Pinnan karkeuden vaikutus laivan käyttökustannuksiin

Mikko Kaukoranta, Antti Rantanen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Luodaan katsaus teknisiin mahdollisuuksiin parantaa olemassa olevan laivan hydrodynaamisia ominaisuuksia. Käydään läpi laivan vedenalaisen rungon pinnan karkeuden eri lajit, niiden syyt sekä torjuntamahdollisuudet. Esitellään mittaamismenetelmä päällyste- ja levyn karkeuden määrittämiseksi. Esitellään erilaiset tavat, joilla karkeudesta aiheutuva lisävastus voidaan laskea. Esitellään suomalaisten alusten karkeuden mittausten tulokset sekä niiden perusteella kehitetty menetelmä karkeuden muutosten ennustamiseksi. Esitellään pöytätietokoneelle kirjoitettu ohjelma, jolla voidaan laskea pintakäsittelystä aiheutuvat kokonaiskustannukset. Ohjelmalla laskettu esimerkkitapaus osoittaa liuotteettoman epoksimaalin olevan n. 30 % vinyylitervaa edullisempi 10 vuoden pitoajalla, kun pelkkien telakointikustannusten huomioiminen kääntäisi tilanteeen päinvastaiseksi. Osoitetaan, ettei telakointivälin pidentämisellä ole odotettavissa oleellisia säästöjä; sen sijaan perusteellisen hiekkapuhallus- ja uuden maalijärjestelmän rakentaminen osoittautuu usein kannattavaksi. Esitellään potkurin karkeuden määritystavat sekä kirjallisuuden tuntemat menetelmät, joilla potkurin karkeudesta johtuva tehon tarpeeen kasvu voidaaan arvioida. Osoitetaan, ettei laivan kulkuasennon vaikutusta sen vastukseen voida ennustaa luotettavasti ilman alustyypille tehtyjä mallikokeita. Esitellään 16 000 dwt säiliölaivan mallille viippauksen vaikutuksen selvittämiseksi tehtyjen mallikokeitten tulokset.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages144
    ISBN (Print)951-38-1758-X
    Publication statusPublished - 1984
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number303
    ISSN0358-5085

    Keywords

    • ship models
    • ship structural components

    Cite this