Pienten linja-autojen käyttömahdollisuudet

Veli Himanen, Jussi Hackman

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tarkastellaan pienten, alle 30-paikkaisten linja-autojen, pikkubussien, ominaisuuksia, kustannuksia ja käyttömahdollisuuksia. Neljäsosalla linja-autoyhtiöistä on käytössään pikkubusseja. Kuitenkin pikkubussien lukumäärä on vain 2,5 % kaikista yksityisten liikenteenharjoittajien linja-autoista. Pikkubussin käyttökustannukset ovat pienemmät kuin tavallisen linja-auton. Pikkubussi, jossa on 25 istumapaikkaa, on 21 % ja 13-paikkainen 38 % halvempi ajokustannuksiltaan kuin normaali 50-paikkainen linja-auto. Jos kustannukset lasketaan istumapaikkaa kohden, ovat pikkubussit kuitenkin huomattavasti tavallista linja-autoa kalliimpia. Tilausliikenteestä voidaan hoitaa 20 - 30 % pikkubusseilla. Mikäli yhtiön tilausliikenne on vähäistä, ei sitä varten kannata kuitenkaan hankkia pikkubussia. Mikäli tilausliikenne on vilkasta, on tarkoituksenmukaista hankkia pikkubussi. Kustannussäästön lisäksi parannetaan kilpailuasemaa pienten ryhmien tilausliikenteessä. Linjaliikenteestä ei pikkubusseille juuri löydy taloudellisesli kannattavia linjoja. Matkustajamäärien suurien vaihtelujen vuoksi pikkubussit eivät pysty ruuhka-aikoina ollamaan vastaan matkustajia niillä linjoilla, joilla keskimääräisen matkustajamäärän tuoma lipputulo riittäisi kattamaan pikkubussien kustannukset. Pikkubussien käyttöalueeksi jää lähinnä tilausliikenne sekä sellainen linja- tai sopimusliikenne, jossa kustannukset katetaan pienen matkustajamäärän tuomien tulojen lisäksi muista rahoituslähteistä. Varsinaisen linja-autoliikenteen ulkopuolella on pikkubusseilla huomattava markkina-alue yritysten henkilökuljetuksissa sekä liikuntaesteisten ja muiden erityisryhmien kuljetuksissa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages32
ISBN (Print)951-38-2188-9
Publication statusPublished - 1984
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume387

Fingerprint

Motor Vehicles

Keywords

  • buses
  • small buses
  • traffic
  • transportation
  • bus traffic
  • comparison

Cite this

Himanen, V., & Hackman, J. (1984). Pienten linja-autojen käyttömahdollisuudet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 387
Himanen, Veli ; Hackman, Jussi. / Pienten linja-autojen käyttömahdollisuudet. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 32 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 387).
@book{43d3a4dc99c44100b8f44ff262794606,
title = "Pienten linja-autojen k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuudet",
abstract = "Tarkastellaan pienten, alle 30-paikkaisten linja-autojen, pikkubussien, ominaisuuksia, kustannuksia ja k{\"a}ytt{\"o}mahdollisuuksia. Nelj{\"a}sosalla linja-autoyhti{\"o}ist{\"a} on k{\"a}yt{\"o}ss{\"a}{\"a}n pikkubusseja. Kuitenkin pikkubussien lukum{\"a}{\"a}r{\"a} on vain 2,5 {\%} kaikista yksityisten liikenteenharjoittajien linja-autoista. Pikkubussin k{\"a}ytt{\"o}kustannukset ovat pienemm{\"a}t kuin tavallisen linja-auton. Pikkubussi, jossa on 25 istumapaikkaa, on 21 {\%} ja 13-paikkainen 38 {\%} halvempi ajokustannuksiltaan kuin normaali 50-paikkainen linja-auto. Jos kustannukset lasketaan istumapaikkaa kohden, ovat pikkubussit kuitenkin huomattavasti tavallista linja-autoa kalliimpia. Tilausliikenteest{\"a} voidaan hoitaa 20 - 30 {\%} pikkubusseilla. Mik{\"a}li yhti{\"o}n tilausliikenne on v{\"a}h{\"a}ist{\"a}, ei sit{\"a} varten kannata kuitenkaan hankkia pikkubussia. Mik{\"a}li tilausliikenne on vilkasta, on tarkoituksenmukaista hankkia pikkubussi. Kustannuss{\"a}{\"a}st{\"o}n lis{\"a}ksi parannetaan kilpailuasemaa pienten ryhmien tilausliikenteess{\"a}. Linjaliikenteest{\"a} ei pikkubusseille juuri l{\"o}ydy taloudellisesli kannattavia linjoja. Matkustajam{\"a}{\"a}rien suurien vaihtelujen vuoksi pikkubussit eiv{\"a}t pysty ruuhka-aikoina ollamaan vastaan matkustajia niill{\"a} linjoilla, joilla keskim{\"a}{\"a}r{\"a}isen matkustajam{\"a}{\"a}r{\"a}n tuoma lipputulo riitt{\"a}isi kattamaan pikkubussien kustannukset. Pikkubussien k{\"a}ytt{\"o}alueeksi j{\"a}{\"a} l{\"a}hinn{\"a} tilausliikenne sek{\"a} sellainen linja- tai sopimusliikenne, jossa kustannukset katetaan pienen matkustajam{\"a}{\"a}r{\"a}n tuomien tulojen lis{\"a}ksi muista rahoitusl{\"a}hteist{\"a}. Varsinaisen linja-autoliikenteen ulkopuolella on pikkubusseilla huomattava markkina-alue yritysten henkil{\"o}kuljetuksissa sek{\"a} liikuntaesteisten ja muiden erityisryhmien kuljetuksissa.",
keywords = "buses, small buses, traffic, transportation, bus traffic, comparison",
author = "Veli Himanen and Jussi Hackman",
year = "1984",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2188-9",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Himanen, V & Hackman, J 1984, Pienten linja-autojen käyttömahdollisuudet. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 387, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Pienten linja-autojen käyttömahdollisuudet. / Himanen, Veli; Hackman, Jussi.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 32 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 387).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Pienten linja-autojen käyttömahdollisuudet

AU - Himanen, Veli

AU - Hackman, Jussi

PY - 1984

Y1 - 1984

N2 - Tarkastellaan pienten, alle 30-paikkaisten linja-autojen, pikkubussien, ominaisuuksia, kustannuksia ja käyttömahdollisuuksia. Neljäsosalla linja-autoyhtiöistä on käytössään pikkubusseja. Kuitenkin pikkubussien lukumäärä on vain 2,5 % kaikista yksityisten liikenteenharjoittajien linja-autoista. Pikkubussin käyttökustannukset ovat pienemmät kuin tavallisen linja-auton. Pikkubussi, jossa on 25 istumapaikkaa, on 21 % ja 13-paikkainen 38 % halvempi ajokustannuksiltaan kuin normaali 50-paikkainen linja-auto. Jos kustannukset lasketaan istumapaikkaa kohden, ovat pikkubussit kuitenkin huomattavasti tavallista linja-autoa kalliimpia. Tilausliikenteestä voidaan hoitaa 20 - 30 % pikkubusseilla. Mikäli yhtiön tilausliikenne on vähäistä, ei sitä varten kannata kuitenkaan hankkia pikkubussia. Mikäli tilausliikenne on vilkasta, on tarkoituksenmukaista hankkia pikkubussi. Kustannussäästön lisäksi parannetaan kilpailuasemaa pienten ryhmien tilausliikenteessä. Linjaliikenteestä ei pikkubusseille juuri löydy taloudellisesli kannattavia linjoja. Matkustajamäärien suurien vaihtelujen vuoksi pikkubussit eivät pysty ruuhka-aikoina ollamaan vastaan matkustajia niillä linjoilla, joilla keskimääräisen matkustajamäärän tuoma lipputulo riittäisi kattamaan pikkubussien kustannukset. Pikkubussien käyttöalueeksi jää lähinnä tilausliikenne sekä sellainen linja- tai sopimusliikenne, jossa kustannukset katetaan pienen matkustajamäärän tuomien tulojen lisäksi muista rahoituslähteistä. Varsinaisen linja-autoliikenteen ulkopuolella on pikkubusseilla huomattava markkina-alue yritysten henkilökuljetuksissa sekä liikuntaesteisten ja muiden erityisryhmien kuljetuksissa.

AB - Tarkastellaan pienten, alle 30-paikkaisten linja-autojen, pikkubussien, ominaisuuksia, kustannuksia ja käyttömahdollisuuksia. Neljäsosalla linja-autoyhtiöistä on käytössään pikkubusseja. Kuitenkin pikkubussien lukumäärä on vain 2,5 % kaikista yksityisten liikenteenharjoittajien linja-autoista. Pikkubussin käyttökustannukset ovat pienemmät kuin tavallisen linja-auton. Pikkubussi, jossa on 25 istumapaikkaa, on 21 % ja 13-paikkainen 38 % halvempi ajokustannuksiltaan kuin normaali 50-paikkainen linja-auto. Jos kustannukset lasketaan istumapaikkaa kohden, ovat pikkubussit kuitenkin huomattavasti tavallista linja-autoa kalliimpia. Tilausliikenteestä voidaan hoitaa 20 - 30 % pikkubusseilla. Mikäli yhtiön tilausliikenne on vähäistä, ei sitä varten kannata kuitenkaan hankkia pikkubussia. Mikäli tilausliikenne on vilkasta, on tarkoituksenmukaista hankkia pikkubussi. Kustannussäästön lisäksi parannetaan kilpailuasemaa pienten ryhmien tilausliikenteessä. Linjaliikenteestä ei pikkubusseille juuri löydy taloudellisesli kannattavia linjoja. Matkustajamäärien suurien vaihtelujen vuoksi pikkubussit eivät pysty ruuhka-aikoina ollamaan vastaan matkustajia niillä linjoilla, joilla keskimääräisen matkustajamäärän tuoma lipputulo riittäisi kattamaan pikkubussien kustannukset. Pikkubussien käyttöalueeksi jää lähinnä tilausliikenne sekä sellainen linja- tai sopimusliikenne, jossa kustannukset katetaan pienen matkustajamäärän tuomien tulojen lisäksi muista rahoituslähteistä. Varsinaisen linja-autoliikenteen ulkopuolella on pikkubusseilla huomattava markkina-alue yritysten henkilökuljetuksissa sekä liikuntaesteisten ja muiden erityisryhmien kuljetuksissa.

KW - buses

KW - small buses

KW - traffic

KW - transportation

KW - bus traffic

KW - comparison

M3 - Report

SN - 951-38-2188-9

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Pienten linja-autojen käyttömahdollisuudet

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Himanen V, Hackman J. Pienten linja-autojen käyttömahdollisuudet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 32 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 387).