TY - BOOK
T1 - Palkkisiltojen vahventamismenetelmät
T2 - Kirjallisuustutkimus
AU - Honkaranta, Marko
AU - Tirkkonen, Timo
PY - 1995
Y1 - 1995
N2 - Tutkimusprojektiin Siltojen vahventamissysteemit ja
niiden laskentamenetelmät liittyen tutkittiin tehdyssä
kirjallisuusselvityksessä vahventamismenetelmiä kolmelle
yleiselle palkkisiltatyypille: betonikantiselle
teräspalkkisillalle, teräsbetoniselle
laattapalkkisillalle sekä teräsbetoniselle
kotelopalkkisillalle.
Siltojen yleisimpiä vahventamistapoja ovat kannen
korvaaminen kevyemmällä rakenteella, siltarakenteen
muuttaminen liittorakenteeksi, kannen
poikittaisjäykkyyden lisääminen, rakenneosien
vahventaminen, kannattimien lisääminen tai vaihtaminen,
siltarakenteen muuttaminen jatkuvaksi ja siltarakenteen
jälkijännittäminen.
Tutkimusjulkaisussa esitellään edellä lueteltuja
menetelmiä ja niiden sovelluksia. Laajemmin kuvaillaan
kahta vahventamismenetelmää, vahventamista liimattavilla
levyillä ja vahventamista jälkijännittämällä. Näistä
menetelmistä käydään läpi mm. niiden hyötyä ja
käyttökelpoisuutta sekä yleisiä suunnittelu- ja
mitoitusnäkökohtia.
Siltakannattimien kantokyvyn lisääminen liimattujen
teräs- ja komposiittilevyjen avulla on uusi,
työteknisesti helppo ja taloudellinen
vahventamismenetelmä. Menetelmällä voidaan myös
tehokkaasti vahventaa kannattimia, joiden ongelmana
käyttötilassa ovat olleet halkeilevuus ja liialliset
taipumat. Vahventamistavan etuna ovat myös
siltarakenteiden pienet dimensiomuutokset.
Jälkijännittäminen soveltuu vahventamismenetelmänä lähes
kaikentyyppisille silloille. Menetelmää voidaan soveltaa
mm., kun halutaan tehdä rakenne jatkuvaksi tai parantaa
betonisillan alhaista leikkauskestävyyttä.
AB - Tutkimusprojektiin Siltojen vahventamissysteemit ja
niiden laskentamenetelmät liittyen tutkittiin tehdyssä
kirjallisuusselvityksessä vahventamismenetelmiä kolmelle
yleiselle palkkisiltatyypille: betonikantiselle
teräspalkkisillalle, teräsbetoniselle
laattapalkkisillalle sekä teräsbetoniselle
kotelopalkkisillalle.
Siltojen yleisimpiä vahventamistapoja ovat kannen
korvaaminen kevyemmällä rakenteella, siltarakenteen
muuttaminen liittorakenteeksi, kannen
poikittaisjäykkyyden lisääminen, rakenneosien
vahventaminen, kannattimien lisääminen tai vaihtaminen,
siltarakenteen muuttaminen jatkuvaksi ja siltarakenteen
jälkijännittäminen.
Tutkimusjulkaisussa esitellään edellä lueteltuja
menetelmiä ja niiden sovelluksia. Laajemmin kuvaillaan
kahta vahventamismenetelmää, vahventamista liimattavilla
levyillä ja vahventamista jälkijännittämällä. Näistä
menetelmistä käydään läpi mm. niiden hyötyä ja
käyttökelpoisuutta sekä yleisiä suunnittelu- ja
mitoitusnäkökohtia.
Siltakannattimien kantokyvyn lisääminen liimattujen
teräs- ja komposiittilevyjen avulla on uusi,
työteknisesti helppo ja taloudellinen
vahventamismenetelmä. Menetelmällä voidaan myös
tehokkaasti vahventaa kannattimia, joiden ongelmana
käyttötilassa ovat olleet halkeilevuus ja liialliset
taipumat. Vahventamistavan etuna ovat myös
siltarakenteiden pienet dimensiomuutokset.
Jälkijännittäminen soveltuu vahventamismenetelmänä lähes
kaikentyyppisille silloille. Menetelmää voidaan soveltaa
mm., kun halutaan tehdä rakenne jatkuvaksi tai parantaa
betonisillan alhaista leikkauskestävyyttä.
KW - bridges
KW - construction
KW - maintenance
KW - renovation
KW - repairs
KW - stiffening
KW - load carrying capacity
M3 - Report
SN - 951-38-4802-7
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Palkkisiltojen vahventamismenetelmät
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -