Jalankulkijoiden liukastumiset, vaikeimmat kelit ja niiden ennustaminen sekä tiedottamiskokeilu pääkaupunkiseudulla

Translated title of the contribution: Pedestrian slipping accidents, detecting and forecasting of hazardous road conditions. Information campaign on the Helsinki region

Merja Penttinen, Magnus Nygård, Virpi Harjula, Minna Eskelinen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää a) millaista tietoa liukastumisista oli saatavilla, b) arvioida jalankulkijoiden kelitiedottamisen tarpeellisuutta ja sen onnistumista talvikaudella, c) tuottaa tietoa siitä, millaisilla keleillä tapahtuu erityisen runsaasti liukastumisia, sekä d) arvioida, millä eri keinoilla liukastumisia voitaisiin ehkäistä. Kirjallisuuden ja asiantuntijahaastatteluiden perusteella liukastumisia ja niistä aiheutuneita loukkaantumisia voidaan pitää huomattavana kansanterveydellisenä ja -taloudellisena ongelmana. Pelkästään Helsingissä arvioidaan vuosittain tapahtuvan 2 000-4 000 loukkaantumiseen johtavaa liukastumista. Väestön ikääntyessä liukastumisien määrä ja niistä aiheutuvat kustannukset nousevat entisestään. Talvikaudella 1998-1999 pääkaupunkiseudulla aloitettiin kokeiluluonteisesti jalankulkijoille suunnattu tiedotus kaikkein vaarallisimmista keleistä, jolloin liukastumisia arvioitiin tapahtuvan huomattavasti keskimääräistä enemmän. Talven aikana tiedotteita luettiin radiossa yhteensä 14 päivänä. Puhelinhaastatteluiden perusteella tiedotuskokeilu sai myönteisen vastaanoton; tiedote oli melko hyvin tunnettu (30 % vastaajista) ja sitä pidettiin tarpeellisena. Asteikolla yhdestä viiteen tarpeellisuuden keskiarvoksi saatiin 3,7. Kaikkein tarpeellisimpana tiedotetta pitivät iäkkäät naiset. Yli 80 % vastanneista arvioi, että erillisestä jalankulkijoille suunnatusta tiedotteesta on lisähyötyä tavalliseen säätiedotukseen verrattuna. Jalankulkijoiden mielestä kaksi tärkeintä toimenpidettä liukastumisien ehkäisyssä olivat kunnossapidon parantaminen ja jalankulkijoiden oma toiminta, varovaisuus ja parempien jalkineiden valinta. Vastanneista 40 % oli kuluneen talvikauden aikana liukastunut niin pahasti, että oli sen seurauksena kaatunut. Yli puolet liukastuneista kertoi liukkaan kelin yllättäneen heidät. Ilmatieteen laitos selvitti Töölön ja Marian sairaaloista saatujen liukastumistilastojen avulla liukastumisten kasaumapäivien säiden ennustettavuutta. Tapaturmatilastojen puutteellisuuden vuoksi kovin tarkkaan tilastolliseen analyysiin ei päästy. Kasaumapäivien tyypillisiä piirteitä olivat kuitenkin: a) keskilämpötila oli -2:n ja 0-asteen välillä, b) lämpötila ylitti tai alitti nollan tarkasteluvuorokauden aikana ja c) vuorokauden aikana satoi ainakin jonkin verran. Lisäksi lämpötilan nopea lasku näytti lisäävän liukastumisia. Jalankulkijoille suunnattu kelitiedottaminen on yksi keino liukastumisien ehkäisyssä. Sekä tiedotuspalvelua että tiedotteen antamisessa käytettäviä kriteerejä tulee jatkossa kehittää. Liukastumistapaturmien täsmällisen tilastoinnin aloittaminen olisi välttämätöntä liukastumistapaturmien kasaumapäivien selvittämiseksi ja kelin vaikutuksen arvioimiseksi.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages60
ISBN (Electronic)951-38-5610-0
ISBN (Print)951-38-5609-7
Publication statusPublished - 1999
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1998
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

Accidents
Pedestrians

Keywords

  • slippery injuries
  • pedestrians
  • weather information
  • health risks
  • assessment
  • cold weather conditions
  • weather forecasts
  • sidewalk accidents
  • winter
  • snow
  • low temperatures

Cite this

Penttinen, M., Nygård, M., Harjula, V., & Eskelinen, M. (1999). Jalankulkijoiden liukastumiset, vaikeimmat kelit ja niiden ennustaminen sekä tiedottamiskokeilu pääkaupunkiseudulla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1998
Penttinen, Merja ; Nygård, Magnus ; Harjula, Virpi ; Eskelinen, Minna. / Jalankulkijoiden liukastumiset, vaikeimmat kelit ja niiden ennustaminen sekä tiedottamiskokeilu pääkaupunkiseudulla. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 60 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1998).
@book{fa429e1ed4f34e358ad385c77ba25139,
title = "Jalankulkijoiden liukastumiset, vaikeimmat kelit ja niiden ennustaminen sek{\"a} tiedottamiskokeilu p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla",
abstract = "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} a) millaista tietoa liukastumisista oli saatavilla, b) arvioida jalankulkijoiden kelitiedottamisen tarpeellisuutta ja sen onnistumista talvikaudella, c) tuottaa tietoa siit{\"a}, millaisilla keleill{\"a} tapahtuu erityisen runsaasti liukastumisia, sek{\"a} d) arvioida, mill{\"a} eri keinoilla liukastumisia voitaisiin ehk{\"a}ist{\"a}. Kirjallisuuden ja asiantuntijahaastatteluiden perusteella liukastumisia ja niist{\"a} aiheutuneita loukkaantumisia voidaan pit{\"a}{\"a} huomattavana kansanterveydellisen{\"a} ja -taloudellisena ongelmana. Pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n Helsingiss{\"a} arvioidaan vuosittain tapahtuvan 2 000-4 000 loukkaantumiseen johtavaa liukastumista. V{\"a}est{\"o}n ik{\"a}{\"a}ntyess{\"a} liukastumisien m{\"a}{\"a}r{\"a} ja niist{\"a} aiheutuvat kustannukset nousevat entisest{\"a}{\"a}n. Talvikaudella 1998-1999 p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla aloitettiin kokeiluluonteisesti jalankulkijoille suunnattu tiedotus kaikkein vaarallisimmista keleist{\"a}, jolloin liukastumisia arvioitiin tapahtuvan huomattavasti keskim{\"a}{\"a}r{\"a}ist{\"a} enemm{\"a}n. Talven aikana tiedotteita luettiin radiossa yhteens{\"a} 14 p{\"a}iv{\"a}n{\"a}. Puhelinhaastatteluiden perusteella tiedotuskokeilu sai my{\"o}nteisen vastaanoton; tiedote oli melko hyvin tunnettu (30 {\%} vastaajista) ja sit{\"a} pidettiin tarpeellisena. Asteikolla yhdest{\"a} viiteen tarpeellisuuden keskiarvoksi saatiin 3,7. Kaikkein tarpeellisimpana tiedotetta pitiv{\"a}t i{\"a}kk{\"a}{\"a}t naiset. Yli 80 {\%} vastanneista arvioi, ett{\"a} erillisest{\"a} jalankulkijoille suunnatusta tiedotteesta on lis{\"a}hy{\"o}ty{\"a} tavalliseen s{\"a}{\"a}tiedotukseen verrattuna. Jalankulkijoiden mielest{\"a} kaksi t{\"a}rkeint{\"a} toimenpidett{\"a} liukastumisien ehk{\"a}isyss{\"a} olivat kunnossapidon parantaminen ja jalankulkijoiden oma toiminta, varovaisuus ja parempien jalkineiden valinta. Vastanneista 40 {\%} oli kuluneen talvikauden aikana liukastunut niin pahasti, ett{\"a} oli sen seurauksena kaatunut. Yli puolet liukastuneista kertoi liukkaan kelin yll{\"a}tt{\"a}neen heid{\"a}t. Ilmatieteen laitos selvitti T{\"o}{\"o}l{\"o}n ja Marian sairaaloista saatujen liukastumistilastojen avulla liukastumisten kasaumap{\"a}ivien s{\"a}iden ennustettavuutta. Tapaturmatilastojen puutteellisuuden vuoksi kovin tarkkaan tilastolliseen analyysiin ei p{\"a}{\"a}sty. Kasaumap{\"a}ivien tyypillisi{\"a} piirteit{\"a} olivat kuitenkin: a) keskil{\"a}mp{\"o}tila oli -2:n ja 0-asteen v{\"a}lill{\"a}, b) l{\"a}mp{\"o}tila ylitti tai alitti nollan tarkasteluvuorokauden aikana ja c) vuorokauden aikana satoi ainakin jonkin verran. Lis{\"a}ksi l{\"a}mp{\"o}tilan nopea lasku n{\"a}ytti lis{\"a}{\"a}v{\"a}n liukastumisia. Jalankulkijoille suunnattu kelitiedottaminen on yksi keino liukastumisien ehk{\"a}isyss{\"a}. Sek{\"a} tiedotuspalvelua ett{\"a} tiedotteen antamisessa k{\"a}ytett{\"a}vi{\"a} kriteerej{\"a} tulee jatkossa kehitt{\"a}{\"a}. Liukastumistapaturmien t{\"a}sm{\"a}llisen tilastoinnin aloittaminen olisi v{\"a}ltt{\"a}m{\"a}t{\"o}nt{\"a} liukastumistapaturmien kasaumap{\"a}ivien selvitt{\"a}miseksi ja kelin vaikutuksen arvioimiseksi.",
keywords = "slippery injuries, pedestrians, weather information, health risks, assessment, cold weather conditions, weather forecasts, sidewalk accidents, winter, snow, low temperatures",
author = "Merja Penttinen and Magnus Nyg{\aa}rd and Virpi Harjula and Minna Eskelinen",
note = "Project code: Y8SU00422",
year = "1999",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5609-7",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1998",
address = "Finland",

}

Penttinen, M, Nygård, M, Harjula, V & Eskelinen, M 1999, Jalankulkijoiden liukastumiset, vaikeimmat kelit ja niiden ennustaminen sekä tiedottamiskokeilu pääkaupunkiseudulla. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1998, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Jalankulkijoiden liukastumiset, vaikeimmat kelit ja niiden ennustaminen sekä tiedottamiskokeilu pääkaupunkiseudulla. / Penttinen, Merja; Nygård, Magnus; Harjula, Virpi; Eskelinen, Minna.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 60 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1998).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Jalankulkijoiden liukastumiset, vaikeimmat kelit ja niiden ennustaminen sekä tiedottamiskokeilu pääkaupunkiseudulla

AU - Penttinen, Merja

AU - Nygård, Magnus

AU - Harjula, Virpi

AU - Eskelinen, Minna

N1 - Project code: Y8SU00422

PY - 1999

Y1 - 1999

N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää a) millaista tietoa liukastumisista oli saatavilla, b) arvioida jalankulkijoiden kelitiedottamisen tarpeellisuutta ja sen onnistumista talvikaudella, c) tuottaa tietoa siitä, millaisilla keleillä tapahtuu erityisen runsaasti liukastumisia, sekä d) arvioida, millä eri keinoilla liukastumisia voitaisiin ehkäistä. Kirjallisuuden ja asiantuntijahaastatteluiden perusteella liukastumisia ja niistä aiheutuneita loukkaantumisia voidaan pitää huomattavana kansanterveydellisenä ja -taloudellisena ongelmana. Pelkästään Helsingissä arvioidaan vuosittain tapahtuvan 2 000-4 000 loukkaantumiseen johtavaa liukastumista. Väestön ikääntyessä liukastumisien määrä ja niistä aiheutuvat kustannukset nousevat entisestään. Talvikaudella 1998-1999 pääkaupunkiseudulla aloitettiin kokeiluluonteisesti jalankulkijoille suunnattu tiedotus kaikkein vaarallisimmista keleistä, jolloin liukastumisia arvioitiin tapahtuvan huomattavasti keskimääräistä enemmän. Talven aikana tiedotteita luettiin radiossa yhteensä 14 päivänä. Puhelinhaastatteluiden perusteella tiedotuskokeilu sai myönteisen vastaanoton; tiedote oli melko hyvin tunnettu (30 % vastaajista) ja sitä pidettiin tarpeellisena. Asteikolla yhdestä viiteen tarpeellisuuden keskiarvoksi saatiin 3,7. Kaikkein tarpeellisimpana tiedotetta pitivät iäkkäät naiset. Yli 80 % vastanneista arvioi, että erillisestä jalankulkijoille suunnatusta tiedotteesta on lisähyötyä tavalliseen säätiedotukseen verrattuna. Jalankulkijoiden mielestä kaksi tärkeintä toimenpidettä liukastumisien ehkäisyssä olivat kunnossapidon parantaminen ja jalankulkijoiden oma toiminta, varovaisuus ja parempien jalkineiden valinta. Vastanneista 40 % oli kuluneen talvikauden aikana liukastunut niin pahasti, että oli sen seurauksena kaatunut. Yli puolet liukastuneista kertoi liukkaan kelin yllättäneen heidät. Ilmatieteen laitos selvitti Töölön ja Marian sairaaloista saatujen liukastumistilastojen avulla liukastumisten kasaumapäivien säiden ennustettavuutta. Tapaturmatilastojen puutteellisuuden vuoksi kovin tarkkaan tilastolliseen analyysiin ei päästy. Kasaumapäivien tyypillisiä piirteitä olivat kuitenkin: a) keskilämpötila oli -2:n ja 0-asteen välillä, b) lämpötila ylitti tai alitti nollan tarkasteluvuorokauden aikana ja c) vuorokauden aikana satoi ainakin jonkin verran. Lisäksi lämpötilan nopea lasku näytti lisäävän liukastumisia. Jalankulkijoille suunnattu kelitiedottaminen on yksi keino liukastumisien ehkäisyssä. Sekä tiedotuspalvelua että tiedotteen antamisessa käytettäviä kriteerejä tulee jatkossa kehittää. Liukastumistapaturmien täsmällisen tilastoinnin aloittaminen olisi välttämätöntä liukastumistapaturmien kasaumapäivien selvittämiseksi ja kelin vaikutuksen arvioimiseksi.

