TY - BOOK
T1 - Palokunnan saatavuuden merkitys rakennuksen paloriskitarkastelussa
AU - Tillander, Kati
AU - Keski-Rahkonen, Olavi
N1 - Project code: R6SU00454
PY - 2000
Y1 - 2000
N2 - Palon aiheuttama rasitus rakennuksen erilaisiin
toiminnallisiin osiin on esitettävissä erilaisilla
riskianalyysin puurakenteilla. Tässä työssä tarkastellaan
vikapuutekniikalla erityisesti palokunnan
epäonnistumiseen johtavia tekijöitä, joiden
tilastotietoihin pohjautuvien todennäköisyyksien
määrittäminen oli tutkimuksen päätarkoitus. Työn tärkein
tilastolähde oli kansallinen onnettomuustietokanta,
ONTIKA, joka myös määritteli vikapuiden erittelyasteet.
Ilmoitusvirran havaittiin olevan Helsingissä
tilastollisella tarkkuudella saman kuin koko maassa,
mutta toimintaaikojen eron takia Helsingissä
samanaikaisten asiakkaiden (rakennuspalojen)
keskimääräinen lukumäärä on vain noin puolet koko maan
keskimääräisestä arvosta.
Kun Suomen olosuhteisiin sovellettiin kansainvälisestä
kirjallisuudesta poimittuja malleja, todettiin, että
estotodennäköisyys eli todennäköisyys, että hälytyksen
tullessa lähimmän aseman kaikki yksiköt ovat varattuina
muihin tehtäviin, on melko pieni koko Suomen alueella.
Näin ollen pelastushenkilöstön määrää voidaan pitää
kattavana koko maassa.
Yksi työn osaalueista oli verrata palokuntien
lähtövalmius, toimintavalmius ja palveluaikojen
alueellisia eroja maassamme. Koko Suomen valmius ja
palveluaikojen havaittiin olevan kuvattavissa likimain
gammajakaumilla. Ajoajan osuus toimintavalmiusajasta tuli
selvästi näkyviin Mikkelin, Kuopion ja Lapin lääneissä.
Ajoaikojen alueellisia ja ajoneuvotyyppien välisiä eroja
tarkasteltiin sovittamalla esimerkkialueiden havaintoihin
karkea ajoaikamalli, jonka avulla määriteltiin
yleisimmille ajoneuvotyypeille ajoaikakaavat.
Johtopäätöksenä todettiin, että palokuntien onnistuminen
Suomessa on useimmiten riippuvainen ajoajan pituudesta
kohteeseen.
Työssä esitetään lisäksi kaksi operatiivisten yksiköiden
sijoituksen optimoinnin periaatteet osoittavaa mallia,
joita ei tämän tutkimuksen puitteissa sovellettu
käytäntöön.
Lopuksi osoitetaan esimerkeillä, miten kehitetyllä
menetelmällä palokuntien osuus voidaan ottaa huomioon
kohteen paloteknisessä toiminnallisessa suunnittelussa.
Palon aiheuttama rasitus rakennuksen erilaisiin
toiminnallisiin osiin on esitettävissä erilaisilla
riskianalyysin puurakenteilla. Tässä työssä tarkastellaan
vikapuutekniikalla erityisesti palokunnan
epäonnistumiseen johtavia tekijöitä, joiden
tilastotietoihin pohjautuvien todennäköisyyksien
määrittäminen oli tutkimuksen päätarkoitus. Työn tärkein
tilastolähde oli kansallinen onnettomuustietokanta,
ONTIKA, joka myös määritteli vikapuiden erittelyasteet.
Ilmoitusvirran havaittiin olevan Helsingissä
tilastollisella tarkkuudella saman kuin koko maassa,
mutta toimintaaikojen eron takia Helsingissä
samanaikaisten asiakkaiden (rakennuspalojen)
keskimääräinen lukumäärä on vain noin puolet koko maan
keskimääräisestä arvosta.
Kun Suomen olosuhteisiin sovellettiin kansainvälisestä
kirjallisuudesta poimittuja malleja, todettiin, että
estotodennäköisyys eli todennäköisyys, että hälytyksen
tullessa lähimmän aseman kaikki yksiköt ovat varattuina
muihin tehtäviin, on melko pieni koko Suomen alueella.
Näin ollen pelastushenkilöstön määrää voidaan pitää
kattavana koko maassa.
Yksi työn osaalueista oli verrata palokuntien
lähtövalmius, toimintavalmius ja palveluaikojen
alueellisia eroja maassamme. Koko Suomen valmius ja
palveluaikojen havaittiin olevan kuvattavissa likimain
gammajakaumilla. Ajoajan osuus toimintavalmiusajasta tuli
selvästi näkyviin Mikkelin, Kuopion ja Lapin lääneissä.
Ajoaikojen alueellisia ja ajoneuvotyyppien välisiä eroja
tarkasteltiin sovittamalla esimerkkialueiden havaintoihin
karkea ajoaikamalli, jonka avulla määriteltiin
yleisimmille ajoneuvotyypeille ajoaikakaavat.
Johtopäätöksenä todettiin, että palokuntien onnistuminen
Suomessa on useimmiten riippuvainen ajoajan pituudesta
kohteeseen.
Työssä esitetään lisäksi kaksi operatiivisten yksiköiden
sijoituksen optimoinnin periaatteet osoittavaa mallia,
joita ei tämän tutkimuksen puitteissa sovellettu
käytäntöön.
Lopuksi osoitetaan esimerkeillä, miten kehitetyllä
menetelmällä palokuntien osuus voidaan ottaa huomioon
kohteen paloteknisessä toiminnallisessa suunnittelussa.
