TY - BOOK
T1 - Päästökaupan vaikutus pohjoismaiseen sähkökauppaan
T2 - Ehdotus Suomen strategiaksi
AU - Kara, Mikko
N1 - Project code: C4SU00327
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - EU:n sisäinen hiilidioksidin päästökauppajärjestelmä on
käynnistymässä vuoden 2005 alussa. Järjestelmän
ensimmäisessä vaiheessa, 2005-2007, ovat mukana yli 20
MW:n voimalaitokset, metalliteollisuus, massan ja paperin
valmistus sekä mineraaliteollisuus ja öljynjalostamot.
Päästökaupalla odotetaan olevan merkittäviä vaikutuksia
sähkön hintaan, investointipäätöksiin ja eri toimijoiden
kilpailukykyyn. Tässä selvityksessä tarkasteltiin EU:n
päästökauppajärjestelmän todennäköisiä vaikutuksia
pohjoismaisiin sähkömarkkinoihin ja sen osapuoliin.
EU:n päästökauppa on merkittävä uusi energia-alan
mekanismi, jolla tulee ajan mittaan olemaan hyvin
laaja-alaisia ja merkittäviä vaikutuksia. Päästökaupan
yleisenä tavoitteena on ohjata päästöjä rajoittavat
toimet edullisimpiin kohteisiin. Suomi on taloudeltaan
painottunut energiaintensiiviseen vientiteollisuuteen ja
on kotimarkkinoiltaan pieni, jossa sisäiset jouston
mahdollisuudet ovat hyvin rajalliset. Lisäksi
energiankäyttö Suomessa on kansainvälisessä vertailussa
hyvin tehokasta. Näistä syistä johtuen EU:n päästökauppa
on Suomelle erityisen merkittävä.
Näköpiirissä on, että EU:n päästökaupan merkitys
kasvihuonekaasujen päästöjen rajoittamisessa tulee
jatkossa kasvamaan samalla, kun päästöjen
rajoittamisvaatimukset tiukkenevat. EU:n päästökaupan
ensimmäinen jakso 2005-2007 ei tule vielä paljonkaan
muuttamaan toimintaympäristöä. Päästökaupan hintataso
pysyy oletettavasti melko alhaisella tasolla (alle 10
/tonni CO2) ja kaupan volyymit pieninä. Kioton
ensimmäisellä velvoitekaudella 2008-2012 vaikutukset
tulevat kuitenkin olemaan tuntuvasti voimakkaampia, kun
päästökaupan hintataso on 10-20 /tonni CO2.
Päästökauppa tulee aiheuttamaan ns. Windfall-voittojen
mahdollisuuden sähköntuottajille. Pohjoismaisilla
sähkömarkkinoilla suurimpia lisävoittojen saajia ovat
norjalaiset ja ruotsalaiset vesivoiman omistajat sekä
ruotsalaisen ydinvoiman omistajat. Suurimpia suhteellisia
häviäjiä suomalaisista toimijoista tulevat olemaan pieni
ja keskisuuri teollisuus, pienkuluttajat ja
palvelusektori sekä ne energiaintensiivisen teollisuuden
edustajat, joilla ei ole omaa tai osakkuustuotantoa.
Kuluttajien aktiivisuudella kilpailuttaa sähköyhtiöitä
sekä tehokkaalla ja asiantuntevalla viranomaisvalvonnalla
voidaan jossain määrin vaikuttaa sähkön hinnoitteluun.
Päästökaupan kustannuksia nostavia vaikutuksia Suomessa
voidaan lieventää myös lisäämällä pienipäästöistä
energiantuotantokapasiteettia.
EU:n päästökaupan myötä sähkön tuonnin lisääntyminen
Pohjoismaihin muun muassa Virosta ja Venäjältä on
todennäköistä. Jotta nettopäästöjen väheneminen
varmistetaan, tulisi EU:n päästökaupan jatkossa perustua
nykyistä enemmän parhaan käytettävissä olevan tekniikan
periaatteelle. Tässä selvitystyössä ehdotetaan Suomelle
aktiivista energia-alan strategiaa päästöjen
vähentämiseksi ja päästökaupan tuleviin jaksoihin
varautumiseksi sekä sähkömarkkinoiden toimivuuden
parantamiseksi. Strategian tulee sisältää mm.
markkinoiden toimintaa edistäviä toimenpiteitä,
vähäpäästöisen kapasiteetin lisäämistä, teknologian
kehittämistä ja käyttöönoton edistämistä sekä tutkimuksen
ja päätöksenteon valmistelun resurssien parantamista.
Esimerkkeinä tällaisista toimenpiteistä ovat mm.
hajautetun sähköntuotannon verkkoon liittymisen
edellytysten parantaminen tuotannon tariffeja
kehittämällä, lämmitysöljyn verotuksen nostaminen
puupolttoaineiden käytön lisäämiseksi sekä ydinvoiman
lisääminen, joka on ylivoimaisesti edullisin keino
vähentää tehokkaasti hiilidioksidipäästöjä Suomen
oloissa.
AB - EU:n sisäinen hiilidioksidin päästökauppajärjestelmä on
käynnistymässä vuoden 2005 alussa. Järjestelmän
ensimmäisessä vaiheessa, 2005-2007, ovat mukana yli 20
MW:n voimalaitokset, metalliteollisuus, massan ja paperin
valmistus sekä mineraaliteollisuus ja öljynjalostamot.
Päästökaupalla odotetaan olevan merkittäviä vaikutuksia
sähkön hintaan, investointipäätöksiin ja eri toimijoiden
kilpailukykyyn. Tässä selvityksessä tarkasteltiin EU:n
päästökauppajärjestelmän todennäköisiä vaikutuksia
pohjoismaisiin sähkömarkkinoihin ja sen osapuoliin.
EU:n päästökauppa on merkittävä uusi energia-alan
mekanismi, jolla tulee ajan mittaan olemaan hyvin
laaja-alaisia ja merkittäviä vaikutuksia. Päästökaupan
yleisenä tavoitteena on ohjata päästöjä rajoittavat
toimet edullisimpiin kohteisiin. Suomi on taloudeltaan
painottunut energiaintensiiviseen vientiteollisuuteen ja
on kotimarkkinoiltaan pieni, jossa sisäiset jouston
mahdollisuudet ovat hyvin rajalliset. Lisäksi
energiankäyttö Suomessa on kansainvälisessä vertailussa
hyvin tehokasta. Näistä syistä johtuen EU:n päästökauppa
on Suomelle erityisen merkittävä.
Näköpiirissä on, että EU:n päästökaupan merkitys
kasvihuonekaasujen päästöjen rajoittamisessa tulee
jatkossa kasvamaan samalla, kun päästöjen
rajoittamisvaatimukset tiukkenevat. EU:n päästökaupan
ensimmäinen jakso 2005-2007 ei tule vielä paljonkaan
muuttamaan toimintaympäristöä. Päästökaupan hintataso
pysyy oletettavasti melko alhaisella tasolla (alle 10
/tonni CO2) ja kaupan volyymit pieninä. Kioton
ensimmäisellä velvoitekaudella 2008-2012 vaikutukset
tulevat kuitenkin olemaan tuntuvasti voimakkaampia, kun
päästökaupan hintataso on 10-20 /tonni CO2.
Päästökauppa tulee aiheuttamaan ns. Windfall-voittojen
mahdollisuuden sähköntuottajille. Pohjoismaisilla
sähkömarkkinoilla suurimpia lisävoittojen saajia ovat
norjalaiset ja ruotsalaiset vesivoiman omistajat sekä
ruotsalaisen ydinvoiman omistajat. Suurimpia suhteellisia
häviäjiä suomalaisista toimijoista tulevat olemaan pieni
ja keskisuuri teollisuus, pienkuluttajat ja
palvelusektori sekä ne energiaintensiivisen teollisuuden
edustajat, joilla ei ole omaa tai osakkuustuotantoa.
Kuluttajien aktiivisuudella kilpailuttaa sähköyhtiöitä
sekä tehokkaalla ja asiantuntevalla viranomaisvalvonnalla
voidaan jossain määrin vaikuttaa sähkön hinnoitteluun.
Päästökaupan kustannuksia nostavia vaikutuksia Suomessa
voidaan lieventää myös lisäämällä pienipäästöistä
energiantuotantokapasiteettia.
EU:n päästökaupan myötä sähkön tuonnin lisääntyminen
Pohjoismaihin muun muassa Virosta ja Venäjältä on
todennäköistä. Jotta nettopäästöjen väheneminen
varmistetaan, tulisi EU:n päästökaupan jatkossa perustua
nykyistä enemmän parhaan käytettävissä olevan tekniikan
periaatteelle. Tässä selvitystyössä ehdotetaan Suomelle
aktiivista energia-alan strategiaa päästöjen
vähentämiseksi ja päästökaupan tuleviin jaksoihin
varautumiseksi sekä sähkömarkkinoiden toimivuuden
parantamiseksi. Strategian tulee sisältää mm.
markkinoiden toimintaa edistäviä toimenpiteitä,
vähäpäästöisen kapasiteetin lisäämistä, teknologian
kehittämistä ja käyttöönoton edistämistä sekä tutkimuksen
ja päätöksenteon valmistelun resurssien parantamista.
Esimerkkeinä tällaisista toimenpiteistä ovat mm.
hajautetun sähköntuotannon verkkoon liittymisen
edellytysten parantaminen tuotannon tariffeja
kehittämällä, lämmitysöljyn verotuksen nostaminen
puupolttoaineiden käytön lisäämiseksi sekä ydinvoiman
lisääminen, joka on ylivoimaisesti edullisin keino
vähentää tehokkaasti hiilidioksidipäästöjä Suomen
oloissa.
KW - Nordic countries
KW - electricity markets
KW - investments
KW - emissions
KW - carbon dioxide
KW - windfall profits
KW - industry
KW - energy production
KW - domestic sector
KW - emissions trade
M3 - Report
SN - 951-38-6525-8
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Päästökaupan vaikutus pohjoismaiseen sähkökauppaan
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -