TY - BOOK
T1 - Palaturpeen aumakuivuminen
AU - Leinonen, Arvo
AU - Kiukaanniemi, Eino
PY - 1982
Y1 - 1982
N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko eri
kattamistavoilla ja murskeen poistamisella aumasta
mahdollista nopeuttaa palojen kuivumista aumassa.
Perinteisen tiiviin kattamistavan ohella tutkittiin myös
aumaa, missä palojen kuivumista pyrittiin tehostamaan
lisäämällä ilmankiertoa tekemällä reikiä katemuoviin
auman harjalle ja helmaan. Puolitoista vuotta kestäneen
varastoinnin aikana tällaisessa kokoojavaunulla tehdyssä
ja 2,5 m korkeassa aumassa kosteus laski vain 1,6
painoprosenttia 50 %:n alkukosteudesta. Tiiviisti
katetussa aumassa loppukosteus oli 46,1 %. Vähäinen
kuivumistehokkuus johtui osaksi runsaasta
murskepitoisuudesta ja toisaalta rei'itetyllä
katemuovilla peitetyssä aumassa myös rei'istä valuneesta
sadevedestä.
Murskeen hidastava vaikutus palojen kuivumiseen aumassa
johtuu siitä, että murske vähentää palojen
haihtumispinta-alaa ja toisaalta estää kosteuden
siirtymisen pois aumasta. Tutkimuksessa koeauma tehtiin
käsin aumaamalla, joten se sisälsi hyvin vähän
hienoainesta. Auman korkeus oli n. 1,3 m, ja auma
peitettiin vielä muovilla. Tutkimuksen mukaan kosteus
väheni aumassa 5,8 painoprosenttia. Loppukosteus olisi
ollut vielä alhaisempi, mutta auman reunalta ja
katemuovin rei'istä kulkeutunut sade kertyi pohjamuovin
päälle ja kasteli auman pohjapaloja voimakkaasti.
Tutkimuksen perusteella on mahdollisuuksia kehittää
palaturpeen aumakuivausmenetelmää. Kuitenkin tutkimuksen
kustannustarkastelun pohjalta voidaan todeta, että ei
liene kannattavaa aumata palaturvetta kiinteään
varastohalliin. Halli olisi kuitenkin kuivumisen kannalta
edullisin ratkaisu.
Palaturpeen aumakaivausta tulisikin kehittää nykyisen
kattamistavan pohjalta. Jatkotutkimuksissa tulisikin
selvittää kuivumistehokkuus käytännön kokoluokan aumassa,
mikä olisi murskeeton ja missä olisi riittävä ilmankierto
kosteuden pois kulkeutumiselle aumasta. Lisäksi palojen
kosteuden lisääntymistä voitaisiin ehkäistä
kiinnittämällä huomiota myös kattamisen ja pohjustuksen
huolellisuuteen sekä kuormaukseen ja kuljetuksen
talviaikana.
AB - Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko eri
kattamistavoilla ja murskeen poistamisella aumasta
mahdollista nopeuttaa palojen kuivumista aumassa.
Perinteisen tiiviin kattamistavan ohella tutkittiin myös
aumaa, missä palojen kuivumista pyrittiin tehostamaan
lisäämällä ilmankiertoa tekemällä reikiä katemuoviin
auman harjalle ja helmaan. Puolitoista vuotta kestäneen
varastoinnin aikana tällaisessa kokoojavaunulla tehdyssä
ja 2,5 m korkeassa aumassa kosteus laski vain 1,6
painoprosenttia 50 %:n alkukosteudesta. Tiiviisti
katetussa aumassa loppukosteus oli 46,1 %. Vähäinen
kuivumistehokkuus johtui osaksi runsaasta
murskepitoisuudesta ja toisaalta rei'itetyllä
katemuovilla peitetyssä aumassa myös rei'istä valuneesta
sadevedestä.
Murskeen hidastava vaikutus palojen kuivumiseen aumassa
johtuu siitä, että murske vähentää palojen
haihtumispinta-alaa ja toisaalta estää kosteuden
siirtymisen pois aumasta. Tutkimuksessa koeauma tehtiin
käsin aumaamalla, joten se sisälsi hyvin vähän
hienoainesta. Auman korkeus oli n. 1,3 m, ja auma
peitettiin vielä muovilla. Tutkimuksen mukaan kosteus
väheni aumassa 5,8 painoprosenttia. Loppukosteus olisi
ollut vielä alhaisempi, mutta auman reunalta ja
katemuovin rei'istä kulkeutunut sade kertyi pohjamuovin
päälle ja kasteli auman pohjapaloja voimakkaasti.
Tutkimuksen perusteella on mahdollisuuksia kehittää
palaturpeen aumakuivausmenetelmää. Kuitenkin tutkimuksen
kustannustarkastelun pohjalta voidaan todeta, että ei
liene kannattavaa aumata palaturvetta kiinteään
varastohalliin. Halli olisi kuitenkin kuivumisen kannalta
edullisin ratkaisu.
Palaturpeen aumakaivausta tulisikin kehittää nykyisen
kattamistavan pohjalta. Jatkotutkimuksissa tulisikin
selvittää kuivumistehokkuus käytännön kokoluokan aumassa,
mikä olisi murskeeton ja missä olisi riittävä ilmankierto
kosteuden pois kulkeutumiselle aumasta. Lisäksi palojen
kosteuden lisääntymistä voitaisiin ehkäistä
kiinnittämällä huomiota myös kattamisen ja pohjustuksen
huolellisuuteen sekä kuormaukseen ja kuljetuksen
talviaikana.
M3 - Report
SN - 951-38-1418-1
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Palaturpeen aumakuivuminen
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -