Poikkeamaraportointi ammattiliikenteessä

Väline tieliikenteen turvallisuusjohtamiseen

Päivi Hämäläinen, Jouko Heikkilä

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tämän hankkeen tavoitteena on kehittää turvallisuusjohtamisjärjestelmän kehittämistä tukeva menetelmä ammattimaisen tieliikenteen tarpeisiin. Yleisenä tavoitteena on edistää turvallisuusjohtamisajattelun kehittämistä ammattimaisen tieliikenteen puolelle. Aihetta lähestytään erilaisten ja eri toimialoilta löytyvien hyvien käytäntöjen kautta. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti kirjallisuudesta löytyneitä hyviä käytäntöjä, joita voisi soveltaa ammattimaisen tieliikenteen käyttöön. Lisäksi tarkasteltiin haastatteluiden avulla sekä ilmailuliikenteen että tieliikenteen olemassa olevia menetelmiä, erityisesti niiden nykyisiä käytäntöjä, onnistuneita toimintatapoja ja haasteita. Tutkimuksen pilottiorganisaatioina toimivat Kuljetusliike Tyvi Oy ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos. Ammattimainen tieliikenne on vahvasti lainsäädännön säätelemää kilpailtua toimintaa. Erityisesti kuljetusprosessin aikana asiakkaan ja kuljetusliikkeen liitospinnat ovat haasteellisia. Haasteina ovat myös erilaiset sääolosuhteet ja keliolosuhteiden muutokset. Tarkalla aikatauluttamisella, reitinvalinnoilla ja yhteistyöllä pyritään saavuttamaan mahdollisimman optimaalinen kuljetusprosessi. Luotu poikkeamaraportointijärjestelmä on lopulta hyvin samanlainen kuin muillakin toimialoilla. Haastattelujen perusteella nousivat esille samat vaatimukset kuin mitä yleensä asetetaan raportoinnille. Painotuserona on se, että kun muiden toimialojen järjestelmissä korostetaan yleensä tapahtumien kirjallista raportointia, tässä tapauksessa kirjallinen raportointi ei ole ehdoton vaatimus. Olennaista on, että järjestelmä tukee vaarojen havainnointia ja tunnistamista ja että havaintoja käsitellään järjestelmällisesti yhdessä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages54
ISBN (Electronic)978-951-38-7927-3
ISBN (Print)978-951-38-7926-6
Publication statusPublished - 2013
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Technology
PublisherVTT
No.85
ISSN (Print)2242-1211
ISSN (Electronic)2242-122X

Keywords

  • incident report
  • road traffic
  • safety management

Cite this

Hämäläinen, P., & Heikkilä, J. (2013). Poikkeamaraportointi ammattiliikenteessä: Väline tieliikenteen turvallisuusjohtamiseen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 85
Hämäläinen, Päivi ; Heikkilä, Jouko. / Poikkeamaraportointi ammattiliikenteessä : Väline tieliikenteen turvallisuusjohtamiseen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 54 p. (VTT Technology; No. 85).
@book{a9144feca7d24c2788c0e80fcfa00afd,
title = "Poikkeamaraportointi ammattiliikenteess{\"a}: V{\"a}line tieliikenteen turvallisuusjohtamiseen",
abstract = "T{\"a}m{\"a}n hankkeen tavoitteena on kehitt{\"a}{\"a} turvallisuusjohtamisj{\"a}rjestelm{\"a}n kehitt{\"a}mist{\"a} tukeva menetelm{\"a} ammattimaisen tieliikenteen tarpeisiin. Yleisen{\"a} tavoitteena on edist{\"a}{\"a} turvallisuusjohtamisajattelun kehitt{\"a}mist{\"a} ammattimaisen tieliikenteen puolelle. Aihetta l{\"a}hestyt{\"a}{\"a}n erilaisten ja eri toimialoilta l{\"o}ytyvien hyvien k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}jen kautta. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti kirjallisuudesta l{\"o}ytyneit{\"a} hyvi{\"a} k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}j{\"a}, joita voisi soveltaa ammattimaisen tieliikenteen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Lis{\"a}ksi tarkasteltiin haastatteluiden avulla sek{\"a} ilmailuliikenteen ett{\"a} tieliikenteen olemassa olevia menetelmi{\"a}, erityisesti niiden nykyisi{\"a} k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}j{\"a}, onnistuneita toimintatapoja ja haasteita. Tutkimuksen pilottiorganisaatioina toimivat Kuljetusliike Tyvi Oy ja L{\"a}nsi-Uudenmaan pelastuslaitos. Ammattimainen tieliikenne on vahvasti lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n s{\"a}{\"a}telem{\"a}{\"a} kilpailtua toimintaa. Erityisesti kuljetusprosessin aikana asiakkaan ja kuljetusliikkeen liitospinnat ovat haasteellisia. Haasteina ovat my{\"o}s erilaiset s{\"a}{\"a}olosuhteet ja keliolosuhteiden muutokset. Tarkalla aikatauluttamisella, reitinvalinnoilla ja yhteisty{\"o}ll{\"a} pyrit{\"a}{\"a}n saavuttamaan mahdollisimman optimaalinen kuljetusprosessi. Luotu poikkeamaraportointij{\"a}rjestelm{\"a} on lopulta hyvin samanlainen kuin muillakin toimialoilla. Haastattelujen perusteella nousivat esille samat vaatimukset kuin mit{\"a} yleens{\"a} asetetaan raportoinnille. Painotuserona on se, ett{\"a} kun muiden toimialojen j{\"a}rjestelmiss{\"a} korostetaan yleens{\"a} tapahtumien kirjallista raportointia, t{\"a}ss{\"a} tapauksessa kirjallinen raportointi ei ole ehdoton vaatimus. Olennaista on, ett{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a} tukee vaarojen havainnointia ja tunnistamista ja ett{\"a} havaintoja k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n j{\"a}rjestelm{\"a}llisesti yhdess{\"a}.",
keywords = "incident report, road traffic, safety management",
author = "P{\"a}ivi H{\"a}m{\"a}l{\"a}inen and Jouko Heikkil{\"a}",
year = "2013",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7926-6",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "85",
address = "Finland",

}

Hämäläinen, P & Heikkilä, J 2013, Poikkeamaraportointi ammattiliikenteessä: Väline tieliikenteen turvallisuusjohtamiseen. VTT Technology, no. 85, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Poikkeamaraportointi ammattiliikenteessä : Väline tieliikenteen turvallisuusjohtamiseen. / Hämäläinen, Päivi; Heikkilä, Jouko.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 54 p. (VTT Technology; No. 85).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Poikkeamaraportointi ammattiliikenteessä

T2 - Väline tieliikenteen turvallisuusjohtamiseen

AU - Hämäläinen, Päivi

AU - Heikkilä, Jouko

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Tämän hankkeen tavoitteena on kehittää turvallisuusjohtamisjärjestelmän kehittämistä tukeva menetelmä ammattimaisen tieliikenteen tarpeisiin. Yleisenä tavoitteena on edistää turvallisuusjohtamisajattelun kehittämistä ammattimaisen tieliikenteen puolelle. Aihetta lähestytään erilaisten ja eri toimialoilta löytyvien hyvien käytäntöjen kautta. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti kirjallisuudesta löytyneitä hyviä käytäntöjä, joita voisi soveltaa ammattimaisen tieliikenteen käyttöön. Lisäksi tarkasteltiin haastatteluiden avulla sekä ilmailuliikenteen että tieliikenteen olemassa olevia menetelmiä, erityisesti niiden nykyisiä käytäntöjä, onnistuneita toimintatapoja ja haasteita. Tutkimuksen pilottiorganisaatioina toimivat Kuljetusliike Tyvi Oy ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos. Ammattimainen tieliikenne on vahvasti lainsäädännön säätelemää kilpailtua toimintaa. Erityisesti kuljetusprosessin aikana asiakkaan ja kuljetusliikkeen liitospinnat ovat haasteellisia. Haasteina ovat myös erilaiset sääolosuhteet ja keliolosuhteiden muutokset. Tarkalla aikatauluttamisella, reitinvalinnoilla ja yhteistyöllä pyritään saavuttamaan mahdollisimman optimaalinen kuljetusprosessi. Luotu poikkeamaraportointijärjestelmä on lopulta hyvin samanlainen kuin muillakin toimialoilla. Haastattelujen perusteella nousivat esille samat vaatimukset kuin mitä yleensä asetetaan raportoinnille. Painotuserona on se, että kun muiden toimialojen järjestelmissä korostetaan yleensä tapahtumien kirjallista raportointia, tässä tapauksessa kirjallinen raportointi ei ole ehdoton vaatimus. Olennaista on, että järjestelmä tukee vaarojen havainnointia ja tunnistamista ja että havaintoja käsitellään järjestelmällisesti yhdessä.

AB - Tämän hankkeen tavoitteena on kehittää turvallisuusjohtamisjärjestelmän kehittämistä tukeva menetelmä ammattimaisen tieliikenteen tarpeisiin. Yleisenä tavoitteena on edistää turvallisuusjohtamisajattelun kehittämistä ammattimaisen tieliikenteen puolelle. Aihetta lähestytään erilaisten ja eri toimialoilta löytyvien hyvien käytäntöjen kautta. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti kirjallisuudesta löytyneitä hyviä käytäntöjä, joita voisi soveltaa ammattimaisen tieliikenteen käyttöön. Lisäksi tarkasteltiin haastatteluiden avulla sekä ilmailuliikenteen että tieliikenteen olemassa olevia menetelmiä, erityisesti niiden nykyisiä käytäntöjä, onnistuneita toimintatapoja ja haasteita. Tutkimuksen pilottiorganisaatioina toimivat Kuljetusliike Tyvi Oy ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos. Ammattimainen tieliikenne on vahvasti lainsäädännön säätelemää kilpailtua toimintaa. Erityisesti kuljetusprosessin aikana asiakkaan ja kuljetusliikkeen liitospinnat ovat haasteellisia. Haasteina ovat myös erilaiset sääolosuhteet ja keliolosuhteiden muutokset. Tarkalla aikatauluttamisella, reitinvalinnoilla ja yhteistyöllä pyritään saavuttamaan mahdollisimman optimaalinen kuljetusprosessi. Luotu poikkeamaraportointijärjestelmä on lopulta hyvin samanlainen kuin muillakin toimialoilla. Haastattelujen perusteella nousivat esille samat vaatimukset kuin mitä yleensä asetetaan raportoinnille. Painotuserona on se, että kun muiden toimialojen järjestelmissä korostetaan yleensä tapahtumien kirjallista raportointia, tässä tapauksessa kirjallinen raportointi ei ole ehdoton vaatimus. Olennaista on, että järjestelmä tukee vaarojen havainnointia ja tunnistamista ja että havaintoja käsitellään järjestelmällisesti yhdessä.

KW - incident report

KW - road traffic

KW - safety management

M3 - Report

SN - 978-951-38-7926-6

T3 - VTT Technology

BT - Poikkeamaraportointi ammattiliikenteessä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Hämäläinen P, Heikkilä J. Poikkeamaraportointi ammattiliikenteessä: Väline tieliikenteen turvallisuusjohtamiseen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 54 p. (VTT Technology; No. 85).