@book{6234391143f246bb8703aada8aed7bd5,
title = "Pneumaattisten robottien turvallisuus",
abstract = "Tutkimuksessa tarkasteltiin pneumaattisten robottien turvallisuutta ja selvitettiin, mit{\"a} vaatimuksia robottisolun suunnittelijan tulee ottaa huomioon. Euroopan Unioni (EU) tuo Suomeenkin lukuisilla direktiiveill{\"a} ja muilla ohjeilla uuden tavan saattaa koneita markkinoille. Turvallisuus on t{\"a}rke{\"a} tekij{\"a} EU:n direktiiveiss{\"a}. Konedirektiivill{\"a} pyrit{\"a}{\"a}n parantamaan koneiden ja konej{\"a}rjestelmien turvallisuutta edellytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} suunnittelijoilta vaarojen tunnistamista ja riskin arviointia. Tarkoitus on siis, ett{\"a} esim. robottisolujen vaaratekij{\"o}it{\"a} ei unohdettaisi, vaan niist{\"a} tiedotet- taisiin k{\"a}ytt{\"a}jille. Hankkeessa mitattiin yhdeks{\"a}n eri pneumaattisen ohjausj{\"a}rjestelm{\"a}n pys{\"a}hty- misaikoja ja -matkoja, paineita sek{\"a} nopeuksia. Eri kytkenn{\"a}t pyrittiin saamaan paremmuusj{\"a}rjestykseen jonkun tietyn suureen suhteen. Absoluuttisesti parasta kytkent{\"a}{\"a} ei ole olemassa, vaan tulee harkita tapauskohtaisesti, mit{\"a} tekij{\"o}it{\"a} painotetaan. Pys{\"a}htymisaika ja -matka ovat t{\"a}rkeit{\"a} tekij{\"o}it{\"a} mitoitettaessa robottisolun turvaet{\"a}isyyksi{\"a}. K{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} jarrua saadaan lyhyimm{\"a}t pys{\"a}htymisajat ja -matkat. Jarru saattaa kuitenkin joissain tilanteissa olla kallis ratkaisu. Pys{\"a}htymisajan pienent{\"a}minen on monimutkaisempaa kuin pys{\"a}htymismatkan pienent{\"a}minen, sill{\"a} useimmat yksinkertaiset (edulliset) tekij{\"a}t vaikuttavat vain v{\"a}h{\"a}n pys{\"a}htymisai- kaan. Tietyill{\"a} kytkenn{\"o}ill{\"a} saavutetaan kuitenkin kohtuullisen lyhyt pys{\"a}htymisai- ka. Jos pys{\"a}htymismatkaa halutaan lyhent{\"a}{\"a}, helpoin keino on nopeuden v{\"a}hent{\"a}- minen. Teollisuusrobotteja koskevassa standardissa (SFS-EN 775) tuodaan esille joitain aiemmin v{\"a}h{\"a}n k{\"a}ytettyj{\"a} menetelmi{\"a} robottien turvallisuuden lis{\"a}{\"a}miseksi. Turvallisuutta voidaan parantaa perinteisten turvalaitteiden ja aitojen lis{\"a}ksi mm. alentamalla vaaratilanteissa robotin nopeutta, rajoittamalla sen liikkeit{\"a} tai k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} mukana kuljetettavaa ohjauksen sallintalaitetta. Kaikilta turvalaitteilta ja robotin turvallisilta toimitiloilta vaaditaan erityist{\"a} toimintavarmuutta, sill{\"a} niihin luotetaan ja niiden toimimattomuudesta aiheutuvia riskej{\"a} eiv{\"a}t k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}t yleens{\"a} ota huomioon.",
keywords = "safety, pneumatics, safety engineering, robots, automatic control equipment, requirements, design, European Communities, risk, hazards, costnal systems, measurement",
author = "Timo Malm",
year = "1994",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4714-4",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1599",
address = "Finland",
}