TY - BOOK
T1 - Paperin ja painokoneen ajettavuus rainaoffsetpainatuksessa
AU - Meinander, Sven
AU - Jantunen, Jaakko
AU - Ylinen, Raimo
PY - 1982
Y1 - 1982
N2 - Offsetprosessissa paperihukka on sanomalelltituotannossa
4 - 8 % ja heatsettuotannossa jopa 25 % ostetusta
paperimäärästä tuotantoprosessista ja tuotteista
riippuen. Suuri osa tästä makulatourista johtuu
ajettavuushäiriöistä. Tässä raportissa ajettavoushäiriöt
käsitellään sekä paperin että painokoneen kannalta.
Paperin ajettavausominaisouksista käsitellään paperin
mekannisia ominaisuuksia, kuten lujuudet, kimmokerroin ja
paperin reologiset ominaisuudet sekä kosteuden
vaikutusta niihin. Lisäksi käsitellään paperirullan sekä
rata- ja rullavirheiden vaiktutusta ajettavuuteen.
Esitetään toimenpiteitä, joilla paperinvalmistajat voivat
parantaa paperin ajettavuusominaisuuksia.
Painokoneen ajettavuushäiriöistä käsitellään ratakatkot,
kohdistusvirheet, rahan lepatusta sekä laskosttumista.
Ratajännitykseen vaikuttavat ratajännityskomponentit
selvitetään. Nämä komponentit ova ratajännitystaso,
jaksolliset ratajännityshäiriöt sekä ratajännityshuiput.
Käydään läpi ratajännitykseen vaikuttavat tekijät, jotka
ovat painokoneen telat ja sylinterit, paperirulla ja
rullajarru ja rullanvaihdot sekä painokoneen nopeus.
Tarkastetaan painokoneelle ja paperiradalle esitettyjä
matemaattisia malleja ja johdetaan yhtälöt, joilla
voidaan kuvata paperin ja painokoneen vuorovaikutuksia.
Lisäksi tarkastetaan paperin ajettavuusominaisuuksien
mittausmenetelmiä sekä ratajännityksen ja
kohdistusvirheiden mittausta painokoneella.
AB - Offsetprosessissa paperihukka on sanomalelltituotannossa
4 - 8 % ja heatsettuotannossa jopa 25 % ostetusta
paperimäärästä tuotantoprosessista ja tuotteista
riippuen. Suuri osa tästä makulatourista johtuu
ajettavuushäiriöistä. Tässä raportissa ajettavoushäiriöt
käsitellään sekä paperin että painokoneen kannalta.
Paperin ajettavausominaisouksista käsitellään paperin
mekannisia ominaisuuksia, kuten lujuudet, kimmokerroin ja
paperin reologiset ominaisuudet sekä kosteuden
vaikutusta niihin. Lisäksi käsitellään paperirullan sekä
rata- ja rullavirheiden vaiktutusta ajettavuuteen.
Esitetään toimenpiteitä, joilla paperinvalmistajat voivat
parantaa paperin ajettavuusominaisuuksia.
Painokoneen ajettavuushäiriöistä käsitellään ratakatkot,
kohdistusvirheet, rahan lepatusta sekä laskosttumista.
Ratajännitykseen vaikuttavat ratajännityskomponentit
selvitetään. Nämä komponentit ova ratajännitystaso,
jaksolliset ratajännityshäiriöt sekä ratajännityshuiput.
Käydään läpi ratajännitykseen vaikuttavat tekijät, jotka
ovat painokoneen telat ja sylinterit, paperirulla ja
rullajarru ja rullanvaihdot sekä painokoneen nopeus.
Tarkastetaan painokoneelle ja paperiradalle esitettyjä
matemaattisia malleja ja johdetaan yhtälöt, joilla
voidaan kuvata paperin ja painokoneen vuorovaikutuksia.
Lisäksi tarkastetaan paperin ajettavuusominaisuuksien
mittausmenetelmiä sekä ratajännityksen ja
kohdistusvirheiden mittausta painokoneella.
M3 - Report
SN - 951-38-1444-0
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Paperin ja painokoneen ajettavuus rainaoffsetpainatuksessa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -