Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus

Nils-Olof Nylund, Juha Pentikäinen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Nakutusilmiöllä on keskeinen asema ottomoottorien sekä niiden polttoaineiden tutkimuksessa. Naukuttava palaminen johtaa helposti vakaviin moottorivaurioihin. Luotettava kvantitatiivinen nakutusintensiteetin määrittäminen on käymässä yhä tärkeämmäksi polttoainelaatujen muuttuessa ja moottorin hyötysuhteen merkityksen kasvaessa. Kaupallisia nakutuksenindikointilaitteita on tutkittu mm. Coordinating European Councilin (CEC) työryhmässä. Käsitykset tarjolla olevista laitteista ovat osin ristiriitaisia. Toisaalta tietyissä automalleissa käytetään menestyksellisesti nakutuksenestojärjestelmiä. Tutkimuksessa selvitettiin sylinteripaine- ja kiihtyvyysmittausten käyttöä nakutuksen indikointiin laboratorio-olosuhteissa. Kokeita tehtiin 1-, 4- ja 6-sylinterisillä moottoreilla. Tulppa-adapterin avulla tehty sylinteripainemittaus ei kuvaa nakutusta tyydyttävästi kaikissa moottoreissa. Kiihtyvyysmittaukseen perustuvaan nakutuksen indikointiin ei myöskään ole oikotietä. Kiihtyvyysmittauksissa anturin kiinnityskohta on kriittinen. Anturin optimaalinen sijoittaminen edellyttäisi moottorin rungon modaalianalyysiä. Nakutuksen indikointi on vaikeinta nopeakäyntisissä monisylinterisissä moottoreissa. Yksisylinterisessä, pienen pyörintänopeuden omaavassa tutkimusmoottorissa saatiin hyviä tuloksia sekä sylinteripaine- että kiittyvyysmittauksilla.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages140
    ISBN (Print)951-38-2285-0
    Publication statusPublished - 1985
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
    Number347
    ISSN0358-5077

    Fingerprint

    spark ignition engines
    combustion

    Keywords

    • spark ignition engines
    • combustion
    • knock

    Cite this

    Nylund, N-O., & Pentikäinen, J. (1985). Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 347
    Nylund, Nils-Olof ; Pentikäinen, Juha. / Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 140 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 347).
    @book{04c40875180141a3a327b8e84460019f,
    title = "Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus",
    abstract = "Nakutusilmi{\"o}ll{\"a} on keskeinen asema ottomoottorien sek{\"a} niiden polttoaineiden tutkimuksessa. Naukuttava palaminen johtaa helposti vakaviin moottorivaurioihin. Luotettava kvantitatiivinen nakutusintensiteetin m{\"a}{\"a}ritt{\"a}minen on k{\"a}ym{\"a}ss{\"a} yh{\"a} t{\"a}rke{\"a}mm{\"a}ksi polttoainelaatujen muuttuessa ja moottorin hy{\"o}tysuhteen merkityksen kasvaessa. Kaupallisia nakutuksenindikointilaitteita on tutkittu mm. Coordinating European Councilin (CEC) ty{\"o}ryhm{\"a}ss{\"a}. K{\"a}sitykset tarjolla olevista laitteista ovat osin ristiriitaisia. Toisaalta tietyiss{\"a} automalleissa k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n menestyksellisesti nakutuksenestoj{\"a}rjestelmi{\"a}. Tutkimuksessa selvitettiin sylinteripaine- ja kiihtyvyysmittausten k{\"a}ytt{\"o}{\"a} nakutuksen indikointiin laboratorio-olosuhteissa. Kokeita tehtiin 1-, 4- ja 6-sylinterisill{\"a} moottoreilla. Tulppa-adapterin avulla tehty sylinteripainemittaus ei kuvaa nakutusta tyydytt{\"a}v{\"a}sti kaikissa moottoreissa. Kiihtyvyysmittaukseen perustuvaan nakutuksen indikointiin ei my{\"o}sk{\"a}{\"a}n ole oikotiet{\"a}. Kiihtyvyysmittauksissa anturin kiinnityskohta on kriittinen. Anturin optimaalinen sijoittaminen edellytt{\"a}isi moottorin rungon modaalianalyysi{\"a}. Nakutuksen indikointi on vaikeinta nopeak{\"a}yntisiss{\"a} monisylinterisiss{\"a} moottoreissa. Yksisylinterisess{\"a}, pienen py{\"o}rint{\"a}nopeuden omaavassa tutkimusmoottorissa saatiin hyvi{\"a} tuloksia sek{\"a} sylinteripaine- ett{\"a} kiittyvyysmittauksilla.",
    keywords = "spark ignition engines, combustion, knock",
    author = "Nils-Olof Nylund and Juha Pentik{\"a}inen",
    year = "1985",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-2285-0",
    series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "347",
    address = "Finland",

