Abstract
Original language | Finnish |
---|---|
Place of Publication | Espoo |
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
Number of pages | 59 |
ISBN (Electronic) | 978-951-38-8199-3 |
ISBN (Print) | 978-951-38-8198-6 |
Publication status | Published - 2015 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | VTT Technology |
---|---|
Number | 201 |
ISSN | 2242-1211 |
Fingerprint
Keywords
- permeable pavements
- permeable surfaces
- porous asphalt
- permeable concrete
- stormwater management
Cite this
}
Vettä läpäisevät päällysteet : Käsikirja suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon. / Kling, Terhi; Holt, Erika; Kivikoski, Harri; Korkealaakso, Juhani; Kuosa, Hannele; Loimula, Kalle; Niemeläinen, Emma; Törnqvist, Jouko.
Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2015. 59 p. (VTT Technology; No. 201).Research output: Book/Report › Report
TY - BOOK
T1 - Vettä läpäisevät päällysteet
T2 - Käsikirja suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon
AU - Kling, Terhi
AU - Holt, Erika
AU - Kivikoski, Harri
AU - Korkealaakso, Juhani
AU - Kuosa, Hannele
AU - Loimula, Kalle
AU - Niemeläinen, Emma
AU - Törnqvist, Jouko
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Kaupungistuminen kasvattaa vettä läpäisemättömien pintojen määrää, mikä vähentää veden imeytymistä maaperään ja lisää viemäröinnin tarvetta. Pääasialliset vaikutukset ovat pintavalunnan lisääntyminen, lyhyet ja voimakkaat virtaamapiikit, tulvat ja eroosio-ongelmat. Edellä mainittuja ongelmia pahentaa se, että ilmastonmuutoksen seurauksena myös sademäärien ennustetaan kasvavan. Kaupungistumisen vesistö- ja ympäristövaikutuksia voidaan vähentää hydrologiset tekijät huomioon ottavan kaupunkisuunnittelun avulla. Tavoitteet huleveden kestävälle käsittelylle, tulvariskien minimoinnille ja kaupunkien virtavesien laadun parantamiselle on asetettu Euroopan ja kansallisen tason direktiiveissä sekä kaupunkien hulevesistrategioissa. CLASS-projektissa (Climate Adaptive Surfaces) tutkittiin vettä läpäiseviä pintamateriaaleja ja niiden alapuolisia rakennekerroksia, joiden avulla voidaan vähentää pintavaluntaa, lisätä veden imeytymistä alapuoliseen maaperään ja viivyttää poisjohdettavan veden virtaamaa sekä tasoittaa virtaamapiikkejä. Tutkimuksen painopiste on ollut materiaalien kehittäminen, niiden toimivuuden osoittaminen sekä asiantuntemuksen ja läpäisevien pinnoitteiden suunnittelu-, rakentamis- ja ylläpito-osaamisen lisääminen. Läpäisevät päällysteet tulisi suunnitella ja mitoittaa sellaisiksi, että ne kestävät haluttua käyttöä ja toteuttavat samalla hulevesien hallintaan liittyvät tavoitteet, joita ovat riittävä vedenläpäisevyys ja viivytyskapasiteetti sekä joissakin tapauksissa myös veden puhdistuskyky. Läpäiseviin päällysteisiin soveltuvia pintamateriaaleja ovat mm. avoin asfaltti ja läpäisevä betoni sekä päällystekivistä tai -laatoista (betoni/luonnonkivi) tehdyt pinnat, joiden saumat ja/tai aukkokohdat sekä niiden täyttömateriaali kuten myös tasauskerroksen materiaali mahdollistavat veden pääsyn alapuolisiin rakennekerroksiin. Päällystekivet tai -laatat voivat myös olla itsessään vettä läpäiseviä, jolloin saumamateriaalin ei tarvitse läpäistä vettä. Rakennekerroksissa käytettävien kiviainesten valinnassa joudutaan hakemaan tasapaino vedenläpäisevyyden sekä erityisesti veden viivytyskapasiteetin ja kantavuuden välillä. Tässä käsikirjassa pyritään antamaan perustiedot siitä, miten vettä läpäiseviä pinnoiteratkaisuja suunnitellaan ja toteutetaan käytännössä Suomen olosuhteisiin.
AB - Kaupungistuminen kasvattaa vettä läpäisemättömien pintojen määrää, mikä vähentää veden imeytymistä maaperään ja lisää viemäröinnin tarvetta. Pääasialliset vaikutukset ovat pintavalunnan lisääntyminen, lyhyet ja voimakkaat virtaamapiikit, tulvat ja eroosio-ongelmat. Edellä mainittuja ongelmia pahentaa se, että ilmastonmuutoksen seurauksena myös sademäärien ennustetaan kasvavan. Kaupungistumisen vesistö- ja ympäristövaikutuksia voidaan vähentää hydrologiset tekijät huomioon ottavan kaupunkisuunnittelun avulla. Tavoitteet huleveden kestävälle käsittelylle, tulvariskien minimoinnille ja kaupunkien virtavesien laadun parantamiselle on asetettu Euroopan ja kansallisen tason direktiiveissä sekä kaupunkien hulevesistrategioissa. CLASS-projektissa (Climate Adaptive Surfaces) tutkittiin vettä läpäiseviä pintamateriaaleja ja niiden alapuolisia rakennekerroksia, joiden avulla voidaan vähentää pintavaluntaa, lisätä veden imeytymistä alapuoliseen maaperään ja viivyttää poisjohdettavan veden virtaamaa sekä tasoittaa virtaamapiikkejä. Tutkimuksen painopiste on ollut materiaalien kehittäminen, niiden toimivuuden osoittaminen sekä asiantuntemuksen ja läpäisevien pinnoitteiden suunnittelu-, rakentamis- ja ylläpito-osaamisen lisääminen. Läpäisevät päällysteet tulisi suunnitella ja mitoittaa sellaisiksi, että ne kestävät haluttua käyttöä ja toteuttavat samalla hulevesien hallintaan liittyvät tavoitteet, joita ovat riittävä vedenläpäisevyys ja viivytyskapasiteetti sekä joissakin tapauksissa myös veden puhdistuskyky. Läpäiseviin päällysteisiin soveltuvia pintamateriaaleja ovat mm. avoin asfaltti ja läpäisevä betoni sekä päällystekivistä tai -laatoista (betoni/luonnonkivi) tehdyt pinnat, joiden saumat ja/tai aukkokohdat sekä niiden täyttömateriaali kuten myös tasauskerroksen materiaali mahdollistavat veden pääsyn alapuolisiin rakennekerroksiin. Päällystekivet tai -laatat voivat myös olla itsessään vettä läpäiseviä, jolloin saumamateriaalin ei tarvitse läpäistä vettä. Rakennekerroksissa käytettävien kiviainesten valinnassa joudutaan hakemaan tasapaino vedenläpäisevyyden sekä erityisesti veden viivytyskapasiteetin ja kantavuuden välillä. Tässä käsikirjassa pyritään antamaan perustiedot siitä, miten vettä läpäiseviä pinnoiteratkaisuja suunnitellaan ja toteutetaan käytännössä Suomen olosuhteisiin.
KW - permeable pavements
KW - permeable surfaces
KW - porous asphalt
KW - permeable concrete
KW - stormwater management
M3 - Report
SN - 978-951-38-8198-6
T3 - VTT Technology
BT - Vettä läpäisevät päällysteet
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -