Pohjoismainen puutuotteiden ympäristöseloste - lisäfaktoja markkinointiin

Jyrki Mali, Merra Arja

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Ekologiset ominaisuudet ja vähäiset ympäristörasitukset ovat puutuotteiden tärkeimmät kilpailutekijät tulevaisuudessa. Näitä kilpailutekijöitä ei ole vielä riittävästi hyödynnetty puutuotteiden markkinoinnissa. Tämä edellyttää ympäristövaikutusten dokumentointia ja arviointia elinkaanarvioinnin menetelmiä käyttäen. Elinkaariarvio (LCA) on ainoa tapa lähestyä ympäristöasioita tieteellisesti. Yhteispohjoismaisena hankkeena on kehitetty puutuotteille asiakaslähtöinen ympäristöselostemalli. Ympäristöselosteen etusivu antaa tietoa tavalliselle kuluttajalle, kun taas takasivu on suunniteltu enemmän ammattiostajille, ympäristöpäälliköille ja muille henkilöille, jotka työkseen tekevät tuotevalintoja. Ympäristöselosteen tekeminen antaa yrityksille myös tietoa, mihin pitäisi kiinnittää huomiota kehitettäessä tuotteita vähemmän ympäristöä haittaaviksi.
Original languageFinnish
Pages (from-to)1-4
JournalRakentavaa tietoa
Issue number15/3
Publication statusPublished - 1997
MoE publication typeD1 Article in a trade journal

Cite this

Mali, Jyrki ; Arja, Merra. / Pohjoismainen puutuotteiden ympäristöseloste - lisäfaktoja markkinointiin. In: Rakentavaa tietoa. 1997 ; No. 15/3. pp. 1-4.
@article{616e95ef0b44468c81fd6e94033a2fc3,
title = "Pohjoismainen puutuotteiden ymp{\"a}rist{\"o}seloste - lis{\"a}faktoja markkinointiin",
abstract = "Ekologiset ominaisuudet ja v{\"a}h{\"a}iset ymp{\"a}rist{\"o}rasitukset ovat puutuotteiden t{\"a}rkeimm{\"a}t kilpailutekij{\"a}t tulevaisuudessa. N{\"a}it{\"a} kilpailutekij{\"o}it{\"a} ei ole viel{\"a} riitt{\"a}v{\"a}sti hy{\"o}dynnetty puutuotteiden markkinoinnissa. T{\"a}m{\"a} edellytt{\"a}{\"a} ymp{\"a}rist{\"o}vaikutusten dokumentointia ja arviointia elinkaanarvioinnin menetelmi{\"a} k{\"a}ytt{\"a}en. Elinkaariarvio (LCA) on ainoa tapa l{\"a}hesty{\"a} ymp{\"a}rist{\"o}asioita tieteellisesti. Yhteispohjoismaisena hankkeena on kehitetty puutuotteille asiakasl{\"a}ht{\"o}inen ymp{\"a}rist{\"o}selostemalli. Ymp{\"a}rist{\"o}selosteen etusivu antaa tietoa tavalliselle kuluttajalle, kun taas takasivu on suunniteltu enemm{\"a}n ammattiostajille, ymp{\"a}rist{\"o}p{\"a}{\"a}llik{\"o}ille ja muille henkil{\"o}ille, jotka ty{\"o}kseen tekev{\"a}t tuotevalintoja. Ymp{\"a}rist{\"o}selosteen tekeminen antaa yrityksille my{\"o}s tietoa, mihin pit{\"a}isi kiinnitt{\"a}{\"a} huomiota kehitett{\"a}ess{\"a} tuotteita v{\"a}hemm{\"a}n ymp{\"a}rist{\"o}{\"a} haittaaviksi.",
author = "Jyrki Mali and Merra Arja",
year = "1997",
language = "Finnish",
pages = "1--4",
journal = "Rakentavaa tietoa",
issn = "1237-4504",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "15/3",

}

Pohjoismainen puutuotteiden ympäristöseloste - lisäfaktoja markkinointiin. / Mali, Jyrki; Arja, Merra.

In: Rakentavaa tietoa, No. 15/3, 1997, p. 1-4.

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

TY - JOUR

T1 - Pohjoismainen puutuotteiden ympäristöseloste - lisäfaktoja markkinointiin

AU - Mali, Jyrki

AU - Arja, Merra

PY - 1997

Y1 - 1997

N2 - Ekologiset ominaisuudet ja vähäiset ympäristörasitukset ovat puutuotteiden tärkeimmät kilpailutekijät tulevaisuudessa. Näitä kilpailutekijöitä ei ole vielä riittävästi hyödynnetty puutuotteiden markkinoinnissa. Tämä edellyttää ympäristövaikutusten dokumentointia ja arviointia elinkaanarvioinnin menetelmiä käyttäen. Elinkaariarvio (LCA) on ainoa tapa lähestyä ympäristöasioita tieteellisesti. Yhteispohjoismaisena hankkeena on kehitetty puutuotteille asiakaslähtöinen ympäristöselostemalli. Ympäristöselosteen etusivu antaa tietoa tavalliselle kuluttajalle, kun taas takasivu on suunniteltu enemmän ammattiostajille, ympäristöpäälliköille ja muille henkilöille, jotka työkseen tekevät tuotevalintoja. Ympäristöselosteen tekeminen antaa yrityksille myös tietoa, mihin pitäisi kiinnittää huomiota kehitettäessä tuotteita vähemmän ympäristöä haittaaviksi.

AB - Ekologiset ominaisuudet ja vähäiset ympäristörasitukset ovat puutuotteiden tärkeimmät kilpailutekijät tulevaisuudessa. Näitä kilpailutekijöitä ei ole vielä riittävästi hyödynnetty puutuotteiden markkinoinnissa. Tämä edellyttää ympäristövaikutusten dokumentointia ja arviointia elinkaanarvioinnin menetelmiä käyttäen. Elinkaariarvio (LCA) on ainoa tapa lähestyä ympäristöasioita tieteellisesti. Yhteispohjoismaisena hankkeena on kehitetty puutuotteille asiakaslähtöinen ympäristöselostemalli. Ympäristöselosteen etusivu antaa tietoa tavalliselle kuluttajalle, kun taas takasivu on suunniteltu enemmän ammattiostajille, ympäristöpäälliköille ja muille henkilöille, jotka työkseen tekevät tuotevalintoja. Ympäristöselosteen tekeminen antaa yrityksille myös tietoa, mihin pitäisi kiinnittää huomiota kehitettäessä tuotteita vähemmän ympäristöä haittaaviksi.

M3 - Article

SP - 1

EP - 4

JO - Rakentavaa tietoa

JF - Rakentavaa tietoa

SN - 1237-4504

IS - 15/3

ER -