Pääteiden onnettomuuksien riippuvuus tie- ja liikenneteknisistä tekijöistä

Veli-Pekka Kallberg, Risto Kulmala, Matti Roine

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta selvitettiin Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen tie- ja liikennelaboratoriossa pääteiden onnettomuuksien riippuvuutta tie- ja liikenneteknisistä tekijöistä. Kehitettiin onnettomuusmalleja, joita on tarkoitus hyödyntää arvioitaessa sekä olemassa että suunnitteilla olevien teiden liikenneturvallisuutta. Mallien lähtökohtana on se, että tieosuuden turvallisuus riippuu sekä yleisistä, kaikkialla samalla tavoin vaikuttavista että paikallisista, vain tarkasteltavalla tieosuudella tai harvoille tieosuuksille ominaisista tekijöistä. Laadittujen onnettomuusmallien perustana olivat yksiajorataisilla valta-, kanta- ja seudullisilla teillä vuosina 1978 -1983 tapahtuneet linjaonnettomuudet (muut kuin yleisten teiden risteysonnettomuudet) ja tie- ja vesirakennushallituksen tierekisterissä olevat tiedot tutkittavien teiden tie- ja liikenneoloista. Aineistona ollut tiestö jaettiin tieympäristöltään homogeenisiin osiin. Onnettomuusmallien laatimiseen käytettiin yleisten lineaaristen mallien teoriaa, joka mahdollisti monipuoliset eri tekijöitä ja niiden yhteisvaikutuksia koskevat tarkastelut. Nopeusrajoitusalueille 80 ja 100 km/h tehtiin liikennemääräluokittain omat mallinsa. Mallit koskivat vain taajaman ulkopuolella olevia tieosuuksia. Malleilla voidaan ennustaa tieosuuksien henkilövahinkoon johtavien onnettomuuksien määrä, kun tunnetaan liikennesuorite, raskaan liikenteen osuus, päällysteen leveys ja kussakin mallissa olevan tien pituussuuntaista geometriaa kuvaavan selittäjän tai selittyjien arvot. Onnettomuusmallien lisäksi selvitettiin sitä, miten tieosuuksien onnettomuusmäärät toistuvat perättäisinä ajanjaksoina. Yksittäisen tieosuuden onnettomuusmäärät vaihtelivat satunnaistekijöiden suuren vaikutuksen takia huomattavasti eri ajanjaksoina. Odotettavissa oleva onnettomuusmäärä pystyttiin arvioimaan tilastollisilla menetelmillä luotettavammin tieosuusjoukolle kuin yksittäiselle tieosalle.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages82
ISBN (Print)951-38-2775-5
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number488
ISSN0358-5077

Fingerprint

accidents
Finland
roads
prediction

Keywords

  • rural areas
  • roads
  • traffic accidents
  • traffic safety
  • accident analysis
  • models
  • speed limits
  • volume
  • injuries

Cite this

Kallberg, V-P., Kulmala, R., & Roine, M. (1987). Pääteiden onnettomuuksien riippuvuus tie- ja liikenneteknisistä tekijöistä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 488
Kallberg, Veli-Pekka ; Kulmala, Risto ; Roine, Matti. / Pääteiden onnettomuuksien riippuvuus tie- ja liikenneteknisistä tekijöistä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 82 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 488).
@book{3d464fd1ce4a4fca95d77b7400c57eae,
title = "P{\"a}{\"a}teiden onnettomuuksien riippuvuus tie- ja liikenneteknisist{\"a} tekij{\"o}ist{\"a}",
abstract = "Tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta selvitettiin Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen tie- ja liikennelaboratoriossa p{\"a}{\"a}teiden onnettomuuksien riippuvuutta tie- ja liikenneteknisist{\"a} tekij{\"o}ist{\"a}. Kehitettiin onnettomuusmalleja, joita on tarkoitus hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} arvioitaessa sek{\"a} olemassa ett{\"a} suunnitteilla olevien teiden liikenneturvallisuutta. Mallien l{\"a}ht{\"o}kohtana on se, ett{\"a} tieosuuden turvallisuus riippuu sek{\"a} yleisist{\"a}, kaikkialla samalla tavoin vaikuttavista ett{\"a} paikallisista, vain tarkasteltavalla tieosuudella tai harvoille tieosuuksille ominaisista tekij{\"o}ist{\"a}. Laadittujen onnettomuusmallien perustana olivat yksiajorataisilla valta-, kanta- ja seudullisilla teill{\"a} vuosina 1978 -1983 tapahtuneet linjaonnettomuudet (muut kuin yleisten teiden risteysonnettomuudet) ja tie- ja vesirakennushallituksen tierekisteriss{\"a} olevat tiedot tutkittavien teiden tie- ja liikenneoloista. Aineistona ollut tiest{\"o} jaettiin tieymp{\"a}rist{\"o}lt{\"a}{\"a}n homogeenisiin osiin. Onnettomuusmallien laatimiseen k{\"a}ytettiin yleisten lineaaristen mallien teoriaa, joka mahdollisti monipuoliset eri tekij{\"o}it{\"a} ja niiden yhteisvaikutuksia koskevat tarkastelut. Nopeusrajoitusalueille 80 ja 100 km/h tehtiin liikennem{\"a}{\"a}r{\"a}luokittain omat mallinsa. Mallit koskivat vain taajaman ulkopuolella olevia tieosuuksia. Malleilla voidaan ennustaa tieosuuksien henkil{\"o}vahinkoon johtavien onnettomuuksien m{\"a}{\"a}r{\"a}, kun tunnetaan liikennesuorite, raskaan liikenteen osuus, p{\"a}{\"a}llysteen leveys ja kussakin mallissa olevan tien pituussuuntaista geometriaa kuvaavan selitt{\"a}j{\"a}n tai selittyjien arvot. Onnettomuusmallien lis{\"a}ksi selvitettiin sit{\"a}, miten tieosuuksien onnettomuusm{\"a}{\"a}r{\"a}t toistuvat per{\"a}tt{\"a}isin{\"a} ajanjaksoina. Yksitt{\"a}isen tieosuuden onnettomuusm{\"a}{\"a}r{\"a}t vaihtelivat satunnaistekij{\"o}iden suuren vaikutuksen takia huomattavasti eri ajanjaksoina. Odotettavissa oleva onnettomuusm{\"a}{\"a}r{\"a} pystyttiin arvioimaan tilastollisilla menetelmill{\"a} luotettavammin tieosuusjoukolle kuin yksitt{\"a}iselle tieosalle.",
keywords = "rural areas, roads, traffic accidents, traffic safety, accident analysis, models, speed limits, volume, injuries",
author = "Veli-Pekka Kallberg and Risto Kulmala and Matti Roine",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2775-5",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "488",
address = "Finland",

}

Kallberg, V-P, Kulmala, R & Roine, M 1987, Pääteiden onnettomuuksien riippuvuus tie- ja liikenneteknisistä tekijöistä. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 488, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Pääteiden onnettomuuksien riippuvuus tie- ja liikenneteknisistä tekijöistä. / Kallberg, Veli-Pekka; Kulmala, Risto; Roine, Matti.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 82 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 488).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Pääteiden onnettomuuksien riippuvuus tie- ja liikenneteknisistä tekijöistä

AU - Kallberg, Veli-Pekka

AU - Kulmala, Risto

AU - Roine, Matti

PY - 1987

Y1 - 1987

N2 - Tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta selvitettiin Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen tie- ja liikennelaboratoriossa pääteiden onnettomuuksien riippuvuutta tie- ja liikenneteknisistä tekijöistä. Kehitettiin onnettomuusmalleja, joita on tarkoitus hyödyntää arvioitaessa sekä olemassa että suunnitteilla olevien teiden liikenneturvallisuutta. Mallien lähtökohtana on se, että tieosuuden turvallisuus riippuu sekä yleisistä, kaikkialla samalla tavoin vaikuttavista että paikallisista, vain tarkasteltavalla tieosuudella tai harvoille tieosuuksille ominaisista tekijöistä. Laadittujen onnettomuusmallien perustana olivat yksiajorataisilla valta-, kanta- ja seudullisilla teillä vuosina 1978 -1983 tapahtuneet linjaonnettomuudet (muut kuin yleisten teiden risteysonnettomuudet) ja tie- ja vesirakennushallituksen tierekisterissä olevat tiedot tutkittavien teiden tie- ja liikenneoloista. Aineistona ollut tiestö jaettiin tieympäristöltään homogeenisiin osiin. Onnettomuusmallien laatimiseen käytettiin yleisten lineaaristen mallien teoriaa, joka mahdollisti monipuoliset eri tekijöitä ja niiden yhteisvaikutuksia koskevat tarkastelut. Nopeusrajoitusalueille 80 ja 100 km/h tehtiin liikennemääräluokittain omat mallinsa. Mallit koskivat vain taajaman ulkopuolella olevia tieosuuksia. Malleilla voidaan ennustaa tieosuuksien henkilövahinkoon johtavien onnettomuuksien määrä, kun tunnetaan liikennesuorite, raskaan liikenteen osuus, päällysteen leveys ja kussakin mallissa olevan tien pituussuuntaista geometriaa kuvaavan selittäjän tai selittyjien arvot. Onnettomuusmallien lisäksi selvitettiin sitä, miten tieosuuksien onnettomuusmäärät toistuvat perättäisinä ajanjaksoina. Yksittäisen tieosuuden onnettomuusmäärät vaihtelivat satunnaistekijöiden suuren vaikutuksen takia huomattavasti eri ajanjaksoina. Odotettavissa oleva onnettomuusmäärä pystyttiin arvioimaan tilastollisilla menetelmillä luotettavammin tieosuusjoukolle kuin yksittäiselle tieosalle.

AB - Tie- ja vesirakennushallituksen liikennetoimiston toimeksiannosta selvitettiin Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen tie- ja liikennelaboratoriossa pääteiden onnettomuuksien riippuvuutta tie- ja liikenneteknisistä tekijöistä. Kehitettiin onnettomuusmalleja, joita on tarkoitus hyödyntää arvioitaessa sekä olemassa että suunnitteilla olevien teiden liikenneturvallisuutta. Mallien lähtökohtana on se, että tieosuuden turvallisuus riippuu sekä yleisistä, kaikkialla samalla tavoin vaikuttavista että paikallisista, vain tarkasteltavalla tieosuudella tai harvoille tieosuuksille ominaisista tekijöistä. Laadittujen onnettomuusmallien perustana olivat yksiajorataisilla valta-, kanta- ja seudullisilla teillä vuosina 1978 -1983 tapahtuneet linjaonnettomuudet (muut kuin yleisten teiden risteysonnettomuudet) ja tie- ja vesirakennushallituksen tierekisterissä olevat tiedot tutkittavien teiden tie- ja liikenneoloista. Aineistona ollut tiestö jaettiin tieympäristöltään homogeenisiin osiin. Onnettomuusmallien laatimiseen käytettiin yleisten lineaaristen mallien teoriaa, joka mahdollisti monipuoliset eri tekijöitä ja niiden yhteisvaikutuksia koskevat tarkastelut. Nopeusrajoitusalueille 80 ja 100 km/h tehtiin liikennemääräluokittain omat mallinsa. Mallit koskivat vain taajaman ulkopuolella olevia tieosuuksia. Malleilla voidaan ennustaa tieosuuksien henkilövahinkoon johtavien onnettomuuksien määrä, kun tunnetaan liikennesuorite, raskaan liikenteen osuus, päällysteen leveys ja kussakin mallissa olevan tien pituussuuntaista geometriaa kuvaavan selittäjän tai selittyjien arvot. Onnettomuusmallien lisäksi selvitettiin sitä, miten tieosuuksien onnettomuusmäärät toistuvat perättäisinä ajanjaksoina. Yksittäisen tieosuuden onnettomuusmäärät vaihtelivat satunnaistekijöiden suuren vaikutuksen takia huomattavasti eri ajanjaksoina. Odotettavissa oleva onnettomuusmäärä pystyttiin arvioimaan tilastollisilla menetelmillä luotettavammin tieosuusjoukolle kuin yksittäiselle tieosalle.

KW - rural areas

KW - roads

KW - traffic accidents

KW - traffic safety

KW - accident analysis

KW - models

KW - speed limits

KW - volume

KW - injuries

M3 - Report

SN - 951-38-2775-5

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports

BT - Pääteiden onnettomuuksien riippuvuus tie- ja liikenneteknisistä tekijöistä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kallberg V-P, Kulmala R, Roine M. Pääteiden onnettomuuksien riippuvuus tie- ja liikenneteknisistä tekijöistä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 82 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 488).