Pinnoitetun vanerin käyttö liikennemerkeissä

Jaakko Muilu

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Maalauspohjapaperilla pinnoitettu, polttomaalattu ja säätäkestävästi liimattu koivuvaneri on Suomen yleisten teitten eniten käytetty liikennemerkki- ja opasterakenteen materiaali. Alumiinilevystä valmistettua liikennemerkkiä käytetäänkin koivuvanerista merkkiä enemmän enää vain ajoradan yläpuolisissa opasterakenteissa, ns. portaaleissa. TVH:n nykyisten ohjeiden mukaisesti valmistettu koivuvanerinen liikennemerkki on hyvin säätäkestävä tuote ja sen rakenteellinen iskunkestävyys pintaviilun pituussuunnassa on erittäin hyvä. Myös alumiinisen merkin säänkestävyys on hyvä, mutta sen rakenteellinen iskunkestävyys on koivuvanerista liikennemerkkiä selvästi huonompi. Myös TVH:n ohjeiden mukaan pinnoitettu kuusivanerinen liikenne-merkki on hyvin säätäkestävä tuote, mutta sen rakenteellinen iskunkestävyys on jonkin verran huonompi kuin koivuvanerisen tyypin. Rakenteellisen iskunkestävyyden tasoon voidaan kuitenkin vaikuttaa merkittävästi itse perusvanerin suunnittelulla, esim. pintaviilujen suuntauksella. Nykyisen vanerisen liiknnemerkkirakenteen heikoin kohta on reunan suojaus. Koska useimpien reunamaalien säänkestoaika on verrattain lyhyt, 2 - 4 vuotta, on paras reunansuojaustapa reunanmaalaus polt-tomaalin päälle. Myös polyuretaanimaali sopii hyvin reunansuojaukseen. Polyuretaanimaalilla pinnoitettu koivuvanerinen liikennemerkki kesti myös hyvin pitkäaikaista sääaltistusta. Kuusivanerin pinnoitukseen polyuretaanimaalaus ei sovellu yhtä hyvin kuin koivuvanerin. Polyuretaanipinnoituksen laajamittaisesta käyttöönotosta liikennemerkeissä on kuitenkin syytä pidättäytyä, kunnes on saatu tämänhetkistä (n. 2,5 vuotta) pidempiaikaista näyttöä tuotetyypin säänkestävyydestä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages74
ISBN (Print)951-38-2401-2
Publication statusPublished - 1985
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number499
ISSN0358-5085

Fingerprint

plywood
traffic

Keywords

  • plywood
  • traffic signs
  • birch wood
  • spruce wood
  • weathering
  • paints
  • comparison
  • aluminum

Cite this

Muilu, J. (1985). Pinnoitetun vanerin käyttö liikennemerkeissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 499
Muilu, Jaakko. / Pinnoitetun vanerin käyttö liikennemerkeissä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 74 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 499).
@book{0e4492b740f946dcbc1e9aa20d8831ca,
title = "Pinnoitetun vanerin k{\"a}ytt{\"o} liikennemerkeiss{\"a}",
abstract = "Maalauspohjapaperilla pinnoitettu, polttomaalattu ja s{\"a}{\"a}t{\"a}kest{\"a}v{\"a}sti liimattu koivuvaneri on Suomen yleisten teitten eniten k{\"a}ytetty liikennemerkki- ja opasterakenteen materiaali. Alumiinilevyst{\"a} valmistettua liikennemerkki{\"a} k{\"a}ytet{\"a}{\"a}nkin koivuvanerista merkki{\"a} enemm{\"a}n en{\"a}{\"a} vain ajoradan yl{\"a}puolisissa opasterakenteissa, ns. portaaleissa. TVH:n nykyisten ohjeiden mukaisesti valmistettu koivuvanerinen liikennemerkki on hyvin s{\"a}{\"a}t{\"a}kest{\"a}v{\"a} tuote ja sen rakenteellinen iskunkest{\"a}vyys pintaviilun pituussuunnassa on eritt{\"a}in hyv{\"a}. My{\"o}s alumiinisen merkin s{\"a}{\"a}nkest{\"a}vyys on hyv{\"a}, mutta sen rakenteellinen iskunkest{\"a}vyys on koivuvanerista liikennemerkki{\"a} selv{\"a}sti huonompi. My{\"o}s TVH:n ohjeiden mukaan pinnoitettu kuusivanerinen liikenne-merkki on hyvin s{\"a}{\"a}t{\"a}kest{\"a}v{\"a} tuote, mutta sen rakenteellinen iskunkest{\"a}vyys on jonkin verran huonompi kuin koivuvanerisen tyypin. Rakenteellisen iskunkest{\"a}vyyden tasoon voidaan kuitenkin vaikuttaa merkitt{\"a}v{\"a}sti itse perusvanerin suunnittelulla, esim. pintaviilujen suuntauksella. Nykyisen vanerisen liiknnemerkkirakenteen heikoin kohta on reunan suojaus. Koska useimpien reunamaalien s{\"a}{\"a}nkestoaika on verrattain lyhyt, 2 - 4 vuotta, on paras reunansuojaustapa reunanmaalaus polt-tomaalin p{\"a}{\"a}lle. My{\"o}s polyuretaanimaali sopii hyvin reunansuojaukseen. Polyuretaanimaalilla pinnoitettu koivuvanerinen liikennemerkki kesti my{\"o}s hyvin pitk{\"a}aikaista s{\"a}{\"a}altistusta. Kuusivanerin pinnoitukseen polyuretaanimaalaus ei sovellu yht{\"a} hyvin kuin koivuvanerin. Polyuretaanipinnoituksen laajamittaisesta k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notosta liikennemerkeiss{\"a} on kuitenkin syyt{\"a} pid{\"a}tt{\"a}yty{\"a}, kunnes on saatu t{\"a}m{\"a}nhetkist{\"a} (n. 2,5 vuotta) pidempiaikaista n{\"a}ytt{\"o}{\"a} tuotetyypin s{\"a}{\"a}nkest{\"a}vyydest{\"a}.",
keywords = "plywood, traffic signs, birch wood, spruce wood, weathering, paints, comparison, aluminum",
author = "Jaakko Muilu",
year = "1985",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2401-2",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "499",
address = "Finland",

}

Muilu, J 1985, Pinnoitetun vanerin käyttö liikennemerkeissä. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 499, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Pinnoitetun vanerin käyttö liikennemerkeissä. / Muilu, Jaakko.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 74 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 499).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Pinnoitetun vanerin käyttö liikennemerkeissä

AU - Muilu, Jaakko

PY - 1985

Y1 - 1985

N2 - Maalauspohjapaperilla pinnoitettu, polttomaalattu ja säätäkestävästi liimattu koivuvaneri on Suomen yleisten teitten eniten käytetty liikennemerkki- ja opasterakenteen materiaali. Alumiinilevystä valmistettua liikennemerkkiä käytetäänkin koivuvanerista merkkiä enemmän enää vain ajoradan yläpuolisissa opasterakenteissa, ns. portaaleissa. TVH:n nykyisten ohjeiden mukaisesti valmistettu koivuvanerinen liikennemerkki on hyvin säätäkestävä tuote ja sen rakenteellinen iskunkestävyys pintaviilun pituussuunnassa on erittäin hyvä. Myös alumiinisen merkin säänkestävyys on hyvä, mutta sen rakenteellinen iskunkestävyys on koivuvanerista liikennemerkkiä selvästi huonompi. Myös TVH:n ohjeiden mukaan pinnoitettu kuusivanerinen liikenne-merkki on hyvin säätäkestävä tuote, mutta sen rakenteellinen iskunkestävyys on jonkin verran huonompi kuin koivuvanerisen tyypin. Rakenteellisen iskunkestävyyden tasoon voidaan kuitenkin vaikuttaa merkittävästi itse perusvanerin suunnittelulla, esim. pintaviilujen suuntauksella. Nykyisen vanerisen liiknnemerkkirakenteen heikoin kohta on reunan suojaus. Koska useimpien reunamaalien säänkestoaika on verrattain lyhyt, 2 - 4 vuotta, on paras reunansuojaustapa reunanmaalaus polt-tomaalin päälle. Myös polyuretaanimaali sopii hyvin reunansuojaukseen. Polyuretaanimaalilla pinnoitettu koivuvanerinen liikennemerkki kesti myös hyvin pitkäaikaista sääaltistusta. Kuusivanerin pinnoitukseen polyuretaanimaalaus ei sovellu yhtä hyvin kuin koivuvanerin. Polyuretaanipinnoituksen laajamittaisesta käyttöönotosta liikennemerkeissä on kuitenkin syytä pidättäytyä, kunnes on saatu tämänhetkistä (n. 2,5 vuotta) pidempiaikaista näyttöä tuotetyypin säänkestävyydestä.

AB - Maalauspohjapaperilla pinnoitettu, polttomaalattu ja säätäkestävästi liimattu koivuvaneri on Suomen yleisten teitten eniten käytetty liikennemerkki- ja opasterakenteen materiaali. Alumiinilevystä valmistettua liikennemerkkiä käytetäänkin koivuvanerista merkkiä enemmän enää vain ajoradan yläpuolisissa opasterakenteissa, ns. portaaleissa. TVH:n nykyisten ohjeiden mukaisesti valmistettu koivuvanerinen liikennemerkki on hyvin säätäkestävä tuote ja sen rakenteellinen iskunkestävyys pintaviilun pituussuunnassa on erittäin hyvä. Myös alumiinisen merkin säänkestävyys on hyvä, mutta sen rakenteellinen iskunkestävyys on koivuvanerista liikennemerkkiä selvästi huonompi. Myös TVH:n ohjeiden mukaan pinnoitettu kuusivanerinen liikenne-merkki on hyvin säätäkestävä tuote, mutta sen rakenteellinen iskunkestävyys on jonkin verran huonompi kuin koivuvanerisen tyypin. Rakenteellisen iskunkestävyyden tasoon voidaan kuitenkin vaikuttaa merkittävästi itse perusvanerin suunnittelulla, esim. pintaviilujen suuntauksella. Nykyisen vanerisen liiknnemerkkirakenteen heikoin kohta on reunan suojaus. Koska useimpien reunamaalien säänkestoaika on verrattain lyhyt, 2 - 4 vuotta, on paras reunansuojaustapa reunanmaalaus polt-tomaalin päälle. Myös polyuretaanimaali sopii hyvin reunansuojaukseen. Polyuretaanimaalilla pinnoitettu koivuvanerinen liikennemerkki kesti myös hyvin pitkäaikaista sääaltistusta. Kuusivanerin pinnoitukseen polyuretaanimaalaus ei sovellu yhtä hyvin kuin koivuvanerin. Polyuretaanipinnoituksen laajamittaisesta käyttöönotosta liikennemerkeissä on kuitenkin syytä pidättäytyä, kunnes on saatu tämänhetkistä (n. 2,5 vuotta) pidempiaikaista näyttöä tuotetyypin säänkestävyydestä.

KW - plywood

KW - traffic signs

KW - birch wood

KW - spruce wood

KW - weathering

KW - paints

KW - comparison

KW - aluminum

M3 - Report

SN - 951-38-2401-2

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Pinnoitetun vanerin käyttö liikennemerkeissä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Muilu J. Pinnoitetun vanerin käyttö liikennemerkeissä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1985. 74 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 499).