AB - Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää a) millaista tietoa liukastumisista oli saatavilla, b) arvioida jalankulkijoiden kelitiedottamisen tarpeellisuutta ja sen onnistumista talvikaudella, c) tuottaa tietoa siitä, millaisilla keleillä tapahtuu erityisen runsaasti liukastumisia, sekä d) arvioida, millä eri keinoilla liukastumisia voitaisiin ehkäistä. Kirjallisuuden ja asiantuntijahaastatteluiden perusteella liukastumisia ja niistä aiheutuneita loukkaantumisia voidaan pitää huomattavana kansanterveydellisenä ja -taloudellisena ongelmana. Pelkästään Helsingissä arvioidaan vuosittain tapahtuvan 2 000-4 000 loukkaantumiseen johtavaa liukastumista. Väestön ikääntyessä liukastumisien määrä ja niistä aiheutuvat kustannukset nousevat entisestään. Talvikaudella 1998-1999 pääkaupunkiseudulla aloitettiin kokeiluluonteisesti jalankulkijoille suunnattu tiedotus kaikkein vaarallisimmista keleistä, jolloin liukastumisia arvioitiin tapahtuvan huomattavasti keskimääräistä enemmän. Talven aikana tiedotteita luettiin radiossa yhteensä 14 päivänä. Puhelinhaastatteluiden perusteella tiedotuskokeilu sai myönteisen vastaanoton; tiedote oli melko hyvin tunnettu (30 % vastaajista) ja sitä pidettiin tarpeellisena. Asteikolla yhdestä viiteen tarpeellisuuden keskiarvoksi saatiin 3,7. Kaikkein tarpeellisimpana tiedotetta pitivät iäkkäät naiset. Yli 80 % vastanneista arvioi, että erillisestä jalankulkijoille suunnatusta tiedotteesta on lisähyötyä tavalliseen säätiedotukseen verrattuna. Jalankulkijoiden mielestä kaksi tärkeintä toimenpidettä liukastumisien ehkäisyssä olivat kunnossapidon parantaminen ja jalankulkijoiden oma toiminta, varovaisuus ja parempien jalkineiden valinta. Vastanneista 40 % oli kuluneen talvikauden aikana liukastunut niin pahasti, että oli sen seurauksena kaatunut. Yli puolet liukastuneista kertoi liukkaan kelin yllättäneen heidät. Ilmatieteen laitos selvitti Töölön ja Marian sairaaloista saatujen liukastumistilastojen avulla liukastumisten kasaumapäivien säiden ennustettavuutta. Tapaturmatilastojen puutteellisuuden vuoksi kovin tarkkaan tilastolliseen analyysiin ei päästy. Kasaumapäivien tyypillisiä piirteitä olivat kuitenkin: a) keskilämpötila oli -2:n ja 0-asteen välillä, b) lämpötila ylitti tai alitti nollan tarkasteluvuorokauden aikana ja c) vuorokauden aikana satoi ainakin jonkin verran. Lisäksi lämpötilan nopea lasku näytti lisäävän liukastumisia. Jalankulkijoille suunnattu kelitiedottaminen on yksi keino liukastumisien ehkäisyssä. Sekä tiedotuspalvelua että tiedotteen antamisessa käytettäviä kriteerejä tulee jatkossa kehittää. Liukastumistapaturmien täsmällisen tilastoinnin aloittaminen olisi välttämätöntä liukastumistapaturmien kasaumapäivien selvittämiseksi ja kelin vaikutuksen arvioimiseksi.

KW - slippery injuries

KW - pedestrians

KW - weather information

KW - health risks

KW - assessment

KW - cold weather conditions

KW - weather forecasts

KW - sidewalk accidents

KW - winter

KW - snow

KW - low temperatures

M3 - Report

SN - 951-38-5609-7

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Jalankulkijoiden liukastumiset, vaikeimmat kelit ja niiden ennustaminen sekä tiedottamiskokeilu pääkaupunkiseudulla

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Penttinen M, Nygård M, Harjula V, Eskelinen M. Jalankulkijoiden liukastumiset, vaikeimmat kelit ja niiden ennustaminen sekä tiedottamiskokeilu pääkaupunkiseudulla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 60 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1998).