@book{b0fce8c218374e6c93e3fe5e5299b5b4,
title = "Oulun kalliol{\"a}mp{\"o}varasto. Osa 2. L{\"a}mp{\"o}varaston muutosty{\"o}t sek{\"a} niiden kustannukset",
abstract = "Tutkimus koskee Kemira Oy:n Oulun tehtailla sijaitsevan, tilavuudeltaan 190 000 m3:n teollisuusbensiiniluolaston muuttamista l{\"a}mp{\"o}varastoksi. Teollisuusbensiinin varastointi on k{\"a}ynyt tarpeettomaksi, kun ammoniakin valmistuksessa on alettu k{\"a}ytt{\"a}{\"a} muita raaka-aineita, nykyisin turvetta. Kalliovarasto on ollut k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}tt{\"o}m{\"a}n{\"a} vedell{\"a} t{\"a}ytettyn{\"a} yli 10 vuoden ajan. L{\"a}mp{\"o}varastoa on tarkoitus k{\"a}ytt{\"a}{\"a} prosessihukkal{\"a}mm{\"o}n kausivarastointiin silloin, kun l{\"a}mm{\"o}n tuotanto ylitt{\"a}{\"a} kysynn{\"a}n Oulun kaukol{\"a}mp{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a}. Kalliotilaa olisi mahdollista k{\"a}ytt{\"a}{\"a} my{\"o}s Oulun kaupungin energialaitoksen (OKE) voimalaitosten vastapainetuotannon s{\"a}{\"a}t{\"o}{\"o}n. Tutkimuksen pohjana on k{\"a}ytetty varaston suunnitteluun ja rakentamiseen liittyvi{\"a} tutkimus- ja suunnitteluasiakirjoja sek{\"a} toteutetuista varastoista saatuja kokemuksia. Maa- ja kallioper{\"a}tutkimuksiin sek{\"a} rakentamisen aikaisiin kallioper{\"a}- ja pohjavesihavaintoihin liittyv{\"a}t selvitykset ja dokumentit on esitetty l{\"a}ht{\"o}tiedoiksi varaston muutost{\"o}iden varsinaiselle suunnittelulle. Varaston nykyinen kunto on pyritty selvitt{\"a}m{\"a}{\"a}n mahdollisimman tarkoin k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} olevan aineiston perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan l{\"a}mp{\"o}varastok{\"a}yt{\"o}n edellytt{\"a}mi{\"a} muutost{\"o}it{\"a} ja arvioidaan muutost{\"o}ist{\"a} syntyv{\"a}t kustannukset. Varastoinnin l{\"a}mp{\"o}h{\"a}vi{\"o}t sek{\"a} l{\"a}mp{\"o}kuormituksesta aiheutuvat j{\"a}nnitystilan muutokset ja siirtym{\"a}t luolaston ymp{\"a}rill{\"a} on tutkittu tietokonesimuloinnilla ja tuloksista on julkaistu erillinen raportti. Varastoinnin l{\"a}mp{\"o}h{\"a}vi{\"o}t ovat toisena k{\"a}ytt{\"o}vuotena kausivarastoinnissa 23 % ja yhdistetyss{\"a} kausi- ja lyhytaikaisvarastoinnissa noin 14 % ladatusta energiam{\"a}{\"a}r{\"a}st{\"a} laskettuna. Varaston kallioteknisist{\"a} muutost{\"o}ist{\"a} ovat mittavimmat luolaston katon ja seinien lujitusty{\"o}t. Lis{\"a}lujituksilla varmistetaan turvallinen ty{\"o}skentely varaston sis{\"a}ll{\"a} muutost{\"o}iden aikana sek{\"a} pyrit{\"a}{\"a}n est{\"a}m{\"a}{\"a}n varaston k{\"a}yt{\"o}n aikana l{\"a}mp{\"o}kuormituksesta mahdollisesti aiheutuvaa kalliolohkojen irtoamista sek{\"a} kalliopinnan hilseily{\"a}. Toisena vaihtoehtona on tarkasteltu bensiinivaraston muuttamista l{\"a}mp{\"o}varastoksi siten, ett{\"a} varaston sis{\"a}ll{\"a} ei ty{\"o}skennell{\"a} lainkaan, vaan varastoon rakennetaan maanpinnalta k{\"a}sin tarvittavat putkiyhteydet l{\"a}mm{\"o}n latausta ja purkausta varten. Varasto kytket{\"a}{\"a}n tuotantolaitoksiin ja kaukol{\"a}mp{\"o}verkkoon samanlaisilla lv-teknisill{\"a} ratkaisuilla kuin vaihtoehdossa 1. T{\"a}m{\"a} vaihtoehto on kustannuksiltaan edullisempi ja huomattavasti ty{\"o}turvallisempi vaihtoehto toteuttaa. Heikkona puolena on, ett{\"a} kalliotilan kunto ja lujitustarve j{\"a}{\"a} toteamatta sek{\"a} mahdolliset vauriot kalliorakenteissa korjaamatta. L{\"a}mp{\"o}varaston investointikustannukset ovat ensimm{\"a}isess{\"a} vaihtoehdossa, joka sis{\"a}lt{\"a}{\"a} lujitusty{\"o}t, 13 milj. mk ja toisessa vaihtoehdossa 9,5 milj. mk vuoden 1988 hintatasossa. Simulointilaskelmilla l{\"a}mp{\"o}varaston keskim{\"a}{\"a}r{\"a}iseksi tuotoksi on saatu 2 milj. mk/v. L{\"a}mp{\"o}varaston takaisinmaksuaika 5 %:n reaalikorolla on vaihtoehdossa 1 noin 8 v ja vaihtoehdossa 2 noin 5 v.",
keywords = "heat storage, rock caverns, construction, revisions, rebuilding, heat loss, design, economic analysis, reinforcement (structures)",
author = "Jouko Ritola",
year = "1990",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3712-2",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "690",
address = "Finland",
}