@book{04c40875180141a3a327b8e84460019f,
title = "Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus",
abstract = "Nakutusilmi{\"o}ll{\"a} on keskeinen asema ottomoottorien sek{\"a} niiden polttoaineiden tutkimuksessa. Naukuttava palaminen johtaa helposti vakaviin moottorivaurioihin. Luotettava kvantitatiivinen nakutusintensiteetin m{\"a}{\"a}ritt{\"a}minen on k{\"a}ym{\"a}ss{\"a} yh{\"a} t{\"a}rke{\"a}mm{\"a}ksi polttoainelaatujen muuttuessa ja moottorin hy{\"o}tysuhteen merkityksen kasvaessa. Kaupallisia nakutuksenindikointilaitteita on tutkittu mm. Coordinating European Councilin (CEC) ty{\"o}ryhm{\"a}ss{\"a}. K{\"a}sitykset tarjolla olevista laitteista ovat osin ristiriitaisia. Toisaalta tietyiss{\"a} automalleissa k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n menestyksellisesti nakutuksenestoj{\"a}rjestelmi{\"a}. Tutkimuksessa selvitettiin sylinteripaine- ja kiihtyvyysmittausten k{\"a}ytt{\"o}{\"a} nakutuksen indikointiin laboratorio-olosuhteissa. Kokeita tehtiin 1-, 4- ja 6-sylinterisill{\"a} moottoreilla. Tulppa-adapterin avulla tehty sylinteripainemittaus ei kuvaa nakutusta tyydytt{\"a}v{\"a}sti kaikissa moottoreissa. Kiihtyvyysmittaukseen perustuvaan nakutuksen indikointiin ei my{\"o}sk{\"a}{\"a}n ole oikotiet{\"a}. Kiihtyvyysmittauksissa anturin kiinnityskohta on kriittinen. Anturin optimaalinen sijoittaminen edellytt{\"a}isi moottorin rungon modaalianalyysi{\"a}. Nakutuksen indikointi on vaikeinta nopeak{\"a}yntisiss{\"a} monisylinterisiss{\"a} moottoreissa. Yksisylinterisess{\"a}, pienen py{\"o}rint{\"a}nopeuden omaavassa tutkimusmoottorissa saatiin hyvi{\"a} tuloksia sek{\"a} sylinteripaine- ett{\"a} kiittyvyysmittauksilla.",
keywords = "spark ignition engines, combustion, knock",
author = "Nils-Olof Nylund and Juha Pentik{\"a}inen",
year = "1985",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2285-0",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "347",
address = "Finland",
}