Abstract
Palvelurobottimarkkinan selvä kasvu on jo totta ja tätä päivää. Esimerkiksi kuljetus-, desinfiointi- ja siivousrobottien myynti on kasvanut noin 30 prosentin vuosikasvuvauhtia viime vuosina. COVID-19 -pandemia on vain tuonut lisänostetta robottien hyödyntämiseen. Palvelurobotiikka-ala voisi kuitenkin kasvaa kovempaakin tahtia. Ala on hyvin fragmentoitunut ja palvelurobotiikan start-up -yrityksiä löytyy maailmalta tuhansia. On tarpeena saada alan yritykset kasvamaan ja liiketoiminta skaalautumaan kunnolla.
Esittelemme tässä visiopaperissa yhdessä kotimaisten huippuyritysten kanssa ja-lostamamme vision, jolla palvelurobotiikka-ala ponnistaa merkittävään kasvuun ja myös viennin kasvuun suomalaisten yritysten toimesta. Visiossa yhdistyvät ovat 1) monikäyttörobotit (”multi-purpose robots, MURO”), jotka pystyvät suorittamaan useampaa kuin yhtä tehtävää, 2) heterogeenisen, jaetussa käytössä olevan moni-käyttörobottilaivueen ohjaukseen ja optimointiin kehitetyt ohjelmistot ja 3) operaattoriliiketoimintamalli, jolla asiakkaat ostavat robottien mahdollistamia palveluja.
Olisiko mahdollista luoda palvelurobotiikkamarkkina, joka toimii täysin uudenlaisella liiketoimintalogiikalla? Kysymme tässä julkaisussa monta ”Mitä jos?”-kysymystä. Niiden kautta luodaan visio, joka on jotain muuta kuin mitä tämä päivä on ja mikä on ilmiselvää - sellaista mikä on ”Beyond the Obvious”. Tämä on visio, joka voi mullistaa koko palvelurobotiikkamarkkinan tulevaisuudessa!
Esittelemme tässä visiopaperissa yhdessä kotimaisten huippuyritysten kanssa ja-lostamamme vision, jolla palvelurobotiikka-ala ponnistaa merkittävään kasvuun ja myös viennin kasvuun suomalaisten yritysten toimesta. Visiossa yhdistyvät ovat 1) monikäyttörobotit (”multi-purpose robots, MURO”), jotka pystyvät suorittamaan useampaa kuin yhtä tehtävää, 2) heterogeenisen, jaetussa käytössä olevan moni-käyttörobottilaivueen ohjaukseen ja optimointiin kehitetyt ohjelmistot ja 3) operaattoriliiketoimintamalli, jolla asiakkaat ostavat robottien mahdollistamia palveluja.
Olisiko mahdollista luoda palvelurobotiikkamarkkina, joka toimii täysin uudenlaisella liiketoimintalogiikalla? Kysymme tässä julkaisussa monta ”Mitä jos?”-kysymystä. Niiden kautta luodaan visio, joka on jotain muuta kuin mitä tämä päivä on ja mikä on ilmiselvää - sellaista mikä on ”Beyond the Obvious”. Tämä on visio, joka voi mullistaa koko palvelurobotiikkamarkkinan tulevaisuudessa!
Original language | Finnish |
---|---|
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
Number of pages | 4 |
Publication status | Published - Oct 2021 |
MoE publication type | Not Eligible |