Abstract
Polttoaineen reaktiivisuus ja palamiskäyttäytyminen vaikuttavat oleellisesti voimalaitoskattilan ohjausjärjestelmän suunnitteluun. Varsinkin monipolttoainekattiloilla ohjausjärjestelmän toimivuus joutuu koetukselle mm. äkillisten polttoaineen syöttöhäiriöiden yhteydessä ja mahdollisten polttoaineen laatuvaihtelujen vuoksi. Toisaalta suunitteilla olevien ylikriittisillä höyrynarvoilla toimivien kiertoleijukattiloiden ohjausjärjestelmien suunnitteluun tarvitaan lisätietoa kattiladynamiikasta ja polttoaineiden käyttäytymisestä tulipesässä. Projektin tavoitteena on kehittää yksinkertaistettu malli polttoaineen reaktiivisuudelle CFB-olosuhteisiin hyödyntämällä bench scale kokoluokan CFB-koelaitetta sekä aiemmissa Tekes-ohjelmissa rakennettuja tulipesäsondeja laboratoriokokeiden verifioimiseksi pilot- ja täyden mittakaavan voimalaitosmittauksissa. Nykyisin polttoaineen reaktiivisuusparametrit ovat usein osa suurempaa CFB-mallia, jolloin varsinaisten reaktiivisuustarkastelujen tekeminen ja eri prosessimuuttujien vaikutuksen löytäminen polttoaineen reaktiivisuuteen on työlästä ja vaikeaa. Projektissa selvitetään lisäksi polttoainehiukkasen käyttäytymishistoriaa tulipesässä. Polttoainehiukkasen käyttäytymisestä sekä siihen vaikuttavista tekijöistä tarvitaan entistä syvällisempää tietämystä kehitettäessä polttoprosesseja vähäpäästöisemmiksi kattilan palamishyötysuhdetta huonontamatta.
Translated title of the contribution | Fuel reactivity at CFB conditions |
---|---|
Original language | Finnish |
Number of pages | 12 |
Publication status | Published - 2000 |
MoE publication type | Not Eligible |
Event | CODE vuosiseminaari 2000 - Vaasa, Finland Duration: 7 Mar 2000 → 8 Mar 2000 |
Seminar
Seminar | CODE vuosiseminaari 2000 |
---|---|
Country/Territory | Finland |
City | Vaasa |
Period | 7/03/00 → 8/03/00 |
Keywords
- fuels
- properties
- reacitivity
- circulating fluidized beds
- fluidized bed combustion
- fluidized beds
- CFB
- modelling
- models
- power plants
- power generation
- particles
- combustion behaviour