TY - BOOK
T1 - Perävaunullisten kuorma-autojen liikennevahingot
T2 - Tapauskohtainen onnettomuustutkimus
AU - Kallberg, Veli-Pekka
PY - 1987
Y1 - 1987
N2 - Liikennevahinkojen tutkijalautakunnat Hämeen,
Keski-Suomen, Pohjois-Karjalan ja Uudenmaan lääneissä
tutkivat v. 1982 -1986 171 perävaunullisen kuorma-auton
liikenneonnettomuutta. Onnettomuuksista 49 % oli
yhteenajoja risteysten ulkopuolella, 26 % yhteenajoja
risteyksissä, 13 % yksittäisvahinkoja ja 9 % kevyen
liikenteen vahinkoja. Perävaunullinen kuorma-auto oli
pääaiheuttaja 39 %:ssa yhteenajoista.
Yksittäisonnettomuuksista 22 % oli peräänajon
välttämiseksi tehdystä väistöstä seuranneita suistumisia
ja perävaunullisten kuorma-autojen aiheuttamista
yhteenajoista 44 % oli peräänajoja tai peräänajon
välttämiseksi tehdystä väistöstä seuranneita törmäyksiä
vastaantulijan kanssa. Näiden vahinkojen syynä oli usein
liian pieni välimatka edellä ajavaan ja liian suuri
nopeus. Yhdistelmien kuljettajat voisivat siten vähentää
onnettomuuksia pitämällä tarpeeksi etäisyyttä edellä
ajavaan. Muut kuljettajat voisivat nykyistä aikaisemmin
ilmaista hidastamis- ja kääntymisaikeensa, jotta takana
tuleva voi hyvissä ajoin vähentää nopeuttaan. Kuljettajan
väsymys oli yhtenä syynä 35 %:ssa perä-vaunullisten
kuorma-autojen yksittäisonnettomuuksista ja 16 %:ssa
niiden aiheuttamista yhteenajoista. Edellisenä yönä vähän
nukkuneilla ja pitkään ajaneilla kuljettajilla
onnettomuusriski oli muita suurempi. Työaikamääräysten
noudattamisen valvontaa tulisi tehostaa ja kuljettajia
tulisi valistaa väsymyksen vaikutuksesta
onnettomuusriskiin. Eräillä yhdistelmien kuljettajilla
oli runsaasti liikennerangaistuksia ja -vahinkoja. Nämä
yhdessä onnettomuuksissa ilmenneiden piirteiden kanssa
viittaavat joidenkin kuljettajien sopimattomuuteen
tehtäväänsä. Valintamenettelyä kehittämällä pitäisi estää
sopimattomien henkilöiden hakeutuminen alalle.
Kunnollisella ammattikoulutuksella voidaan vähentää
kuljettajien virheitä liikenteessä. Ajoneuvoyhdistelmän
jarrut ovat olleet yhtenä syynä ainakin 11
onnettomuudessa. Tutkituista ajoneuvoyhdistelmistä vain
joka seitsemännen jarrut olivat teholtaan hyvät ja oikein
sovitetut. Jarrujen toimintaviiveet olivat kohtuullisia
(enintään 0,6 - 0,8 s) suunnilleen 30 %:ssa
ajoneuvoyhdistelmistä. Käytettävissä olevien
vertailutietojen perusteella ei kuitenkaan voitu todeta,
että onnettomuusajoneuvojen jarrut olisivat olleet
olennaisesti huonompia kuin liikenteessä olevien
ajoneuvoyhdistelmien jarrut keskimäärin.
AB - Liikennevahinkojen tutkijalautakunnat Hämeen,
Keski-Suomen, Pohjois-Karjalan ja Uudenmaan lääneissä
tutkivat v. 1982 -1986 171 perävaunullisen kuorma-auton
liikenneonnettomuutta. Onnettomuuksista 49 % oli
yhteenajoja risteysten ulkopuolella, 26 % yhteenajoja
risteyksissä, 13 % yksittäisvahinkoja ja 9 % kevyen
liikenteen vahinkoja. Perävaunullinen kuorma-auto oli
pääaiheuttaja 39 %:ssa yhteenajoista.
Yksittäisonnettomuuksista 22 % oli peräänajon
välttämiseksi tehdystä väistöstä seuranneita suistumisia
ja perävaunullisten kuorma-autojen aiheuttamista
yhteenajoista 44 % oli peräänajoja tai peräänajon
välttämiseksi tehdystä väistöstä seuranneita törmäyksiä
vastaantulijan kanssa. Näiden vahinkojen syynä oli usein
liian pieni välimatka edellä ajavaan ja liian suuri
nopeus. Yhdistelmien kuljettajat voisivat siten vähentää
onnettomuuksia pitämällä tarpeeksi etäisyyttä edellä
ajavaan. Muut kuljettajat voisivat nykyistä aikaisemmin
ilmaista hidastamis- ja kääntymisaikeensa, jotta takana
tuleva voi hyvissä ajoin vähentää nopeuttaan. Kuljettajan
väsymys oli yhtenä syynä 35 %:ssa perä-vaunullisten
kuorma-autojen yksittäisonnettomuuksista ja 16 %:ssa
niiden aiheuttamista yhteenajoista. Edellisenä yönä vähän
nukkuneilla ja pitkään ajaneilla kuljettajilla
onnettomuusriski oli muita suurempi. Työaikamääräysten
noudattamisen valvontaa tulisi tehostaa ja kuljettajia
tulisi valistaa väsymyksen vaikutuksesta
onnettomuusriskiin. Eräillä yhdistelmien kuljettajilla
oli runsaasti liikennerangaistuksia ja -vahinkoja. Nämä
yhdessä onnettomuuksissa ilmenneiden piirteiden kanssa
viittaavat joidenkin kuljettajien sopimattomuuteen
tehtäväänsä. Valintamenettelyä kehittämällä pitäisi estää
sopimattomien henkilöiden hakeutuminen alalle.
Kunnollisella ammattikoulutuksella voidaan vähentää
kuljettajien virheitä liikenteessä. Ajoneuvoyhdistelmän
jarrut ovat olleet yhtenä syynä ainakin 11
onnettomuudessa. Tutkituista ajoneuvoyhdistelmistä vain
joka seitsemännen jarrut olivat teholtaan hyvät ja oikein
sovitetut. Jarrujen toimintaviiveet olivat kohtuullisia
(enintään 0,6 - 0,8 s) suunnilleen 30 %:ssa
ajoneuvoyhdistelmistä. Käytettävissä olevien
vertailutietojen perusteella ei kuitenkaan voitu todeta,
että onnettomuusajoneuvojen jarrut olisivat olleet
olennaisesti huonompia kuin liikenteessä olevien
ajoneuvoyhdistelmien jarrut keskimäärin.
KW - trailers
KW - trucks
KW - lorries
KW - accident investigations
KW - traffic safety
KW - traffic accidents
M3 - Report
SN - 951-38-2927-8
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Perävaunullisten kuorma-autojen liikennevahingot
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -