Pientalojen energiaremonttipalvelut: Kokonaispalvelumallin yleistyminen ja sen haasteet

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Suomessa on noin 1,1 miljoonaa pientaloa, joista 75 % on rakennettu ennen vuotta 1990. Näistä valtaosa on energia- ja ekotehokkuusmielessä rakennusaikakaudelle tyypillisellä tasolla. Jos kaikki nämä talot korjattaisiin vastaamaan energiatehokkuudeltaan uutta pientaloa, säästettäisiin lämmitysenergiankulutuksessa valtakunnallisesti 11,8 TWh. Suomen pientalokannassa on paljon rakennusaikakaudelle tyypillisiä taloja. Näille voidaan kehittää energia- ja ekotehokkuutta parantavia korjauskonsepteja tyyppiratkaisuineen ja toimenpideohjeineen. Aina on kuitenkin talokohtaisesti varmistettava, että valittu korjauskonsepti soveltuu juuri kyseiseen taloon. Korjauskonsepteista voidaan kehittää kokonaispalvelumalleja, joihin sisältyy myös muita palveluita. Tällaisia palveluita voivat olla esimerkiksi rakennuksen kuntokartoitus tai -tutkimus, energiatodistuksen tuottaminen, laitteiden ja järjestelmien asentaminen, rahoituspalvelut, huolto- ja ylläpitopalvelut sekä energian-seuranta ja kulutusanalyysi. Kokonaispalvelumalli on luonteva kytkeä korjausprosessiin eli korjaamisen eri vaiheisiin. Näitä vaiheita ovat markkinointi, alustava talon tarkastus ja energiakatselmus, yksityiskohtainen talon tarkastus ja energia-analyysi, ehdotus kokonaisratkaisuksi, varsinainen korjaaminen sekä laadunvarmistus ja jatkuva toimivuuden varmistaminen. Eri vaiheisiin liittyy erilaisia toimijoita ja palveluntarjoajia. On useita vaihtoehtoja, minkätyyppinen organisaatio tai toimija ottaa päävastuun kokonaispalvelun tarjonnasta. Tarjoajan liiketoimintamallin sisällöt ja painotukset eroavat vastuuorganisaation mukaan. Kokonaispalveluihin liittyvä liiketoiminta on toistaiseksi ollut suppea osa toimijoiden liiketoimintaa ja osa toimijoista on jo lopettanut kyseisten palvelujen tarjoamisen palvelun kannattamattomuuden tai kysynnän puutteen takia. Ideaalimallissa voidaan ajatella, että arvonlupaus ja mallin keskeiset osa-alueet ovat samat, mutta palvelun tarjoaja vaihtelee energiayhtiöstä remonttiyritykseen ja rautakauppaan. Iso haaste on siinä, miten palvelu saadaan pidettyä laadukkaana ja riippumattomana, jotta osapuolten ja asiakkaiden luottamus ko. liiketoimintaan säilyy ja kehittyy. Ennen kuin kokonaispalvelua aletaan tarjota, on mietittävä sen markkinoimista ja erottautumista kilpailijoista. Yhtenä mahdollisena kanavana on internet. Se soveltuu esimerkiksi tiedon jakamiseen teknologioista, ratkaisuista ja demonstraatiohankkeista. Internetissä voidaan myös jakaa kokemuksia. Julkaisussa kuvataan, miten internetiä voisi hyödyntää energiaremonttipalveluiden markkinoinnissa ja tarjonnassa.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages68
    ISBN (Electronic)978-951-38-7862-7
    Publication statusPublished - 2012
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number41
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • energy renovation services
    • single-family houses
    • one-stop-shop service models

    Cite this