Pneumatiikalla toteutetun kappaletavara-automaation turvallisuus

Translated title of the contribution: Safety of pneumatic manufacturing automation

Timo Malm, Jorma Järvenpää

    Research output: Book/ReportReport

    2 Citations (Scopus)

    Abstract

    Pneumaattisilla laitteilla sattuneiden tapaturmien määrä on lisääntynyt 1980-luvun alun jälkeen. 1990-luvulla vuosittaiset tapaturmamäärät ovat vaihdelleet. Tapaturmia tutkimalla ja analysoimalla voitiin selvittää niiden syitä sekä sitä, millaisissa työtilanteissa niitä on sattunut. Julkaisussa selvitetään pneumatiikalla toteutetun automaation turvallisuutta tapaturmatutkimuksen, haastattelututkimuksen ja kirjallisuustutkimuksen avulla. Tapaturmatutkimuksessa selvitettiin tapaturmien syitä ja sattumistilanteita tapaturmatutkimuksen, haastattelututkimuksen ja kirjallisuustutkimuksen avulla. Suurin osa tapaturmista oli sattunut erikoistilanteissa, kuten häiriönpoistossa. Normaalin tuotannon aikana oli sattunut vain n. 11 % tapaturmista. Odottamaton koneen käynnistyminen oli vaikuttavana tekijänä joka toisessa tapauksessa. Merkittävänä tekijänä oli myös puutteellinen suojaus. Kaikissa tutkituissa tapauksissa tapaturmaan oli useita syitä, joista yhdenkin merkittävän syyn poistamisella tapaturma olisi vältetty. Haastattelututkimuksessa kerättiin käyttäjiltä ja kunnossapidosta vastaavilta henkilöiltä tietoa heidän ongelmallisiksi kokemistaan asioista, jotka liittyvät pneumatiikan luotettavuuteen ja turvallisuuteen. Kirjallisuudesta, artikkeleista ja standardeista etsittiin pneumatiikan turvallisuuteen ja luotettavuuteen liittyvää tietoa. Kerättyjen taustatietojen ja ennen kaikkea komponenttien toimittajien ja soveltajien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta suunniteltiin tarkastuslista turvallisen paineilmalla toimivan automaattisen laitteen suunnitteluun. Samassa yhteydessä laadittiin esimerkkikaavioita turvallisista pneumatiikkapiireistä. Osassa esimerkeistä keskityttiin ohjausjärjestelmien turvallisuutta käsittelevän standardin SFS-EN 954-1 luokkiin ja siihen, mitä ominaisuuksia kunkin luokan ohjausjärjestelmältä vaaditaan. Lisäksi yhdelle esimerkkipiirille on tehtiin vika- ja vaikutusanalyysi, jonka avulla voidaan osoittaa piirin turvallinen toiminta erilaisissa komponenttien vikatilanteissa. Komponenttitoimittajilta saatiin tietoa turvallisuuteen liittyvistä komponenteista, ja näitä tietoja kerättiin esimerkkeihin. Komponenttien kytkentää ja toimintaa erityisesti pysäytys- ja käynnistystilanteissa selvitetään yksityiskohtaisesti esimerkkien yhteydessä.
    Translated title of the contributionSafety of pneumatic manufacturing automation
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages72
    ISBN (Electronic)951-38-5188-5
    ISBN (Print)951-38-5187-7
    Publication statusPublished - 1998
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
    Number1886
    ISSN1235-0605

    Keywords

    • pneumatic equipment
    • accident prevention
    • safety engineering
    • occupational safety

    Fingerprint

    Dive into the research topics of 'Safety of pneumatic manufacturing automation'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this