    }

    Nylund, N-O & Pentikäinen, J 1985, Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 347, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus. / Nylund, Nils-Olof; Pentikäinen, Juha.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 140 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 347).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus

    AU - Nylund, Nils-Olof

    AU - Pentikäinen, Juha

    PY - 1985

    Y1 - 1985

    N2 - Nakutusilmiöllä on keskeinen asema ottomoottorien sekä niiden polttoaineiden tutkimuksessa. Naukuttava palaminen johtaa helposti vakaviin moottorivaurioihin. Luotettava kvantitatiivinen nakutusintensiteetin määrittäminen on käymässä yhä tärkeämmäksi polttoainelaatujen muuttuessa ja moottorin hyötysuhteen merkityksen kasvaessa. Kaupallisia nakutuksenindikointilaitteita on tutkittu mm. Coordinating European Councilin (CEC) työryhmässä. Käsitykset tarjolla olevista laitteista ovat osin ristiriitaisia. Toisaalta tietyissä automalleissa käytetään menestyksellisesti nakutuksenestojärjestelmiä. Tutkimuksessa selvitettiin sylinteripaine- ja kiihtyvyysmittausten käyttöä nakutuksen indikointiin laboratorio-olosuhteissa. Kokeita tehtiin 1-, 4- ja 6-sylinterisillä moottoreilla. Tulppa-adapterin avulla tehty sylinteripainemittaus ei kuvaa nakutusta tyydyttävästi kaikissa moottoreissa. Kiihtyvyysmittaukseen perustuvaan nakutuksen indikointiin ei myöskään ole oikotietä. Kiihtyvyysmittauksissa anturin kiinnityskohta on kriittinen. Anturin optimaalinen sijoittaminen edellyttäisi moottorin rungon modaalianalyysiä. Nakutuksen indikointi on vaikeinta nopeakäyntisissä monisylinterisissä moottoreissa. Yksisylinterisessä, pienen pyörintänopeuden omaavassa tutkimusmoottorissa saatiin hyviä tuloksia sekä sylinteripaine- että kiittyvyysmittauksilla.

    AB - Nakutusilmiöllä on keskeinen asema ottomoottorien sekä niiden polttoaineiden tutkimuksessa. Naukuttava palaminen johtaa helposti vakaviin moottorivaurioihin. Luotettava kvantitatiivinen nakutusintensiteetin määrittäminen on käymässä yhä tärkeämmäksi polttoainelaatujen muuttuessa ja moottorin hyötysuhteen merkityksen kasvaessa. Kaupallisia nakutuksenindikointilaitteita on tutkittu mm. Coordinating European Councilin (CEC) työryhmässä. Käsitykset tarjolla olevista laitteista ovat osin ristiriitaisia. Toisaalta tietyissä automalleissa käytetään menestyksellisesti nakutuksenestojärjestelmiä. Tutkimuksessa selvitettiin sylinteripaine- ja kiihtyvyysmittausten käyttöä nakutuksen indikointiin laboratorio-olosuhteissa. Kokeita tehtiin 1-, 4- ja 6-sylinterisillä moottoreilla. Tulppa-adapterin avulla tehty sylinteripainemittaus ei kuvaa nakutusta tyydyttävästi kaikissa moottoreissa. Kiihtyvyysmittaukseen perustuvaan nakutuksen indikointiin ei myöskään ole oikotietä. Kiihtyvyysmittauksissa anturin kiinnityskohta on kriittinen. Anturin optimaalinen sijoittaminen edellyttäisi moottorin rungon modaalianalyysiä. Nakutuksen indikointi on vaikeinta nopeakäyntisissä monisylinterisissä moottoreissa. Yksisylinterisessä, pienen pyörintänopeuden omaavassa tutkimusmoottorissa saatiin hyviä tuloksia sekä sylinteripaine- että kiittyvyysmittauksilla.

    KW - spark ignition engines

    KW - combustion

    KW - knock

    M3 - Report

    SN - 951-38-2285-0

    T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports

    BT - Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Nylund N-O, Pentikäinen J. Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 140 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 347).