AB - Palon aiheuttama rasitus rakennuksen erilaisiin
toiminnallisiin osiin on esitettävissä erilaisilla
riskianalyysin puurakenteilla. Tässä työssä tarkastellaan
vikapuutekniikalla erityisesti palokunnan
epäonnistumiseen johtavia tekijöitä, joiden
tilastotietoihin pohjautuvien todennäköisyyksien
määrittäminen oli tutkimuksen päätarkoitus. Työn tärkein
tilastolähde oli kansallinen onnettomuustietokanta,
ONTIKA, joka myös määritteli vikapuiden erittelyasteet.
Ilmoitusvirran havaittiin olevan Helsingissä
tilastollisella tarkkuudella saman kuin koko maassa,
mutta toimintaaikojen eron takia Helsingissä
samanaikaisten asiakkaiden (rakennuspalojen)
keskimääräinen lukumäärä on vain noin puolet koko maan
keskimääräisestä arvosta.
Kun Suomen olosuhteisiin sovellettiin kansainvälisestä
kirjallisuudesta poimittuja malleja, todettiin, että
estotodennäköisyys eli todennäköisyys, että hälytyksen
tullessa lähimmän aseman kaikki yksiköt ovat varattuina
muihin tehtäviin, on melko pieni koko Suomen alueella.
Näin ollen pelastushenkilöstön määrää voidaan pitää
kattavana koko maassa.
Yksi työn osaalueista oli verrata palokuntien
lähtövalmius, toimintavalmius ja palveluaikojen
alueellisia eroja maassamme. Koko Suomen valmius ja
palveluaikojen havaittiin olevan kuvattavissa likimain
gammajakaumilla. Ajoajan osuus toimintavalmiusajasta tuli
selvästi näkyviin Mikkelin, Kuopion ja Lapin lääneissä.
Ajoaikojen alueellisia ja ajoneuvotyyppien välisiä eroja
tarkasteltiin sovittamalla esimerkkialueiden havaintoihin
karkea ajoaikamalli, jonka avulla määriteltiin
yleisimmille ajoneuvotyypeille ajoaikakaavat.
Johtopäätöksenä todettiin, että palokuntien onnistuminen
Suomessa on useimmiten riippuvainen ajoajan pituudesta
kohteeseen.
Työssä esitetään lisäksi kaksi operatiivisten yksiköiden
sijoituksen optimoinnin periaatteet osoittavaa mallia,
joita ei tämän tutkimuksen puitteissa sovellettu
käytäntöön.
Lopuksi osoitetaan esimerkeillä, miten kehitetyllä
menetelmällä palokuntien osuus voidaan ottaa huomioon
kohteen paloteknisessä toiminnallisessa suunnittelussa.
Palon aiheuttama rasitus rakennuksen erilaisiin
toiminnallisiin osiin on esitettävissä erilaisilla
riskianalyysin puurakenteilla. Tässä työssä tarkastellaan
vikapuutekniikalla erityisesti palokunnan
epäonnistumiseen johtavia tekijöitä, joiden
tilastotietoihin pohjautuvien todennäköisyyksien
määrittäminen oli tutkimuksen päätarkoitus. Työn tärkein
tilastolähde oli kansallinen onnettomuustietokanta,
ONTIKA, joka myös määritteli vikapuiden erittelyasteet.
Ilmoitusvirran havaittiin olevan Helsingissä
tilastollisella tarkkuudella saman kuin koko maassa,
mutta toimintaaikojen eron takia Helsingissä
samanaikaisten asiakkaiden (rakennuspalojen)
keskimääräinen lukumäärä on vain noin puolet koko maan
keskimääräisestä arvosta.
Kun Suomen olosuhteisiin sovellettiin kansainvälisestä
kirjallisuudesta poimittuja malleja, todettiin, että
estotodennäköisyys eli todennäköisyys, että hälytyksen
tullessa lähimmän aseman kaikki yksiköt ovat varattuina
muihin tehtäviin, on melko pieni koko Suomen alueella.
Näin ollen pelastushenkilöstön määrää voidaan pitää
kattavana koko maassa.
Yksi työn osaalueista oli verrata palokuntien
lähtövalmius, toimintavalmius ja palveluaikojen
alueellisia eroja maassamme. Koko Suomen valmius ja
palveluaikojen havaittiin olevan kuvattavissa likimain
gammajakaumilla. Ajoajan osuus toimintavalmiusajasta tuli
selvästi näkyviin Mikkelin, Kuopion ja Lapin lääneissä.
Ajoaikojen alueellisia ja ajoneuvotyyppien välisiä eroja
tarkasteltiin sovittamalla esimerkkialueiden havaintoihin
karkea ajoaikamalli, jonka avulla määriteltiin
yleisimmille ajoneuvotyypeille ajoaikakaavat.
Johtopäätöksenä todettiin, että palokuntien onnistuminen
Suomessa on useimmiten riippuvainen ajoajan pituudesta
kohteeseen.
Työssä esitetään lisäksi kaksi operatiivisten yksiköiden
sijoituksen optimoinnin periaatteet osoittavaa mallia,
joita ei tämän tutkimuksen puitteissa sovellettu
käytäntöön.
Lopuksi osoitetaan esimerkeillä, miten kehitetyllä
menetelmällä palokuntien osuus voidaan ottaa huomioon
kohteen paloteknisessä toiminnallisessa suunnittelussa.
KW - buildings
KW - fire safety
KW - fire prevention
KW - risk analysis
KW - allocation
KW - fire brigade
KW - fire department
KW - failures
KW - statistical analysis
KW - dispatch times
KW - response times
KW - comparison
M3 - Report
SN - 951-38-5634-8
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Palokunnan saatavuuden merkitys rakennuksen paloriskitarkastelussa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -