Polttoaineiden laatuporrastuksen kehittäminen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Valtiovarainministeriö tilasi syyskuussa 2008 VTT:ltä selvityksen polttoaineverotuksen laatuporrastuksen kehittämismahdollisuuksista selvittääkseen, voitaisiinko ympäristöystävällisten polttoaineiden käyttöä edistää esimerkiksi porrastamalla polttoaineiden energiaverot hiilidioksidi- ja muihin päästöihin perustuvaksi. Selvityksessä kartoitettiin erityisesti liikenteen energiatuotteita ja niiden ympäristöhyötyjä, esitettiin yhteisösäännösten asettamia reunaehtoja laatuporrastukselle sekä laskettiin vaihtoehtoisia veromalleja polttoaineiden energiaverojen porrastukselle. Selvityksen mukaan nykyisiä polttoainelaatuja parempia polttoaineita tai vaihtoehtoisia energialähteitä on olemassa sekä hiilidioksidi- että haitallisten päästöjen osalta. Näitä polttoaineita on jo markkinoilla. Parhaimmat vaihtoehdot vaikuttavat sekä hiilidioksidipäästöjen vähentymiseen että kaupunki-ilman laadun parantumiseen. Nykyisten parempilaatuisten polttoaineiden käyttöä ja uusien markkinoille tuloa voidaan edistää polttoaineverotuksen laatuporrastuksella. Nykyinen polttoaineverojärjestelmä on tehty bensiinille ja dieselille, ja se kohtelee eri polttoainevaihtoehtoja varsin epätasaisesti. Maakaasun ja biokaasun verotus on erittäin lievää. Nykyjärjestelmä ei tunnista eikä huojenna lähipäästöjä vähentäviä nestemäisiä polttoainelaatuja, ja sen ympäristöohjaus on hyvin maltillista. Uusia polttoaineita ja ajoneuvoteknologioita ei ole otettu riittävästi huomioon. Selvityksessä laadittiin laskentamalli nykyisen verotusjärjestelmän analysoimiseksi ja vaihtoehtoisten verotusmallien tarkastelemiseksi henkilöautojen osalta. Analysointiprosessin tuloksena kehitettiin ympäristömalli ja sovitettu ympäristömalli. Ympäristömalli kohtelisi eri polttoaine- ja energiavaihtoehtoja objektiivisesti niiden ympäristövaikutusten (energiankäyttö, hiilidioksidi- ja lähipäästöt) mukaan. Mallin ongelmana on, että se vaatisi muutoksia maakaasun ja sähkön verotusjärjestelmiin ja että dieselpolttoaineen vero nousisi merkittävästi. Lisäksi malli heikentäisi metaanin (maakaasu ja biokaasu) kilpailukykyä raskaassa kalustossa. Biokaasu on sekä CO2- että lähipäästöjen osalta yksi parhaista biopolttoainevaihtoehdoista. Sovitetussa ympäristömallissa kaasuihin ja sähköön liittyvät verotusongelmat sekä raskaan kaluston dieselpolttoaineen hintaongelma ratkaistaan porrastetun käyttövoimaveron avulla. Tässä työssä ei ole mietitty verotuksen toteutettavuutta eikä valvontaa, ja eri verotusmallien toteutustavat edellyttävät jatkoselvitystä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages217
ISBN (Electronic)978-951-38-7569-5
ISBN (Print)978-951-38-7568-8
Publication statusPublished - 2010
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2528
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Keywords

  • transportation fuels
  • advanced fuels
  • fuel tax

Cite this

Nylund, N-O., Sipilä, K., Mäkinen, T., & Aakko-Saksa, P. (2010). Polttoaineiden laatuporrastuksen kehittäminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2528
Nylund, Nils-Olof ; Sipilä, Kai ; Mäkinen, Tuula ; Aakko-Saksa, Päivi. / Polttoaineiden laatuporrastuksen kehittäminen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 217 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2528).
@book{71b741449bd44781a29bf1607f609485,
title = "Polttoaineiden laatuporrastuksen kehitt{\"a}minen",
abstract = "Valtiovarainministeri{\"o} tilasi syyskuussa 2008 VTT:lt{\"a} selvityksen polttoaineverotuksen laatuporrastuksen kehitt{\"a}mismahdollisuuksista selvitt{\"a}{\"a}kseen, voitaisiinko ymp{\"a}rist{\"o}yst{\"a}v{\"a}llisten polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}{\"a} edist{\"a}{\"a} esimerkiksi porrastamalla polttoaineiden energiaverot hiilidioksidi- ja muihin p{\"a}{\"a}st{\"o}ihin perustuvaksi. Selvityksess{\"a} kartoitettiin erityisesti liikenteen energiatuotteita ja niiden ymp{\"a}rist{\"o}hy{\"o}tyj{\"a}, esitettiin yhteis{\"o}s{\"a}{\"a}nn{\"o}sten asettamia reunaehtoja laatuporrastukselle sek{\"a} laskettiin vaihtoehtoisia veromalleja polttoaineiden energiaverojen porrastukselle. Selvityksen mukaan nykyisi{\"a} polttoainelaatuja parempia polttoaineita tai vaihtoehtoisia energial{\"a}hteit{\"a} on olemassa sek{\"a} hiilidioksidi- ett{\"a} haitallisten p{\"a}{\"a}st{\"o}jen osalta. N{\"a}it{\"a} polttoaineita on jo markkinoilla. Parhaimmat vaihtoehdot vaikuttavat sek{\"a} hiilidioksidip{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}hentymiseen ett{\"a} kaupunki-ilman laadun parantumiseen. Nykyisten parempilaatuisten polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}{\"a} ja uusien markkinoille tuloa voidaan edist{\"a}{\"a} polttoaineverotuksen laatuporrastuksella. Nykyinen polttoaineveroj{\"a}rjestelm{\"a} on tehty bensiinille ja dieselille, ja se kohtelee eri polttoainevaihtoehtoja varsin ep{\"a}tasaisesti. Maakaasun ja biokaasun verotus on eritt{\"a}in liev{\"a}{\"a}. Nykyj{\"a}rjestelm{\"a} ei tunnista eik{\"a} huojenna l{\"a}hip{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} v{\"a}hent{\"a}vi{\"a} nestem{\"a}isi{\"a} polttoainelaatuja, ja sen ymp{\"a}rist{\"o}ohjaus on hyvin maltillista. Uusia polttoaineita ja ajoneuvoteknologioita ei ole otettu riitt{\"a}v{\"a}sti huomioon. Selvityksess{\"a} laadittiin laskentamalli nykyisen verotusj{\"a}rjestelm{\"a}n analysoimiseksi ja vaihtoehtoisten verotusmallien tarkastelemiseksi henkil{\"o}autojen osalta. Analysointiprosessin tuloksena kehitettiin ymp{\"a}rist{\"o}malli ja sovitettu ymp{\"a}rist{\"o}malli. Ymp{\"a}rist{\"o}malli kohtelisi eri polttoaine- ja energiavaihtoehtoja objektiivisesti niiden ymp{\"a}rist{\"o}vaikutusten (energiank{\"a}ytt{\"o}, hiilidioksidi- ja l{\"a}hip{\"a}{\"a}st{\"o}t) mukaan. Mallin ongelmana on, ett{\"a} se vaatisi muutoksia maakaasun ja s{\"a}hk{\"o}n verotusj{\"a}rjestelmiin ja ett{\"a} dieselpolttoaineen vero nousisi merkitt{\"a}v{\"a}sti. Lis{\"a}ksi malli heikent{\"a}isi metaanin (maakaasu ja biokaasu) kilpailukyky{\"a} raskaassa kalustossa. Biokaasu on sek{\"a} CO2- ett{\"a} l{\"a}hip{\"a}{\"a}st{\"o}jen osalta yksi parhaista biopolttoainevaihtoehdoista. Sovitetussa ymp{\"a}rist{\"o}mallissa kaasuihin ja s{\"a}hk{\"o}{\"o}n liittyv{\"a}t verotusongelmat sek{\"a} raskaan kaluston dieselpolttoaineen hintaongelma ratkaistaan porrastetun k{\"a}ytt{\"o}voimaveron avulla. T{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ss{\"a} ei ole mietitty verotuksen toteutettavuutta eik{\"a} valvontaa, ja eri verotusmallien toteutustavat edellytt{\"a}v{\"a}t jatkoselvityst{\"a}.",
keywords = "transportation fuels, advanced fuels, fuel tax",
author = "Nils-Olof Nylund and Kai Sipil{\"a} and Tuula M{\"a}kinen and P{\"a}ivi Aakko-Saksa",
note = "Project code: 31510",
year = "2010",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7568-8",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2528",
address = "Finland",

}

Nylund, N-O, Sipilä, K, Mäkinen, T & Aakko-Saksa, P 2010, Polttoaineiden laatuporrastuksen kehittäminen. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2528, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Polttoaineiden laatuporrastuksen kehittäminen. / Nylund, Nils-Olof; Sipilä, Kai; Mäkinen, Tuula; Aakko-Saksa, Päivi.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 217 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2528).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Polttoaineiden laatuporrastuksen kehittäminen

AU - Nylund, Nils-Olof

AU - Sipilä, Kai

AU - Mäkinen, Tuula

AU - Aakko-Saksa, Päivi

N1 - Project code: 31510

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Valtiovarainministeriö tilasi syyskuussa 2008 VTT:ltä selvityksen polttoaineverotuksen laatuporrastuksen kehittämismahdollisuuksista selvittääkseen, voitaisiinko ympäristöystävällisten polttoaineiden käyttöä edistää esimerkiksi porrastamalla polttoaineiden energiaverot hiilidioksidi- ja muihin päästöihin perustuvaksi. Selvityksessä kartoitettiin erityisesti liikenteen energiatuotteita ja niiden ympäristöhyötyjä, esitettiin yhteisösäännösten asettamia reunaehtoja laatuporrastukselle sekä laskettiin vaihtoehtoisia veromalleja polttoaineiden energiaverojen porrastukselle. Selvityksen mukaan nykyisiä polttoainelaatuja parempia polttoaineita tai vaihtoehtoisia energialähteitä on olemassa sekä hiilidioksidi- että haitallisten päästöjen osalta. Näitä polttoaineita on jo markkinoilla. Parhaimmat vaihtoehdot vaikuttavat sekä hiilidioksidipäästöjen vähentymiseen että kaupunki-ilman laadun parantumiseen. Nykyisten parempilaatuisten polttoaineiden käyttöä ja uusien markkinoille tuloa voidaan edistää polttoaineverotuksen laatuporrastuksella. Nykyinen polttoaineverojärjestelmä on tehty bensiinille ja dieselille, ja se kohtelee eri polttoainevaihtoehtoja varsin epätasaisesti. Maakaasun ja biokaasun verotus on erittäin lievää. Nykyjärjestelmä ei tunnista eikä huojenna lähipäästöjä vähentäviä nestemäisiä polttoainelaatuja, ja sen ympäristöohjaus on hyvin maltillista. Uusia polttoaineita ja ajoneuvoteknologioita ei ole otettu riittävästi huomioon. Selvityksessä laadittiin laskentamalli nykyisen verotusjärjestelmän analysoimiseksi ja vaihtoehtoisten verotusmallien tarkastelemiseksi henkilöautojen osalta. Analysointiprosessin tuloksena kehitettiin ympäristömalli ja sovitettu ympäristömalli. Ympäristömalli kohtelisi eri polttoaine- ja energiavaihtoehtoja objektiivisesti niiden ympäristövaikutusten (energiankäyttö, hiilidioksidi- ja lähipäästöt) mukaan. Mallin ongelmana on, että se vaatisi muutoksia maakaasun ja sähkön verotusjärjestelmiin ja että dieselpolttoaineen vero nousisi merkittävästi. Lisäksi malli heikentäisi metaanin (maakaasu ja biokaasu) kilpailukykyä raskaassa kalustossa. Biokaasu on sekä CO2- että lähipäästöjen osalta yksi parhaista biopolttoainevaihtoehdoista. Sovitetussa ympäristömallissa kaasuihin ja sähköön liittyvät verotusongelmat sekä raskaan kaluston dieselpolttoaineen hintaongelma ratkaistaan porrastetun käyttövoimaveron avulla. Tässä työssä ei ole mietitty verotuksen toteutettavuutta eikä valvontaa, ja eri verotusmallien toteutustavat edellyttävät jatkoselvitystä.

AB - Valtiovarainministeriö tilasi syyskuussa 2008 VTT:ltä selvityksen polttoaineverotuksen laatuporrastuksen kehittämismahdollisuuksista selvittääkseen, voitaisiinko ympäristöystävällisten polttoaineiden käyttöä edistää esimerkiksi porrastamalla polttoaineiden energiaverot hiilidioksidi- ja muihin päästöihin perustuvaksi. Selvityksessä kartoitettiin erityisesti liikenteen energiatuotteita ja niiden ympäristöhyötyjä, esitettiin yhteisösäännösten asettamia reunaehtoja laatuporrastukselle sekä laskettiin vaihtoehtoisia veromalleja polttoaineiden energiaverojen porrastukselle. Selvityksen mukaan nykyisiä polttoainelaatuja parempia polttoaineita tai vaihtoehtoisia energialähteitä on olemassa sekä hiilidioksidi- että haitallisten päästöjen osalta. Näitä polttoaineita on jo markkinoilla. Parhaimmat vaihtoehdot vaikuttavat sekä hiilidioksidipäästöjen vähentymiseen että kaupunki-ilman laadun parantumiseen. Nykyisten parempilaatuisten polttoaineiden käyttöä ja uusien markkinoille tuloa voidaan edistää polttoaineverotuksen laatuporrastuksella. Nykyinen polttoaineverojärjestelmä on tehty bensiinille ja dieselille, ja se kohtelee eri polttoainevaihtoehtoja varsin epätasaisesti. Maakaasun ja biokaasun verotus on erittäin lievää. Nykyjärjestelmä ei tunnista eikä huojenna lähipäästöjä vähentäviä nestemäisiä polttoainelaatuja, ja sen ympäristöohjaus on hyvin maltillista. Uusia polttoaineita ja ajoneuvoteknologioita ei ole otettu riittävästi huomioon. Selvityksessä laadittiin laskentamalli nykyisen verotusjärjestelmän analysoimiseksi ja vaihtoehtoisten verotusmallien tarkastelemiseksi henkilöautojen osalta. Analysointiprosessin tuloksena kehitettiin ympäristömalli ja sovitettu ympäristömalli. Ympäristömalli kohtelisi eri polttoaine- ja energiavaihtoehtoja objektiivisesti niiden ympäristövaikutusten (energiankäyttö, hiilidioksidi- ja lähipäästöt) mukaan. Mallin ongelmana on, että se vaatisi muutoksia maakaasun ja sähkön verotusjärjestelmiin ja että dieselpolttoaineen vero nousisi merkittävästi. Lisäksi malli heikentäisi metaanin (maakaasu ja biokaasu) kilpailukykyä raskaassa kalustossa. Biokaasu on sekä CO2- että lähipäästöjen osalta yksi parhaista biopolttoainevaihtoehdoista. Sovitetussa ympäristömallissa kaasuihin ja sähköön liittyvät verotusongelmat sekä raskaan kaluston dieselpolttoaineen hintaongelma ratkaistaan porrastetun käyttövoimaveron avulla. Tässä työssä ei ole mietitty verotuksen toteutettavuutta eikä valvontaa, ja eri verotusmallien toteutustavat edellyttävät jatkoselvitystä.

KW - transportation fuels

KW - advanced fuels

KW - fuel tax

M3 - Report

SN - 978-951-38-7568-8

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Polttoaineiden laatuporrastuksen kehittäminen

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Nylund N-O, Sipilä K, Mäkinen T, Aakko-Saksa P. Polttoaineiden laatuporrastuksen kehittäminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 217 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2528).