Polttoaineiden laatuporrastuksen kehittäminen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Valtiovarainministeriö tilasi syyskuussa 2008 VTT:ltä selvityksen polttoaineverotuksen laatuporrastuksen kehittämismahdollisuuksista selvittääkseen, voitaisiinko ympäristöystävällisten polttoaineiden käyttöä edistää esimerkiksi porrastamalla polttoaineiden energiaverot hiilidioksidi- ja muihin päästöihin perustuvaksi. Selvityksessä kartoitettiin erityisesti liikenteen energiatuotteita ja niiden ympäristöhyötyjä, esitettiin yhteisösäännösten asettamia reunaehtoja laatuporrastukselle sekä laskettiin vaihtoehtoisia veromalleja polttoaineiden energiaverojen porrastukselle. Selvityksen mukaan nykyisiä polttoainelaatuja parempia polttoaineita tai vaihtoehtoisia energialähteitä on olemassa sekä hiilidioksidi- että haitallisten päästöjen osalta. Näitä polttoaineita on jo markkinoilla. Parhaimmat vaihtoehdot vaikuttavat sekä hiilidioksidipäästöjen vähentymiseen että kaupunki-ilman laadun parantumiseen. Nykyisten parempilaatuisten polttoaineiden käyttöä ja uusien markkinoille tuloa voidaan edistää polttoaineverotuksen laatuporrastuksella. Nykyinen polttoaineverojärjestelmä on tehty bensiinille ja dieselille, ja se kohtelee eri polttoainevaihtoehtoja varsin epätasaisesti. Maakaasun ja biokaasun verotus on erittäin lievää. Nykyjärjestelmä ei tunnista eikä huojenna lähipäästöjä vähentäviä nestemäisiä polttoainelaatuja, ja sen ympäristöohjaus on hyvin maltillista. Uusia polttoaineita ja ajoneuvoteknologioita ei ole otettu riittävästi huomioon. Selvityksessä laadittiin laskentamalli nykyisen verotusjärjestelmän analysoimiseksi ja vaihtoehtoisten verotusmallien tarkastelemiseksi henkilöautojen osalta. Analysointiprosessin tuloksena kehitettiin ympäristömalli ja sovitettu ympäristömalli. Ympäristömalli kohtelisi eri polttoaine- ja energiavaihtoehtoja objektiivisesti niiden ympäristövaikutusten (energiankäyttö, hiilidioksidi- ja lähipäästöt) mukaan. Mallin ongelmana on, että se vaatisi muutoksia maakaasun ja sähkön verotusjärjestelmiin ja että dieselpolttoaineen vero nousisi merkittävästi. Lisäksi malli heikentäisi metaanin (maakaasu ja biokaasu) kilpailukykyä raskaassa kalustossa. Biokaasu on sekä CO2- että lähipäästöjen osalta yksi parhaista biopolttoainevaihtoehdoista. Sovitetussa ympäristömallissa kaasuihin ja sähköön liittyvät verotusongelmat sekä raskaan kaluston dieselpolttoaineen hintaongelma ratkaistaan porrastetun käyttövoimaveron avulla. Tässä työssä ei ole mietitty verotuksen toteutettavuutta eikä valvontaa, ja eri verotusmallien toteutustavat edellyttävät jatkoselvitystä.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages217
    ISBN (Electronic)978-951-38-7569-5
    ISBN (Print)978-951-38-7568-8
    Publication statusPublished - 2010
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
    Number2528
    ISSN1235-0605

    Keywords

    • transportation fuels
    • advanced fuels
    • fuel tax

    Cite this