@book{eea1cdb943be4cf192137340bcf3fb40,
title = "Paalujen dynaamisen koekuormituksen k{\"a}ytt{\"o}",
abstract = "Tutkimuksen p{\"a}{\"a}tavoitteena on ollut selvitt{\"a}{\"a} dynaamisen koekuormituksen k{\"a}ytt{\"o}kelpoisuus ja luotettavuus kitkapaalun geoteknisen murtokuorman arvioinnissa. Kiinnostuksen kohteena on ollut my{\"o}s kairausmenetelmien k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuus kitkapaalujen kantavuuden arviointiin. Lis{\"a}ksi ly{\"o}ntipaalun vaurioiden tulkimismahdollisuuksia iskuaaltoteorian menetelmill{\"a} on k{\"a}sitelty lyhyesti. Dynaamisen koekuormituksen luotettavuutta on tutkittu vertailemalla koepaalujen kuormitusk{\"a}ytt{\"a}ytymist{\"a} staattisissa ja dynaamisissa koekuormituksissa. Aineistossa on k{\"a}sitelty viiden etel{\"a}suomalaisen koepaikan yhteens{\"a} 19 koepaalun tulokset. Koepaalujen toimintatapa (kitkan ja koheesion osuus kantavuudesta) vaihtelee koepaikkojen v{\"a}lill{\"a}. Aineisto k{\"a}sitt{\"a}{\"a} kaikkien Suomessa tehtyjen vertailukuormitusten tulokset. Dynaamiset koekuormitukset on tehty CASE-menetelm{\"a}ll{\"a}. Kaikkien staattisesti koekuormitettujen paalujen iskuaaltomittausten tulokset on lis{\"a}ksi analysoitu Capwap-menetelm{\"a}ll{\"a}. Staattisen ja dynaamisen (Capwapc) koekuormituksen perusteella m{\"a}{\"a}ritettyjen murtokuormien suhteen keskiarvo oli 1,04, keskihajonta 0,214 ja vaihteluv{\"a}li 0,71 - 1,46. K{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} Capwapc-analyysin mukaiselle kitkapaalun murtokuormalle kokonaisvarmuuskerrointa 1,8 - 12,0 on paalun murtotilaan joutumisen todenn{\"a}k{\"o}isyys vastaavasti 1,1 - 0,5 %, kun staattisesti ja dynaamisesti m{\"a}{\"a}ritettyjen murtokuormien suhde on arvioitu normaalijakautuneeksi. Koepaalujen lukum{\"a}{\"a}r{\"a} on kuitenkin niin pieni, ett{\"a} tuloksiin on suhtauduttava varauksin. CASE-menetelm{\"a}n vaimennuskertoimeksi voidaan tulosten perusteella arvioida keskim{\"a}{\"a}rin 0,6 silttisiss{\"a} maalajeissa, joiden hienoainespitoisuus paalun k{\"a}rjen tasolla on yli 15 - 20 %. Alle 10 - 15 % hienoainesta sis{\"a}lt{\"a}viss{\"a} hiekoissa CASE-vaimennuskertoimena suositellaan k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi 0,3 - 0,4. Esitetyt vaimennuskertoimet koskevat sivumitaltaan 250 - 300 mm ter{\"a}sbetonisen kitkapaalun j{\"a}lkily{\"o}nti{\"a} riitt{\"a}v{\"a}n pitk{\"a}n odotusajan j{\"a}lkeen. Paalutuskaavojen luotettavuus osoittautui esimerkkikohteiden tulosten valossa merkitt{\"a}v{\"a}sti huonommaksi kuin dynaamisten koekuormitusten luotettavuus.",
keywords = "pile foundations, pile structures, concrete piles, bearing tests, bearing capacity, utilization, reliability, test loading, dynamic tests",
author = "Heikki Komulainen",
year = "1989",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3552-9",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1039",
address = "Finland",
}