Abstract
Asetusehdotuksen vaikutuksia bussiliikenteeseen on arvioitu yhdeksän
keskisuuren kaupungin paikallisliikenteessä ja vakiovuoroliikenteessä.
Vaikutukset ovat erilaiset riippuen siitä, tulkitaanko linjaliikenteen
kuuluvan palvelusopimusasetuksen soveltamisalaan vai ei. Jos se kuuluu,
liikenne on kilpailutettava. Jos linjaliikennettä ei katsota viranomaisen
organisoimaksi liikenteeksi, jolloin se ei kuulu soveltamisalaan, lipputuki ei
enää olisi mahdollista. Liikenteen kilpailuttamiseen johtavassa
vaihtoehdossa joukkoliikenteen julkinen rahoitus olisi mahdollista ja siinä
olisi saatavissa n. 3 milj.euron säästö vuodessa keskisuurten kaupunkien
osalta. Vakiovuoroliikenteessä nykyisellä rahoitustasolla olisi mahdollista
parantaa palvelutasoa ja säilyttää matkustajamäärät nykyisellä tasolla.
Toisaalta tarvittaisiin uusia resursseja liikenteen suunnitteluun ja
hankintaan, mikä vaatisi keskisuurten kaupunkien osalta noin 1,3 milj. euron
kustannusten lisäyksen vuosittain ja vakiovuoroliikenteessä noin
1milj.euroa/v. Muut vaikutukset kohdistuisivat liikenteenharjoittajien
toimintatapojen muutoksiin sekä mahdollisesti nykyistä parempaan kalustoon ja
matkustajainformaatioon. Vaihtoehdossa, jossa lipputuki ei olisi mahdollista,
vaikutukset olisivat kestämättömät nykyisen joukkoliikennejärjestelmän
säilyttämisen kannalta. Lipun hintojen korotustarve olisi keskisuurissa
kaupungeissa kolmannes nykyisestä ja vakiovuoroliikenteessä 60 %. Tämä
vähentäisi tarjontaa lyhyellä tähtäimellä 5–10 % ja matkustajamääriä 4–10 %,
pidemmällä tähtäimellä jopa 12 miljoonaa matkaa vuodessa. Samalla
henkilöautosta riippumattomat liikkumismahdollisuudet heikkenisivät
oleellisesti, joka nostaisi muiden hallinnonalojen henkilökuljetuskustannuksia
merkittävästi.
Original language | Finnish |
---|---|
Place of Publication | Espoo |
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
Number of pages | 35 |
Publication status | Published - 2005 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |