@book{3957b40028674e0fa6fbd7a919ddc2b0,
title = "Pohjamaan kantavuus tierakenteen alla",
abstract = "Tien rakenteellisen suunnittelun perustana on tie- ja vesirakennuslaitoksessa. Odemarkin mitoitusyht{\"a}l{\"o}, jossa yhten{\"a} l{\"a}ht{\"o}parametrina tarvitaan pohjamaan kimmomoduulin (E-moduulin) arvo. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa selvitettiin eri pohjamaiden kimmomoduulien suuruutta ja vuodenaikaisvaihteluita 1976 - 1984 tehtyjen mittaustulosten perusteella. Pohjamaiden E-moduulien arvot vastaavat kunkin maalajin luonnonmukaisissa olosuhteissa esiintyvi{\"a} arvoja, koska kuormituslevyt asennettiin pohjamaan pintaan tierakenteen alle. Tutkittavia pohjamaita ovat hiekka, hiekka- ja silttimoreeni, kuivakuorisavi, savi sek{\"a} siltti. N{\"a}m{\"a} kuuluvat tie- ja vesirakennushallituksen normien kantavuusluokituksen mukaisesti luokkiin C - G, joille kullekin on annettu objeellinen E-arvo (heikoin arvo) kosteusolosuhteiden mukaan. Tulokset osoittavat hiekkamoreenin, kuivakuorisaven, saven ja siltin alhaisimpien kimmomoduulien arvojen vastaavan hyvin normeissa kyseisille maalajeille an-nettuja mitoitusarvoja. Sen sijaan hiekalla (karkea hiekka) mittausten perusteella m{\"a}{\"a}ritetyt E-moduulien alhaisimmat arvot ovat selv{\"a}sti pienemm{\"a}t kuin ohjearvon edellytt{\"a}m{\"a} 100 MN/m2. Silttimoreenin osalta voidaan todeta, ett{\"a} mitatut E-moduulien arvot ovat suurempia kuin ohjearvo. T{\"a}h{\"a}n olivat syyn{\"a} mittauskohteen hyv{\"a}t olosuhteet (tierakenteen hyv{\"a} kuivatus ja pohjaveden sijanti syv{\"a}ll{\"a}) sek{\"a} mittausten alhainen lukum{\"a}{\"a}r{\"a}. Tutkimuksessa selvitettiin my{\"o}s vesipitoisuuden vaikutusta hiekkamoreenin, saven (kuivakuorisaven) ja siltin kimmomoduulien suuruuteen. Hiekkamoreenilla ve-sipitoisuuden kasvu ei aiheuta merkitt{\"a}v{\"a}{\"a} E-moduulin arvon laskua. Savella ja kuivakuorisavella vesipitoisuuden kasvu 25 %:sta 40 - 45 %:iin alentaa mittaus-tulosten perusteella E-moduulin arvoa 55 MN/m2:st{\"a} 10 MN/m2:iin. Siltill{\"a} vesipi-toisuuden lis{\"a}{\"a}ntyminen 15 %.sta 35 %:iin aiheuttaa kimmomkduulin alenemisen 60 MN/m2:sta 20 MN/m2:iin. Arvioitaessa maalajien E-moduulien suuruutta on kuitenkin otettava huomioon, ett{\"a} luonnon olosuhteissa ko. maalajien vesipitoisuudet tilastollisesti tarkasteltuna ovat yleens{\"a} tutkimuksessa mitattujen suurimpien vesipitoisuuksien suuruisia tai suurempia.",
keywords = "roads, road materials, subgrades, modulus elasticity, structural design, in situ, bearing capacity, plates, tests, water",
author = "Heikki J{\"a}ms{\"a}",
year = "1985",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2435-7",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "526",
address = "Finland",
}