TY - BOOK
T1 - Päätöksenteko komentosillalla luotsaustilanteessa
AU - Norros, Leena
AU - Hukki, Kristiina
AU - Haapio, Antti
AU - Hellevaara, Matti
PY - 1998
Y1 - 1998
N2 - Luotsauksen tavoitteena on paikantaa laiva ympäristössä,
suhteuttaa alus muuhun liikenteeseen sekä ohjailla se
turvallisesti ja tehokkaasti määränpäähän. Luotsaustiimi
tekee yhteistyötä, johon osallistuvat luotsi ja laivan
komentosiltahenkilöstö. Onnistuakseen tiimin on luotava
yhteinen käsitys tilanteesta ja toiminnan tavoitteista.
Vaikka luotsaukset sujuvat yleensä hyvin, niin viime
vuosina on sattunut useita merionnettomuuksia
luotsauksessa oleville aluksille. Tässä tutkimuksessa
analysoitiin onnettomuuksien taustatekijöitä.
Selvitettiin luotsaustiimin työnjakoa sekä luotsien
toimintatavoissa mahdollisesti esiintyviä työnjaon
muodostumiseen vaikuttavia seikkoja.
Monitieteelliseen tutkimusryhmään kuului kaksi
psykologia, merikapteeni sekä meritekniikan asiantuntija.
Tietoa kerättiin havainnoimalla ja tallentamalla
luotsaustilanteita järjestelmällisesti videolle sekä
haastattelemalla toimijoita neljän luotsausaseman
piirissä. Aineisto käsitti 17 luotsausta. Tarkastelun
lähtökohdaksi valittiin toimijoiden omat käsitykset
tilanteen rakentumisesta sekä siinä huomioon otettavista
seikoista. Aineisto analysoitiin kolmessa vaiheessa.
Ensin kuvattiin kussakin luotsauksessa vallinneet
toiminnan edellytykset. Sitten määriteltiin
luotsausmenetelmät kuvaamalla luotsauksen kulku ja
erittelemällä tiimin työnjako niin, että myös ihmisen ja
tekniikan välinen työnjako tuli huomioiduksi. Kolmannessa
vaiheessa määriteltiin luotsien toimintatavat, joilla
ymmärrettiin tapaa ottaa huomioon tilanteen rajoitukset
ja mahdollisuudet sekä käyttää hyväksi tilannekohtaiset
toimintaresurssit. Näin syntyivät toimintatavan
konkreettiset kriteerit.
Tulosten mukaan luotsauksissa käytettiin erilaisia
menetelmiä, joihin vaikutti luotsatun väyläosuuden luonne
(satama- tai meriosuus). Navigointiteknologia ei
vaikuttanut olennaisesti menetelmään, mutta sen sijaan
käytettävissä ollut komenosiltamiehitys. Jos
komentosillalla oli vain vahtipäällikkö, luotsi hoiti
useimmiten lähes omatoimisesti luotsauksen
automaattiohjauksen avulla. Jos komentosiltamiehitys ei
rajoittanut menetelmiä, käyttöön saattoi tulla useita
erilaisia joko automaattiohjaukseen tai ruorimiehen
käyttöön perustuvia perinteisiä menetelmiä.
Luotsausmenetelmät erosivat myös siinä, miten
havaittaviksi toiminta ja tavoitteet niitä käytettäessä
muodostuivat. Havaittavuus on näet keskeinen edellytys
toiminnan ja laivan toivotun etenemisen varmistamiselle
eli monitoroinnille. Tulosten mukaan käytetyimpien
menetelmien havaittavuus oli heikko. Menetelmien
havaittavuuden puutteet asettavat vaatimuksia
yhteistoiminnalle ja erityisesti viestinnälle.
Viestinnän keskeisimpiä sisältöjä ovat suunnitelmat ja
aikeet, koska niiden varassa voidaan ennakoida, ohjata ja
varmentaa toimintaa. Tulokset osoittivat, että vain
kolmessa luotsauksessa molemmat yhteistä tietoisuuutta
edistävät tekijät, menetelmäpohjainen toiminnan
havaittavuus ja hyvä viestintä toteutuivat. Sitä paitsi
nämä tapaukset olivat sellaisia, että luotsaustilanne oli
tuttu sekä päällikölle (väylä) että luotsille (alus).
Kolmasosa luotsauksista oli sellaisia, joissa ei
täyttynyt kumpikaan mainituista yhteisen tietoisuuden
muodostumisen edellytyksistä. Kolmessa näistä joko väylä
(päällikölle) tai laiva (luotsille) tai molemmat olivat
outoja. Näitä vailla ennakkokokemusta tapahtuvia
luotsauksia oli muitakin, eivätkä niissäkään täyttyneet
molemmat yhteisen tietoisuuden luomisen edellykset.
Tulosten mukaan luotsaustiimin jäsenet luottavat
luotsausten sujuvan odotetusti tai olettavat toisen
osapuolen ennakkotietojen riittävän. Siten luotsausten
toimintatavat olivat osittain riskialttiita, vaikka
kaikissa tutkituissa luotsauksissa päästiinkin
turvallisesti määränpäähän. Riskialttius johtui toiminnan
varmistamista estävistä puutteista toimintojen
havaittavuudessa ja luotsaustiimin viestinnässä.
Tiimityön navigationaalista sisältöä ei ilmeisesti
mielletty kunnolla eikä yhteistoiminnan
tarkoituksenmukaisuuden vaikutusta turvallisuuteen otettu
riittävästi huomioon luotsauskäytännöissä.
Tutkimuksessa luotiin edellytyksiä luotsauskäytäntöjen ja
monimutkaisten luotsaustilanteiden hallinnan
kehittämiselle. Komentosillalla työskentelevien tietoa
toimintaan vaikuttavista tekijöistä voidaan lisätä
esimerkiksi koulutuksella. Lisäksi tutkimustuloksilla voi
olla käyttöä komentosillan teknisen välineistön
toimivuuden ja turvallisuuden arvioinnissa ja
varmistamisessa.
AB - Luotsauksen tavoitteena on paikantaa laiva ympäristössä,
suhteuttaa alus muuhun liikenteeseen sekä ohjailla se
turvallisesti ja tehokkaasti määränpäähän. Luotsaustiimi
tekee yhteistyötä, johon osallistuvat luotsi ja laivan
komentosiltahenkilöstö. Onnistuakseen tiimin on luotava
yhteinen käsitys tilanteesta ja toiminnan tavoitteista.
Vaikka luotsaukset sujuvat yleensä hyvin, niin viime
vuosina on sattunut useita merionnettomuuksia
luotsauksessa oleville aluksille. Tässä tutkimuksessa
analysoitiin onnettomuuksien taustatekijöitä.
Selvitettiin luotsaustiimin työnjakoa sekä luotsien
toimintatavoissa mahdollisesti esiintyviä työnjaon
muodostumiseen vaikuttavia seikkoja.
Monitieteelliseen tutkimusryhmään kuului kaksi
psykologia, merikapteeni sekä meritekniikan asiantuntija.
Tietoa kerättiin havainnoimalla ja tallentamalla
luotsaustilanteita järjestelmällisesti videolle sekä
haastattelemalla toimijoita neljän luotsausaseman
piirissä. Aineisto käsitti 17 luotsausta. Tarkastelun
lähtökohdaksi valittiin toimijoiden omat käsitykset
tilanteen rakentumisesta sekä siinä huomioon otettavista
seikoista. Aineisto analysoitiin kolmessa vaiheessa.
Ensin kuvattiin kussakin luotsauksessa vallinneet
toiminnan edellytykset. Sitten määriteltiin
luotsausmenetelmät kuvaamalla luotsauksen kulku ja
erittelemällä tiimin työnjako niin, että myös ihmisen ja
tekniikan välinen työnjako tuli huomioiduksi. Kolmannessa
vaiheessa määriteltiin luotsien toimintatavat, joilla
ymmärrettiin tapaa ottaa huomioon tilanteen rajoitukset
ja mahdollisuudet sekä käyttää hyväksi tilannekohtaiset
toimintaresurssit. Näin syntyivät toimintatavan
konkreettiset kriteerit.
Tulosten mukaan luotsauksissa käytettiin erilaisia
menetelmiä, joihin vaikutti luotsatun väyläosuuden luonne
(satama- tai meriosuus). Navigointiteknologia ei
vaikuttanut olennaisesti menetelmään, mutta sen sijaan
käytettävissä ollut komenosiltamiehitys. Jos
komentosillalla oli vain vahtipäällikkö, luotsi hoiti
useimmiten lähes omatoimisesti luotsauksen
automaattiohjauksen avulla. Jos komentosiltamiehitys ei
rajoittanut menetelmiä, käyttöön saattoi tulla useita
erilaisia joko automaattiohjaukseen tai ruorimiehen
käyttöön perustuvia perinteisiä menetelmiä.
Luotsausmenetelmät erosivat myös siinä, miten
havaittaviksi toiminta ja tavoitteet niitä käytettäessä
muodostuivat. Havaittavuus on näet keskeinen edellytys
toiminnan ja laivan toivotun etenemisen varmistamiselle
eli monitoroinnille. Tulosten mukaan käytetyimpien
menetelmien havaittavuus oli heikko. Menetelmien
havaittavuuden puutteet asettavat vaatimuksia
yhteistoiminnalle ja erityisesti viestinnälle.
Viestinnän keskeisimpiä sisältöjä ovat suunnitelmat ja
aikeet, koska niiden varassa voidaan ennakoida, ohjata ja
varmentaa toimintaa. Tulokset osoittivat, että vain
kolmessa luotsauksessa molemmat yhteistä tietoisuuutta
edistävät tekijät, menetelmäpohjainen toiminnan
havaittavuus ja hyvä viestintä toteutuivat. Sitä paitsi
nämä tapaukset olivat sellaisia, että luotsaustilanne oli
tuttu sekä päällikölle (väylä) että luotsille (alus).
Kolmasosa luotsauksista oli sellaisia, joissa ei
täyttynyt kumpikaan mainituista yhteisen tietoisuuden
muodostumisen edellytyksistä. Kolmessa näistä joko väylä
(päällikölle) tai laiva (luotsille) tai molemmat olivat
outoja. Näitä vailla ennakkokokemusta tapahtuvia
luotsauksia oli muitakin, eivätkä niissäkään täyttyneet
molemmat yhteisen tietoisuuden luomisen edellykset.
Tulosten mukaan luotsaustiimin jäsenet luottavat
luotsausten sujuvan odotetusti tai olettavat toisen
osapuolen ennakkotietojen riittävän. Siten luotsausten
toimintatavat olivat osittain riskialttiita, vaikka
kaikissa tutkituissa luotsauksissa päästiinkin
turvallisesti määränpäähän. Riskialttius johtui toiminnan
varmistamista estävistä puutteista toimintojen
havaittavuudessa ja luotsaustiimin viestinnässä.
Tiimityön navigationaalista sisältöä ei ilmeisesti
mielletty kunnolla eikä yhteistoiminnan
tarkoituksenmukaisuuden vaikutusta turvallisuuteen otettu
riittävästi huomioon luotsauskäytännöissä.
Tutkimuksessa luotiin edellytyksiä luotsauskäytäntöjen ja
monimutkaisten luotsaustilanteiden hallinnan
kehittämiselle. Komentosillalla työskentelevien tietoa
toimintaan vaikuttavista tekijöistä voidaan lisätä
esimerkiksi koulutuksella. Lisäksi tutkimustuloksilla voi
olla käyttöä komentosillan teknisen välineistön
toimivuuden ja turvallisuuden arvioinnissa ja
varmistamisessa.
KW - ships
KW - surface navigation
KW - ship maneuvering
KW - piloting
KW - pilotage
KW - navigation bridges
KW - bridges (ships)
KW - human factors
M3 - Report
SN - 951-38-5008-0
T3 - VTT Julkaisuja - Publikationer
BT - Päätöksenteko komentosillalla luotsaustilanteessa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -