@book{71b741449bd44781a29bf1607f609485,
title = "Polttoaineiden laatuporrastuksen kehitt{\"a}minen",
abstract = "Valtiovarainministeri{\"o} tilasi syyskuussa 2008 VTT:lt{\"a} selvityksen polttoaineverotuksen laatuporrastuksen kehitt{\"a}mismahdollisuuksista selvitt{\"a}{\"a}kseen, voitaisiinko ymp{\"a}rist{\"o}yst{\"a}v{\"a}llisten polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}{\"a} edist{\"a}{\"a} esimerkiksi porrastamalla polttoaineiden energiaverot hiilidioksidi- ja muihin p{\"a}{\"a}st{\"o}ihin perustuvaksi. Selvityksess{\"a} kartoitettiin erityisesti liikenteen energiatuotteita ja niiden ymp{\"a}rist{\"o}hy{\"o}tyj{\"a}, esitettiin yhteis{\"o}s{\"a}{\"a}nn{\"o}sten asettamia reunaehtoja laatuporrastukselle sek{\"a} laskettiin vaihtoehtoisia veromalleja polttoaineiden energiaverojen porrastukselle. Selvityksen mukaan nykyisi{\"a} polttoainelaatuja parempia polttoaineita tai vaihtoehtoisia energial{\"a}hteit{\"a} on olemassa sek{\"a} hiilidioksidi- ett{\"a} haitallisten p{\"a}{\"a}st{\"o}jen osalta. N{\"a}it{\"a} polttoaineita on jo markkinoilla. Parhaimmat vaihtoehdot vaikuttavat sek{\"a} hiilidioksidip{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}hentymiseen ett{\"a} kaupunki-ilman laadun parantumiseen. Nykyisten parempilaatuisten polttoaineiden k{\"a}ytt{\"o}{\"a} ja uusien markkinoille tuloa voidaan edist{\"a}{\"a} polttoaineverotuksen laatuporrastuksella. Nykyinen polttoaineveroj{\"a}rjestelm{\"a} on tehty bensiinille ja dieselille, ja se kohtelee eri polttoainevaihtoehtoja varsin ep{\"a}tasaisesti. Maakaasun ja biokaasun verotus on eritt{\"a}in liev{\"a}{\"a}. Nykyj{\"a}rjestelm{\"a} ei tunnista eik{\"a} huojenna l{\"a}hip{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} v{\"a}hent{\"a}vi{\"a} nestem{\"a}isi{\"a} polttoainelaatuja, ja sen ymp{\"a}rist{\"o}ohjaus on hyvin maltillista. Uusia polttoaineita ja ajoneuvoteknologioita ei ole otettu riitt{\"a}v{\"a}sti huomioon. Selvityksess{\"a} laadittiin laskentamalli nykyisen verotusj{\"a}rjestelm{\"a}n analysoimiseksi ja vaihtoehtoisten verotusmallien tarkastelemiseksi henkil{\"o}autojen osalta. Analysointiprosessin tuloksena kehitettiin ymp{\"a}rist{\"o}malli ja sovitettu ymp{\"a}rist{\"o}malli. Ymp{\"a}rist{\"o}malli kohtelisi eri polttoaine- ja energiavaihtoehtoja objektiivisesti niiden ymp{\"a}rist{\"o}vaikutusten (energiank{\"a}ytt{\"o}, hiilidioksidi- ja l{\"a}hip{\"a}{\"a}st{\"o}t) mukaan. Mallin ongelmana on, ett{\"a} se vaatisi muutoksia maakaasun ja s{\"a}hk{\"o}n verotusj{\"a}rjestelmiin ja ett{\"a} dieselpolttoaineen vero nousisi merkitt{\"a}v{\"a}sti. Lis{\"a}ksi malli heikent{\"a}isi metaanin (maakaasu ja biokaasu) kilpailukyky{\"a} raskaassa kalustossa. Biokaasu on sek{\"a} CO2- ett{\"a} l{\"a}hip{\"a}{\"a}st{\"o}jen osalta yksi parhaista biopolttoainevaihtoehdoista. Sovitetussa ymp{\"a}rist{\"o}mallissa kaasuihin ja s{\"a}hk{\"o}{\"o}n liittyv{\"a}t verotusongelmat sek{\"a} raskaan kaluston dieselpolttoaineen hintaongelma ratkaistaan porrastetun k{\"a}ytt{\"o}voimaveron avulla. T{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ss{\"a} ei ole mietitty verotuksen toteutettavuutta eik{\"a} valvontaa, ja eri verotusmallien toteutustavat edellytt{\"a}v{\"a}t jatkoselvityst{\"a}.",
keywords = "transportation fuels, advanced fuels, fuel tax",
author = "Nils-Olof Nylund and Kai Sipil{\"a} and Tuula M{\"a}kinen and P{\"a}ivi Aakko-Saksa",
note = "Project code: 31510 ",
year = "2010",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7568-8 ",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2528",
address = "Finland",
}