@book{3d464fd1ce4a4fca95d77b7400c57eae,
title = "P{\"a}{\"a}teiden onnettomuuksien riippuvuus tie- ja liikenneteknisist{\"a} tekij{\"o}ist{\"a}",
abstract = "Tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta selvitettiin Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen tie- ja liikennelaboratoriossa p{\"a}{\"a}teiden onnettomuuksien riippuvuutta tie- ja liikenneteknisist{\"a} tekij{\"o}ist{\"a}. Kehitettiin onnettomuusmalleja, joita on tarkoitus hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} arvioitaessa sek{\"a} olemassa ett{\"a} suunnitteilla olevien teiden liikenneturvallisuutta. Mallien l{\"a}ht{\"o}kohtana on se, ett{\"a} tieosuuden turvallisuus riippuu sek{\"a} yleisist{\"a}, kaikkialla samalla tavoin vaikuttavista ett{\"a} paikallisista, vain tarkasteltavalla tieosuudella tai harvoille tieosuuksille ominaisista tekij{\"o}ist{\"a}. Laadittujen onnettomuusmallien perustana olivat yksiajorataisilla valta-, kanta- ja seudullisilla teill{\"a} vuosina 1978 -1983 tapahtuneet linjaonnettomuudet (muut kuin yleisten teiden risteysonnettomuudet) ja tie- ja vesirakennushallituksen tierekisteriss{\"a} olevat tiedot tutkittavien teiden tie- ja liikenneoloista. Aineistona ollut tiest{\"o} jaettiin tieymp{\"a}rist{\"o}lt{\"a}{\"a}n homogeenisiin osiin. Onnettomuusmallien laatimiseen k{\"a}ytettiin yleisten lineaaristen mallien teoriaa, joka mahdollisti monipuoliset eri tekij{\"o}it{\"a} ja niiden yhteisvaikutuksia koskevat tarkastelut. Nopeusrajoitusalueille 80 ja 100 km/h tehtiin liikennem{\"a}{\"a}r{\"a}luokittain omat mallinsa. Mallit koskivat vain taajaman ulkopuolella olevia tieosuuksia. Malleilla voidaan ennustaa tieosuuksien henkil{\"o}vahinkoon johtavien onnettomuuksien m{\"a}{\"a}r{\"a}, kun tunnetaan liikennesuorite, raskaan liikenteen osuus, p{\"a}{\"a}llysteen leveys ja kussakin mallissa olevan tien pituussuuntaista geometriaa kuvaavan selitt{\"a}j{\"a}n tai selittyjien arvot. Onnettomuusmallien lis{\"a}ksi selvitettiin sit{\"a}, miten tieosuuksien onnettomuusm{\"a}{\"a}r{\"a}t toistuvat per{\"a}tt{\"a}isin{\"a} ajanjaksoina. Yksitt{\"a}isen tieosuuden onnettomuusm{\"a}{\"a}r{\"a}t vaihtelivat satunnaistekij{\"o}iden suuren vaikutuksen takia huomattavasti eri ajanjaksoina. Odotettavissa oleva onnettomuusm{\"a}{\"a}r{\"a} pystyttiin arvioimaan tilastollisilla menetelmill{\"a} luotettavammin tieosuusjoukolle kuin yksitt{\"a}iselle tieosalle.",
keywords = "rural areas, roads, traffic accidents, traffic safety, accident analysis, models, speed limits, volume, injuries",
author = "Veli-Pekka Kallberg and Risto Kulmala and Matti Roine",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2775-5",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "488",
address = "Finland",
}