TY - BOOK
T1 - Pääteiden onnettomuusmallit
T2 - Yksiajorataisten teiden linjaosuudet taajamien ulkopuolella
AU - Roine, Matti
AU - Kulmala, Risto
PY - 1991
Y1 - 1991
N2 - Tutkimuksen tavoitteena on kehittää taajama-alueiden ja
yleisten teiden liittymien ulkopuolisia tieosuuksia
koskevia onnettomuusmalleja siten, että niillä
pystyttäisiin arvioimaan tie- ja liikenneolojen
vaikutuksia liikenneturvallisuuteen mahdollisimman
luotettavasti. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten
yksityisteiden liittymien määrä vaikuttaa
onnettomuusmallien mukaan tieosuuksien turvallisuuteen
sekä arvioitiin tien eri linjausperiaatteiden vaikutuksia
onnettomuusriskiin. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi
yksittäisen kohteen onnettomuushistorian hyödyntämistä
kohteen turvallisuuden arvioinnissa. Kehitettyjä
onnettomuusmalleja on tarkoitus käyttää hyväksi mm.
paikannettaessa turvallisuuden kannalta ongelmalliset
tieosuudet ja arvioitaessa eri toimenpiteiden
toteutustarpeita ja vaikutuksia.
Onnettomuusmallien laadinnassa keskityttiin erityisesti
havaintoyksiköillä tapahtuneiden henkilövahinkoihin
johtaneiden onnettomuuksien määriä selittäviin malleihin.
Tutkimuksessa laadittiin kuitenkin onnettomuusmalleja
myös kuolleiden ja varnmautuneiden määrille sekä kaikkien
tapahtuneiden onnettomuuksien, eri tyyppisten
onnettomuuksien ja eri ajankohtina sattuneiden
onnettomuuksien määrille.
Onnettomuusmallien tutkiminen perustui ns. yleistetyn
lineaarisen mallin teoriaan. Tutkittavat tiejaksot
jaettiin homogeenisiin osuuksiin, joiden
tie- ja liikenneoloja sekä tapahtuneita onnettomuuksia
koskevat tiedot saatiin tiehallituksen tierekisteristä.
Onnettomuustiedot ja muut tutkimuksessa käytetyt tiedot
koskivat vuosia 1979-1986. Tutkimusaineistossa olivat
mukana vain taajama-alueiden ulkopuoliset
sekaliikenteelle tarkoitetut yksiajorataiset päätiet.
Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin yleisten teiden
liittymäalueet. Parhaimmiksi osoittautuneisiin
onnettomuusmalleihin tulivat selittäjiksi yleensä
liikennesuorite, päällysteen leveys, nopeusrajoitus,
mäkisyys, kaarteisuus, yksityisteiden liittymien määrä,
havaintoyksikön pituus ja liikennemäärä (KVL, autoalvrk).
Parhaat onnettomuusmallit selittävät hyvin
tutkimusaineiston onnettomuusmäärien vaihtelua.
Korrelaatiokertoimen neliö, jota voidaan pitää eräänä
mallien selittävyyttä kuvaavana indikaattorina, on
parhaimmilla malleilla 0,70-0,80. Parhaimmat mallit
selittävät myös runsaat 90 % selitettävissä olevasta
tutkimusaineiston systemaattisesta vaihtelusta.
Tieosuuksien henkilövahinkoihin johtaneiden
onnettomuuksien määrää selittävät mallit voidaan
tutkimuksen mukaan laatia luotettavasti olettamalla, että
onnettomuusilmiö noudattelee Poisson-jakaumaa
satunnaisuudessaan. Negatiivista binomijakaumaa voidaan
käyttää hyväksi, kun halutaan laatia yksittäisen kohteen
onnettomuusmäärän odotusarvon estimaatti ja hyödyntää
myös kohteen onnettomuushistoriaa.
