TY - BOOK
T1 - Pinnan karkeuden vaikutus laivan käyttökustannuksiin
AU - Kaukoranta, Mikko
AU - Rantanen, Antti
PY - 1984
Y1 - 1984
N2 - Luodaan katsaus teknisiin mahdollisuuksiin parantaa
olemassa olevan laivan hydrodynaamisia ominaisuuksia.
Käydään läpi laivan vedenalaisen rungon pinnan karkeuden
eri lajit, niiden syyt sekä torjuntamahdollisuudet.
Esitellään mittaamismenetelmä päällyste- ja levyn
karkeuden määrittämiseksi. Esitellään erilaiset tavat,
joilla karkeudesta aiheutuva lisävastus voidaan laskea.
Esitellään suomalaisten alusten karkeuden mittausten
tulokset sekä niiden perusteella kehitetty menetelmä
karkeuden muutosten ennustamiseksi. Esitellään
pöytätietokoneelle kirjoitettu ohjelma, jolla voidaan
laskea pintakäsittelystä aiheutuvat kokonaiskustannukset.
Ohjelmalla laskettu esimerkkitapaus osoittaa
liuotteettoman epoksimaalin olevan n. 30 % vinyylitervaa
edullisempi 10 vuoden pitoajalla, kun pelkkien
telakointikustannusten huomioiminen kääntäisi tilanteeen
päinvastaiseksi. Osoitetaan, ettei telakointivälin
pidentämisellä ole odotettavissa oleellisia säästöjä; sen
sijaan perusteellisen hiekkapuhallus- ja uuden
maalijärjestelmän rakentaminen osoittautuu usein
kannattavaksi.
Esitellään potkurin karkeuden määritystavat sekä
kirjallisuuden tuntemat menetelmät, joilla potkurin
karkeudesta johtuva tehon tarpeeen kasvu voidaaan
arvioida.
Osoitetaan, ettei laivan kulkuasennon vaikutusta sen
vastukseen voida ennustaa luotettavasti ilman
alustyypille tehtyjä mallikokeita. Esitellään 16 000 dwt
säiliölaivan mallille viippauksen vaikutuksen
selvittämiseksi tehtyjen mallikokeitten tulokset.
AB - Luodaan katsaus teknisiin mahdollisuuksiin parantaa
olemassa olevan laivan hydrodynaamisia ominaisuuksia.
Käydään läpi laivan vedenalaisen rungon pinnan karkeuden
eri lajit, niiden syyt sekä torjuntamahdollisuudet.
Esitellään mittaamismenetelmä päällyste- ja levyn
karkeuden määrittämiseksi. Esitellään erilaiset tavat,
joilla karkeudesta aiheutuva lisävastus voidaan laskea.
Esitellään suomalaisten alusten karkeuden mittausten
tulokset sekä niiden perusteella kehitetty menetelmä
karkeuden muutosten ennustamiseksi. Esitellään
pöytätietokoneelle kirjoitettu ohjelma, jolla voidaan
laskea pintakäsittelystä aiheutuvat kokonaiskustannukset.
Ohjelmalla laskettu esimerkkitapaus osoittaa
liuotteettoman epoksimaalin olevan n. 30 % vinyylitervaa
edullisempi 10 vuoden pitoajalla, kun pelkkien
telakointikustannusten huomioiminen kääntäisi tilanteeen
päinvastaiseksi. Osoitetaan, ettei telakointivälin
pidentämisellä ole odotettavissa oleellisia säästöjä; sen
sijaan perusteellisen hiekkapuhallus- ja uuden
maalijärjestelmän rakentaminen osoittautuu usein
kannattavaksi.
Esitellään potkurin karkeuden määritystavat sekä
kirjallisuuden tuntemat menetelmät, joilla potkurin
karkeudesta johtuva tehon tarpeeen kasvu voidaaan
arvioida.
Osoitetaan, ettei laivan kulkuasennon vaikutusta sen
vastukseen voida ennustaa luotettavasti ilman
alustyypille tehtyjä mallikokeita. Esitellään 16 000 dwt
säiliölaivan mallille viippauksen vaikutuksen
selvittämiseksi tehtyjen mallikokeitten tulokset.
KW - ship models
KW - ship structural components
M3 - Report
SN - 951-38-1758-X
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Pinnan karkeuden vaikutus laivan käyttökustannuksiin
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -