Perustusten valu pakkasbetoneilla

Raija Korhonen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa kerättiin työmaaolosuhteissa tietoa Suomessa markkinoilla olevien betonin jäätymispistettä alentavien lisäaineiden toiminnasta. Kolmen pakkaslisäaineen valmistajan tuotteita käyttäen valmistettiin kolme pakkasbetonikoostumusta, jotka erosivat toisistaan vain lisäaineiltaan. Sementtimäärä ja -tyyppi, vesi-sementtisuhde, notkeus, runkoaineen laatu ja rakeisuus pidettiin betoneissa samana. Kontiomäessä sijaitsevan Kalevalaisen talon perustukset jaettiin neljään osaan, tutkittavat kolme pakkasbetonilaatua ja lisäksi vertailubetoni valettiin kukin sille varattuun perustuksen osaan. Perustukset valettiin -29 °C:n pakkasessa. Valun jälkeen perustusten lämpötilaa seurattiin yhdeksän päivän ajan. Kovan pakkasen vuoksi jouduttiin rakenteen betoneita lämmittämään kaapeleilla. Ulkona ilman lämmitystä säilytetyillä koekappaleilla määritettiin betonin varhais- ja pitkäaikaislujuudet. Kahdessa pakkasbetonilaadussa tapahtui loppulujuuden aleneminen, kun koekappaleita säilytettiin ulkoilman kanssa samassa lämpötilassa. Perustuksen eri osiin käytettyjen betonien lujuutta kuuden kuukauden iässä arvioitiin kimmovasaratutkimuksella. Tutkimus osoitti, että rakenteiden lujuusarvot olivat pienet. Yhtä pakkaslisäainetta sisältävällä betonilla valettiin Kalevalaisen talon autotallin maanvarainen laatta. Myös laatan kovettumislämpötilaa seurattiin ja betonin varhais- ja pitkäaikaislujuudet määritettiin.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages60
ISBN (Print)951-38-3007-1
Publication statusPublished - 1988
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number820
ISSN0358-5085

Keywords

  • concretes
  • additives
  • antifreezes
  • foundations
  • casting
  • cold weather construction

Cite this

Korhonen, R. (1988). Perustusten valu pakkasbetoneilla. VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 820