Pinnoitetun vanerin käyttö liikennemerkeissä

Jaakko Muilu

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Maalauspohjapaperilla pinnoitettu, polttomaalattu ja säätäkestävästi liimattu koivuvaneri on Suomen yleisten teitten eniten käytetty liikennemerkki- ja opasterakenteen materiaali. Alumiinilevystä valmistettua liikennemerkkiä käytetäänkin koivuvanerista merkkiä enemmän enää vain ajoradan yläpuolisissa opasterakenteissa, ns. portaaleissa. TVH:n nykyisten ohjeiden mukaisesti valmistettu koivuvanerinen liikennemerkki on hyvin säätäkestävä tuote ja sen rakenteellinen iskunkestävyys pintaviilun pituussuunnassa on erittäin hyvä. Myös alumiinisen merkin säänkestävyys on hyvä, mutta sen rakenteellinen iskunkestävyys on koivuvanerista liikennemerkkiä selvästi huonompi. Myös TVH:n ohjeiden mukaan pinnoitettu kuusivanerinen liikenne-merkki on hyvin säätäkestävä tuote, mutta sen rakenteellinen iskunkestävyys on jonkin verran huonompi kuin koivuvanerisen tyypin. Rakenteellisen iskunkestävyyden tasoon voidaan kuitenkin vaikuttaa merkittävästi itse perusvanerin suunnittelulla, esim. pintaviilujen suuntauksella. Nykyisen vanerisen liiknnemerkkirakenteen heikoin kohta on reunan suojaus. Koska useimpien reunamaalien säänkestoaika on verrattain lyhyt, 2 - 4 vuotta, on paras reunansuojaustapa reunanmaalaus polt-tomaalin päälle. Myös polyuretaanimaali sopii hyvin reunansuojaukseen. Polyuretaanimaalilla pinnoitettu koivuvanerinen liikennemerkki kesti myös hyvin pitkäaikaista sääaltistusta. Kuusivanerin pinnoitukseen polyuretaanimaalaus ei sovellu yhtä hyvin kuin koivuvanerin. Polyuretaanipinnoituksen laajamittaisesta käyttöönotosta liikennemerkeissä on kuitenkin syytä pidättäytyä, kunnes on saatu tämänhetkistä (n. 2,5 vuotta) pidempiaikaista näyttöä tuotetyypin säänkestävyydestä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages74
ISBN (Print)951-38-2401-2
Publication statusPublished - 1985
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number499
ISSN0358-5085

Keywords

  • plywood
  • traffic signs
  • birch wood
  • spruce wood
  • weathering
  • paints
  • comparison
  • aluminum

Cite this