@book{6020d0ff1f294c2c98028da76a04948a,
title = "P{\"a}{\"a}kaupunkiseudun joukkoliikenteen taksa- ja lippuj{\"a}rjestelm{\"a}n kehitt{\"a}missuunnitelma 2014",
abstract = "P{\"a}{\"a}kaupunkiseudun taksa- ja lippuj{\"a}rjestelm{\"a}n kehitt{\"a}missuunnitelma 2014 -ty{\"o}ss{\"a} on muodostettu ja arvioitu erilaisia taksa- ja lippuj{\"a}rjestelm{\"a}n malleja p{\"a}{\"a}kaupunkiseudun tulevan lippu- ja informaatioj{\"a}rjestelm{\"a}n 2014 valmistelua ja p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekoa varten. Suunnitelman tarkastelualueena on YTV-kuntien keskeinen ty{\"o}ss{\"a}k{\"a}yntialue, joka ulottuu noin 70 kilometrin s{\"a}teelle Helsingin keskustasta. Ty{\"o} jatkaa ja laajentaa vuonna 2006 tehty{\"a} P{\"a}{\"a}kaupunkiseudun taksa- ja lippuj{\"a}rjestelm{\"a}n vaihtoehdot 2014 -esiselvityst{\"a}. Ty{\"o}n ensimm{\"a}isess{\"a} vaiheessa on tutkittu lukuisaa joukkoa erilaisia taksaj{\"a}rjestelm{\"a}vaihtoehtoja ja arvioitu lippuj{\"a}rjestelm{\"a}n kehitt{\"a}mismahdollisuuksia. Ty{\"o}n toiseen vaiheeseen on valikoitu muutama perusperiaatteiltaan erilainen taksaj{\"a}rjestelm{\"a}vaihtoehto, joita on jatkokehitelty eteenp{\"a}in. Ty{\"o}ss{\"a} on kuvattu esill{\"a} olleet vaihtoehdot vaikutuksineen, mutta varsinaisia suosituksia ei ole tehty. Taksa- ja lippuj{\"a}rjestelm{\"a} voi olla my{\"o}s esill{\"a} olleiden vaihtoehtojen yhdistelm{\"a}. Nykyiseen taksa- ja lippuj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n kuuluvat YTV-kunnat sek{\"a} Kerava. Kirkkonummi kuuluu j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n junaliikenteen ja osin bussiliikenteen osalta. YTV:n l{\"a}hiajan kehitt{\"a}mistavoitteena on vakiinnuttaa ja kehitt{\"a}{\"a} joukkoliikenneyhteisty{\"o}t{\"a} Keravan ja Kirkkonummen kanssa. Lis{\"a}ksi p{\"a}{\"a}kaupunkiseudun matkalippuj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} ja liikenteenhoitomallia varaudutaan laajentamaan muihin l{\"a}hikuntiin kuntien niin halutessa. Nykyisess{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a}ss{\"a} maksualueiden rajat perustuvat kaupunkien rajoihin. Kaupunkien sis{\"a}isen lipun ja seutulipun v{\"a}linen hintaero on suuri, mik{\"a} tekee kaupunkien rajan ylitt{\"a}misest{\"a} joukkoliikenteell{\"a} kalliin. Nykyj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a} voidaan kehitt{\"a}{\"a} tasoittamalla kyseist{\"a} hintaeroa, mik{\"a} korjaa hinnoitteluun liittyvi{\"a} ep{\"a}kohtia vy{\"o}hykerajoilla aiheuttamatta muutoksia nykyj{\"a}rjestelm{\"a}n periaatteisiin. Taksaj{\"a}rjestelm{\"a}vaihtoehtojen osalta nykyj{\"a}rjestelm{\"a}n rinnalla erilaisia malleja ovat vy{\"o}hykejakoon tai matkan pituuden perustuvat vaihtoehdot. Vy{\"o}hykejakoon perustuvat vaihtoehdot ovat perusperiaatteeltaan samanlaisia kuin nykyj{\"a}rjestelm{\"a}: matkan hinta perustuu vy{\"o}hykerajojen ylitysten perusteella laskettavaan hintaan. Vy{\"o}hykkeet voivat poiketa nykyisest{\"a} kuntarajoja noudattelevasta k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}st{\"a}, jolloin vaihtoehdot vaativat maksualueiden rajoista ja hintaportaista sopimista. Vy{\"o}hykevaihtoehtojen ominaisuuksiin vaikuttavat maksualueiden rajojen sijainnin lis{\"a}ksi merkitt{\"a}v{\"a}sti sovelletut hintaportaat vy{\"o}hykkeelt{\"a} toiselle siirrytt{\"a}ess{\"a}. T{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ss{\"a} on tutkittu erilaisia kaarimaisia ja mosaiikkimaisia vy{\"o}hykkeit{\"a}, ja yhten{\"a} alavaihtoehtona YTV-alueen tasatariffimallia. Matkan pituuteen perustuva j{\"a}rjestelm{\"a} on periaatteeltaan erilainen kuin nykyj{\"a}rjestelm{\"a}, mutta muistuttaa p{\"a}{\"a}kaupunkiseudun ulkopuolella k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} olevaa linja-autoliikenteen kilometripohjaista hinnoittelua. Ty{\"o}ss{\"a} on tarkasteltu mallia, jossa hinta m{\"a}{\"a}r{\"a}ytyy linnuntie-et{\"a}isyyden mukaan. Matkan pituuteen perustuva malli vaatii uutta tekniikkaa, jolla m{\"a}{\"a}ritell{\"a}{\"a}n joukkoliikennematkan pituus. T{\"a}m{\"a} edellytt{\"a}{\"a} ns. check-in-check-out - j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}, jossa matkustaja leimaa lipun my{\"o}s kulkuv{\"a}lineest{\"a} poistuttaessa. Varsinaisia vy{\"o}hykkeit{\"a} ei ole. Taksaj{\"a}rjestelm{\"a}vaihtoehtojen lis{\"a}ksi lippuj{\"a}rjestelm{\"a}n kehitt{\"a}misell{\"a} voidaan saada merkitt{\"a}vi{\"a} vaikutuksia. Lippuj{\"a}rjestelm{\"a}n kehitt{\"a}minen voi tapahtua valittavasta taksaj{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a} riippumatta. Nykyisen taksa- ja lippuj{\"a}rjestelm{\"a}n t{\"a}rkeimm{\"a}t lipputyypit ovat kerta-, arvo- ja kausiliput. T{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} hinnoittelussa selv{\"a}sti halvin lipputyyppi on kausilippu, jolla tuetaan joukkoliikennett{\"a} paljon k{\"a}ytt{\"a}vien matkustamista. Jatkossa hinnoittelua on mahdollista kehitt{\"a}{\"a} niin, ett{\"a} se helpottaa ja houkuttelee my{\"o}s ruuhka-aikojen ulkopuolella matkustavia, satunnaisk{\"a}ytt{\"a}ji{\"a} ja vaihtelevasti eri kulkutavoilla matkustavia joukkoliikenteen k{\"a}ytt{\"a}jiksi. YTV:n hallitus p{\"a}{\"a}tt{\"a}{\"a} uudesta taksa- ja lippuj{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a} kes{\"a}kuussa 2008. Sit{\"a} ennen kunnat antavat lausuntonsa tarjolla olevista vaihtoehdoista. Uusi taksa- ja lippuj{\"a}rjestelm{\"a} otetaan k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n vuoteen 2014 menness{\"a}.",
keywords = "fare system, ticketing system, tariff, zone, distance-based",
author = "Jyrki Rinta-Piirto and Kari Hillo and Heidi Sandberg and Marja Rosenberg",
year = "2008",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-798-670-0",
series = "YTV:n julkaisuja",
publisher = "YTV P{\"a}{\"a}kaupunkiseudun yhteisty{\"o}valtuuskunta",
address = "Finland",
}