TY - BOOK
T1 - Pneumaattisen lineaariyksikön ominaisuuksien lisääminen
AU - Yli-Paunu, Pekka
AU - Koskinen, Harri
PY - 1990
Y1 - 1990
N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella pneumaattisen
lineaariyksikön ominaisuuksien lisäämismahdollisuuksia ja
menetelmiä, joiden avulla voidaan arvioida, miten
järjestelmällisen suunnittelun keinoin parannetun
mekatronisen järjestelmän asetetut tavoitteet toteutuvat.
Pneumaattiselta lineaariyksiköltä vaaditut ominaisuudet
spesifioitiin suunnittelun alkuvaiheessa huolellisesti.
Yksiköltä vaaditut toiminnot esitettiin Wardin ja
Mellordin SA-kaavioiden avulla. Kaaviot piirrettiin myös
helpottamaan tulevaisuudessa mahdollisesti tehtävää
jatkokehitystyötä.
Yksikölle asetettiin vaatimuksiksi, että se oli kyettävä
asemoimaan myös päätyrajojen välillä oleviin asemiin ja
että sylinterin aikaansaamaa voimaa tuli kyetä
tarkkailemaan. Nämä toiminnot toteutettiin käyttämällä
hyväksi servopneumatiikkaa ja paineantureita. Sylinterin
ohjauksessa käytetään kahta pneumatiikkaa suunniteltua
3/2-servoventtiiliä. Venttiilejä säädetään analogisen
ohjauskortin avulla, jossa käytetään tilasäätöä.
Säätöpiirin takaisinkytkentä toteutettiin
lineaaripotentiometrin avulla. Potentiometrin
jänniteviestiä käytetään sylinterin asematietona.
Tilasäädössä tarvittavat nopeus- ja kiihtyvyystiedot
saadaan sähköisesti derivoimalla asematiedosta.
Tutkimuksissa käytetty sylinteri oli epäsymmetrinen
(männän eri puolilla olevat pinta-alat eivät ole yhtä
suuret). Venttiilit sen sijaan olivat samanlaiset.
Tällainen säätöjärjestelmä joutuu hyvin helposti
epästabiilille alueelle. Tätä käyttäytymistä pyrittiin
rajoittamaan käyttämällä kuristimia. Tutkimuksissa
todettiin, että parhaat tulokset saavutettiin
järjestelmällä, jossa kuristimet oli sijoitettu
venttiilien poistoilmoille. Sylinterin käyttäytyminen ei
ollut tässäkään tapauksessa samanlaista molempiin
suuntiin. Järjestelmän katsottiin kuitenkin täyttävän
sille asetetut vaatimukset. Järjestelmä viritettiin
siten, että sylinterin liike toiseen suuntaan saatiin
mahdollisimman hyväksi (asettumisaika n. 280 ms (0,1 kg:n
massakuormalla) - 410 ms (1,1 kg) ja paikoitustarkkuus <
+ 0,5 mm). Toiseen suuntaan (liikesuunta ylöspäin)
tapahtuvassa liikkeessä jouduttiin tinkimään
asettumisajasta. Asettumisajat ovat pahimmassa
tapauksessa lähes kolminkertaisia eli 1 170 ms:n luokkaa.
Kuorman tarkkailua varten valittiin sopivat
painelähettimet, joista saadaan järjestelmää ohjaavalle
ohjelmoitavalle logiikalle sopiva jänniteviesti. Tässä
tutkimuksessa ei kuitenkaan ehditty testata paineanturien
toimintaa voiman valvonnassa anturien maahantuojien
toimitusvaikeuksien vuoksi.
AB - Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella pneumaattisen
lineaariyksikön ominaisuuksien lisäämismahdollisuuksia ja
menetelmiä, joiden avulla voidaan arvioida, miten
järjestelmällisen suunnittelun keinoin parannetun
mekatronisen järjestelmän asetetut tavoitteet toteutuvat.
Pneumaattiselta lineaariyksiköltä vaaditut ominaisuudet
spesifioitiin suunnittelun alkuvaiheessa huolellisesti.
Yksiköltä vaaditut toiminnot esitettiin Wardin ja
Mellordin SA-kaavioiden avulla. Kaaviot piirrettiin myös
helpottamaan tulevaisuudessa mahdollisesti tehtävää
jatkokehitystyötä.
Yksikölle asetettiin vaatimuksiksi, että se oli kyettävä
asemoimaan myös päätyrajojen välillä oleviin asemiin ja
että sylinterin aikaansaamaa voimaa tuli kyetä
tarkkailemaan. Nämä toiminnot toteutettiin käyttämällä
hyväksi servopneumatiikkaa ja paineantureita. Sylinterin
ohjauksessa käytetään kahta pneumatiikkaa suunniteltua
3/2-servoventtiiliä. Venttiilejä säädetään analogisen
ohjauskortin avulla, jossa käytetään tilasäätöä.
Säätöpiirin takaisinkytkentä toteutettiin
lineaaripotentiometrin avulla. Potentiometrin
jänniteviestiä käytetään sylinterin asematietona.
Tilasäädössä tarvittavat nopeus- ja kiihtyvyystiedot
saadaan sähköisesti derivoimalla asematiedosta.
Tutkimuksissa käytetty sylinteri oli epäsymmetrinen
(männän eri puolilla olevat pinta-alat eivät ole yhtä
suuret). Venttiilit sen sijaan olivat samanlaiset.
Tällainen säätöjärjestelmä joutuu hyvin helposti
epästabiilille alueelle. Tätä käyttäytymistä pyrittiin
rajoittamaan käyttämällä kuristimia. Tutkimuksissa
todettiin, että parhaat tulokset saavutettiin
järjestelmällä, jossa kuristimet oli sijoitettu
venttiilien poistoilmoille. Sylinterin käyttäytyminen ei
ollut tässäkään tapauksessa samanlaista molempiin
suuntiin. Järjestelmän katsottiin kuitenkin täyttävän
sille asetetut vaatimukset. Järjestelmä viritettiin
siten, että sylinterin liike toiseen suuntaan saatiin
mahdollisimman hyväksi (asettumisaika n. 280 ms (0,1 kg:n
massakuormalla) - 410 ms (1,1 kg) ja paikoitustarkkuus <
+ 0,5 mm). Toiseen suuntaan (liikesuunta ylöspäin)
tapahtuvassa liikkeessä jouduttiin tinkimään
asettumisajasta. Asettumisajat ovat pahimmassa
tapauksessa lähes kolminkertaisia eli 1 170 ms:n luokkaa.
Kuorman tarkkailua varten valittiin sopivat
painelähettimet, joista saadaan järjestelmää ohjaavalle
ohjelmoitavalle logiikalle sopiva jänniteviesti. Tässä
tutkimuksessa ei kuitenkaan ehditty testata paineanturien
toimintaa voiman valvonnassa anturien maahantuojien
toimitusvaikeuksien vuoksi.
KW - pneumatic control
KW - servomechanism
KW - pressure transducers
KW - machine automation
M3 - Report
SN - 951-38-3749-1
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Pneumaattisen lineaariyksikön ominaisuuksien lisääminen
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -