Perusopetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointi - Kauniaisten suomenkielinen koulutoimi

Translated title of the contribution: Educational ICT in Finnish-speaking schools of Kauniainen: Evaluation of new procurement practice and its impacts

Raine Hautala, Pekka Leviäkangas, Risto Öörni, Virpi Britschgi

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tässä tutkimuksessa oli tavoitteena arvioida Kauniaisten suomenkielisen koulutoimen tietotekniikan hankintamallia ja toteutusratkaisua, joka on ollut käytössä syksystä 2007 lähtien. Kantavana ajatuksena on ostaa tietotekniikkapalveluita ja niiden ylläpitoa laitteiden asemesta ja hyödyntää tehokkaasti vanhempaa laitekantaa. Koulutoimi määrittelee itse tieto- ja viestintätekniset tarpeensa ja hankkii niiden mukaiset palvelut yrityksiltä kilpailutusten kautta. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe, yleinen ongelma- ja tilannekartoitus, toteutettiin haastattelemalla kuntien opetustoimissa toimivaa henkilökuntaa, valtion opetushallinnon viranomaisia ja eri yritysten edustajia. Tämän jälkeen arvioitiin tietotekniikkapalveluiden vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta Kauniaisten tapausesimerkin rinnalla vuorovaikutteisesti rakennetun opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointikehikon avulla. Kauniaisten ratkaisu on osoittautunut hyväksi. Kustannustehokkuus on parantunut ja ympäristökuormitus vähentynyt työasemien käyttöiän pidennyttyä ja sähkönkulutuksen vähennettyä. Kustannussäästöjen arvioitiin olevan lähes 40 % ja päätelaitteista aiheutuvan ympäristökuormituksen vähenemän noin 50 %. Työasemien toimintavarmuus on parantunut ja niiden käynnistymisestä aiheutuva hukka-aika vähentynyt. Työasemapalveluiden laatu on parantunut ja vastaa entistä paremmin käyttäjien tarpeita, mikä edistää tietotekniikan hyödyntämistä oppimisessa. Kuntien on mahdollista säästää sekä rahaa että ympäristöä koulujen tietotekniikkahankinnoissa. Kauniaisten hankintamallin soveltaminen edellyttää, että koulutoimessa on tarpeeksi tietoteknistä, hankinta- ja sopimusosaamista. Koulutoimilla tulisi olla aikaa, halua sekä kunnan tarjoama mahdollisuus toteuttaa tietotekniikkapalveluiden hankinta tarpeitaan vastaavasti.
    Translated title of the contributionEducational ICT in Finnish-speaking schools of Kauniainen: Evaluation of new procurement practice and its impacts
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages87
    ISBN (Electronic)978-951-38-7511-4
    Publication statusPublished - 2011
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Working Papers
    Number170
    ISSN1459-7683

    Keywords

    • Information and communications technology
    • basic education
    • school system
    • procurement
    • Kauniainen
    • evaluation

    Fingerprint

    Dive into the research topics of 'Educational ICT in Finnish-speaking schools of Kauniainen: Evaluation of new procurement practice and its impacts'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this