yh{\"a} t{\"a}rke{\"a}mm{\"a}ksi polttoainelaatujen muuttuessa ja moottorin hy{\"o}tysuhteen merkityksen kasvaessa. Kaupallisia nakutuksenindikointilaitteita on tutkittu mm. Coordinating European Councilin (CEC) ty{\"o}ryhm{\"a}ss{\"a}. K{\"a}sitykset tarjolla olevista laitteista ovat osin ristiriitaisia. Toisaalta tietyiss{\"a} automalleissa k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n menestyksellisesti nakutuksenestoj{\"a}rjestelmi{\"a}. Tutkimuksessa selvitettiin sylinteripaine- ja kiihtyvyysmittausten k{\"a}ytt{\"o}{\"a} nakutuksen indikointiin laboratorio-olosuhteissa. Kokeita tehtiin 1-, 4- ja 6-sylinterisill{\"a} moottoreilla. Tulppa-adapterin avulla tehty sylinteripainemittaus ei kuvaa nakutusta tyydytt{\"a}v{\"a}sti kaikissa moottoreissa. Kiihtyvyysmittaukseen perustuvaan nakutuksen indikointiin ei my{\"o}sk{\"a}{\"a}n ole oikotiet{\"a}. Kiihtyvyysmittauksissa anturin kiinnityskohta on kriittinen. Anturin optimaalinen sijoittaminen edellytt{\"a}isi moottorin rungon modaalianalyysi{\"a}. Nakutuksen indikointi on vaikeinta nopeak{\"a}yntisiss{\"a} monisylinterisiss{\"a} moottoreissa. Yksisylinterisess{\"a}, pienen py{\"o}rint{\"a}nopeuden omaavassa tutkimusmoottorissa saatiin hyvi{\"a} tuloksia sek{\"a} sylinteripaine- ett{\"a} kiittyvyysmittauksilla.",
keywords = "spark ignition engines, combustion, knock",
author = "Nils-Olof Nylund and Juha Pentik{\"a}inen",
year = "1985",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2285-0",
series = "Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Nylund, N-O & Pentikäinen, J 1985, Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 347, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus. / Nylund, Nils-Olof; Pentikäinen, Juha.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 140 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 347).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus

AU - Nylund, Nils-Olof

AU - Pentikäinen, Juha

PY - 1985

Y1 - 1985

N2 - Nakutusilmiöllä on keskeinen asema ottomoottorien sekä niiden polttoaineiden tutkimuksessa. Naukuttava palaminen johtaa helposti vakaviin moottorivaurioihin. Luotettava kvantitatiivinen nakutusintensiteetin määrittäminen on käymässä yhä tärkeämmäksi polttoainelaatujen muuttuessa ja moottorin hyötysuhteen merkityksen kasvaessa. Kaupallisia nakutuksenindikointilaitteita on tutkittu mm. Coordinating European Councilin (CEC) työryhmässä. Käsitykset tarjolla olevista laitteista ovat osin ristiriitaisia. Toisaalta tietyissä automalleissa käytetään menestyksellisesti nakutuksenestojärjestelmiä. Tutkimuksessa selvitettiin sylinteripaine- ja kiihtyvyysmittausten käyttöä nakutuksen indikointiin laboratorio-olosuhteissa. Kokeita tehtiin 1-, 4- ja 6-sylinterisillä moottoreilla. Tulppa-adapterin avulla tehty sylinteripainemittaus ei kuvaa nakutusta tyydyttävästi kaikissa moottoreissa. Kiihtyvyysmittaukseen perustuvaan nakutuksen indikointiin ei myöskään ole oikotietä. Kiihtyvyysmittauksissa anturin kiinnityskohta on kriittinen. Anturin optimaalinen sijoittaminen edellyttäisi moottorin rungon modaalianalyysiä. Nakutuksen indikointi on vaikeinta nopeakäyntisissä monisylinterisissä moottoreissa. Yksisylinterisessä, pienen pyörintänopeuden omaavassa tutkimusmoottorissa saatiin hyviä tuloksia sekä sylinteripaine- että kiittyvyysmittauksilla.

AB - Nakutusilmiöllä on keskeinen asema ottomoottorien sekä niiden polttoaineiden tutkimuksessa. Naukuttava palaminen johtaa helposti vakaviin moottorivaurioihin. Luotettava kvantitatiivinen nakutusintensiteetin määrittäminen on käymässä yhä tärkeämmäksi polttoainelaatujen muuttuessa ja moottorin hyötysuhteen merkityksen kasvaessa. Kaupallisia nakutuksenindikointilaitteita on tutkittu mm. Coordinating European Councilin (CEC) työryhmässä. Käsitykset tarjolla olevista laitteista ovat osin ristiriitaisia. Toisaalta tietyissä automalleissa käytetään menestyksellisesti nakutuksenestojärjestelmiä. Tutkimuksessa selvitettiin sylinteripaine- ja kiihtyvyysmittausten käyttöä nakutuksen indikointiin laboratorio-olosuhteissa. Kokeita tehtiin 1-, 4- ja 6-sylinterisillä moottoreilla. Tulppa-adapterin avulla tehty sylinteripainemittaus ei kuvaa nakutusta tyydyttävästi kaikissa moottoreissa. Kiihtyvyysmittaukseen perustuvaan nakutuksen indikointiin ei myöskään ole oikotietä. Kiihtyvyysmittauksissa anturin kiinnityskohta on kriittinen. Anturin optimaalinen sijoittaminen edellyttäisi moottorin rungon modaalianalyysiä. Nakutuksen indikointi on vaikeinta nopeakäyntisissä monisylinterisissä moottoreissa. Yksisylinterisessä, pienen pyörintänopeuden omaavassa tutkimusmoottorissa saatiin hyviä tuloksia sekä sylinteripaine- että kiittyvyysmittauksilla.

KW - spark ignition engines

KW - combustion

KW - knock

M3 - Report

SN - 951-38-2285-0

T3 - Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Nylund N-O, Pentikäinen J. Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 140 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 347).