@book{0e4492b740f946dcbc1e9aa20d8831ca,
title = "Pinnoitetun vanerin k{\"a}ytt{\"o} liikennemerkeiss{\"a}",
abstract = "Maalauspohjapaperilla pinnoitettu, polttomaalattu ja s{\"a}{\"a}t{\"a}kest{\"a}v{\"a}sti liimattu koivuvaneri on Suomen yleisten teitten eniten k{\"a}ytetty liikennemerkki- ja opasterakenteen materiaali. Alumiinilevyst{\"a} valmistettua liikennemerkki{\"a} k{\"a}ytet{\"a}{\"a}nkin koivuvanerista merkki{\"a} enemm{\"a}n en{\"a}{\"a} vain ajoradan yl{\"a}puolisissa opasterakenteissa, ns. portaaleissa. TVH:n nykyisten ohjeiden mukaisesti valmistettu koivuvanerinen liikennemerkki on hyvin s{\"a}{\"a}t{\"a}kest{\"a}v{\"a} tuote ja sen rakenteellinen iskunkest{\"a}vyys pintaviilun pituussuunnassa on eritt{\"a}in hyv{\"a}. My{\"o}s alumiinisen merkin s{\"a}{\"a}nkest{\"a}vyys on hyv{\"a}, mutta sen rakenteellinen iskunkest{\"a}vyys on koivuvanerista liikennemerkki{\"a} selv{\"a}sti huonompi. My{\"o}s TVH:n ohjeiden mukaan pinnoitettu kuusivanerinen liikenne-merkki on hyvin s{\"a}{\"a}t{\"a}kest{\"a}v{\"a} tuote, mutta sen rakenteellinen iskunkest{\"a}vyys on jonkin verran huonompi kuin koivuvanerisen tyypin. Rakenteellisen iskunkest{\"a}vyyden tasoon voidaan kuitenkin vaikuttaa merkitt{\"a}v{\"a}sti itse perusvanerin suunnittelulla, esim. pintaviilujen suuntauksella. Nykyisen vanerisen liiknnemerkkirakenteen heikoin kohta on reunan suojaus. Koska useimpien reunamaalien s{\"a}{\"a}nkestoaika on verrattain lyhyt, 2 - 4 vuotta, on paras reunansuojaustapa reunanmaalaus polt-tomaalin p{\"a}{\"a}lle. My{\"o}s polyuretaanimaali sopii hyvin reunansuojaukseen. Polyuretaanimaalilla pinnoitettu koivuvanerinen liikennemerkki kesti my{\"o}s hyvin pitk{\"a}aikaista s{\"a}{\"a}altistusta. Kuusivanerin pinnoitukseen polyuretaanimaalaus ei sovellu yht{\"a} hyvin kuin koivuvanerin. Polyuretaanipinnoituksen laajamittaisesta k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notosta liikennemerkeiss{\"a} on kuitenkin syyt{\"a} pid{\"a}tt{\"a}yty{\"a}, kunnes on saatu t{\"a}m{\"a}nhetkist{\"a} (n. 2,5 vuotta) pidempiaikaista n{\"a}ytt{\"o}{\"a} tuotetyypin s{\"a}{\"a}nkest{\"a}vyydest{\"a}.",
keywords = "plywood, traffic signs, birch wood, spruce wood, weathering, paints, comparison, aluminum",
author = "Jaakko Muilu",
year = "1985",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2401-2",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "499",
address = "Finland",
}