Pinnan karkeuden vaikutus laivan käyttökustannuksiin

Mikko Kaukoranta, Antti Rantanen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Luodaan katsaus teknisiin mahdollisuuksiin parantaa olemassa olevan laivan hydrodynaamisia ominaisuuksia. Käydään läpi laivan vedenalaisen rungon pinnan karkeuden eri lajit, niiden syyt sekä torjuntamahdollisuudet. Esitellään mittaamismenetelmä päällyste- ja levyn karkeuden määrittämiseksi. Esitellään erilaiset tavat, joilla karkeudesta aiheutuva lisävastus voidaan laskea. Esitellään suomalaisten alusten karkeuden mittausten tulokset sekä niiden perusteella kehitetty menetelmä karkeuden muutosten ennustamiseksi. Esitellään pöytätietokoneelle kirjoitettu ohjelma, jolla voidaan laskea pintakäsittelystä aiheutuvat kokonaiskustannukset. Ohjelmalla laskettu esimerkkitapaus osoittaa liuotteettoman epoksimaalin olevan n. 30 % vinyylitervaa edullisempi 10 vuoden pitoajalla, kun pelkkien telakointikustannusten huomioiminen kääntäisi tilanteeen päinvastaiseksi. Osoitetaan, ettei telakointivälin pidentämisellä ole odotettavissa oleellisia säästöjä; sen sijaan perusteellisen hiekkapuhallus- ja uuden maalijärjestelmän rakentaminen osoittautuu usein kannattavaksi. Esitellään potkurin karkeuden määritystavat sekä kirjallisuuden tuntemat menetelmät, joilla potkurin karkeudesta johtuva tehon tarpeeen kasvu voidaaan arvioida. Osoitetaan, ettei laivan kulkuasennon vaikutusta sen vastukseen voida ennustaa luotettavasti ilman alustyypille tehtyjä mallikokeita. Esitellään 16 000 dwt säiliölaivan mallille viippauksen vaikutuksen selvittämiseksi tehtyjen mallikokeitten tulokset.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages144
    ISBN (Print)951-38-1758-X
    Publication statusPublished - 1984
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number303
    ISSN0358-5085

    Fingerprint

    Ships
    Costs and Cost Analysis

    Keywords

    • ship models
    • ship structural components

    Cite this

    Kaukoranta, M., & Rantanen, A. (1984). Pinnan karkeuden vaikutus laivan käyttökustannuksiin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 303
    Kaukoranta, Mikko ; Rantanen, Antti. / Pinnan karkeuden vaikutus laivan käyttökustannuksiin. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 144 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 303).
    @book{a8ecc928612c4dcb85a7cb4248bafbaa,
    title = "Pinnan karkeuden vaikutus laivan k{\"a}ytt{\"o}kustannuksiin",
    abstract = "Luodaan katsaus teknisiin mahdollisuuksiin parantaa olemassa olevan laivan hydrodynaamisia ominaisuuksia. K{\"a}yd{\"a}{\"a}n l{\"a}pi laivan vedenalaisen rungon pinnan karkeuden eri lajit, niiden syyt sek{\"a} torjuntamahdollisuudet. Esitell{\"a}{\"a}n mittaamismenetelm{\"a} p{\"a}{\"a}llyste- ja levyn karkeuden m{\"a}{\"a}ritt{\"a}miseksi. Esitell{\"a}{\"a}n erilaiset tavat, joilla karkeudesta aiheutuva lis{\"a}vastus voidaan laskea. Esitell{\"a}{\"a}n suomalaisten alusten karkeuden mittausten tulokset sek{\"a} niiden perusteella kehitetty menetelm{\"a} karkeuden muutosten ennustamiseksi. Esitell{\"a}{\"a}n p{\"o}yt{\"a}tietokoneelle kirjoitettu ohjelma, jolla voidaan laskea pintak{\"a}sittelyst{\"a} aiheutuvat kokonaiskustannukset. Ohjelmalla laskettu esimerkkitapaus osoittaa liuotteettoman epoksimaalin olevan n. 30 {\%} vinyylitervaa edullisempi 10 vuoden pitoajalla, kun pelkkien telakointikustannusten huomioiminen k{\"a}{\"a}nt{\"a}isi tilanteeen p{\"a}invastaiseksi. Osoitetaan, ettei telakointiv{\"a}lin pident{\"a}misell{\"a} ole odotettavissa oleellisia s{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a}; sen sijaan perusteellisen hiekkapuhallus- ja uuden maalij{\"a}rjestelm{\"a}n rakentaminen osoittautuu usein kannattavaksi. Esitell{\"a}{\"a}n potkurin karkeuden m{\"a}{\"a}ritystavat sek{\"a} kirjallisuuden tuntemat menetelm{\"a}t, joilla potkurin karkeudesta johtuva tehon tarpeeen kasvu voidaaan arvioida. Osoitetaan, ettei laivan kulkuasennon vaikutusta sen vastukseen voida ennustaa luotettavasti ilman alustyypille tehtyj{\"a} mallikokeita. Esitell{\"a}{\"a}n 16 000 dwt s{\"a}ili{\"o}laivan mallille viippauksen vaikutuksen selvitt{\"a}miseksi tehtyjen mallikokeitten tulokset.",
    keywords = "ship models, ship structural components",
    author = "Mikko Kaukoranta and Antti Rantanen",
    year = "1984",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-1758-X",
    series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "303",
    address = "Finland",

    }

    Kaukoranta, M & Rantanen, A 1984, Pinnan karkeuden vaikutus laivan käyttökustannuksiin. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 303, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Pinnan karkeuden vaikutus laivan käyttökustannuksiin. / Kaukoranta, Mikko; Rantanen, Antti.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 144 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 303).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Pinnan karkeuden vaikutus laivan käyttökustannuksiin

    AU - Kaukoranta, Mikko

    AU - Rantanen, Antti

    PY - 1984

    Y1 - 1984

    N2 - Luodaan katsaus teknisiin mahdollisuuksiin parantaa olemassa olevan laivan hydrodynaamisia ominaisuuksia. Käydään läpi laivan vedenalaisen rungon pinnan karkeuden eri lajit, niiden syyt sekä torjuntamahdollisuudet. Esitellään mittaamismenetelmä päällyste- ja levyn karkeuden määrittämiseksi. Esitellään erilaiset tavat, joilla karkeudesta aiheutuva lisävastus voidaan laskea. Esitellään suomalaisten alusten karkeuden mittausten tulokset sekä niiden perusteella kehitetty menetelmä karkeuden muutosten ennustamiseksi. Esitellään pöytätietokoneelle kirjoitettu ohjelma, jolla voidaan laskea pintakäsittelystä aiheutuvat kokonaiskustannukset. Ohjelmalla laskettu esimerkkitapaus osoittaa liuotteettoman epoksimaalin olevan n. 30 % vinyylitervaa edullisempi 10 vuoden pitoajalla, kun pelkkien telakointikustannusten huomioiminen kääntäisi tilanteeen päinvastaiseksi. Osoitetaan, ettei telakointivälin pidentämisellä ole odotettavissa oleellisia säästöjä; sen sijaan perusteellisen hiekkapuhallus- ja uuden maalijärjestelmän rakentaminen osoittautuu usein kannattavaksi. Esitellään potkurin karkeuden määritystavat sekä kirjallisuuden tuntemat menetelmät, joilla potkurin karkeudesta johtuva tehon tarpeeen kasvu voidaaan arvioida. Osoitetaan, ettei laivan kulkuasennon vaikutusta sen vastukseen voida ennustaa luotettavasti ilman alustyypille tehtyjä mallikokeita. Esitellään 16 000 dwt säiliölaivan mallille viippauksen vaikutuksen selvittämiseksi tehtyjen mallikokeitten tulokset.

    AB - Luodaan katsaus teknisiin mahdollisuuksiin parantaa olemassa olevan laivan hydrodynaamisia ominaisuuksia. Käydään läpi laivan vedenalaisen rungon pinnan karkeuden eri lajit, niiden syyt sekä torjuntamahdollisuudet. Esitellään mittaamismenetelmä päällyste- ja levyn karkeuden määrittämiseksi. Esitellään erilaiset tavat, joilla karkeudesta aiheutuva lisävastus voidaan laskea. Esitellään suomalaisten alusten karkeuden mittausten tulokset sekä niiden perusteella kehitetty menetelmä karkeuden muutosten ennustamiseksi. Esitellään pöytätietokoneelle kirjoitettu ohjelma, jolla voidaan laskea pintakäsittelystä aiheutuvat kokonaiskustannukset. Ohjelmalla laskettu esimerkkitapaus osoittaa liuotteettoman epoksimaalin olevan n. 30 % vinyylitervaa edullisempi 10 vuoden pitoajalla, kun pelkkien telakointikustannusten huomioiminen kääntäisi tilanteeen päinvastaiseksi. Osoitetaan, ettei telakointivälin pidentämisellä ole odotettavissa oleellisia säästöjä; sen sijaan perusteellisen hiekkapuhallus- ja uuden maalijärjestelmän rakentaminen osoittautuu usein kannattavaksi. Esitellään potkurin karkeuden määritystavat sekä kirjallisuuden tuntemat menetelmät, joilla potkurin karkeudesta johtuva tehon tarpeeen kasvu voidaaan arvioida. Osoitetaan, ettei laivan kulkuasennon vaikutusta sen vastukseen voida ennustaa luotettavasti ilman alustyypille tehtyjä mallikokeita. Esitellään 16 000 dwt säiliölaivan mallille viippauksen vaikutuksen selvittämiseksi tehtyjen mallikokeitten tulokset.

    KW - ship models

    KW - ship structural components

    M3 - Report

    SN - 951-38-1758-X

    T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

    BT - Pinnan karkeuden vaikutus laivan käyttökustannuksiin

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Kaukoranta M, Rantanen A. Pinnan karkeuden vaikutus laivan käyttökustannuksiin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1984. 144 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 303).