Ottomoottorin palamistapahtuma ja nakutuksen mittaus

Nils-Olof Nylund, Juha Pentikäinen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Nakutusilmiöllä on keskeinen asema ottomoottorien sekä niiden polttoaineiden tutkimuksessa. Naukuttava palaminen johtaa helposti vakaviin moottorivaurioihin. Luotettava kvantitatiivinen nakutusintensiteetin määrittäminen on käymässä yhä tärkeämmäksi polttoainelaatujen muuttuessa ja moottorin hyötysuhteen merkityksen kasvaessa. Kaupallisia nakutuksenindikointilaitteita on tutkittu mm. Coordinating European Councilin (CEC) työryhmässä. Käsitykset tarjolla olevista laitteista ovat osin ristiriitaisia. Toisaalta tietyissä automalleissa käytetään menestyksellisesti nakutuksenestojärjestelmiä. Tutkimuksessa selvitettiin sylinteripaine- ja kiihtyvyysmittausten käyttöä nakutuksen indikointiin laboratorio-olosuhteissa. Kokeita tehtiin 1-, 4- ja 6-sylinterisillä moottoreilla. Tulppa-adapterin avulla tehty sylinteripainemittaus ei kuvaa nakutusta tyydyttävästi kaikissa moottoreissa. Kiihtyvyysmittaukseen perustuvaan nakutuksen indikointiin ei myöskään ole oikotietä. Kiihtyvyysmittauksissa anturin kiinnityskohta on kriittinen. Anturin optimaalinen sijoittaminen edellyttäisi moottorin rungon modaalianalyysiä. Nakutuksen indikointi on vaikeinta nopeakäyntisissä monisylinterisissä moottoreissa. Yksisylinterisessä, pienen pyörintänopeuden omaavassa tutkimusmoottorissa saatiin hyviä tuloksia sekä sylinteripaine- että kiittyvyysmittauksilla.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages140
    ISBN (Print)951-38-2285-0
    Publication statusPublished - 1985
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
    Number347
    ISSN0358-5077

    Keywords

    • spark ignition engines
    • combustion
    • knock

    Cite this