@book{65c38c1b2b8b48d89e1a78b999a65b0e,
title = "Pneumatiikalla toteutetun kappaletavara-automaation turvallisuus",
abstract = "Pneumaattisilla laitteilla sattuneiden tapaturmien m{\"a}{\"a}r{\"a} on lis{\"a}{\"a}ntynyt 1980-luvun alun j{\"a}lkeen. 1990-luvulla vuosittaiset tapaturmam{\"a}{\"a}r{\"a}t ovat vaihdelleet. Tapaturmia tutkimalla ja analysoimalla voitiin selvitt{\"a}{\"a} niiden syit{\"a} sek{\"a} sit{\"a}, millaisissa ty{\"o}tilanteissa niit{\"a} on sattunut. Julkaisussa selvitet{\"a}{\"a}n pneumatiikalla toteutetun automaation turvallisuutta tapaturmatutkimuksen, haastattelututkimuksen ja kirjallisuustutkimuksen avulla. Tapaturmatutkimuksessa selvitettiin tapaturmien syit{\"a} ja sattumistilanteita tapaturmatutkimuksen, haastattelututkimuksen ja kirjallisuustutkimuksen avulla. Suurin osa tapaturmista oli sattunut erikoistilanteissa, kuten h{\"a}iri{\"o}npoistossa. Normaalin tuotannon aikana oli sattunut vain n. 11 % tapaturmista. Odottamaton koneen k{\"a}ynnistyminen oli vaikuttavana tekij{\"a}n{\"a} joka toisessa tapauksessa. Merkitt{\"a}v{\"a}n{\"a} tekij{\"a}n{\"a} oli my{\"o}s puutteellinen suojaus. Kaikissa tutkituissa tapauksissa tapaturmaan oli useita syit{\"a}, joista yhdenkin merkitt{\"a}v{\"a}n syyn poistamisella tapaturma olisi v{\"a}ltetty. Haastattelututkimuksessa ker{\"a}ttiin k{\"a}ytt{\"a}jilt{\"a} ja kunnossapidosta vastaavilta henkil{\"o}ilt{\"a} tietoa heid{\"a}n ongelmallisiksi kokemistaan asioista, jotka liittyv{\"a}t pneumatiikan luotettavuuteen ja turvallisuuteen. Kirjallisuudesta, artikkeleista ja standardeista etsittiin pneumatiikan turvallisuuteen ja luotettavuuteen liittyv{\"a}{\"a} tietoa. Ker{\"a}ttyjen taustatietojen ja ennen kaikkea komponenttien toimittajien ja soveltajien kanssa k{\"a}ytyjen keskustelujen pohjalta suunniteltiin tarkastuslista turvallisen paineilmalla toimivan automaattisen laitteen suunnitteluun. Samassa yhteydess{\"a} laadittiin esimerkkikaavioita turvallisista pneumatiikkapiireist{\"a}. Osassa esimerkeist{\"a} keskityttiin ohjausj{\"a}rjestelmien turvallisuutta k{\"a}sittelev{\"a}n standardin SFS-EN 954-1 luokkiin ja siihen, mit{\"a} ominaisuuksia kunkin luokan ohjausj{\"a}rjestelm{\"a}lt{\"a} vaaditaan. Lis{\"a}ksi yhdelle esimerkkipiirille on tehtiin vika- ja vaikutusanalyysi, jonka avulla voidaan osoittaa piirin turvallinen toiminta erilaisissa komponenttien vikatilanteissa. Komponenttitoimittajilta saatiin tietoa turvallisuuteen liittyvist{\"a} komponenteista, ja n{\"a}it{\"a} tietoja ker{\"a}ttiin esimerkkeihin. Komponenttien kytkent{\"a}{\"a} ja toimintaa erityisesti pys{\"a}ytys- ja k{\"a}ynnistystilanteissa selvitet{\"a}{\"a}n yksityiskohtaisesti esimerkkien yhteydess{\"a}.",
keywords = "pneumatic equipment, accident prevention, safety engineering, occupational safety",
author = "Timo Malm and Jorma J{\"a}rvenp{\"a}{\"a}",
year = "1998",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5187-7",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1886",
address = "Finland",
}