TY - GEN
T1 - Paperitehtaiden koneautomaation turvallisuus
AU - Malm, Timo
N1 - Project code: A9SU00917
PY - 2001
Y1 - 2001
N2 - Paperitehtaiden koneautomaatio on muuttumassa yhä automaattisemmaksi. Ihmiselle on kuitenkin monissa sovelluksissa vielä tehtäviä painavia paperirullia käsittelevän koneiden lähellä. Tämä teksti keskittyy paperin jälkikäsittelyyn, jossa kuljetetaan ja pakataan paperirullia. Aluksi on etsitty kirjallisuudesta ja tapaturmaselostusrekisteristä syitä tapaturmien syntyyn, jotta on nähty vaarallisimmat koneet ja työvaiheet sekä olennaisimmat tapaturmien syyt. Tapaturmien syitä on lisäksi verrattu paineilmalla toteutetun automaation tapaturmien syihin, jotta on saatu selville paperirullien käsittelylle tyypillisiä tapaturmia. Tavallisimpia tapaturmien syitä ovat olleet odottamaton käynnistys, puutteellinen suojaus ja vaarallinen työmenetelmä. Eniten tapaturmia on sattunut häiriönpoistotilanteissa, jolloin koneen käyttäjä on havainnut virheellisen toiminnan ja mennyt itse poistamaan häiriötä. Yhteistyöyrityksiltä on valittu sovelluskohteita, joita on analysoitu ja yhteistyössä yritysten kanssa mietitty turvallisuutta parantavia muutoksia. Samalla on saatu tietoa erilaisten ratkaisujen syistä käyttäjiltä ja valmistajilta. Pakkausjärjestelmissä automaattikoneilta ei ole poistettu vaaratekijöitä konekohtaisesti, vaan turvallisuus perustuu siihen, että ihminen ei mene vaarallisten koneiden alueelle. Tähän liittyen on tutkittu vaarallisten automaatiojärjestelmän sisälle pääsyä kuljetinta pitkin. Ihmisen erottamiseen paperirullasta on paljon erilaisia keinoja, joiden soveltuvuutta on selvitetty haastattelulla, laskelmin ja käytännön kokein. Tapaturmatilastojen mukaan odottamaton käynnistys on osoittautunut automaattisille koneilla ongelmaksi. Odottamattomaan käynnistykseen voidaan helpoimmin vaikuttaa käyttämällä sähkömekaanisia komponentteja energian syötön katkaisussa. Muilla tekniikoilla tehtävä on vaikeampi. Varsinkin paineilmajärjestelmissä usein unohdetaan riittävät turvallisuustekniset toimenpiteet vaaran välttämiseksi. Myös sellaisten järjestelmien suunnittelussa ja ohjeiden laatimisessa pitää olla tarkkana, joissa pysäytystilanteessa järjestelmään jää energiaa. Odottamatonta käynnistystä varten on hankkeessa laadittu tarkastuslista, jolla suunnittelija voi varmistaa, että odottamattomaan käynnistykseen johtavia tekijöitä on minimoitu.
AB - Paperitehtaiden koneautomaatio on muuttumassa yhä automaattisemmaksi. Ihmiselle on kuitenkin monissa sovelluksissa vielä tehtäviä painavia paperirullia käsittelevän koneiden lähellä. Tämä teksti keskittyy paperin jälkikäsittelyyn, jossa kuljetetaan ja pakataan paperirullia. Aluksi on etsitty kirjallisuudesta ja tapaturmaselostusrekisteristä syitä tapaturmien syntyyn, jotta on nähty vaarallisimmat koneet ja työvaiheet sekä olennaisimmat tapaturmien syyt. Tapaturmien syitä on lisäksi verrattu paineilmalla toteutetun automaation tapaturmien syihin, jotta on saatu selville paperirullien käsittelylle tyypillisiä tapaturmia. Tavallisimpia tapaturmien syitä ovat olleet odottamaton käynnistys, puutteellinen suojaus ja vaarallinen työmenetelmä. Eniten tapaturmia on sattunut häiriönpoistotilanteissa, jolloin koneen käyttäjä on havainnut virheellisen toiminnan ja mennyt itse poistamaan häiriötä. Yhteistyöyrityksiltä on valittu sovelluskohteita, joita on analysoitu ja yhteistyössä yritysten kanssa mietitty turvallisuutta parantavia muutoksia. Samalla on saatu tietoa erilaisten ratkaisujen syistä käyttäjiltä ja valmistajilta. Pakkausjärjestelmissä automaattikoneilta ei ole poistettu vaaratekijöitä konekohtaisesti, vaan turvallisuus perustuu siihen, että ihminen ei mene vaarallisten koneiden alueelle. Tähän liittyen on tutkittu vaarallisten automaatiojärjestelmän sisälle pääsyä kuljetinta pitkin. Ihmisen erottamiseen paperirullasta on paljon erilaisia keinoja, joiden soveltuvuutta on selvitetty haastattelulla, laskelmin ja käytännön kokein. Tapaturmatilastojen mukaan odottamaton käynnistys on osoittautunut automaattisille koneilla ongelmaksi. Odottamattomaan käynnistykseen voidaan helpoimmin vaikuttaa käyttämällä sähkömekaanisia komponentteja energian syötön katkaisussa. Muilla tekniikoilla tehtävä on vaikeampi. Varsinkin paineilmajärjestelmissä usein unohdetaan riittävät turvallisuustekniset toimenpiteet vaaran välttämiseksi. Myös sellaisten järjestelmien suunnittelussa ja ohjeiden laatimisessa pitää olla tarkkana, joissa pysäytystilanteessa järjestelmään jää energiaa. Odottamatonta käynnistystä varten on hankkeessa laadittu tarkastuslista, jolla suunnittelija voi varmistaa, että odottamattomaan käynnistykseen johtavia tekijöitä on minimoitu.
M3 - Conference article in proceedings
SN - 952-5183-16-5
T3 - Suomen automaatioseura. Julkaisusarja
SP - 303
EP - 308
BT - Automaatio verkostuvassa maailmassa - Navigation for the new automation
PB - Suomen automaatioseura
CY - Helsinki
T2 - Automaatiopäivät 2001
Y2 - 4 September 2001 through 6 September 2001
ER -