AB - Tutkimuksen tavoitteena on kehittää taajama-alueiden ja
yleisten teiden liittymien ulkopuolisia tieosuuksia
koskevia onnettomuusmalleja siten, että niillä
pystyttäisiin arvioimaan tie- ja liikenneolojen
vaikutuksia liikenneturvallisuuteen mahdollisimman
luotettavasti. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten
yksityisteiden liittymien määrä vaikuttaa
onnettomuusmallien mukaan tieosuuksien turvallisuuteen
sekä arvioitiin tien eri linjausperiaatteiden vaikutuksia
onnettomuusriskiin. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi
yksittäisen kohteen onnettomuushistorian hyödyntämistä
kohteen turvallisuuden arvioinnissa. Kehitettyjä
onnettomuusmalleja on tarkoitus käyttää hyväksi mm.
paikannettaessa turvallisuuden kannalta ongelmalliset
tieosuudet ja arvioitaessa eri toimenpiteiden
toteutustarpeita ja vaikutuksia.
Onnettomuusmallien laadinnassa keskityttiin erityisesti
havaintoyksiköillä tapahtuneiden henkilövahinkoihin
johtaneiden onnettomuuksien määriä selittäviin malleihin.
Tutkimuksessa laadittiin kuitenkin onnettomuusmalleja
myös kuolleiden ja varnmautuneiden määrille sekä kaikkien
tapahtuneiden onnettomuuksien, eri tyyppisten
onnettomuuksien ja eri ajankohtina sattuneiden
onnettomuuksien määrille.
Onnettomuusmallien tutkiminen perustui ns. yleistetyn
lineaarisen mallin teoriaan. Tutkittavat tiejaksot
jaettiin homogeenisiin osuuksiin, joiden
tie- ja liikenneoloja sekä tapahtuneita onnettomuuksia
koskevat tiedot saatiin tiehallituksen tierekisteristä.
Onnettomuustiedot ja muut tutkimuksessa käytetyt tiedot
koskivat vuosia 1979-1986. Tutkimusaineistossa olivat
mukana vain taajama-alueiden ulkopuoliset
sekaliikenteelle tarkoitetut yksiajorataiset päätiet.
Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin yleisten teiden
liittymäalueet. Parhaimmiksi osoittautuneisiin
onnettomuusmalleihin tulivat selittäjiksi yleensä
liikennesuorite, päällysteen leveys, nopeusrajoitus,
mäkisyys, kaarteisuus, yksityisteiden liittymien määrä,
havaintoyksikön pituus ja liikennemäärä (KVL, autoalvrk).
Parhaat onnettomuusmallit selittävät hyvin
tutkimusaineiston onnettomuusmäärien vaihtelua.
Korrelaatiokertoimen neliö, jota voidaan pitää eräänä
mallien selittävyyttä kuvaavana indikaattorina, on
parhaimmilla malleilla 0,70-0,80. Parhaimmat mallit
selittävät myös runsaat 90 % selitettävissä olevasta
tutkimusaineiston systemaattisesta vaihtelusta.
Tieosuuksien henkilövahinkoihin johtaneiden
onnettomuuksien määrää selittävät mallit voidaan
tutkimuksen mukaan laatia luotettavasti olettamalla, että
onnettomuusilmiö noudattelee Poisson-jakaumaa
satunnaisuudessaan. Negatiivista binomijakaumaa voidaan
käyttää hyväksi, kun halutaan laatia yksittäisen kohteen
onnettomuusmäärän odotusarvon estimaatti ja hyödyntää
myös kohteen onnettomuushistoriaa.
KW - traffic accidents
KW - traffic safety
KW - motor vehicle accidents
KW - models
KW - highways
KW - predictions
KW - forecasting
KW - evaluation
KW - estimates
KW - utilization
KW - roads
KW - geometry
KW - variability
M3 - Report
SN - 951-38-4018-2
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Pääteiden onnettomuusmallit
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -