Paperin ja painokoneen ajettavuus rainaoffsetpainatuksessa

Sven Meinander, Jaakko Jantunen, Raimo Ylinen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Offsetprosessissa paperihukka on sanomalelltituotannossa 4 - 8 % ja heatsettuotannossa jopa 25 % ostetusta paperimäärästä tuotantoprosessista ja tuotteista riippuen. Suuri osa tästä makulatourista johtuu ajettavuushäiriöistä. Tässä raportissa ajettavoushäiriöt käsitellään sekä paperin että painokoneen kannalta. Paperin ajettavausominaisouksista käsitellään paperin mekannisia ominaisuuksia, kuten lujuudet, kimmokerroin ja paperin reologiset ominaisuudet sekä kosteuden vaikutusta niihin. Lisäksi käsitellään paperirullan sekä rata- ja rullavirheiden vaiktutusta ajettavuuteen. Esitetään toimenpiteitä, joilla paperinvalmistajat voivat parantaa paperin ajettavuusominaisuuksia. Painokoneen ajettavuushäiriöistä käsitellään ratakatkot, kohdistusvirheet, rahan lepatusta sekä laskosttumista. Ratajännitykseen vaikuttavat ratajännityskomponentit selvitetään. Nämä komponentit ova ratajännitystaso, jaksolliset ratajännityshäiriöt sekä ratajännityshuiput. Käydään läpi ratajännitykseen vaikuttavat tekijät, jotka ovat painokoneen telat ja sylinterit, paperirulla ja rullajarru ja rullanvaihdot sekä painokoneen nopeus. Tarkastetaan painokoneelle ja paperiradalle esitettyjä matemaattisia malleja ja johdetaan yhtälöt, joilla voidaan kuvata paperin ja painokoneen vuorovaikutuksia. Lisäksi tarkastetaan paperin ajettavuusominaisuuksien mittausmenetelmiä sekä ratajännityksen ja kohdistusvirheiden mittausta painokoneella.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages97
ISBN (Print)951-38-1444-0
Publication statusPublished - 1982
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number94
ISSN0358-5085

Cite this