Piikkiön päällystekoetie v. 1978-1983

Jyrki Karhula

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Piikkiön asfalttipäällystekoetiellä tutkittiin, miten lähinnä sideainepitoisuuden muutoksilla aikaansaatu tyhjätilan vaihtelu ja toisaalta kiviaineksen lujuus- ja hioutuvuusominaisuudet vaikuttavat päällysteen kulutuskestävyyteen. Sideaine- ja filleripitoisuuden muutoksilla aikaansaadulla päällysteen tyhjätilan vaihtelulla ei koetielle havaittu olevan vaikutusta päällysteen urautumiseen. Sen sijaan päällysteen tiiviysaste osoittautui urautumisen kannalta merkittäväksi tekijäksi. Lisäksi alhaisen mastiksipitoisuuden todettiin lisäävän päällysteen vaurioitumisherkkyyttä ja vähentävän sitä kautta paällysteen kulutuskestävyyttä. Kiviaineksen lujuusominaisuudet osoittautuivat melko hyviksi päällysteen urautumisen selittäjiksi, kun taas hioutuvuusominaisuudet eivät yksinään selittäneet urautumista kovinkaan hyvin. Sen sijaan lujuus- ja hioutuvuuskokeiden yhdistäminen johti hyvään korrelaatioon koetien urautumisen kanssa. Yksittäisistä lujuus- ja hioutuvuuskoeyhdistelmistä parhaimmaksi osoittautui koetiellä kaava, johon oli yhdistetty parannettu haurausarvo ja hioutuvuusluku. Koetiellä tutkittiin myös jyrkän rakeisuuskäyrän ja sideaineen viskositeettia muuttavan lisäaineen vaikutusta. Jyrkkäkäyräisen ja vastaavan normaalikäyräisen päällysteen urautumisissa ei ollut oleellisia eroja. Myöskään sideaineen lisäaineella ei todettu olevan vaikutusta päällysteen kulutuskestävyyteen. Koetien urautumisen ja VTT:n ja Neste Oy:n koeradoilla todettujen kulumisten väliset korrelaatiot olivat hyvät. Samoin koeratojen keskinäinen korrelaatio oli hyvä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages84
ISBN (Print)951-38-2118
Publication statusPublished - 1984
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number299
ISSN0358-5077

Fingerprint

roads
testing

Keywords

  • roads
  • test roads
  • pavements
  • asphalt
  • bituminous concrete pavements

Cite this

Karhula, J. (1984). Piikkiön päällystekoetie v. 1978-1983. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 299
Karhula, Jyrki. / Piikkiön päällystekoetie v. 1978-1983. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 299).
@book{b6f1d0851fd64c9a890ab69bdc0d3ef6,
title = "Piikki{\"o}n p{\"a}{\"a}llystekoetie v. 1978-1983",
abstract = "Piikki{\"o}n asfalttip{\"a}{\"a}llystekoetiell{\"a} tutkittiin, miten l{\"a}hinn{\"a} sideainepitoisuuden muutoksilla aikaansaatu tyhj{\"a}tilan vaihtelu ja toisaalta kiviaineksen lujuus- ja hioutuvuusominaisuudet vaikuttavat p{\"a}{\"a}llysteen kulutuskest{\"a}vyyteen. Sideaine- ja filleripitoisuuden muutoksilla aikaansaadulla p{\"a}{\"a}llysteen tyhj{\"a}tilan vaihtelulla ei koetielle havaittu olevan vaikutusta p{\"a}{\"a}llysteen urautumiseen. Sen sijaan p{\"a}{\"a}llysteen tiiviysaste osoittautui urautumisen kannalta merkitt{\"a}v{\"a}ksi tekij{\"a}ksi. Lis{\"a}ksi alhaisen mastiksipitoisuuden todettiin lis{\"a}{\"a}v{\"a}n p{\"a}{\"a}llysteen vaurioitumisherkkyytt{\"a} ja v{\"a}hent{\"a}v{\"a}n sit{\"a} kautta pa{\"a}llysteen kulutuskest{\"a}vyytt{\"a}. Kiviaineksen lujuusominaisuudet osoittautuivat melko hyviksi p{\"a}{\"a}llysteen urautumisen selitt{\"a}jiksi, kun taas hioutuvuusominaisuudet eiv{\"a}t yksin{\"a}{\"a}n selitt{\"a}neet urautumista kovinkaan hyvin. Sen sijaan lujuus- ja hioutuvuuskokeiden yhdist{\"a}minen johti hyv{\"a}{\"a}n korrelaatioon koetien urautumisen kanssa. Yksitt{\"a}isist{\"a} lujuus- ja hioutuvuuskoeyhdistelmist{\"a} parhaimmaksi osoittautui koetiell{\"a} kaava, johon oli yhdistetty parannettu haurausarvo ja hioutuvuusluku. Koetiell{\"a} tutkittiin my{\"o}s jyrk{\"a}n rakeisuusk{\"a}yr{\"a}n ja sideaineen viskositeettia muuttavan lis{\"a}aineen vaikutusta. Jyrkk{\"a}k{\"a}yr{\"a}isen ja vastaavan normaalik{\"a}yr{\"a}isen p{\"a}{\"a}llysteen urautumisissa ei ollut oleellisia eroja. My{\"o}sk{\"a}{\"a}n sideaineen lis{\"a}aineella ei todettu olevan vaikutusta p{\"a}{\"a}llysteen kulutuskest{\"a}vyyteen. Koetien urautumisen ja VTT:n ja Neste Oy:n koeradoilla todettujen kulumisten v{\"a}liset korrelaatiot olivat hyv{\"a}t. Samoin koeratojen keskin{\"a}inen korrelaatio oli hyv{\"a}.",
keywords = "roads, test roads, pavements, asphalt, bituminous concrete pavements",
author = "Jyrki Karhula",
year = "1984",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2118",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "299",
address = "Finland",

}

Karhula, J 1984, Piikkiön päällystekoetie v. 1978-1983. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 299, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Piikkiön päällystekoetie v. 1978-1983. / Karhula, Jyrki.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 299).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Piikkiön päällystekoetie v. 1978-1983

AU - Karhula, Jyrki

PY - 1984

Y1 - 1984

N2 - Piikkiön asfalttipäällystekoetiellä tutkittiin, miten lähinnä sideainepitoisuuden muutoksilla aikaansaatu tyhjätilan vaihtelu ja toisaalta kiviaineksen lujuus- ja hioutuvuusominaisuudet vaikuttavat päällysteen kulutuskestävyyteen. Sideaine- ja filleripitoisuuden muutoksilla aikaansaadulla päällysteen tyhjätilan vaihtelulla ei koetielle havaittu olevan vaikutusta päällysteen urautumiseen. Sen sijaan päällysteen tiiviysaste osoittautui urautumisen kannalta merkittäväksi tekijäksi. Lisäksi alhaisen mastiksipitoisuuden todettiin lisäävän päällysteen vaurioitumisherkkyyttä ja vähentävän sitä kautta paällysteen kulutuskestävyyttä. Kiviaineksen lujuusominaisuudet osoittautuivat melko hyviksi päällysteen urautumisen selittäjiksi, kun taas hioutuvuusominaisuudet eivät yksinään selittäneet urautumista kovinkaan hyvin. Sen sijaan lujuus- ja hioutuvuuskokeiden yhdistäminen johti hyvään korrelaatioon koetien urautumisen kanssa. Yksittäisistä lujuus- ja hioutuvuuskoeyhdistelmistä parhaimmaksi osoittautui koetiellä kaava, johon oli yhdistetty parannettu haurausarvo ja hioutuvuusluku. Koetiellä tutkittiin myös jyrkän rakeisuuskäyrän ja sideaineen viskositeettia muuttavan lisäaineen vaikutusta. Jyrkkäkäyräisen ja vastaavan normaalikäyräisen päällysteen urautumisissa ei ollut oleellisia eroja. Myöskään sideaineen lisäaineella ei todettu olevan vaikutusta päällysteen kulutuskestävyyteen. Koetien urautumisen ja VTT:n ja Neste Oy:n koeradoilla todettujen kulumisten väliset korrelaatiot olivat hyvät. Samoin koeratojen keskinäinen korrelaatio oli hyvä.

AB - Piikkiön asfalttipäällystekoetiellä tutkittiin, miten lähinnä sideainepitoisuuden muutoksilla aikaansaatu tyhjätilan vaihtelu ja toisaalta kiviaineksen lujuus- ja hioutuvuusominaisuudet vaikuttavat päällysteen kulutuskestävyyteen. Sideaine- ja filleripitoisuuden muutoksilla aikaansaadulla päällysteen tyhjätilan vaihtelulla ei koetielle havaittu olevan vaikutusta päällysteen urautumiseen. Sen sijaan päällysteen tiiviysaste osoittautui urautumisen kannalta merkittäväksi tekijäksi. Lisäksi alhaisen mastiksipitoisuuden todettiin lisäävän päällysteen vaurioitumisherkkyyttä ja vähentävän sitä kautta paällysteen kulutuskestävyyttä. Kiviaineksen lujuusominaisuudet osoittautuivat melko hyviksi päällysteen urautumisen selittäjiksi, kun taas hioutuvuusominaisuudet eivät yksinään selittäneet urautumista kovinkaan hyvin. Sen sijaan lujuus- ja hioutuvuuskokeiden yhdistäminen johti hyvään korrelaatioon koetien urautumisen kanssa. Yksittäisistä lujuus- ja hioutuvuuskoeyhdistelmistä parhaimmaksi osoittautui koetiellä kaava, johon oli yhdistetty parannettu haurausarvo ja hioutuvuusluku. Koetiellä tutkittiin myös jyrkän rakeisuuskäyrän ja sideaineen viskositeettia muuttavan lisäaineen vaikutusta. Jyrkkäkäyräisen ja vastaavan normaalikäyräisen päällysteen urautumisissa ei ollut oleellisia eroja. Myöskään sideaineen lisäaineella ei todettu olevan vaikutusta päällysteen kulutuskestävyyteen. Koetien urautumisen ja VTT:n ja Neste Oy:n koeradoilla todettujen kulumisten väliset korrelaatiot olivat hyvät. Samoin koeratojen keskinäinen korrelaatio oli hyvä.

KW - roads

KW - test roads

KW - pavements

KW - asphalt

KW - bituminous concrete pavements

M3 - Report

SN - 951-38-2118

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports

BT - Piikkiön päällystekoetie v. 1978-1983

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Karhula J. Piikkiön päällystekoetie v. 1978-1983. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 299).