Abstract
Original language | Finnish |
---|---|
Place of Publication | Espoo |
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
Number of pages | 54 |
ISBN (Electronic) | 978-951-38-7927-3 |
ISBN (Print) | 978-951-38-7926-6 |
Publication status | Published - 2013 |
MoE publication type | Not Eligible |
Publication series
Series | VTT Technology |
---|---|
Number | 85 |
ISSN | 2242-1211 |
Keywords
- incident report
- road traffic
- safety management
Cite this
}
Poikkeamaraportointi ammattiliikenteessä : Väline tieliikenteen turvallisuusjohtamiseen. / Hämäläinen, Päivi; Heikkilä, Jouko.
Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 54 p. (VTT Technology; No. 85).Research output: Book/Report › Report
TY - BOOK
T1 - Poikkeamaraportointi ammattiliikenteessä
T2 - Väline tieliikenteen turvallisuusjohtamiseen
AU - Hämäläinen, Päivi
AU - Heikkilä, Jouko
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Tämän hankkeen tavoitteena on kehittää turvallisuusjohtamisjärjestelmän kehittämistä tukeva menetelmä ammattimaisen tieliikenteen tarpeisiin. Yleisenä tavoitteena on edistää turvallisuusjohtamisajattelun kehittämistä ammattimaisen tieliikenteen puolelle. Aihetta lähestytään erilaisten ja eri toimialoilta löytyvien hyvien käytäntöjen kautta. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti kirjallisuudesta löytyneitä hyviä käytäntöjä, joita voisi soveltaa ammattimaisen tieliikenteen käyttöön. Lisäksi tarkasteltiin haastatteluiden avulla sekä ilmailuliikenteen että tieliikenteen olemassa olevia menetelmiä, erityisesti niiden nykyisiä käytäntöjä, onnistuneita toimintatapoja ja haasteita. Tutkimuksen pilottiorganisaatioina toimivat Kuljetusliike Tyvi Oy ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos. Ammattimainen tieliikenne on vahvasti lainsäädännön säätelemää kilpailtua toimintaa. Erityisesti kuljetusprosessin aikana asiakkaan ja kuljetusliikkeen liitospinnat ovat haasteellisia. Haasteina ovat myös erilaiset sääolosuhteet ja keliolosuhteiden muutokset. Tarkalla aikatauluttamisella, reitinvalinnoilla ja yhteistyöllä pyritään saavuttamaan mahdollisimman optimaalinen kuljetusprosessi. Luotu poikkeamaraportointijärjestelmä on lopulta hyvin samanlainen kuin muillakin toimialoilla. Haastattelujen perusteella nousivat esille samat vaatimukset kuin mitä yleensä asetetaan raportoinnille. Painotuserona on se, että kun muiden toimialojen järjestelmissä korostetaan yleensä tapahtumien kirjallista raportointia, tässä tapauksessa kirjallinen raportointi ei ole ehdoton vaatimus. Olennaista on, että järjestelmä tukee vaarojen havainnointia ja tunnistamista ja että havaintoja käsitellään järjestelmällisesti yhdessä.
AB - Tämän hankkeen tavoitteena on kehittää turvallisuusjohtamisjärjestelmän kehittämistä tukeva menetelmä ammattimaisen tieliikenteen tarpeisiin. Yleisenä tavoitteena on edistää turvallisuusjohtamisajattelun kehittämistä ammattimaisen tieliikenteen puolelle. Aihetta lähestytään erilaisten ja eri toimialoilta löytyvien hyvien käytäntöjen kautta. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti kirjallisuudesta löytyneitä hyviä käytäntöjä, joita voisi soveltaa ammattimaisen tieliikenteen käyttöön. Lisäksi tarkasteltiin haastatteluiden avulla sekä ilmailuliikenteen että tieliikenteen olemassa olevia menetelmiä, erityisesti niiden nykyisiä käytäntöjä, onnistuneita toimintatapoja ja haasteita. Tutkimuksen pilottiorganisaatioina toimivat Kuljetusliike Tyvi Oy ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos. Ammattimainen tieliikenne on vahvasti lainsäädännön säätelemää kilpailtua toimintaa. Erityisesti kuljetusprosessin aikana asiakkaan ja kuljetusliikkeen liitospinnat ovat haasteellisia. Haasteina ovat myös erilaiset sääolosuhteet ja keliolosuhteiden muutokset. Tarkalla aikatauluttamisella, reitinvalinnoilla ja yhteistyöllä pyritään saavuttamaan mahdollisimman optimaalinen kuljetusprosessi. Luotu poikkeamaraportointijärjestelmä on lopulta hyvin samanlainen kuin muillakin toimialoilla. Haastattelujen perusteella nousivat esille samat vaatimukset kuin mitä yleensä asetetaan raportoinnille. Painotuserona on se, että kun muiden toimialojen järjestelmissä korostetaan yleensä tapahtumien kirjallista raportointia, tässä tapauksessa kirjallinen raportointi ei ole ehdoton vaatimus. Olennaista on, että järjestelmä tukee vaarojen havainnointia ja tunnistamista ja että havaintoja käsitellään järjestelmällisesti yhdessä.
KW - incident report
KW - road traffic
KW - safety management
M3 - Report
SN - 978-951-38-7926-6
T3 - VTT Technology
BT - Poikkeamaraportointi ammattiliikenteessä
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -