@book{a7dd43af368944d2a01b6f07207a75dd,
title = "Pelastustoimen riskianalyysimallien kehitt{\"a}minen",
abstract = "Tutkimuksessa pyrittiin kolmea eri l{\"a}hestymistapaa k{\"a}ytt{\"a}en luomaan menetelmi{\"a}, joiden avulla onnettomuustiheys pystytt{\"a}isiin ennustamaan entist{\"a} luotettavammin riskiruutuaineiston muuttujia apuna k{\"a}ytt{\"a}en. T{\"a}m{\"a}n lis{\"a}ksi tehtiin suppea yhteenveto vuosina 2005-2008 toteutuneista onnettomuustiheyksist{\"a} eri riskialueilla. L{\"a}hestymistavoista lupaavimmiksi osoittautuivat yksinkertaiset regressiomallit, joista tuotettiin helppok{\"a}ytt{\"o}isi{\"a} ty{\"o}v{\"a}lineit{\"a} riskinarviointiin. Mallit luotiin erikseen rakennuspaloille ja kiireellisille onnettomuuksille. Rakennuspalomalli kehitettiin koko maalle ruutukoossa 1 km * 1 km. Selitt{\"a}jin{\"a} mallissa ovat asukasluku, kerrosala sek{\"a} niiden yhteisvaikutus. Mallin puutteellisuudet huomioon ottaen sit{\"a} voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} rakennuspalom{\"a}{\"a}rien ennustamiseen. Kiireellisille onnettomuuksille kehitetyss{\"a} mallissa ruutukoko oli 1 km * 1 km ja selitt{\"a}j{\"a}n{\"a} pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n asukasluku. Aluekohtaiset erot mallin sopivuudessa ja ennustekyvyss{\"a} olivat suuria. Erityisesti pohjoisessa Suomessa malli ei toiminut. Mallia olisikin selv{\"a}sti parannettava ennen sen laajempaa soveltamista. Yksinkertaisten regressiomallien rinnalla testattiin my{\"o}s spatiaalisten mallien kyky{\"a} ennustaa onnettomuusm{\"a}{\"a}ri{\"a}. Mallit osoittautuivat joustaviksi mutta laskennallisesti hankaliksi, ja niiden k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}{\"o}n saattaminen vaatii viel{\"a} jatkokehitt{\"a}mist{\"a}. Kolmannessa l{\"a}hestymistavassa sovellettiin itseorganisoituvia karttoja (SOM). L{\"a}hestymistavan vahvuutena oli se, ett{\"a} mallin muuttujina voitiin k{\"a}ytt{\"a}{\"a} kaikkia riskiruutuaineiston sis{\"a}lt{\"a}mi{\"a} muuttujia toteutuneiden onnettomuusm{\"a}{\"a}rien lis{\"a}ksi. SOM:n tuottamien onnettomuusm{\"a}{\"a}r{\"a}ennusteiden keskihajonta osoittautui kuitenkin joissakin tapauksissa melko suureksi, eik{\"a} absoluuttisia lukum{\"a}{\"a}ri{\"a} pystytty ennustamaan riitt{\"a}v{\"a}ll{\"a} tarkkuudella. Onnettomuusm{\"a}{\"a}rien suuruusluokkia voidaan kuitenkin k{\"a}ytt{\"a}{\"a} riskien arviointiin.",
keywords = "accident frequency, building fires, rescue services, regression models, spatial regression, self-organizing maps",
author = "Kati Tillander and Anna Matala and Simo Hostikka and Pekka Tiittanen and Esa Kokki and Olli Taskinen",
note = "Project code: 33445 ",
year = "2010",
language = "Finnish",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2530",
address = "Finland",
}