Pimeän ajan liikenneturvallisuus yleisillä teillä

Risto Kulmala, Harri Peltola

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tarkastellaan liikenneonnettomuuksien lukumäärän ja riskin vaihtelua ajallisesti ja alueellisesti pimeänä aikana. Tutkimusaineisto perustuu tie- ja vesirakennushallituksen tierekisterin tietoihin vuosina 1978 - 1981 yleisillä teillä tapahtuneista liikenneonnettomuuksista ja vastaavan ajan liikennesuoritteista. Tänä aikana yleisillä teillä tapahtui yhteensä 49 921 poliisin raportoimaa liikenneonnetttomuutta, joista 15 777 eli 32 % tapahtui pimeänä aikana. Suurin osa (65 %) pimeän ajan liikenneonnettomuuksista tapahtui loka-tammikuussa. Tänä aikana myös pimeän ajan liikenteen onnettomuuusriski oli korkeimmillaan. Valta- ja kantateillä pimeän ajan onnettomuusriskit olivat muun tieverkon riskejä korkeammat. Valoisana aikana sitä vastoin valta- ja kantatiet osoittautuivat onnettomuusriskiltään selvästi muita teitä turvallisemmiksi. Pimeässä, valaisemattomalla tiellä tapahtuneiden onnettomuuksien kolme yleisintä onnettomuustyyppiä olivat: eläinonnettomuudet (45 %), yksittäisonnettomuudet (26 %) ja kohtaamisonnettomuudet (6 %). Kohtaamisonnettomuuksien osuus oli poikkeavan suuri kuorma- ja linja-autojen onnettomuuksissa. Pimeässä, valaistulla tiellä tapahtuneista liikenneonnettomuuksista 28 % oli yksittäisonnettomuuksia, 18 % risteämisonnettomuuksia ja 10 % kääntymisonnettomuuksia. Pieän ajan liikenneonnettomuuksien osallisista 13 %:n epäiltiin olleen alkoholin vaikutuksen alaisena. Etenkin yksittäis-, jalankulku- ja mopedionnettomuuksista suuressa osassa (30 - 50 %) jonkun osallisista oli poliisin onnettomuusilmoituksen mukaan epäilty olleen alkoholin vaikutuksen alaisena. Pimeän ajan alkoholionnettomuudet keskittyivät huhti-syyskuun väliseen aikaan ja alemmalle tieverkolle.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages51
ISBN (Print)951-38-1925-6
Publication statusPublished - 1984
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.301
ISSN (Print)0358-5085

Fingerprint

Nefopam
Finland
Safety

Keywords

  • roads
  • accidents
  • risk analysis
  • traffic safety
  • darkness

Cite this

Kulmala, R., & Peltola, H. (1984). Pimeän ajan liikenneturvallisuus yleisillä teillä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 301
Kulmala, Risto ; Peltola, Harri. / Pimeän ajan liikenneturvallisuus yleisillä teillä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 51 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 301).
@book{8326398c46e146dc9af9dba176c005db,
title = "Pime{\"a}n ajan liikenneturvallisuus yleisill{\"a} teill{\"a}",
abstract = "Tarkastellaan liikenneonnettomuuksien lukum{\"a}{\"a}r{\"a}n ja riskin vaihtelua ajallisesti ja alueellisesti pime{\"a}n{\"a} aikana. Tutkimusaineisto perustuu tie- ja vesirakennushallituksen tierekisterin tietoihin vuosina 1978 - 1981 yleisill{\"a} teill{\"a} tapahtuneista liikenneonnettomuuksista ja vastaavan ajan liikennesuoritteista. T{\"a}n{\"a} aikana yleisill{\"a} teill{\"a} tapahtui yhteens{\"a} 49 921 poliisin raportoimaa liikenneonnetttomuutta, joista 15 777 eli 32 {\%} tapahtui pime{\"a}n{\"a} aikana. Suurin osa (65 {\%}) pime{\"a}n ajan liikenneonnettomuuksista tapahtui loka-tammikuussa. T{\"a}n{\"a} aikana my{\"o}s pime{\"a}n ajan liikenteen onnettomuuusriski oli korkeimmillaan. Valta- ja kantateill{\"a} pime{\"a}n ajan onnettomuusriskit olivat muun tieverkon riskej{\"a} korkeammat. Valoisana aikana sit{\"a} vastoin valta- ja kantatiet osoittautuivat onnettomuusriskilt{\"a}{\"a}n selv{\"a}sti muita teit{\"a} turvallisemmiksi. Pime{\"a}ss{\"a}, valaisemattomalla tiell{\"a} tapahtuneiden onnettomuuksien kolme yleisint{\"a} onnettomuustyyppi{\"a} olivat: el{\"a}inonnettomuudet (45 {\%}), yksitt{\"a}isonnettomuudet (26 {\%}) ja kohtaamisonnettomuudet (6 {\%}). Kohtaamisonnettomuuksien osuus oli poikkeavan suuri kuorma- ja linja-autojen onnettomuuksissa. Pime{\"a}ss{\"a}, valaistulla tiell{\"a} tapahtuneista liikenneonnettomuuksista 28 {\%} oli yksitt{\"a}isonnettomuuksia, 18 {\%} riste{\"a}misonnettomuuksia ja 10 {\%} k{\"a}{\"a}ntymisonnettomuuksia. Pie{\"a}n ajan liikenneonnettomuuksien osallisista 13 {\%}:n ep{\"a}iltiin olleen alkoholin vaikutuksen alaisena. Etenkin yksitt{\"a}is-, jalankulku- ja mopedionnettomuuksista suuressa osassa (30 - 50 {\%}) jonkun osallisista oli poliisin onnettomuusilmoituksen mukaan ep{\"a}ilty olleen alkoholin vaikutuksen alaisena. Pime{\"a}n ajan alkoholionnettomuudet keskittyiv{\"a}t huhti-syyskuun v{\"a}liseen aikaan ja alemmalle tieverkolle.",
keywords = "roads, accidents, risk analysis, traffic safety, darkness",
author = "Risto Kulmala and Harri Peltola",
year = "1984",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1925-6",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "301",
address = "Finland",

}

Kulmala, R & Peltola, H 1984, Pimeän ajan liikenneturvallisuus yleisillä teillä. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 301, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Pimeän ajan liikenneturvallisuus yleisillä teillä. / Kulmala, Risto; Peltola, Harri.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 51 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 301).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Pimeän ajan liikenneturvallisuus yleisillä teillä

AU - Kulmala, Risto

AU - Peltola, Harri

PY - 1984

Y1 - 1984

N2 - Tarkastellaan liikenneonnettomuuksien lukumäärän ja riskin vaihtelua ajallisesti ja alueellisesti pimeänä aikana. Tutkimusaineisto perustuu tie- ja vesirakennushallituksen tierekisterin tietoihin vuosina 1978 - 1981 yleisillä teillä tapahtuneista liikenneonnettomuuksista ja vastaavan ajan liikennesuoritteista. Tänä aikana yleisillä teillä tapahtui yhteensä 49 921 poliisin raportoimaa liikenneonnetttomuutta, joista 15 777 eli 32 % tapahtui pimeänä aikana. Suurin osa (65 %) pimeän ajan liikenneonnettomuuksista tapahtui loka-tammikuussa. Tänä aikana myös pimeän ajan liikenteen onnettomuuusriski oli korkeimmillaan. Valta- ja kantateillä pimeän ajan onnettomuusriskit olivat muun tieverkon riskejä korkeammat. Valoisana aikana sitä vastoin valta- ja kantatiet osoittautuivat onnettomuusriskiltään selvästi muita teitä turvallisemmiksi. Pimeässä, valaisemattomalla tiellä tapahtuneiden onnettomuuksien kolme yleisintä onnettomuustyyppiä olivat: eläinonnettomuudet (45 %), yksittäisonnettomuudet (26 %) ja kohtaamisonnettomuudet (6 %). Kohtaamisonnettomuuksien osuus oli poikkeavan suuri kuorma- ja linja-autojen onnettomuuksissa. Pimeässä, valaistulla tiellä tapahtuneista liikenneonnettomuuksista 28 % oli yksittäisonnettomuuksia, 18 % risteämisonnettomuuksia ja 10 % kääntymisonnettomuuksia. Pieän ajan liikenneonnettomuuksien osallisista 13 %:n epäiltiin olleen alkoholin vaikutuksen alaisena. Etenkin yksittäis-, jalankulku- ja mopedionnettomuuksista suuressa osassa (30 - 50 %) jonkun osallisista oli poliisin onnettomuusilmoituksen mukaan epäilty olleen alkoholin vaikutuksen alaisena. Pimeän ajan alkoholionnettomuudet keskittyivät huhti-syyskuun väliseen aikaan ja alemmalle tieverkolle.

AB - Tarkastellaan liikenneonnettomuuksien lukumäärän ja riskin vaihtelua ajallisesti ja alueellisesti pimeänä aikana. Tutkimusaineisto perustuu tie- ja vesirakennushallituksen tierekisterin tietoihin vuosina 1978 - 1981 yleisillä teillä tapahtuneista liikenneonnettomuuksista ja vastaavan ajan liikennesuoritteista. Tänä aikana yleisillä teillä tapahtui yhteensä 49 921 poliisin raportoimaa liikenneonnetttomuutta, joista 15 777 eli 32 % tapahtui pimeänä aikana. Suurin osa (65 %) pimeän ajan liikenneonnettomuuksista tapahtui loka-tammikuussa. Tänä aikana myös pimeän ajan liikenteen onnettomuuusriski oli korkeimmillaan. Valta- ja kantateillä pimeän ajan onnettomuusriskit olivat muun tieverkon riskejä korkeammat. Valoisana aikana sitä vastoin valta- ja kantatiet osoittautuivat onnettomuusriskiltään selvästi muita teitä turvallisemmiksi. Pimeässä, valaisemattomalla tiellä tapahtuneiden onnettomuuksien kolme yleisintä onnettomuustyyppiä olivat: eläinonnettomuudet (45 %), yksittäisonnettomuudet (26 %) ja kohtaamisonnettomuudet (6 %). Kohtaamisonnettomuuksien osuus oli poikkeavan suuri kuorma- ja linja-autojen onnettomuuksissa. Pimeässä, valaistulla tiellä tapahtuneista liikenneonnettomuuksista 28 % oli yksittäisonnettomuuksia, 18 % risteämisonnettomuuksia ja 10 % kääntymisonnettomuuksia. Pieän ajan liikenneonnettomuuksien osallisista 13 %:n epäiltiin olleen alkoholin vaikutuksen alaisena. Etenkin yksittäis-, jalankulku- ja mopedionnettomuuksista suuressa osassa (30 - 50 %) jonkun osallisista oli poliisin onnettomuusilmoituksen mukaan epäilty olleen alkoholin vaikutuksen alaisena. Pimeän ajan alkoholionnettomuudet keskittyivät huhti-syyskuun väliseen aikaan ja alemmalle tieverkolle.

KW - roads

KW - accidents

KW - risk analysis

KW - traffic safety

KW - darkness

M3 - Report

SN - 951-38-1925-6

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Pimeän ajan liikenneturvallisuus yleisillä teillä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kulmala R, Peltola H. Pimeän ajan liikenneturvallisuus yleisillä teillä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 51 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 301).