Abstract
Tässä työssä suoritettujen palosimulointien tarkoituksena on esimerkinomaisesti selvittää, mikä on pelastuslaitoksen tai automaattisen sammutuslaitteiston toiminnan tuottama jäähdytysvaikutus suuressa nestepalossa jäähdytykseen käytettävissä olevan vesivirtaaman funktiona. Esimerkkinä tarkasteltiin Tampereen rautatieaseman eteläpuolisen rata-alueen päälle rakennettavan kannen alapuolista säiliövaunupaloa, jossa paloteho on 200 MW. Jäähdytystavoiksi valittiin tyypillinen pelastuslaitoksen käytössä oleva vesitykki ja aluelaukaisuun perustuva sprinklerilaitteisto. Työssä havaittiin, että vesitykin suihku on edullista suunnata mahdollisimman hyvin säiliöjunan suuntaiseksi. Tällöin voidaan yhtäältä hyödyntää suihkun suurta kantamaa, ja toisaalta saada kapea vesisuihku tehokkaimmin kastelemaan palavaa vaunua. Sprinklerien osalta työssä voitiin selkeästi erottaa toisistaan sprinklerityypin vaikutus järjestelmän toimintaan. Veden käytön näkökulmasta vesitykit ja sprinklerilaitos tuottivat karkeasti ottaen samansuuruisen jäähdytysvaikutuksen samalla vesivirtaamalla.
Original language | Finnish |
---|---|
Pages (from-to) | 103-107 |
Journal | Pelastustieto: Palontorjuntatekniikka-erikoisnumero |
Volume | 64 |
Publication status | Published - 2013 |
MoE publication type | D3 Professional conference proceedings |
Event | Palotutkimuksen päivät 2013 - Espoo, Finland Duration: 27 Aug 2013 → 28 Aug 2013 |